Girona: Tips för cykling (lvg)?

Balans

Ny medlem
LVG:

Har varit på Mallis flera ggr men tänkte eventuellt prova Girona några dagar nu i slutet av mars. Någon som har cyklat där? Hur är Girona och dess omgivningar? Hur är det jmft med Mallis?

Senast ändrad:
Jag har varit där några gånger på träningsläger med Team Cykelcity, vi bodde SV om Girona i Santa Coloma de Farnes. Finns bra och roliga vägar med ringa trafik i området. Jag kan ha noteringar om genomförda rundor nånstans, svårigheten är att hitta dem i alla pappershögar.
Kan inte jmf med Mallis, det var länge sen jag var där.

/G

Har bara cyklat från Girona ut mot kusten, men det var en fin tur. http://connect.garmin.com/activity/41084824
Borde finnas en hel del med turer på Garmin.Connect.com eller gpsies.com. Annars var Girona väldigt trevligt och lättöverskådligt. Sitter på Mallis just nu, men har inte sett tillräckligt av Girona med omgivningar för att kunna göra en ärlig jämförelse, men mer cykelkultur och cyklister generellt på Mallis skulle jag gissa. Finns säkert en anledning till varför så många ProTour lag hänger i Girona dock.

Thomas

Var i Olot som ligger strax NV om Girona i höstas. Cyklade dock "trekking/dagsutflykter" med min sambo. Ingen råracercykling alltså. Men det var en fin trakt med omväxlande vägar.
Flyg till Girona (Ryan), flygbuss till busstationen i Girona, lokalbuss till Olot.
Olot ligger mitt i en gammal vulkan, så området är intressant inte bara ur cyklingssynpunkt.

Några nyare erfarenheter att dela kring LVG runt Girona? Vi ska dit 4 dagar i maj, bor ett par mil nordväst om Girona. Tänkte köra 60-90km per dag och gärna mycket klättring.

Tycker det ser ut som det skulle bli en rätt skaplig dagstur om man bor NV om Girona. Inte ogörbart, men att greja det på 60-90 km låter inte rimligt.

Girona Cycle Centre har trevlig personal (bla. Dan Martins far) de kan tipsa om fina turer, de kör dessutom shoprides på torsdagar kl 10.
Vägen mellan Loret del Mar och Sant Feliu du Guixols, är sjukt vacker sedan får du en fin klättring över Llagostera. Området runt Olot är proffsens "bakgård" här finns både fina klättringar (om än inte enorma) kombinerat med galet vacker natur. Är det höjdmeter du är ute efter ta dig mot Ripoll och åk sedan mot Andorra, det är nästan ännu vackrare här; generellt är kompakt-vev och 11-28 är ett hett tips... Lokala förmågor är extremt tåliga med cyklister i trafiken och håller ordentliga avstånd, de kan ligga bakom läge att vifta förbi dem när det känns säkert är kutym. Passa dig för husbilar och "nordeuropéer" på semester, de kör nämligen med ditt liv som insats, de är vanligare ju närmare kusten du kommer. Trafiken är generellt ganska gles vardagar och maten är både billig och god.

Kanon, tack för alla tips. Vi kommer bo på Hotel Mas Peligri och hyr cyklar där, förhoppningsvis med compact och 11-28 :-)

Vi kommer att ha hyrbil så vi kan lätt ta bilen några mil för att slippa transportsräckor och istället satsa på de spektakulära vägarna. Gärna fler tips!

Jag var i Girona och cyklade ett par veckor sen. Riktigt trevlig vecka, det blev totalt 450km landsväg med 7000m klättring.
Jag kan rekommendera klättringen från Cruilles till St Pellaia, man är omringad av otrolig natur och vägen är finfin, inga bilar, perfekt asfalt.
En annan fin tur var Angles till Sant Hilari Sacalm och vidare till Santa Coloma, även där naturupplevelse blandat med på alla sätt grym cykling.

Ps. Cykla INTE över till Frankrike över Col de Banyuls! Översvämningen på Franska sidan hade tagit med sig typ 70% av asfalten. Jag hade ont i underarmarna och handlederna i 3 dagar efteråt...

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    113.2 KB · Besök: 44
Tillbaka
Topp