Giro d'Italia 2025

Giro d'Italia 2025
Det är en tunn gräns mellan att ha det och att brista.

Med tanke på alla attacker uppför monsterbacken innan S Yates gick loss är det inte helt osannolikt att El Torito och Carapaz helt enkelt tänkte att (Simon Phillips) Yates tempo inte skulle hålla i längden och han innan toppen skulle krokna. De var ju typ 10 sekunder ifrån innan han seglade ifrån igen.

När det sen var för sent så var hade båda förlorat och inga fler kort att spela.

Taktiskt fulländat av TVL men helt beroende på att formen fanns, annars hade det sett lika blekt ut som igår.

Giro d'Italia 2025
En sak att Yates körde ifrån dom med 1.30 i backen men att dom fullständigt tappa huvet på platten o kom till nästa backe 6min efter kändes rätt ovärdigt. Det var ju fortfarande helt öppet när de passerade toppen på Finestre. Kul för Yates o många tycker det var fantastiskt men jag vet inte, satt mer o var lite småsur över vad Charapaz o Del Toro höll på med.

Giro d'Italia 2025
Kan också tänka mig att båda två redan var på sin fysiska gräns och inte ville göra en Yates a la 2018?
För att inte ha sett mycket cykling verkar du ha bra koll på historien.

Fast Simon Philips Yates felsteg 2018 var nog snarare att vara för offensiv tidigare i loppet och inte spara sina krafter till det mest avgörande tillfället (för att slarvigt översätta från englesiska).

Giro d'Italia 2025
För att inte ha sett mycket cykling verkar du ha bra koll på historien.

Fast Simon Philips Yates felsteg 2018 var nog snarare att vara för offensiv tidigare i loppet och inte spara sina krafter till det mest avgörande tillfället (för att slarvigt översätta från englesiska).
Eller så har hen läst ngn av de 38000 artiklarna som publicerats efter segern som omnämner utgången 2018 :)

Giro d'Italia 2025
En sak att Yates körde ifrån dom med 1.30 i backen men att dom fullständigt tappa huvet på platten o kom till nästa backe 6min efter kändes rätt ovärdigt. Det var ju fortfarande helt öppet när de passerade toppen på Finestre. Kul för Yates o många tycker det var fantastiskt men jag vet inte, satt mer o var lite småsur över vad Charapaz o Del Toro höll på med.
Jag skrev det nog tidigare, men Del Toro och Carapaz låg nog på gränsen. Sen ruttnade Carapaz på Toro för att han inte hjälpte till. Sen antar jag att Del Toro inte hade krafter kvar så han väntade på att Majka och gänget skulle komma ifatt och hjälpa honom i mål. Carapaz verkade ha bestämt sig, eller hans ben, för att en tredjeplats var gott nog och hängd med i gruppen.

Giro d'Italia 2025
Jag skrev det nog tidigare, men Del Toro och Carapaz låg nog på gränsen. Sen ruttnade Carapaz på Toro för att han inte hjälpte till. Sen antar jag att Del Toro inte hade krafter kvar så han väntade på att Majka och gänget skulle komma ifatt och hjälpa honom i mål. Carapaz verkade ha bestämt sig, eller hans ben, för att en tredjeplats var gott nog och hängd med i gruppen.
Carapaz var en bona fide knucklehead nästan hela finistre-backen, han måste ha trott att han kunde knäcka Del Toro meddelst enveten nötning, men det har inte funkat hittills så väldigt märkligt, eller skitit i att köra för vinst och bara velat försvara 2a-platsen, vilket också är exakt 180° från vad han gjort hittills i år, när han gjort dagen för oss som tittar.
Gee var också en knucklehead. Ingen av dem hade lika mycket att förlora som Del Toro, varför inte tvinga honom att jobba!?!

Giro d'Italia 2025
Just hang on and counter attack.

Man undrar ju varför inte varje GT är lika oviss ända fram till ”the bitter end”
Det blev strålande tv!
Kan tänka mig att UAE inte ville ha en upprepning av Vingegard o Rolgic s höger-vänster-jabbar från touren 21(?) och att de trodde Carapaz var enda riktiga hotet.
Jag har lättare att se deras taktik.

Giro d'Italia 2025
Carapaz var en bona fide knucklehead nästan hela finistre-backen, han måste ha trott att han kunde knäcka Del Toro meddelst enveten nötning, men det har inte funkat hittills så väldigt märkligt, eller skitit i att köra för vinst och bara velat försvara 2a-platsen, vilket också är exakt 180° från vad han gjort hittills i år, när han gjort dagen för oss som tittar.
Gee var också en knucklehead. Ingen av dem hade lika mycket att förlora som Del Toro, varför inte tvinga honom att jobba!?!
Gee känns rätt oskyldig. Han höll sitt tempo och kunde inte hänga med någon av de tre andra när de attackerade. Såklart Carapaz skulle ha tvingat fram Del Toro men det visade sig sen att han inte hade något mer att ge. Den enda som egentligen förlorade var Carapaz, om han nu hade några små diamanter kvar i benen. Han hade kanske kunnat knäcka Del Toro och ta andraplatsen.

Giro d'Italia 2025
Men ändå, vilken grand tour det var. Ovisst fram till näst sista etappen, maken på dramatik får man gå tillbaka till … 2023 med Roglic eller 2022 med Hindley 2020 med Geoghegan Hart

Hmm, det verkar som Girot de senaste åren bjudit på mer spänning än andra etapplopp … och även om upplagan från 2018 förmodligen fortfarande är en tagg i Simon Philips Yates självförtroende så undrar jag om inte denna vinst var ännu mer en revansch för 2022 där han var tvungen att kliva av pga skada

Giro d'Italia 2025
Ja det här var ett riktigt spännande och bra Giro med många fina etapper. Enda besvikelsen var väl gårdagens kungaetapp (på papperet) som blev blek, men det händer ibland att vad man tror ska vara mäktiga, episka bergsetapper blir ett antiklimax då toppåkarna antingen inte vågar attackera eller helt enkelt inte har orken.

Del Toro har fått ett riktigt fint genombrott i GT-sammanhang och Carapaz livade verkligen upp med sin offensiva cykling. Fast vad fasen de höll på med idag är lite oklart. OM Del Toro inte var helt slut (vilket han kan ha varit, men det verkar inte så av intervjun att döma) så är det obegripligt varför han bara låg och sög hjul uppför backen när Yates drog ifrån och drog ifrån och tog den rosa tröjan.

En del magiska svepande helikoptervyer över norditalienska dalgångar och toskanska kullar har det blivit också.

Giro d'Italia 2025
Det som är obegripligt för mig är att Del Toro satt och tjurade och sög hjul hela backen och bara tog Carapaz attacker men ignorerade Yates helt. Det var typ 9% lutning hela backen, är ju inte så att han tjänar jättemycket på att suga hjul. Verkar nästan ha varit en principsak att inte göra något som också kunde hjälpa Carapaz. Slutresultatet blev att Carapaz blev trea istf tvåa vilket väl inte var en jättegrej för honom, men att han själv förlorade en sensationell vinst i världens näst största cykeltävling. Fattar inte hur han (eller hans sportdirektörer) tänkte.

Om han inte var helt slut förstås.

Giro d'Italia 2025
Det som är obegripligt för mig är att Del Toro satt och tjurade och sög hjul hela backen och bara tog Carapaz attacker men ignorerade Yates helt. Det var typ 9% lutning hela backen, är ju inte så att han tjänar jättemycket på att suga hjul. Verkar nästan ha varit en principsak att inte göra något som också kunde hjälpa Carapaz. Slutresultatet blev att Carapaz blev trea istf tvåa vilket väl inte var en jättegrej för honom, men att han själv förlorade en sensationell vinst i världens näst största cykeltävling. Fattar inte hur han (eller hans sportdirektörer) tänkte.

Om han inte var helt slut förstås.

Håller helt med. Mkt märkligt. Eller oxå var det Sportdirektörerna som sa åt honom att bara följa Carapaz, och han vågade inte säga emot eller testa.
Cyclingnews: "Surely it was better to race and lose than not race at all and still lose?"

Giro d'Italia 2025
Läste precis på ett av alla hundra inlägg i såsiala medier att han var på limiten, Del Toro alltså, det var nån höjdare i UAE som sa det, minns ej namnet.....

Giro d'Italia 2025
Läste precis på ett av alla hundra inlägg i såsiala medier att han var på limiten, Del Toro alltså, det var nån höjdare i UAE som sa det, minns ej namnet.....
Ja precis. Förväntat. Det var säkert sportdirektören som sa det, han som beordrade en pigg del Toro att ta det lugnt och följa Carapaz ---

Senast ändrad:
Giro d'Italia 2025
”Bullen” är hans nya AI namn tydligen…..

IMG_5559.webp

Giro d'Italia 2025
Är ju skillnad på ålder och läge i karriären för Del Toro och Carapaz. Risken för en genomklappning och "självförtroendekris" ett tag framöver för en guldklimp som del Toro ställdes kanske mot kalkylerad chans till vinst, och då främst av teamet? Carapaz kanske var mer riskbenägen med en genomklappning som insats, men att det var klart och tydligt att han inte skulle klara det själv.

Giro d'Italia 2025
Hade UAE agerat rimligt hade de sett hotet i att Yates skulle nå WvA solo. Mao hade de utnyttjat del Toros explosivitet och motor för att gå ifatt honom medan tid var. Han var inte mer slut än att han kunde möta varje ryck från Carapaz och dra på en rökare till spurt. Mao vaskade de slutsegern på dåliga beslut. De visste ju att han hade styrka att spurtslå Carapaz och Yates.

Giro d'Italia 2025
Är girot avgjort eller vilka står det mellan idag nu då?

Edit:
Googlade fram mig till detta, hur svårt är det att ta ikapp 4 sekunder på en etapp? Det är väl fortfarande levande detta eller?

IMG_8563.webp

Giro d'Italia 2025
Okej men på riktigt nu vart fan är cyklingen på Eurosport? Måste vi vänta tills den här tennismatchen är slut eller? Hur lång är en tennismatch och varför startar inte cykelsändningen när det stod 14:45????? PANIK!!!

Giro d'Italia 2025
Gianetti "erkänner" att de gjorde bort sig i UAE. Det var ju stort. Samtidigt säger han att Del Toro var på limiten. Då hade det ju inte hjälpt om de haft 7 macnultys som väntade.

Giro d'Italia 2025
Hade UAE agerat rimligt hade de sett hotet i att Yates skulle nå WvA solo. Mao hade de utnyttjat del Toros explosivitet och motor för att gå ifatt honom medan tid var. Han var inte mer slut än att han kunde möta varje ryck från Carapaz och dra på en rökare till spurt. Mao vaskade de slutsegern på dåliga beslut. De visste ju att han hade styrka att spurtslå Carapaz och Yates.
Ja det var ju nåt läge när Carapaz nästan täppt hela luckan till Yates, och ville ha hjälp från dT sista 15 metrarna. Men han ville inte. Där förlorade han racet.
Lätt att sitta i TV soffan och vinna cykeltävlingar iofs. 😄

Tillbaka
Topp