GP5000 S TR
samma här. Njutbart!Kör med 30 mm på en fälg med invändigt mått på 25 mm, hookless. Helt klart komfortabelt.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
samma här. Njutbart!Kör med 30 mm på en fälg med invändigt mått på 25 mm, hookless. Helt klart komfortabelt.
Märker ni av någon tyngre känsla i kurvor? Jag hade 5000TL tidigare i 28mm men det kändes klumpigt.samma här. Njutbart!
Hur menar du med tyngre känsla? Om du syftar på grepp så absolut, klart mycket bättre grepp! Men det tar jag gladeligen emot.Märker ni av någon tyngre känsla i kurvor? Jag hade 5000TL tidigare i 28mm men det kändes klumpigt.
Då väger du inte över 100 kg?Nån som testat 25/28/30mm str? Jag har 25mm idag och har 4,1kg fram samt 4,4kg bak. Då börjar det bli komfort på ruggig asfalt men jag hade velat öka luftvolymen mer utan att ändra för mycket karaktär på cykeln. Det gör inget om den upplevs något stabilare utför. Orange Endurance har funkat fint.
Är det många cyklister som saknar grepp i kurvorna på våran nivå? ;)Hur menar du med tyngre känsla? Om du syftar på grepp så absolut, klart mycket bättre grepp! Men det tar jag gladeligen emot.
Sen beror det också på vad du har för hjul och hur breda dom är.
Vad kör du med för fälgbredd då?Märker ni av någon tyngre känsla i kurvor? Jag hade 5000TL tidigare i 28mm men det kändes klumpigt.
Dom kändes tunga att svänga med. Nästan understyrde. Lite som att jämföra en continental light slang mot vanlig på mtb om någon gjort det. Högre gyroeffekt kanske? Hjulen är en kopia på 454 NSW.Hur menar du med tyngre känsla? Om du syftar på grepp så absolut, klart mycket bättre grepp! Men det tar jag gladeligen emot.
Sen beror det också på vad du har för hjul och hur breda dom är.
Hela 75kg :) Å 190cm. Så jag är ganska vindkänslig.Då väger du inte över 100 kg?
23mm innerbredd.Vad kör du med för fälgbredd då?
Den känslan är vi flera som har fått, jag skrev om det härDom kändes tunga att svänga med. Nästan understyrde.
Japp jag också men då endast med Panaracer 38 slick, bytte till 38 semislick och det blev en ny hoj. Har aldrig fått denna känsla med Conti GP oavsett generation men har då alltid kört 28 alternativt 32.Den känslan är vi flera som har fått, jag skrev om det här
The Gravel tråd
Kör Panaracer slick 38 på cykeln nu. Tycker det känns som hojen inte vill falla in i kurvorna utan får kämpa för att den ska ligga kvar. Tänker om det kan vara däckrelaterat? Någon som har erfarenhet av Panaracers? Vilken modell? Jag kör SemiSlick 43 mm och det kändes annorlunda än det jag hade...happyride.se
Även GCN tog upp det i sin recension av olika däcksbredder här
Det är i huvudsak 28 eller 30 jag tänker nästa gång. Gör hoppet från 25 till 28 någon märkbar skillnad i komfort? Fick precis syn på att 25C har maxbredd 21mm fälg och jag har 23mm.Japp jag också men då endast med Panaracer 38 slick, bytte till 38 semislick och det blev en ny hoj. Har aldrig fått denna känsla med Conti GP oavsett generation men har då alltid kört 28 alternativt 32.
Nej, det är stor(tänkte skriva enorm) skillnad mellan framförallt 25 och 28mm.Svårt att svara rationellt men jag menar att j a g upplever en ganska stor komfortskillnad mellan 25/28 och 28/30, om man kör med motsvarande trycksänkning. Fast det kan ju vara helt och hållet en inbillning.
32 tänkte jag dock aldrig. GP5000 TL kändes väldigt klumpiga i 28mm (325 gram + 30ml vätska) så jag är rädd att STR i 30mm får samma känsla. Det är ju en slant för att testa dom nu.Nej, det är stor(tänkte skriva enorm) skillnad mellan framförallt 25 och 28mm.
Aldrig provat 32.
Jag har precis monterat TR fast i 25 mm. Har kunnat sänka trycket över en bar mot slang i std GP5K och upplever magiskt grepp och bättre komfort.32 tänkte jag dock aldrig. GP5000 TL kändes väldigt klumpiga i 28mm (325 gram + 30ml vätska) så jag är rädd att STR i 30mm får samma känsla. Det är ju en slant för att testa dom nu.
Jag gillar dom på släta vägar med 4,6 och 4,9 fram/bak. Blir det lite ruggligare är det snarare 4,1kg fram samt 4,4kg bak. Det hade ändå varit skönt att få bort lite mer vibrationer och studs. GP4000 var sällan under 5,5 bar med slang så visst är det bättre.Jag har precis monterat TR fast i 25 mm. Har kunnat sänka trycket över en bar mot slang i std GP5K och upplever magiskt grepp och bättre komfort.
RH?GP5K är ju inte främst komfortdäck. RH är väl normen där?
Har samma funderingar i min 30 32 tråd..Kör med 30 mm på en fälg med invändigt mått på 25 mm, hookless. Helt klart komfortabelt.
500 mil än så länge och verkar vara nästan lika mycket till. Å andra sidan kanske det går fortare utför när det är mindre kvar.Hur upplever ni livslängden? Mitt första gp 5000 str är snart slut och ser fläckar med "varningstrådar". Siktar på att byta bak efter ca 600 mil. Har haft flera gp 5000 TL och de har klarat 700-750 mil.
Däcket har för övrigt fungerat bra. Kanske lite större torrsprickor än föregångaren.
32,1 mmHar samma funderingar i min 30 32 tråd..
Hur brett blir gp5000 30mm på 25mm inner ?
Efter enbart ett däck går inte att dra några starka slutsatser, men med tanke på att str har tunnare gummi på slitbanan är färre mil inte oväntat.Å andra sidan kanske det går fortare utför när det är mindre kvar.
För landsväg ska det räcka fint. För du kör väl inte våt grov grus med de däcken?Testar 30mm däck som mäter 29,5mm på fälg. Det är inte helt enkelt att mäta men skjutmåttet är ställt på 4mm och 5mm. Räcker det?
454 mil kan bli dyrt för dig, 4-5 par / säsong?Bytte bakdäcket (GP 5000S TR 30 mm) efter 454 mil och en tråkig pyspunka som inte ville täta. Det var lite kvar av slitagemarkeringarna men eftersom jag kört dem sedan augusti förra året och de gått hela vintern samt det med våren stundade långcyklingsplaner tyckte jag det var bättre att byta lite tidigare än att det var sopslut. Framdäcket (GP 5000S TR 28 mm) rullar vidare som om inget hade hänt
Nej det är bara ren landsväg. Nu får jag testa fram däcktryck några turer också. Silca kalkylatorn på cobblestone är för högt med 25mm monterat men jag börjar nog därFör landsväg ska det räcka fint. För du kör väl inte våt grov grus med de däcken?
Ett alternativ kanskeNu får jag testa fram däcktryck några turer också. Silca kalkylatorn på cobblestone är för högt med 25mm monterat men jag börjar nog där
Nej. Nu testade jag Silca igen satt till cobblestone som jag testat mina 25or på. Det blev sjuk skillnad i komfort med 30mm. Kan rent av höja lite. SRAM ger ca 0,5kg högre.
Testade denna som gav 3,8 och 4,7 bar. Komfort som heter duga på det lägre och ganska stumt på det högre. Dock ändå bättre än 25mm däck. Får känna på SRAM s förslag på 4,4 också bara för att :)Ett alternativ kanske
![]()
Pogačar uses RH Tire Pressure Calculator?
Tadej Pogačar is the undisputed star of pro cycling this year. After winning the Volta a Catalunya, Strade Bianche and Liège-Bastogne-Liège in dominant fashion, he's the favorite for the Giro d'Italia that starts on Saturday. That may not come as a surprise if you are…www.renehersecycles.com
Och nu blir jag nyfiken på vilken slang som är rätt slang? Älskar slang dock.Den självklara jmf är, åtminstone för mig, GP 5000 med slang som är både billigare och likvärdig/bättre map km/W (åtminstone med rätt slang!)
Vad gäller testresultat borde en rättvis jmf vara mellan ett halvslitet GP 5000 med slang, nytt GP5000 TL och förstås även ett nytt oanvänt GP5000 S TR
Men missförstå mig rätt: även jag tycker att GP5000 S TR är ett steg framåt.
Den som är populärast nuförtiden är väl TPU-slangar, de används även av proffsstall.Och nu blir jag nyfiken på vilken slang som är rätt slang?
Vi har alla våra kors att bära....Älskar slang dock.
Ah! Nu är du på rätt väg - några byten till och du är nere på 21 mm.Bytte däck idag och körde första rundan på TR 30 mm. Jäklar vilka däck. Grymt bra rull och fin känsla. De kändes bra mycket piggare än TL 32 mm som jag bytte från.
SLängde i TPU Pirelli för en tid sen, fick punka förra veckan på ett av hjulen och har inte orkat eller motiverat köp av en till TPU slang. Den största skillnaden vad jag tycker var känslan och ljudet, det var ju jävligt skönt. Kollar man sen på siffrorna så är det ingen skillnad (för mig)Den som är populärast nuförtiden är väl TPU-slangar, de används även av proffsstall.
TPU-slangar har varit uppe här tidigare
Tidningen Tour testade 12 olika slangar, inkl två tubolitoslangar, i nr 7-2020 för lvg dvs ~18-28mm bredd. De testade slangarna vägde 22-97g
Det skiljde minimalt i rullmotstånd mellan butylslang på 68-85g och Tubolito Road på 41g,
Tubolito S-Road på 22g var lite bättre men skall inte klara fälgbroms.
Här finns testet. https://www.tour-magazin.de/komponenten/reifen/wie-gut-sind-leichte-rennrad-schlaeuche/a49079.html
Hela testet kostar pengar att ladda hem, men man kan läsa vilka slangar som testades, testmetod och "Test-Fazit" gratis på den länkade sidan.
Tidningen Roadbike testade i nr4-2023 flera olika TPU-slangar, nedan är delar av resultatet
![]()
![]()
De tar även en hel del mindre plats jmf med både butyl o latex-slangar
![]()
Men TPU-slangar kostar väldigt mkt mer även om det finns billigare att köpa från Kina
Den här, på 39g, har det tipsats om här tidigare
![]()
RideNow TPU Bike Inner Tube 700C x 28 32 35 38C Road MTB Bicycle TPU Inner Tube French Valve Length 45/65/85mm 39g Inner Tube - AliExpress 18
Smarter Shopping, Better Living! Aliexpress.comwww.aliexpress.com
Som jag skrev ovan används TPU-slangar även av proffslag
Bilden nedan är från TdF 2023
![]()
Vi har alla våra kors att bära....![]()
Sprickor i slitbanan är väl iofs betydelselösa sålänge de inte går på djupet eller direkt lossnar fran corden?
Ser ut som du cyklat i hundbajs.
Nja bara VermlandSer ut som du cyklat i hundbajs.
;)