Giro d'Italia 2025

DeLiQ

Aktiv medlem
Giro d'Italia 2025
Bansträckning skulle ha presenterats den 31 oktober, men på hemsidan möts man fortfarande av detta.
1732449204201.png

Man undrar ju vad det beror på?

Giro d'Italia 2025
Tar säkert lite tid att hitta ny arrangör för starten nån måste ju betala för kalaset.
Och 3 nya etapper ska planeras om de måste stryka Albanien som ryktet säger.

Googlade runt lite, 13 januari är nytt datum för presentation och de jobbar på en lösning för att kunna starta i Albanien

Giro d'Italia 2025
Jag hittade olika bud om nytt datum, både att det skulle vara 13/1 och att det inte ska finnas något nytt datum utan att nytt datum kommer att meddelas då de är klara med rutten.

Giro d'Italia 2025
Jag hittade olika bud om nytt datum, både att det skulle vara 13/1 och att det inte ska finnas något nytt datum utan att nytt datum kommer att meddelas då de är klara med rutten.
Jo de vill nog få rutten klart så snabbt som möjligt för att locka storstjärnorna. De lägger ju sin säsongsplanering just nu och den ändrar de nog ogärna på när den är klar.

Giro d'Italia 2025
Jo, det är nog bra att få ut den av flera skäl. Jag gissar att det för stjärnornas del kanske spelar lite mindre roll då de vet ungefär vad ett giro innebär. Kanske mer intressant för spurtare och hjälpryttare?

Giro d'Italia 2025
Det är väl osäkert om Pogacar ska köra Girot (?) och det har varit spekulationer om det skulle rulla in några vändor i Slovenien. Man kan ju tänka sig osäkerhet och diskussioner pga det möjigen? Om Pogacar inte startar, kanske inte Slovenska orter är sugna på att slänga ut en massa pengar som arrangörer?

Giro d'Italia 2025
Jag hade annars kunnat tänka mig att Pogi skulle satsa på touren och vueltan 2025. Touren är väl rätt gjuten om inte något bortom hans kontroll hindrar (t.ex. skada). Sen verkar han ju vilja vinna "alla" lopp minst en gång och girot har han vunnit men inte vueltan.

Giro d'Italia 2025
Jag hade annars kunnat tänka mig att Pogi skulle satsa på touren och vueltan 2025. Touren är väl rätt gjuten om inte något bortom hans kontroll hindrar (t.ex. skada). Sen verkar han ju vilja vinna "alla" lopp minst en gång och girot har han vunnit men inte vueltan.
Jo, det har han väl gått ut med officiellt till och med tror jag (?), att han ska köra Touren och Vueltan, men vad jag vet så har han inte sagt att han INTE ska åka girot, utan säger liksom inget om Girot. Det är just därför jag spekulerar i det sambandet, just eftersom det ryktas om att girot ska svänga in i Slovenien.

Just i år har jag starka funderingar på att ta en cykelvecka under våren, och vara i närheten av Girot under sista veckan. troligen så sätter väl livets planering stopp för sådana utsvävningar i sista änden ändå, men av den anledningen har jag var lite extra nyfiken på etapperna/bansträckningen. Det går väl ganska mycket rykten om att sista veckan, innan målgång i Rom, så blir det runt ostliga delarna av Dolomiterna, och möjligen revansch med Stelvio efter fjolårets uteblivna passage där.

Senast ändrad:
Giro d'Italia 2025
Jag förhåller mig skeptisk till att han skulle försöka vinna alla tre GTs samma år (om han skulle köra alla vore det enda rimliga att han skulle försöka vinna alla).

Visserligen skulle en GT-trippel vara ngt ingen gjort tidigare, vilket säkert tilltalar Pogi. Dock skulle det rimligen göra det svårare att vinna vueltan om han ska köra både girot och touren innan. Även om jag över huvud taget är tveksam till försök till GT-trippel tror jag han vill vinna vueltan först.

Dessutom är en tour-vuelta-dubbel inte så vanlig. Vore ju därmed en grej i sig. Vad jag kan se har det bara skett tre gånger:

1963: Jacques Anquetil
1978: Bernard Hinault
2017: Chris Froome

Under perioden då vueltan gått efter touren är det alltså bara Froome som gjort den dubbeln.

Senast ändrad:
Giro d'Italia 2025
Nu finns hela rutten upplagd.
Inget Stelvio, men för min del några intressanta passager som jag tidigare lagt till i min lista över intressanta platser att ta med vid planerande av egna cykelrundor. För min del primärt etapp 15 - 17 om jag mot förmodan skulle få tummen ur och ta mig neråt i slutet av maj.

Giro d'Italia 2025
Någon som har koll hur UAE tänkt sig det hela? Är någon uttalade kapten eller kommer de att skydda Yates och Ayuso och sen köra för den som visar sig bäst? McNulty och Vine som hjälpryttare?

Giro d'Italia 2025
DNF på både Landa och Bouchard.

Gee tappade 57 sekunder och Arensman och Poels 1:35.

Märkl sist i mål, 26:08 efter Pedersen och nästan nio minuter efter näst sista cyklist i mål. Grejade maxtiden med bara två minuter.

Giro d'Italia 2025
Fin etapp banmässigt. Tråkigt med så lite publik. Ännu tråkigare med vurpan på slutet. Förstörde för både etappen och en hel del i sammandraget. Tror kunde varit ett par till som utmanat Pedersen om den inte skett. Men framförallt tråkigt för Landa förstås. Är ju en man alltid vill ha med i de höga bergen. Hoppas att det inte var så illa som det såg ut när de bar iväg honom vart fall :cry:

Giro d'Italia 2025
Rätt illa för Landa.

Från Quick Step:
".. examinations and a CT scan revealed that Mikel had suffered a stable fracture of the 11th thoracic vertebra. This will require Mikel to remain in a stable lying position for an extended period of time.
He will remain at the hospital overnight, before further assessment and a plan for this return home will be made"

Senast ändrad:
Giro d'Italia 2025
Rätt illa för Landa.

Från Quick Step:
".. examinations and a CT scan revealed that Mikel had suffered a stable fracture of the Th 11 vertebra. This will require Mikel to remain in a stable lying position for an extended period of time.
He will remain at the hospital overnight, before further assessment and a plan for this return home will be made
"

Surt! Han såg rätt tillplattad där när han låg i kurvan, tyvärr…

Giro d'Italia 2025
Uppdatering av Landas tillstånd. Inget direkt nytt iofs

"Mikel Landa suffered a stable fracture of his 11th thoracic vertebra, which will require him to remain in bed for a long period, but fortunately, his injury is not life-threatening. He will remain under observation in the hospital."

Lite oväntat långt som frakturen sitter. Verkar väl av det mer troligt att han slog i ryggen än att det blev av en smäll mot huvudet?

1746861734356.webp

Giro d'Italia 2025
På Eurosport/Max/TnT (pick your poison) spekulerade Brian och Carlton om huruvida Mikel slog i en lyktstolpe på vägen.
Funderade också på det när jag såg reprisbilderna. Dock svårt att se. Dessutom är det nog svårt att veta exakt vad som orsakade vad. Och ärligt talat kanske inte så intressant då skadorna är vad de är. Enda är väl om arrangören missat ngt i säkerhetsarbetet.

Giro d'Italia 2025
Finns ingen (vad jag sett) bild på när Landa faller, det kommer in precis efter han redan gått i backen. Det är väl möjligt han dunkade i ryggen i trappan, avsatsen ovan först innan landade där han låg. Men nej, det är väl inget man behöver se egentligen.
Ser inte ut som det egentligen var något jättesvårt parti, utförsbiten var ju avklarad, ingen uppenbart farlig sväng vad jag kunde se. Så det var nog mest en jäkla otur.

Tillbaka
Topp