Göra rent slangen på Camelbak?

glitch

Aktiv medlem
Har fått lite mörka avlagringar mitt i slangen på min CB. Har provat att skölja med varmt vatten och diskmedel osv. men får inte bort allt. Finns det några fiffiga tips (förutom att köpa CBs cleaning kit)?

Trä igenom ett repsnöre (runt 3mm diameter), knuta en liten bit kökspapper på ena ändan och dra igenom. Kanske måste repeteras några gånger tills allt svart gegga är borta.

Köpa ny slang på macken, en halvmeter slang borde kosta 3 kr ungefär. Munstycket kan man tvätta med en trimmad tandborste.

Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> Universalhusmorstipset är ättika.

Seriöst att ha Camelbak när man städar och lagar mat.

glitch skrev:
> Har fått lite mörka avlagringar mitt i slangen
> på min CB. Har provat att skölja med varmt
> vatten och diskmedel osv. men får inte bort allt.
> Finns det några fiffiga tips (förutom att köpa
> CBs cleaning kit)?

Japp, du går in på vilken Vapen/jaktaffär som helst. Där köper du en läskstång/lina och en borstviska (mjuk), för en billig peng. Ta gärna med dig slangen så att du vet att du får rätt storlek.

Det är i princip samma sak som om du skulle köpa CBs Cleaning kit, men ändå inte. Å så billigare.

Eller varför inte på Hobbex. Lite billigare i allafall.

http://www.hobbex.se/p/productmenu,41.59.64.81/pid,348/t/product.html

Jag kör alltid bara med vatten i min påse för att slippa diska. Eventuell sockerlösning har jag i flaskor på ramen. Hänger alltid upp påsen på tork efter en tur och ibland sköljer jag min påse med vodka för rengöring. Sen smakar det ju gott också... ;)

Cyklopat skrev:
> Jag kör alltid bara med vatten i min påse för
> att slippa diska. Eventuell sockerlösning har jag
> i flaskor på ramen. Hänger alltid upp påsen på
> tork efter en tur och ibland sköljer jag min
> påse med vodka för rengöring. Sen smakar det ju
> gott också... ;)

Jag kör också bara vatten, men det blir ändå avlagringar med tiden... kanske beror på vart man får vattnet ifrån och halter av olika saker och sånt.....

Cyklopat skrev:
> Jag kör alltid bara med vatten i min påse för
> att slippa diska. Eventuell sockerlösning har jag
> i flaskor på ramen. Hänger alltid upp påsen på
> tork efter en tur och ibland sköljer jag min
> påse med vodka för rengöring. Sen smakar det ju
> gott också... ;)

Inget problem med påsen, men med slangen. Där har det med tiden blivit mörka avlagringar. Antar att det beror på att slangen exponeras för solljus som snabbar på tillväxten mm. på ett helt annat sätt plus att det är svårt att torka ur slangen helt.

Fikasvettot skrev:
> Universalhusmorstipset är ättika.

Seriöst att ha Camelbak när man städar och lagar mat.

+10

Köp corega tandprotesrengöringsbrustabletter. De gör väldigt rent och om det blir några rester kvar så smakar de mild mint. Fungerar för både slang och blåsa.

Citerar AJ från en annan tråd:

AJ skrev:
> Såg ett program på TV där de samlade in 20 st
> vattenflaskor på ett gym och undersökte
> bakteriehalten.
> Det var ganska spännande organismer som gömde
> sig i de flaskorna. Trots att användarna sköljde
> ur flaskorna noggrant så fanns det gott om
> godsaker runt locket och munstycket. Vissa av
> bakterierna som fanns var så farliga att de kunde
> orsaka hjärt och lungsjukdomar.
>
> De gav rådet att göra rent flaskorna med jämna
> mellanrum mha bakteriedödande tabletter tex
> Corega Tabs.
> Används till tandproteser och finns på apoteket.
> Kostar 67 kr för 66 tabletter.
> http://www.apoteket.se/intershoproot/eCS/Store/sv/pictures/262626s.jpg
>

En bild:
corega-Tablet.jpg ht=578

Jag kör med vinterslang året runt, neoprenöverdraget skyddar mot vämen på sommaren, locket över munstycket skyddar mot lera och avlagringar slipper jag pga det ständiga mörkret i slangen :)

som någon redan har sagt så funkar ättika förvånansvärt bra. Inga konstigheter och avancerade jobbiga ingrepp, bara vatten och ättika. Visst kan man komplicera allt om man vill men det är onödigt.

Jag tycker läskborsten i rengöringskittet funkar bra, och dom medföljande upphängningsgrunkorna är fiffiga.

Jag vet att trådskaparen inte var intresserad av det i första hand.

jag skullen nog ändå överväga dom grejjerna, jag lyckades inte speciellt bra med rengöringen innan.

I rengöringskitet får man även med den en plastmojäng att hålla påsen öppen med när den hänger på tork. Säkert dyrare än macken, men det är ju inga helikopterrånssummor vi pratar om.

Testa att hälla i kokande vatten först. Helt allvarligt så föreslår jag annars klorin om man vill ha det riktigt rent och dött om man är rädd för bakterier, skölj bara noga efteråt.

Timothy skrev:
> Testa att hälla i kokande vatten först. Helt
> allvarligt så föreslår jag annars klorin om man
> vill ha det riktigt rent och dött om man är
> rädd för bakterier, skölj bara noga efteråt.

Kokande vatten har testats, frågan är om det är värt att köpa klorin eller om inte ny slang är billigare :)

glitch skrev:
> Kokande vatten har testats, frågan är om det är
> värt att köpa klorin eller om inte ny slang är
> billigare :)

Ja jag vet inte, du har inget klorin hemma då? Det beror ju också på hur långt har du till slangaffären? Vi måste verkligen gå till botten med det här!

Jag testade att koka. Mitt munstycke med avstängningsventil började läcka. Nu har jag munstycke utan ventil och då går det väl kanske bättre.

Jag använder CB rengöringssvire. Hade hellre köpt en stel läskstång i vapenaffär.

Har även tänkt på att köpa slang på macken men vill inte suga i mig vatten ur något som inte är livsmedelsgodkänt.

Jag förvarar nästan uteslutande sportdryck i min camelback när jag använder den. Efter användandet sköljer jag ur den ordentligt, torkar hyfsat torrt(men inte för torrt) och slänger helt enkelt in den i frysen där den får ligga till nästa användning. Garanterat inget som växer där...

Jag har de blåa camelpåsarna med stor rund öppning, samt blåa slangar. Slang finns ju som sagt på BIltema eller liknande i 3,4,5,6 mm diamter, problemet för mig är att de blåa slangarna ligger nånstans mittemellan (minns nu inte exakt med vilken diamter).

Någon som hittat slang som verkligen passar? Den som bara nästan passar fungerar tills man råkar dra lite i slangen eller lägger tryck på påsen, då läcker det.

När jag glömmer Kamelröven ståendes med vatten i längre perioder, ca 1 månad(har hänt 2 gånger). Så häller jag i klorin, skakar runt som en tok, häller ut genom slangen, borstar slangen(som brukar vara svart) med en borste avsedd för ändamålet, häller i mer klorin och låter stå några timmar. Sen sköljer rikligt med vatten. Funkar klockers och smakar inte klor efteråt.

Gammal tråd men slang som passar perfekt till camelback med 8mm invändig diameter finns på löpmeter på swedol för 15:-/m. Jag hade fått mögel och bytte min slang precis.

Jag tog ett 3mm snöre, knöt en liten knut och drog snöret igenom några gånger ihop med diskmedelsvatten.
Efter 2-3 drag var allt mögel borta.

Det har jag också, men alltid sköljt ur noga efteråt.

Ang bilden: Usch.

Det var nog där det brast för mig någon gång nu senaste tiden och det blev liggande. Brukar ju ha sportdryck i flaska och då med bara vatten i påsen gör jag inte ren den ofta och det har funkat i många år. Men det var en annorlunda smak sist jag cyklade och det var väl inte så konstigt..

Tillbaka
Topp