Gnissel i vevlagret

Ilves

Aktiv medlem
Gnissel i vevlagret
På cykelturen till jobbet imorse så började vevlagret (på fulpendeln) att gnissla. Inte mycket eller högt, litet som ett konstant fågelkvitter. När jag hade kommit fram så kollade jag, gnisslet kommer inte från kedjan utan kommer från vevlagret, det påverkas inte av mycket/hårt eller litet/löst tryck på pedalerna, det är inte ett ihållande ljud så det är inte något som ligger emot eller har hamnat snett. Nu har jag kört rätt hårt på den här cykeln, i allt från solsken till ösregn, saker slits ju och vevlagret ifråga är troligtvis inte en särskilt påkostad historia, och är det så att vevlagret måste bytas så är just nu ändå ett bra tillfälle, när det ska vara fint (med Göteborgsmått...) väder och jag kan ta finpendeln. I så fall kan jag cykla förbi en cykelbutik och förhoppningsvis plocka upp ett nytt, fräscht vevlager efter jobbet. Tänkte bara kolla så att det inte är något uppenbart jag har missat, något som enkelt kan åtgärdas, saker får ju ändå gärna hålla så länge som möjligt.

even

Medlem
Gnissel i vevlagret
Du vet naturligtvis bäst då det är din cykel.
Men det som låtit mest som fågelkvitter för mig är glidlager i bakväxel-trissorna. Det sker också oberoende av tryck på pedaler. Går att serva. Trissor byts väl främst om/när tänderna är slitna.
Sen beroende på vad man har för typ av vevlager, tillgång till verktyg, tid och diy-anda, kan man ju (försöka) serva för att klämma ut mer ur det man har om man står ut med lite sämre prestanda. Men inte alltid värt besväret.

Senast ändrad:

Ilves

Aktiv medlem
Gnissel i vevlagret
Kedjan är av och gnisslet är kvar. I vevlagret och inte i trissorna (även om det säkert inte är en dålig idé att rengöra och ev smörja upp dem). Cykeln är upphängd i mekstället så nu ska det bara inhandlas ett nytt vevlager och ett par snabblänkar till kedjan (har inte funnits tidigare). Så jag vet vad jag kommer göra ikväll! Tack för svar och input!

Topp