Vettig LVG lågbudget

WFD

Aktiv medlem
Vettig LVG lågbudget
Skulle vilja ha ett par lvg-cyklar till mig och grabben, men budgeten som pensionär är klart minimalistisk. Finns det några vettiga tips på modeller som inte är katastrof?

Vettig LVG lågbudget
Har absolut inget emot begagnat. Men det har hänt sjukt mycket. Är t ex en Merida Ride 90 värd 2000. Har hört vissa prata om Bianchi Via *** som ska gå att få tag i billiga.

Jag cyklar på en 13 år gammal lvgcykel och ser ingen anledning att uppgradera. Enda anledningen skulle kunna vara om jag ofta skulle cykla när det regnar, då skulle skivbromsar baar trevligt. 12 drev bak isf 10 ger ingen bättre cykling.

Vettig LVG lågbudget
Det skrev jag inte. Nuförtiden visar BD upp priser med tysk moms, som är 19%, medan man betalar svensk moms som är 25%. Så priserna är 5% procent högre än man ser innan man byter land.
Exakt.
Hos småhandlare betalar man tysk moms men om dom säljer för över viss summa/år till sverige ( tror 5000 eller 50000 Euro ) så betalar man svensk moms.

Vettig LVG lågbudget
Jag är begagnat-förespråkare, men då skall man gilla att meka själv. Att köpa begagnat och sen lämna in till verkstad, då spricker kalkylen lätt.

Skall man köpa två cyklar så är det en viss fördel om dom är lika varandra så att man kan använda samma reservdelar och verktyg. Jag försöker själv hålla hela familjen med cyklingsbara cyklar, och det underlättar ju klart om det är samma kedja som passar överallt tex.

Vettig LVG lågbudget
Jag cyklar på en 13 år gammal lvgcykel och ser ingen anledning att uppgradera. Enda anledningen skulle kunna vara om jag ofta skulle cykla när det regnar, då skulle skivbromsar baar trevligt. 12 drev bak isf 10 ger ingen bättre cykling.
Håller med , har flera cyklar men min pansarvagn som har 10 drev och är minst 15 år gammal o kosta mig 3000kr begagnad rullar lika bra som en cykel som kostart 10 gånger så mkt. Ända skillnaden är att det är lite roligare och skönare feeling på den dyra. Men som sagt den billiga hojen är den jag cyklat mest på och haft mest nytta ut av.

Vettig LVG lågbudget
Jag är begagnat-förespråkare, men då skall man gilla att meka själv. Att köpa begagnat och sen lämna in till verkstad, då spricker kalkylen lätt.

Skall man köpa två cyklar så är det en viss fördel om dom är lika varandra så att man kan använda samma reservdelar och verktyg. Jag försöker själv hålla hela familjen med cyklingsbara cyklar, och det underlättar ju klart om det är samma kedja som passar överallt tex.
Å andra sidan kommer det ju behöva skruvas på en ny så småningom också, och det kan ju bli dyrare med tanke på intern dragning, skivbromsar, dyrare kedjor/kassetter, m.m.

Vettig LVG lågbudget
Runt 2016-2017 är peak lvg. Lätta fina cyklar, 11-delat, di2 eller mekaniska med extern dragning av bakväxelvajern, plats för 28mm däck. Blir inte bättre än så.
Sen har det gått utför. 😄

Jag håller med. Min cykel från 2012 tar max 25 mm däck. Det är enda nackdelen. Nu har jag köpt en gruscykel så det är inte längre ett problem. 25 mm räcker på asfalt.

Man verkar inte får skriva det här, men om man kommer att köra lite grus då och då är det bra med en lite moderna cykel som tar bredare däck.

Vettig LVG lågbudget
Jag håller med. Min cykel från 2012 tar max 25 mm däck. Det är enda nackdelen. Nu har jag köpt en gruscykel så det är inte längre ett problem. 25 mm räcker på asfalt.

Man verkar inte får skriva det här, men om man kommer att köra lite grus då och då är det bra med en lite moderna cykel som tar bredare däck.
Ja, det är ett dilemma. Ska man ner i prisklasserna och ha begagnat, då är nästan däcksbredden det största problemet. Om man inte håller sig till välsopad asfalt. Motionscykla så är en bra växel trevligt, men det är inte avgörande.

Vettig LVG lågbudget
Det kan finnas bra cyklar för ändamålet utanför kategorin "racer". Min pendelcykel som jag även använder till vinterträning, dåligt-väder-cykling och till bikepacking går under kategorin "allroad" vilket ligger mellan "racer" och "gravel".
Min cykel har mekaniska skivbromsar vilket inte är lika bra som hydrauliska men fullt tillräckligt, jag får stopp på cykeln. Växlarna är Shimano GRX400/Tiagra vilket är en låg nivå men även det mer än tillräckligt bra.

Om ni bara fincyklar (inte planerar in cykling i regnväder) kommer fälgbromsar räcka.

Vettig LVG lågbudget
Runt 2016-2017 är peak lvg. Lätta fina cyklar, 11-delat, di2 eller mekaniska med extern dragning av bakväxelvajern, plats för 28mm däck. Blir inte bättre än så.
Sen har det gått utför. 😄
Håller med. Bytte just min 2015 LVG med 11s 105, till en modern hoj. Enda märkbara fördelen är att den klarar 32 mm däck, mot max 25.
Upplever inte att skivbromsar eller 1 extra växel bak ökar körglädjen. Vikten däremot ökar tyvärr med något kilo.

Vettig LVG lågbudget
Undvik 8 och 9 delat (Shimano Claris och Sora). Clarisen är trög och Soran min slets ut efter 650 mil. Tiagra (10-delat) är däremot ett utmärkt system som växlar finfint.

Vettig LVG lågbudget
Största nackdelen med fälgbromsar är väl om man vill ha fetare däck. Men nöjer man sig med 25mm eller 28mm så räcker bromsverkan hos moderna caliperbromsar mer än väl.
Som Lingon säger, i trakterna av 2015-2017 var nog peak lvg. Lätta fina ramar, bra caliperbromsar och fina 11-delade växelsystem. Sen dess har cyklarna blivit tyngre till tveksam nytta.

Vettig LVG lågbudget
Jag har äldre landsvägscyklar också (hopplockade delar, ena är en stålram från 2002, den andra en kolfiber från 2008). De tar bara 25 mm däck, vilket jag tycker är ok, men hade gärna tagit 28 eller 32 särskilt om det vore mina enda cyklar, men har en gruscykel också.

Det fina med äldre är att de är billiga och enkla att underhålla och är förhållandevis lätta.

Fördelen med nya är skivbromsar och bredare däck. Skivbromsar är särskilt bra om man ska köra dyra kolfiberhjul och/eller man cyklar på platser där man faktiskt bromsar mycket. Jag behöver normalt inte bromsa mycket alls normalt så nöter inte på fälgarna mycket. Breda däck är bra om man cyklar på mycket på kass asfalt eller grus.

Vettig LVG lågbudget
Vill man ha billig cykel som tar feta bredare däck så är tipset begagnad cyclocross. Var ruggigt poppis för typ 15 år sedan och borde nog gå att få för en billig penning idag.

Vettig LVG lågbudget
Vill man ha billig cykel som tar feta bredare däck så är tipset begagnad cyclocross. Var ruggigt poppis för typ 15 år sedan och borde nog gå att få för en billig penning idag.
Fast då får man ju halvtaskiga cantibromsar. Har det på min Trek Crockett och är det den erfarenhet kan har av fälgbromsar förstår jag att man föredrar skivbromsar.

Vettig LVG lågbudget
Jag har kört hundratals mil i regn med fälgbromsar. De dög för och duger nu. Har du kolfiberhjul behövs speciella klossar. De bromsar lite sämre i blöta.
Självfallet funkar fälgbromsar. Jag ser två scenarion där jag skulle föredra skivbromsar:

1) Just i regn. Skär i själen när man bromsar och hör hur grus och sand som dragits med upp slipar fälgen. Ffa i långa utförskörningar där man är tvungen att bromsa mycket.

2) Superbrant väg utför där man är tvungen att närmast hänga på bromsarna för att det inte ska gå för fort. I synnerhet om asfalten också är dålig.

Vettig LVG lågbudget
Med tanke på hur länge skivbromsar har funnits på CX och LVG borde det inte vara helt omöjligt att hitta begagnade cyklar med hydrauliska skivbromsar till ett rimligt pris.

Vettig LVG lågbudget
1) Just i regn. Skär i själen när man bromsar och hör hur grus och sand som dragits med upp slipar fälgen. Ffa i långa utförskörningar där man är tvungen att bromsa mycket.
Håller med. Tipset är att bromsa släppa bromsa så att gruset lämnar ingreppet (antar att du kan men ville tipsa övriga).

Tillbaka
Topp