Vettig LVG lågbudget

WFD

Aktiv medlem
Vettig LVG lågbudget
Skulle vilja ha ett par lvg-cyklar till mig och grabben, men budgeten som pensionär är klart minimalistisk. Finns det några vettiga tips på modeller som inte är katastrof?

Vettig LVG lågbudget
Har absolut inget emot begagnat. Men det har hänt sjukt mycket. Är t ex en Merida Ride 90 värd 2000. Har hört vissa prata om Bianchi Via *** som ska gå att få tag i billiga.

Jag cyklar på en 13 år gammal lvgcykel och ser ingen anledning att uppgradera. Enda anledningen skulle kunna vara om jag ofta skulle cykla när det regnar, då skulle skivbromsar baar trevligt. 12 drev bak isf 10 ger ingen bättre cykling.

Vettig LVG lågbudget
Det skrev jag inte. Nuförtiden visar BD upp priser med tysk moms, som är 19%, medan man betalar svensk moms som är 25%. Så priserna är 5% procent högre än man ser innan man byter land.
Exakt.
Hos småhandlare betalar man tysk moms men om dom säljer för över viss summa/år till sverige ( tror 5000 eller 50000 Euro ) så betalar man svensk moms.

Vettig LVG lågbudget
Jag är begagnat-förespråkare, men då skall man gilla att meka själv. Att köpa begagnat och sen lämna in till verkstad, då spricker kalkylen lätt.

Skall man köpa två cyklar så är det en viss fördel om dom är lika varandra så att man kan använda samma reservdelar och verktyg. Jag försöker själv hålla hela familjen med cyklingsbara cyklar, och det underlättar ju klart om det är samma kedja som passar överallt tex.

Vettig LVG lågbudget
Jag cyklar på en 13 år gammal lvgcykel och ser ingen anledning att uppgradera. Enda anledningen skulle kunna vara om jag ofta skulle cykla när det regnar, då skulle skivbromsar baar trevligt. 12 drev bak isf 10 ger ingen bättre cykling.
Håller med , har flera cyklar men min pansarvagn som har 10 drev och är minst 15 år gammal o kosta mig 3000kr begagnad rullar lika bra som en cykel som kostart 10 gånger så mkt. Ända skillnaden är att det är lite roligare och skönare feeling på den dyra. Men som sagt den billiga hojen är den jag cyklat mest på och haft mest nytta ut av.

Vettig LVG lågbudget
Jag är begagnat-förespråkare, men då skall man gilla att meka själv. Att köpa begagnat och sen lämna in till verkstad, då spricker kalkylen lätt.

Skall man köpa två cyklar så är det en viss fördel om dom är lika varandra så att man kan använda samma reservdelar och verktyg. Jag försöker själv hålla hela familjen med cyklingsbara cyklar, och det underlättar ju klart om det är samma kedja som passar överallt tex.
Å andra sidan kommer det ju behöva skruvas på en ny så småningom också, och det kan ju bli dyrare med tanke på intern dragning, skivbromsar, dyrare kedjor/kassetter, m.m.

Vettig LVG lågbudget
Runt 2016-2017 är peak lvg. Lätta fina cyklar, 11-delat, di2 eller mekaniska med extern dragning av bakväxelvajern, plats för 28mm däck. Blir inte bättre än så.
Sen har det gått utför. 😄

Jag håller med. Min cykel från 2012 tar max 25 mm däck. Det är enda nackdelen. Nu har jag köpt en gruscykel så det är inte längre ett problem. 25 mm räcker på asfalt.

Man verkar inte får skriva det här, men om man kommer att köra lite grus då och då är det bra med en lite moderna cykel som tar bredare däck.

Tillbaka
Topp