Glapp i trampet på ny Marlin 5
Köpte en Trek Marlin 5 gen 3 för några veckor sedan. Haft en 6300 och en Cali S tidigare samt en Lexa racer. Mest kört lite stigar med barnen med nya cykeln men idag när jag skulle köra en transportsträcka på asfalt så upplever jag att det är sånt extremt glapp när man trampar. Är ingen expert så kanske förklarar fel men när man rör trampan runt så varje varv så slår det till och känns som att det är ett litet slack innan det tar tag i hjulet och drar. För att det inte ska kännas så måste man trampa rejält tungt, men även på höga växlar om man tar det lite lugnt så låter det och känns konstigt. Så jag åkte förbi cykelaffären där jag köpte den och bad dem kolla, han visade mig ett isärtaget nav där det var som en krans och menade att det känns så varje gång det glider i de små hacken. Jag har aldrig upplevt det här på någon av mina tidigare cyklar och tycker det är sjukt störigt. Ska det vara såhär? Är det någon mer som upplever det? Jag provcyklade modellen på ett ställe och upplevde inte det då (sen köpte jag på ett annat så aldrig provcyklat det här exemplaret) men det var ju ingen lång tur heller.