Glapp i trampet på ny Marlin 5

Hammaren

Medlem
Köpte en Trek Marlin 5 gen 3 för några veckor sedan. Haft en 6300 och en Cali S tidigare samt en Lexa racer. Mest kört lite stigar med barnen med nya cykeln men idag när jag skulle köra en transportsträcka på asfalt så upplever jag att det är sånt extremt glapp när man trampar. Är ingen expert så kanske förklarar fel men när man rör trampan runt så varje varv så slår det till och känns som att det är ett litet slack innan det tar tag i hjulet och drar. För att det inte ska kännas så måste man trampa rejält tungt, men även på höga växlar om man tar det lite lugnt så låter det och känns konstigt. Så jag åkte förbi cykelaffären där jag köpte den och bad dem kolla, han visade mig ett isärtaget nav där det var som en krans och menade att det känns så varje gång det glider i de små hacken. Jag har aldrig upplevt det här på någon av mina tidigare cyklar och tycker det är sjukt störigt. Ska det vara såhär? Är det någon mer som upplever det? Jag provcyklade modellen på ett ställe och upplevde inte det då (sen köpte jag på ett annat så aldrig provcyklat det här exemplaret) men det var ju ingen lång tur heller.

Ja det är så och beror på något som kallas poe, points of engagement.
Dåliga grejer brukar ha få poe (tänk dig 360/ tex 12).

Bakväxlarna på instegscyklarna brukar vara typ alivio. Jag har sett att dessa bakväxlar inte håller speciellt bra kedjespänning. Du kan skruva på b-skruven och få lite mer spänning.
RDAdjust_009.webp

Kolla någon vudeo först eller tänk efter själv.

Det är nog vad NickPick är inne på, färre POE i navet än vad TS är van vid, inte något med bakväxeln. Så det är att vänja sig eller skaffa annat baknav, inget som går att justera in.

Bakväxlarna på instegscyklarna brukar vara typ alivio. Jag har sett att dessa bakväxlar inte håller speciellt bra kedjespänning. Du kan skruva på b-skruven och få lite mer spänning.
Visa bilaga 784067
Kolla någon vudeo först eller tänk efter själv.
Det är cues så ska inte vara dåliga växlar tror jag inte och jag upplever inte att det är problem med spänningen

Då var det jag som tänkte fel som tänkte att en cykel från ett bra märke för över 7000 inte skulle vara dålig även om det är deras instegsmodell.
Det som är märkligt är att du märker POE på landsväg och inte i skogen. På landsväg så brukar det inte spela så stor roll som k skogen där du ofta behöver ha tryck omedelbart. Det ändras inte heller med skillnad i växel.

Points of engagements är helt enkelt hur ofta navet greppar per varv. Det finns specialnav som alltid greppar, andra som hör det var tredje grad (120 greppunkter per varv) och de som gör det var 22.5°.

Kolla om du upplever glappet symmetriskt på det sättet eller om det är något annat.

Det som är märkligt är att du märker POE på landsväg och inte i skogen. På landsväg så brukar det inte spela så stor roll som k skogen där du ofta behöver ha tryck omedelbart. Det ändras inte heller med skillnad i växel.

Points of engagements är helt enkelt hur ofta navet greppar per varv. Det finns specialnav som alltid greppar, andra som hör det var tredje grad (120 greppunkter per varv) och de som gör det var 22.5°.

Kolla om du upplever glappet symmetriskt på det sättet eller om det är något annat.
Det är nog inte så konstigt, har mest cyklat stigar med sonen som är 5år på de två veckorna jag haft den så har inte haft någon fart 😃

Har kollat specen på cykeln och baknavet är Formula DC-22 på denna men har svårt att hitta hur många Poe den har, någon som vet hur man kan hitta det? Eller är det frihjulet man ska kolla på? De verkar köra samma nav till alla marlin, även 8:an.

Bilagor

• IMG_0127.webp
    IMG_0127.webp
    66.5 KB · Besök: 44
Senast ändrad:
Köpte en Trek Marlin 5 gen 3 för några veckor sedan. Haft en 6300 och en Cali S tidigare samt en Lexa racer. Mest kört lite stigar med barnen med nya cykeln men idag när jag skulle köra en transportsträcka på asfalt så upplever jag att det är sånt extremt glapp när man trampar. Är ingen expert så kanske förklarar fel men när man rör trampan runt så varje varv så slår det till och känns som att det är ett litet slack innan det tar tag i hjulet och drar. För att det inte ska kännas så måste man trampa rejält tungt, men även på höga växlar om man tar det lite lugnt så låter det och känns konstigt. Så jag åkte förbi cykelaffären där jag köpte den och bad dem kolla, han visade mig ett isärtaget nav där det var som en krans och menade att det känns så varje gång det glider i de små hacken. Jag har aldrig upplevt det här på någon av mina tidigare cyklar och tycker det är sjukt störigt. Ska det vara såhär? Är det någon mer som upplever det? Jag provcyklade modellen på ett ställe och upplevde inte det då (sen köpte jag på ett annat så aldrig provcyklat det här exemplaret) men det var ju ingen lång tur heller.
Bara en kontrollfråga innan det bär iväg för långt med POE; menar du att det är något som slår till varje varv även när du trampar med tryck på pedalerna hela tiden?

Bara en kontrollfråga innan det bär iväg för långt med POE; menar du att det är något som slår till varje varv även när du trampar med tryck på pedalerna hela tiden?
Det är ju bara när man växlar som POE har betydelse. Inte när man trampar tungt på samma växel. Det kan ju vara så att växeln är så dåkigt inställd att den en gång per varv försöker kugga över till nästa klinga men misslyckas och därför känns ett litet ryck.

Har du något mekställ du kan hänga cykeln i, och prova utan belastning?
Jag tänker det har med kedjan att göra, kanhända för lång, men litet mystiskt är det.
En ram böjer sig om man t ex står upp och trampar järnet, men det känns inte riktigt aktuellt här.

Nej, om jag lägger rejält med kraft och trampar på tunga växlar så märks det inget men så fort jag släpper av lite och inte har press hela varvet så känns det som att det blir ett glapp

Har du något mekställ du kan hänga cykeln i, och prova utan belastning?
Jag tänker det har med kedjan att göra, kanhända för lång, men litet mystiskt är det.
En ram böjer sig om man t ex står upp och trampar järnet, men det känns inte riktigt aktuellt här.
Nej, men en lång sambo som kan få agera mekställ så jag kan testa imorgon. 😆😃 menar du att köra runt pedalen utan att lägga belastning på den?

VId kontinuerligt trampande bör POE endast märkas av om man rullar fortare än man trampar*, typ i nerförsbacke. Det känns orimligt att man tappar grepp i navet på platt mark eller uppför om man inte slutar trampa.

* eller har väldigt låg växel men inte tillräckligt hög kadens

Senast ändrad:
Är på min singlespeed jag märker det så garanterat för låg "växel" ibland! Vet inte poe på den tyvärr.
Låter exakt som samma problem i första inlägget!

Om det sker varje varv oavsett växel och även när du inte slutar trampa (fortfarande mkt oklart) så har det rimligen inget med bakväxel, kedja eller nav att göra. Tror mer på glapp i vevpartiet, vevlager, pedaler eller framdrev.

Då var det jag som tänkte fel som tänkte att en cykel från ett bra märke för över 7000 inte skulle vara dålig även om det är deras instegsmodell.
En cykel för 7000 är i dagsläget inte direkt utrustat med toppkomponenter och i synnerhet hjulen spar tillverkaren ofta in på.
Kan det möjligen vara så att någon av klackarna i frihjulet saknas eller inte greppar öht? Jag hade sökt felet där i första hand om bakväxeln i övrigt är rätt justerat.

Billiga hjul går definitivt att cykla på men det kan klonka om man inte kan cykla / har för långa vevarmar. I alla fall barn klonkar.

Oklart om poe gör skillnad i det fallet. Det gör det kanske.Jag skyllde på långa vevarmar/dåligt rundtramp. Det stämmer dock att nu när rund trampet är bättre så har barnet även dt350 nav.

Svårt att säga om det är nåt fel eller om verkstan har rätt i ett det är normalt klonk

Hubben bak kanske är lite trög och snurrar med hjulet och kedjan blir lite slak och upplevs som glapp när men cyklar lite lugnt? Kanske behöver nytt fett eller kasst lager i hubben i så fall.

Provcyklade mekanikern din cykel? Att POE skulle påverka känns väldigt långsökt, jag tänker mer att växlarna inte är korrekt inställda.
Håller med helt. Ingen tillverkare av moderna växlar skulle tillåta att kassettens inväxlingskuggar skulle få påverka funktionen i drivlinan så pass mycket att du kände det när du trampar. De ska inte ens engagera när du har helt sned kedjelinje typ minsta bak och minsta fram, så varför skulle de påverka när du bara trampar statiskt på en växel. Jag tror man kan glömma hela POE-spåret och leta efter ett annat fel typ dåligt åtskruvad kassett eller kasst inställda växlar.

En cykel för 7000 är i dagsläget inte direkt utrustat med toppkomponenter och i synnerhet hjulen spar tillverkaren ofta in på.
Kan det möjligen vara så att någon av klackarna i frihjulet saknas eller inte greppar öht? Jag hade sökt felet där i första hand om bakväxeln i övrigt är rätt justerat.
En cykel för 7000kr är inte byggd för en fullvuxen man. Om man ska generalisera dvs, finns ju korta lätta män också.

Min White för 2495:- påvisar inget av dessa fenomen.
Det sitter Formula nav på den också.

Tillbaka
Topp