Göra om cykel till Single speed

Holewa

Medlem
Jag funderar på att bygga om en av mina cyklar till SS och undrar vad jag behöver införskaffa. Finns det att köpa något slags konverteringskit, ett nyt nav? Vilka verktyg behövs för att göra det? Tack på förhand :)

Om du har en vanlig ram så behöver du ett drev, en massa spejsers på kassettbodyn och en kedjespännare. Ta bort kassett och de drev i fram som är större eller mindre än typ 32. Köp ett singlespeedkit med ett lämpligt drev beroende på terräng eller hjulstorlek med en massa mellanläggsbrickor samt en kedjespännare istället för bakväxeln. Det är det billigaste alternativet.
Annars kan man köpa ett excentrisk vevlager eller nav om man vill lyxa till det.
En del ramar har horisontella dropouts och då behövs ingen kedjespännare, men det är sällsynt...

Sådär. Det ser alltså ut som att jag har horisontella dropouts? Det ska ju underlätta processen :). Det är inte en navväxel, så långt är jag med. Vad är skillnaden på frikrans och kassett? Framväxeln består av två kransar/kassetter(?) :P. Tack igen för hjälp hörrni!

Bilagor

• IMG_5350.JPG
    IMG_5350.JPG
    334 KB · Besök: 112
Kassettnav så byter man dreven separat från mekanismen som ger driv framåt men ändå låter dig frihjula.
Frihjul så byter man drev och mekanism som en enhet.
Läs mer här:https://www.sheldonbrown.com/freewheels.html

Kassettnav är lite bättre IOM att hjullagret på drivsidan sitter längre ut, så axeln håller bättre.
Du har nästan säkert ett frihjulsnav.
Då behöver du ta av det, köpa ett nytt och skruva på det.
För att ta av det gamla behövs antingen en speciell avdragare - finns flera sorter - eller grovt våld.

Åsså bör du centrera om bakhjulet. Först på axeln för att få bättre kedjelinje och starkare axel. Sen får du flytta fälgen i sidled så att den sitter mitt över navet.

Tillbaka
Topp