Glapp i bakhjul/snabbkoppling

Lotta

Ny medlem
Kan nån hjälpa mig?
Mitt bakhjul glappar i sidled.
Jag tror inte att det ligger i navet utan i snabbkopplingen. Har försökt dra åt snabbkopplingen ordentligt hårt (till skillnad mot vanligt hårt) men det gör minimal skillnad.
Kan det gå att lägga någon bricka på innanför snabbkopplingen? Eller hur ska jag få bort det?

Det är glapp i lagret låter det som, dags att spänna lagret. Har du inte gjort det själv så kan du se på Parktools hemsida, där finns mekhjälp. Annars tar du cykeln till närmaste bra cykelverkstad. :-)
<http://www.parktool.com/repair_help/howfix_hub.shtml>

/Leo

Cykeln är bara snart två veckor så jag tycker inte att det borde vara något sådant. Får kika på hur jag gör och meka imorgon och se om det hjälper.

Det är inte ovanligt att en efterjustering av lager behövs när dom har satt sig till rätta.. lagret alltså. =)

Har också råkat ut för glapp liknande ditt men på framhjulet och felet var just det som Leo påpekande ovan, glapp i lagret. I mitt fall var låsmuttern inte åtdragen ordentligt så konan hade skruvat upp sig. Justering och åtdragning av låsmuttern avhjälpte problemet.

/Johan

Är cykeln bara två veckor skulle jag gå tillbaka till butik och få det fixat.

Eller kanske inte, det går nog fortare att fixa själv :)

Drar du åt snabbkopplingen hårt kan den inte glappa. Det går tungt (=hårt åtdragen) när den klämmer fast hjulet i baktriangeln.

Tillbaka
Topp