Giro d'Italia 2025

Giro d'Italia 2025
Spelar ingen roll att det redan var avgjort. Det var riktigt kul att se sista spurten ändå! Riktigt trångt och jävligt och upp i över 70 km/h. Så himla imponerande att se. Ses i TdF-tråden! Ska läsa på lite mer då så ni slipper lika många dumma frågor.
Medan du väntar så kan du ju hoppa in i https://happyride.se/forum/threads/uci-world-tour-och-wwt-pro-osv.3700009/page-7#post-4634357

Dauphine börjar nästa vecka och då får du se de stora stjärnorna slåss i bergen (som en uppladdning för TdF)

Giro d'Italia 2025
När det gäller doping är det just svart eller vitt. Men visst, det är fritt fram att tycka att lite doping inte gör så mycket. Fuska lite här och lite där är tydligen helt okej för en del.
Ibland är det nyttigt med kontext. Tex vad man får kalla någon lång tid efter avtjänat straff för en överträdelse som bedömdes vara av den mindre graverande typen. Vi har olika syn på denna situation tydligen, men du behöver inte antydningsvis lägga orden i mun på mig om fusk är okej eller att lite doping inte gör så mycket, för det är inte alls det jag skrev.

Giro d'Italia 2025
Ibland är det nyttigt med kontext. Tex vad man får kalla någon lång tid efter avtjänat straff för en överträdelse som bedömdes vara av den mindre graverande typen. Vi har olika syn på denna situation tydligen, men du behöver inte antydningsvis lägga orden i mun på mig om fusk är okej eller att lite doping inte gör så mycket, för det är inte alls det jag skrev.
Vad du skrev vet jag precis, men vad menar du då när du skriver "ibland finns annat än svart eller vitt" och pratar om nyanser och kontext. Det känns som att du går lite i försvar och vill släta över hans tidigare dopingavsägning. Att det sticker i ögonen att jag kallar en cyklist som tidigare har åkt dit för doping för "en gammal dopare" är uppenbart.

Giro d'Italia 2025
Vad du skrev vet jag precis, men vad menar du då när du skriver "ibland finns annat än svart eller vitt" och pratar om nyanser och kontext. Det känns som att du går lite i försvar och vill släta över hans tidigare dopingavsägning. Att det sticker i ögonen att jag kallar en cyklist som tidigare har åkt dit för doping för "en gammal dopare" är uppenbart.
Jösses, jag tror du tar din förmåga att veta vad andra folk tänker/känner på lite för stort allvar, det sticker inte ett skit i mina ögon. Jag tänker inte smutsa ner den här tråden mer med en massa tjafs, så för min del avrundar jag gärna här. (Tro mig det är svårt för mig att inte skriva ett inlägg till när jag ser andra inlägg som bara vill provocera diskussionen vidare men inte förstår skillnaden på äpplen och päron, antingen av medveten eller omedveten dumhet.)

Giro d'Italia 2025
Har man en läkare som säger att man har astma så är det ju i princip ett tillåtet dopingpreparat som var och varannan elitskidåkare använder. Troligtvis använder han det fortfarande på dispens. Sen kan man tycka vad man vill om det men nog är det skillnad på doping och doping.

Giro d'Italia 2025

Get lost. Varför försöka förstöra en kul tråd ? Dumbnut !

Giro d'Italia 2025
Wout gjorde väl en fantastisk insats. Trodde inte han skulle kommar över toppen utan att bli inhämtad. Här är en rejäl bit 190cm/80 pannor har jag för mig. Men han har ju blixtrat till i bergen förut.

Giro d'Italia 2025
Del Toro körde ett brilliant Giro utom en etapp där han bara var bra. Yates körde ett bra Giro utom en etapp där han var brilliant. Jag unnar verkligen Yates segern, och ser fram mot att se Del Toro i fler gt.

Giro d'Italia 2025
Yates har jag sett som en hjälpryttare. Att han på ålderns höst smäller till med en sådan insats förvånar.
Känns som att erfarenhet, en bra dag, och även lite "tur" med hur konkurrenterna agerade avgjorde (och Woute), med tanke på att han såg ut att vara begränsad vid tidigare skede/etapper. En ganska unik situation, där allt föll på exakt rätt plats på "sista" etappen.

Åldersmässigt så ligger väl mångas topp-prestationer, och goda placeringar i etapploppen runt 30 (?) och Yates är 32, så kanske inte helt ologiskt att han klappade igenom 2018 25 år gammal, men vid 32 år ålder med lite annan disposition av tävlingen når ett annat resultat?

Giro d'Italia 2025
Känns som att erfarenhet, en bra dag, och även lite "tur" med hur konkurrenterna agerade avgjorde (och Woute), med tanke på att han såg ut att vara begränsad vid tidigare skede/etapper. En ganska unik situation, där allt föll på exakt rätt plats på "sista" etappen.

Åldersmässigt så ligger väl mångas topp-prestationer, och goda placeringar i etapploppen runt 30 (?) och Yates är 32, så kanske inte helt ologiskt att han klappade igenom 2018 25 år gammal, men vid 32 år ålder med lite annan disposition av tävlingen når ett annat resultat?
2018 hade han väl redan vunnit Vueltan så ingen barnrumpa.

Giro d'Italia 2025
Bara om Vueltan hade gått före Girot samma år. Vilket det inte gjorde …
IMG_20180915_174258241.webp

Bildbevis taget av undertecknad, Simon i Vueltan i september 2018.

Han var rätt stark det året: nära att vinna girot och sen istället vinna vueltan på hösten. Och hann även med att vara två i både Paris-Nice och Tour de Pologne samt fyra i Catalunya.

Giro d'Italia 2025
Är den "ökända" om man kör från andra hållet? Dagens etapp går ju från öster mot väster, och då verkar det finnas alternativa vägar upp från väster?

Visa bilaga 771558
Finns ett gäng olika uppfarter till Mortirolo.

Om man utgår från salite.ch så har man att uppfarten från Monno, d.v.s. den de nu tog på girot är 10,7 km och 7,5 % snittlutning med index=648 (högre index ska svara mot tuffare backe).
1748888572168.webp

Den nerfarten de tog på girot har om man cyklar uppför ett index på 1261 (14,8 km med 8,3 % snitt) och profil:
1748888806068.webp

Lite söder om Grosio ligger Grosotto varifrån det finns en uppfart som är 12,0 km och 10,5 % snittlutning med index 1489
1748889197107.webp

En bit ytterligare söderut ligger Mazzo di Valtellina varifrån det finns två uppfarter. Den nordligare är lite mer rakt på och är 11,8 km med 11 % snittlutning och har index 1516.
1748889399105.webp

Den sydligare från Mazzo di Valtellina är den klassiska där Pantani verkligen slog igenom på den 15:e etappen av girot 1994 mellan Merano och Aprica över Stelvio, Mortirolo och Valico di Santa Cristina. Den är 12,4 km med 10,5 % snittlutning och index 1425.
1748889784559.webp

Den sydligaste från Valtellina är den från Tovo di Sant'Agata, 12,2 km med 10,7 % snittlutning och index på 1649. Har sett någon uppgift om att maxlutningen ska vara 28 %, men som alltid med maxlutningar är det svårt att veta hur det mätts. Ska dock vara rejält brant. Om jag inte minns alldeles galet har den också på senare år nyttjats på girot.
1748889915681.webp

En liten karta på starten för de olika uppfarterna från väst/norr. Passet ligger ungefär vid vänstra änden av den orangemarkerade vägen i högra delen av bilden.
1748889092782.webp

En bonusvariant vore att starta klättringen så som de gjorde nu på girot men gena genom Monno (ser riktigt brant ut i streetview) samt ta genvägen ovanför byn (Recta Contador) som snittar över 14 % i närmare 3 km och som i sändningen sades ha en maxlutning på 25 %. Profil från inritad rutt i RWGPS.
1748890600138.webp

Sen går det att ta sig till Mortirolo söderifrån men då är det en mil eller så där man håller sig på runt passhöjden fram till passet.
1748890788384.webp

Senast ändrad:
Giro d'Italia 2025
Men ändå, vilken grand tour det var. Ovisst fram till näst sista etappen, maken på dramatik får man gå tillbaka till … 2023 med Roglic eller 2022 med Hindley 2020 med Geoghegan Hart

Hmm, det verkar som Girot de senaste åren bjudit på mer spänning än andra etapplopp … och även om upplagan från 2018 förmodligen fortfarande är en tagg i Simon Philips Yates självförtroende så undrar jag om inte denna vinst var ännu mer en revansch för 2022 där han var tvungen att kliva av pga skada
Jag slänger in näst sista etappen på girot 2005 då de var fyra stycken (Savoldelli, Rujano, Simoni och Di Luca) som slogs om totalsegern på näst sista etappen som gick över (håll i hatten) Finestre med målgång i Sestriere!

Även om lördagens etapp var spännande håller jag nog fortfarande den etappen från 2005 som den bästa etapp jag sett på ett cykellopp spänningsmässigt. I olika lägen av etappen trodde jag på var och en av de fyra kombattanterna som slutsegrare i girot.

Giro d'Italia 2025
Bra sammanställning @GoranS ! Visst inte att det fanns så många uppfarter. Den de tog i årets giro är ju verkligen rena slakmotan jämfört med några av de andra (t ex den klassiska). Kilometer efter kilometer efter kilometer med 12-13-14% lutning utan respit, det är brutalt! :-)

Giro d'Italia 2025
Jag slänger in näst sista etappen på girot 2005 då de var fyra stycken (Savoldelli, Rujano, Simoni och Di Luca) som slogs om totalsegern på näst sista etappen som gick över (håll i hatten) Finestre med målgång i Sestriere!

Även om lördagens etapp var spännande håller jag nog fortfarande den etappen från 2005 som den bästa etapp jag sett på ett cykellopp spänningsmässigt. I olika lägen av etappen trodde jag på var och en av de fyra kombattanterna som slutsegrare i girot.
Fasen vilket tidsdokument. Det är bara 20 år sedan vilket känns som "nästan nyligen" men gud vad allt känns retro. Cyklarna, bilarna, den gryniga TV-bilden med störningar, grafiken. Samt att alla var fullproppade med EPO. :-)

(det sistnämnda hoppas man iaf har ändrats)

Edit: Di Luca hade iaf någon form av tidiga högprofilshjul och var väl den enda i toppen som inte såg ut att ha en 2 storlekar för stor cykel. :-)

Senast ändrad:
Giro d'Italia 2025
Bra sammanställning @GoranS ! Visst inte att det fanns så många uppfarter. Den de tog i årets giro är ju verkligen rena slakmotan jämfört med några av de andra (t ex den klassiska). Kilometer efter kilometer efter kilometer med 12-13-14% lutning utan respit, det är brutalt! :-)
Har tyvärr bara cyklat uppför Monno-sidan. Med risig form kan jag säga att den bitvis inte direkt känns som en slakmota. Sen är det förstås så att den relativt sett är mkt lättare än de tuffa uppfarterna från Valtellina.

Giro d'Italia 2025
Har tyvärr bara cyklat uppför Monno-sidan. Med risig form kan jag säga att den bitvis inte direkt känns som en slakmota. Sen är det förstås så att den relativt sett är mkt lättare än de tuffa uppfarterna från Valtellina.
Jag vet inte riktigt vilken av uppfarterna jag cyklade men det kan ha varit samma som de cyklade ner nu. Den var brant så det räckte. 😂

Giro d'Italia 2025
Tror det var @zodah som startade en tråd här för många år sedan om hur han var i Italien och glad i hågen skulle ge sig ut en morgon för att bestiga Mortirolo. Men han fick skamset ge upp efter 3 km för att hans 39-klinga var alldeles för stor för uppgiften (alternativt benen för svaga). Tror att det inte var slakmote-sidan utan någon av de brantare varianterna han gav sig på. 😅

Giro d'Italia 2025
En bonusvariant vore att starta klättringen så som de gjorde nu på girot men gena genom Monno (ser riktigt brant ut i streetview) samt ta genvägen ovanför byn (Recta Contador) som snittar över 14 % i närmare 3 km och som i sändningen sades ha en maxlutning på 25 %. Profil från inritad rutt i RWGPS.
Ja, kikade lite på en 3D-vy, och där inser man ju att sista tredjedelen (isch) av genvägen bör branta på ganska duktigt, när man ser att den ska ta igen större delen av höjdmetrarna jämfört med ”normalvägen”. Fy för den lede…..och det branta partiet kommer väl då efter 500-600 hm (?), så ditt ord bonus är väl valt. :)
IMG_0183.webp

Giro d'Italia 2025
Tror det var @zodah som startade en tråd här för många år sedan om hur han var i Italien och glad i hågen skulle ge sig ut en morgon för att bestiga Mortirolo. Men han fick skamset ge upp efter 3 km för att hans 39-klinga var alldeles för stor för uppgiften (alternativt benen för svaga). Tror att det inte var slakmote-sidan utan någon av de brantare varianterna han gav sig på. 😅

Klassisk RR😁. Men det var Monte Zoncolan. https://happyride.se/forum/threads/rr-monte-zoncolan.1704883/

Giro d'Italia 2025
A och O för att uppförscykling ska kunna vara njutbart är i mitt tycke att man har tillräcklig utväxling för att kunna ta sig upp utan att det är direkt plågsamt eller helt enkelt inte möjligt. Och med plågsamt menar jag inte att det är jobbigt och att man behöver ta i och kämpa utan att man antingen får ont (på det dåliga sättet) eller att man blir tvungen att cykla väldigt defensivt även utöver riktigt branta partier och/eller hålla nere mängden cykling jämfört med vad man skulle vilja göra.

Har några gånger varit på cykelresor där jag av olika skäl inte varit tillräckligt bra förberedd givet den utväxling jag haft. Trots att jag tycker uppförscykling är den bästa formen av cykling har slitandet då mördat en del av glädjen.

Tillbaka
Topp