Glapp i kassett

Glapp i kassett

Har en GT som inte gått många mil, tycker att det har skramlat lite väl mycket när jag varit ute, men inte riktigt kunna lokaliserat vartifrån ljudet kommer. Tänkte att det är kandke normalt... ny på det här med cykel. Men idag upptäckte jag att hela kassetten glappar. Har lagt ett garantiärende, är den slut eller är det lättfixat? Har cyklat max 10 ggr och cykeln är köpt ny i maj i år

Glapp i kassett
Bytte kassetten på vinterhjulet och märker att kransarna glappar, trots att låsringen sitter. Det är som att bodyn är för "djup" så att minsta kransen inte riktigt klarar att trycka kassetten dikt mot själva navet. Är lite som att där borde sitta en väldigt tunn bricka (betydligt tunnare än "mellanläggen" i plast) längst in, men någon sådan bricka har aldrig funnits där.
Hjulet är ett bojsänke Corratec "zzyzx" nånting, och kassetten en Shimano cs-hg800-11.
Någon som har liknande erfarenhet..? Tips?

Glapp i kassett
Bytte kassetten på vinterhjulet och märker att kransarna glappar, trots att låsringen sitter. Det är som att bodyn är för "djup" så att minsta kransen inte riktigt klarar att trycka kassetten dikt mot själva navet. Är lite som att där borde sitta en väldigt tunn bricka (betydligt tunnare än "mellanläggen" i plast) längst in, men någon sådan bricka har aldrig funnits där.
Hjulet är ett bojsänke Corratec "zzyzx" nånting, och kassetten en Shimano cs-hg800-11.
Någon som har liknande erfarenhet..? Tips?
Från manualen
Screenshot_20240228-210801938 (1).jpg

Har du en lvghub, och isf, en 1,85mm spacer?

Glapp i kassett
Japp. Stort tack!
Borde dom rimligen ha vetat på Sportson i och med att jag hade med hojen in när jag köpte kassetten...
?
Har hänt mig också, jag var helt förbryllad över min glappande kassett tills jag fick råd här på forumet.
Det var en sprillans ny Cube grusräjser, köpt från Bike-discount där de missat distansbrickan vid fabriksmonteringen.

Glapp i kassett
Ligger alltid med en spacer när man köper shimano kassetter, sedan känner man ju ganska snabbt om man behöver den eller inte. Mina åker i 9 av 10 fall i soptunnan.

Glapp i kassett
Borde dom rimligen ha vetat på Sportson i och med att jag hade med hojen in när jag köpte kassetten...
Sportson "lurade" dig även på typen av kassett
11-delade 11-34 CS-HG800 kassetten är en hel del dyrare än den 11-delade 11-34 CS-HG700
Åtminstone enl de här priserna

Tillbaka
Topp