Glapp/knäpp i ramen

JesperMTB

Medlem
Glapp/knäpp i ramen
Senaste gångerna när jag kört märker jag ett konstigt knäpp/glapp. Blir tokig. Särskilt när jag kör på rötter eller uppför trottoarkanter. Det känns som det är i gaffelkronan, men när cykeln står still och jag håller handen på styrröret och full frambroms inget glapp. Svingarmslager? Kört i fem år. Någon wizard som kan kolla på den? Tack för hjälp. Sura besserwissrar undanbedes :)
25239023-66A2-4A63-A256-E4CA68BBCC00.jpeg

Glapp/knäpp i ramen
Om du kört i 5år så kan det nog vara vilket lager som helst. Att känna glapp av att känna med handen kan ibland vara svårt, det blir andra krafter när du cyklar. Hade börjat med att byta styrlager.

Glapp/knäpp i ramen
Jag hade ett jobbigt knak när min Jeffsy var ny. Letade som en tok men tillslut var det det så enkelt om att spänna framhjulet lite hårdare. Knäppte/knakade ganska rejält när man flyttade tyngdpunkten mellan fram och bakhjul.

Glapp/knäpp i ramen
Hade nyligen en Kona med knak och knäpp. Den levererades typ helt utan fett i svingens lager och styrlager. I mitt fall var ett lager i svingen boven, men det kunde lika gärna vara vilken annan del som helst i princip. Nu gick jag över cykeln efter ca 10 drifttimmar, men hade jag kört den i fem år hade allt varit slut med tanke på hur den levererades..

Efter fem år behöver du förmodligen se över vev-, styr- och svinglager, serva dämpare, se över ekerspänning på hjulen, se över så alla skruvar sitter fast överallt osv osv. På den totala genomgången kommer du utan tvekan stöta på och få bort problemet utan att kanske ens märka att du åtgärdat det.

Trevlig mekstund!

Edit: satan, jag kanske kategoriseras under sur besserwisser nu! Ajdå.

Tillbaka
Topp