Giro d'Italia 2024 (4-26 maj)

Jaha, guess who won. Men trist att dom lämnar över till tråkiga engelska typer direkt efter målgång, skulle mkt hellre höra Vacci analysera & kommentera lite mer !!

Jaha, guess who won. Men trist att dom lämnar över till tråkiga engelska typer direkt efter målgång, skulle mkt hellre höra Vacci analysera & kommentera lite mer !!
Smaken är väl olika där, hade hellre sluppit Vacchis ständiga snedkommenterande (som t,.ex "där plockar han av wattmätaren" när någon flyttar sin cykeldayot till reservcyklen)

Smaken är väl olika där, hade hellre sluppit Vacchis ständiga snedkommenterande (som t,.ex "där plockar han av wattmätaren" när någon flyttar sin cykeldayot till reservcyklen)
Håller med, fast samtidigt kanske han skulle ha mer intressanta saker att säga i en eftersnackshow där han kan rikta sig till bara de insatta entusiasterna och inte ständigt behöva förklara självklara saker för oerfarna tittare.

Ja, det är lika tacksamt som för Kim Hartman under snoooker-VM när folk och fä skickar in diverse regelfrågor som ska besvaras isf att få kommentera spelet som pågår

Efter ett par år med GCN+ blev man väl bortskämd med bra kommentatorer, för eftersnack och analyser lyssnar jag hellre på podcasts som t.ex TCP eller Escape Collective där de oftast plockar fram russinen ut kakan isf att krysta fram något direkt efter målgång

Undrar om Pogacar var lite extra sugen på att dra på slutet med tanke på att Narváez "snodde" första etappen från honom och därmed chansen att ha ha rosa tröjan hela vägen.

Tycker annars att Pogi varit ovanligt passiv/disciplinerad de senaste linjeetapperna. Inget försök att göra något på grusvägspartierna eller i sista backen den dagen och i förrgår "bara" bevakade han och såg till att vinna spurten. Finns månne TdF lite i bakhuvudet redan nu?

Tycker annars att Pogi varit ovanligt passiv/disciplinerad de senaste linjeetapperna. Inget försök att göra något på grusvägspartierna eller i sista backen den dagen och i förrgår "bara" bevakade han och såg till att vinna spurten. Finns månne TdF lite i bakhuvudet redan nu?
Eller, varför slita mer än vad som behövs? Det finns några berg kvar.

Eller, varför slita mer än vad som behövs? Det finns några berg kvar.
Jo, jag säger inte att det är dumt. Bara att det är lite otypiskt för Pogi och ganska långt från Big Migs oerhört kalkylerande stil med att huvudsakligen krossa konkurrenterna på tempoetapperna och sedan bevaka, bevaka, bevaka i bergen.

Brukar kännas som att Pogi har väldigt svårt att hålla sig från att attackera. Satt och väntade på att han skulle lägga in en kontraattack på någon av attackerna upp till Prati di Tivo, men han bara plockade ner dem och satte sig på hjul fram till dessa att slutattacken kom kort före mållinjen och att han därmed säkrade etappsegern.

Pratade med italienska kollegor idag, och det är tydligen mer snö på Stelvio nu än det varit under hela skidsäsongen. Var väldigt lite i mars, sedan har det kommit skitmycket på sistone.

Tittar man på webcam
1715606695905.png

och jämför med streetviewbilden ser det ut att vara åtminstone 2 meter uppe vid passet.
1715606743617.png

Sju meter snövall på sina ställen, det är inte dåligt...
Men så har de till 6 juni på sig att bli klara.
Får lägga den på listan, o ta den när det öppnar, så det är lite vallar kvar, är nog mäktigt.

Ring till Bertil bara, så fixar han det.

Jag misstänker att det är en rejäl skillnad i lavinrisk över Stelvio kontra längs Vildmarksvägen så grundläggande riskanalys säger att det är långt ifrån säkert att Bertils kunskaper är tillräckliga för att garantera en säker passage av Stelvio på girot.

Idag åter dags för en etapp med målgång uppför. Visserligen en relativt lång backe men snittlutningen är inte så farlig. Med tanke på mittpartiet där det t.o.m. är ett par avsnitt med lite utför misstänker jag att GC-åkarna väntar med ev. attacker till sista 6 km.

1715658684484.png

Jag har lyssnat på både englesk och svensk kommentering och det ständigt tröttnar på är när de försöker få det att verka mera spännande än vad det är. T ex när Alaphilippe eller Quintana tar lite fart... Även jag som någerlunda färsk tittare vet att de där föredettingar kommer aldrig vinna en etapp i en grand tour igen, men dessa jäkla kommentatorer ska försöka bygga upp någon slags spänning som om de har chansen så fort de drar ifrån klungan. Det är av den anledningen jag tycker det är skönt att Pinot lagt av, kommentatorerna var värst när det gällde honom. Varje gång han drog iväg på senare år så gick alla kommentatorer igång och målade upp hans chanser för att skapa någon slags spänning när man visste att föredettingen inte skulle vinna. Det här "skådespeleri kommenteringen" tycker jag är lite tröttsamt. Både de engelska and svenska kommentatorerna håller på med detta så jag antar att det är normen och bara att härda ut om man vill ha kommentering.

Senast ändrad:
tröttnar på är när de försöker få det att verka mera spännande än vad det är.
Håller med litegrand, men samtidigt - vad ska de göra?

Rob Hatch överdriver ju en hel del i hur spännande är. Han är på många sätt och vis fantastisk men det är lite tröttsamt i hur han vräker. Tycker dock det balanseras bra av Sean Kelly som är mer butter och realistisk.

Jag har lyssnat på både englesk och svensk kommentering och det ständigt tröttnar på är när de försöker få det att verka mera spännande än vad det är. T ex när Alaphilippe eller Quintana tar lite fart... Även jag som någerlunda färsk tittare vet att de där föredettingar kommer aldrig vinna en ettapp i en grand tour igen, men dessa jäkla kommentatorer ska försöka bygga upp någon slags spänning som om de har chansen så fort de drar ifrån klungan. Det är av den anledningen jag tycker det är skönt att Pinot lagt av, kommentatorerna var värst när det gällde honom. Varje gång han drog iväg på senare år så gick alla kommentatorer igång och målade upp hans chanser för att skapa någon slags spänning när man visste att föredettingen inte skulle vinna. Det här "skådespeleri kommenteringen" tycker jag är lite tröttsamt. Både de engelska and svenska kommentatorerna håller på med detta så jag antar att det är normen och bara att härda ut om man vill ha kommentering.
Ibland händer det.

Vad gällde GC var det väl Bardet, och i viss mån Zana, som fick en skjuts upp idag. Pogi verkar helt gått in i bevakningsmod.

Senast ändrad:
En dag för spurtarna? Eller blir det en utbrytning som går hem?
Det där är torsdagens etapp, idag ser det ut såhär:
1715749933618.png

Men för att svara på frågan så känns det typiskt Giro att utbrytningen håller på en sådan etapp, så det är inte omöjligt.

Edit: idag tror jag på spurtana. Imorgon tror jag att utbrytningen kan gå.

Senast ändrad:
Kul för Jakobsen. Efter att ha slitit på ett antal etapper blir det äntligen en etapp igen med klungspurt och han är i alla fall någorlunda med. Och då blir han fälld i slutskedet och får syna asfalten. Kan någonstans tycka att det är lite udda att plocka med honom till ett giro som inte direkt är en drömrutt för en Jakobsentyp.

Så, nu när resten av världen hunnit ikapp mig och det faktiskt är dags för etappen till Fano, blir det en utbrytning som håller eller kommer spurtlagen att lyckas få till en ny chans för de raska gossarna at slåss om etappsegern? Om det senare, blir det hat-trick för Milan eller tar Merlier revansch för gårdagens spurtförlust+deplacering? Eller kan någon annan blanda sig i det hela?

Tillbaka
Topp