GPS Garmin Edge 705

StefanE

Ny medlem
GPS Garmin Edge 705
Oscar skrev:
-------------------------------------------------------
> Får min om några veckor återkommer med test då

Ser fram emot det, är mycket sugen på att köpa en..

Enligt Garmins hemsida (US) så skall den släppas Q1 vilket borde innebära 31/3.. om man ser på hur det normalt sätt funkar med releaser..

På svenska garminsidan finns ingen info om den, men priset lär väl bli priset i USA x 1.7->2.0

Ställde faktist den frågan till Garmin Sverige, vad som gjorde att det var så stor prisskillnad mellan Sverige och USA.. det motsvarar ju inte "bara" momsen.. Jag fick aldrig något svar..

/Stefan

Hinkas

Ny medlem
GPS Garmin Edge 705
Den såg ju onekligen riktigt riktigt bra ut. Jag hade funderingar på att köpa föregångaren men hittade ingen information om det fanns någon kartfunktion, här ser jag klart och tydligt att det finns. Klockrent om man ska ut och cykla mycket grusvägar och vill hitta hem igen :p

Oscar

Aktiv medlem
GPS Garmin Edge 705
Ja det här med GPS är kul.

För det första måste man tänka efter, HUR använder man GPS:en? Det är inte riktigt så att man kan titta på kartan under färd. Knappt så man ser de stora sifrorna som fart å riktning när man brakar ner för en stig. Likaså är röstkommandon helt out of place. Jag använder den till största delen att fingra på under pauser, se hur långt jag kört, energiförbrukning, höjd mm. Sen att titta hemma på datorn hur turen såg ut, var man var på kartan mm. En del stigletande förekommer. Plocka in andras turer och köra efter..nja inte riktigt min grej...en röst säger "sväng nästa träd till vänster efter dropet" :)
Det jag saknade på 305 som inte 705 har heller är temperatur. Intressant när det är riktigt varmt på sommaren men oxo på vintern när vatteslangen fryser och batteriet laddas ur. Annars är 705 uppdaterad med bättre display och driftstid, kartor på minneskort och en del annat så det ska bli kul. Jag förhansdbeställde en för 600 dollar vilket är samma som 305 kostar i sverige. Kanske åker jag på tull vi får väl se.

Som sagt återkommer senare med test.

GPS Garmin Edge 705
Har varit mycket snack om att folk saknar temperaturen, både här och på puls.se.
Jag kan verkligen inte förstå vad det är som är så spännande med tempen? ..förklara för mig..

Hinkas

Ny medlem
GPS Garmin Edge 705
Oscar skrev:
> Ja det här med GPS är kul.
>
> För det första måste man tänka efter, HUR
> använder man GPS:en? Det är inte riktigt så att
> man kan titta på kartan under färd. Knappt så
> man ser de stora sifrorna som fart å riktning
> när man brakar ner för en stig. Likaså är
> röstkommandon helt out of place. Jag använder
> den till största delen att fingra på under
> pauser, se hur långt jag kört,
> energiförbrukning, höjd mm. Sen att titta hemma
> på datorn hur turen såg ut, var man var på
> kartan mm. En del stigletande förekommer. Plocka
> in andras turer och köra efter..nja inte riktigt
> min grej...en röst säger "sväng nästa träd
> till vänster efter dropet" :)
> Det jag saknade på 305 som inte 705 har heller
> är temperatur. Intressant när det är riktigt
> varmt på sommaren men oxo på vintern när
> vatteslangen fryser och batteriet laddas ur.
> Annars är 705 uppdaterad med bättre display och
> driftstid, kartor på minneskort och en del annat
> så det ska bli kul. Jag förhansdbeställde en
> för 600 dollar vilket är samma som 305 kostar i
> sverige. Kanske åker jag på tull vi får väl
> se.
>
> Som sagt återkommer senare med test.

Jag tror ju inte gps-funktionen med kartor är till för downhill åkare som åker en kilometer eller två nedför ett berg utan mer för långcyklisten som kanske cyklar 10-20mil på en resa.

tekman

Medlem
GPS Garmin Edge 705
Olby skrev:
> Vilket gör mig lite sugen att köpa en i USA. Men
> hur fungerar det med kartorna om man köper en
> utomlands?

Nu utgår jag att det är samma som Etrex/GPSMAP60.
Inga problem att köpa svenska kartor. Den enda du får med är baskartan för USA.

Din garanti sköts av Garmin i England. Kolla på:
http://www.utsidan.se/forum/forumdisplay.php?f=37
Där står en del om att köpa utländska Garmin.

JT

Ny medlem
GPS Garmin Edge 705
Jag var och klämde lite på 705:an i Garmins monter på mässan i Gbg igår. 4495:- skulle den gå på om jag inte minns helt knasigt. Det lär ju dock vara den simplaste varianten utan hastighetsmätare och utan karta, men jag tyckte inte det lät så farligt dyrt ändå. Det är ungefär vad den kostar i USA + svensk moms.

A

Anders H

Guest
GPS Garmin Edge 705
Johan_Olsson skrev:
> Har varit mycket snack om att folk saknar
> temperaturen, både här och på puls.se.
> Jag kan verkligen inte förstå vad det är som
> är så spännande med tempen? ..förklara för
> mig..
Jo, men det kan man ju relatera till pulsen. Måste funka bra med en trådlös givare i arslet.

A

Anders H

Guest
GPS Garmin Edge 705
En fördel mot 305:an ser ju ut att vara färgskärmen. Lättare för en gammal man att se nuffrorna än på den gamla skärmen.

Oscar

Aktiv medlem
GPS Garmin Edge 705
Johan_Olsson skrev:
> Har varit mycket snack om att folk saknar
> temperaturen, både här och på puls.se.
> Jag kan verkligen inte förstå vad det är som
> är så spännande med tempen? ..förklara för
> mig..

På sommaren vill du veta värmen för att kunna planera vattenåtgång. På vintern för å ha koll på ev stuckdown å fruset vatten i rygga å tårna. Enkelt va?

Oscar

Aktiv medlem
GPS Garmin Edge 705
tekman skrev:
> Är det någon som fått leverans ännu?
>
> Manualerna finns nu på:
> http://www8.garmin.com/support/userManual.jsp?mark
> et=67&subcategory=69&product=All

Tack för länken.

jag skall få min idag enligt mina beräkningar, men kan ta någon dag till.

Senast redigerad av en moderator:

jansson99

Moderator
Forumvärd
GPS Garmin Edge 705
Oscar skrev:
> Får min om några veckor återkommer med test då

Vart köpte Du den?

ÅL1

Ny medlem
GPS Garmin Edge 705
Oscar skrev:
> jag skall få min idag enligt mina beräkningar,
> men kan ta någon dag till.

Oscar, Enligt vad jag hört kommer denna produkt att levereras tidigats om några månader! Var snäll och berätta för oss andra så fort du får din 705:a levererad.

HåkanC

Aktiv medlem
GPS Garmin Edge 705
ÅL skrev:
> Enligt vad jag hört kommer denna produkt
> att levereras tidigats om några månader!

Det finns några Internethandlare som annonserar den redan nu, tex:
http://www.rei.com/product/766260 för USD 650
Om det står på Internet måste det väl vara sant, eller?

/Håkan

Oscar

Aktiv medlem
GPS Garmin Edge 705
Jag lovar berätta oroa dig inte över det.

Den är säkert senare på den svenska marknaden då den skall lokalanpassas osv. Skule tro att min ligger i Tullen just nu.

Återkommer

jansson99

Moderator
Forumvärd
GPS Garmin Edge 705
Jag hittade en nätbutik som säljer Garmin och ställde frågan hur lång leveranstid det var. Jag fick svar idag:

Joakim,

The cost for the Edge 705 Bundle is $649.99 plus $50.00 S&H. Due to the back orders of this item the present ETA is sometime in July 2008. Sorry for the inconvenience. If you wish to continue ordering, please fill in the order form completely and we will get you the item as soon as possible.

Thank you,
Sincerely,

Bent Forest GPS
http://www.bentforestgps.com

Då kan jag lika gärna vänta tills den kommer till Svedala.

Oscar

Aktiv medlem
GPS Garmin Edge 705
Det är samma backlogg i svedala så räkna med augusti baserat på deras svar. Fast det stämmer inte de har redan börjat levereras enligt folk på forumen.

Road_Runner

Aktiv medlem
GPS Garmin Edge 705
OSCAR Skrev:
Jag lovar berätta oroa dig inte över det.

Jag letar efter en 705 sukta mig med lite egentagna foton och matnyttig information ang funktioner mm vad är bra vs dåligt ?

Tack på förhand.

jansson99

Moderator
Forumvärd
GPS Garmin Edge 705
20080406-0401024x768.jpg ht=544

Körde med min på Mallis i förra veckan. Hade Etrexén bredvid eftersom jag inte var helt säker på hur den funkar.

Liten smidig, med massor av roliga lekfunktioner. Enda minuset är att jag glömmer att starta träningspasset varje gång. Den loggar inte om man inte trycker "Start"....

jansson99

Moderator
Forumvärd
GPS Garmin Edge 705
Jag har inte testat mer än att jag har haft den med mig (och ibland också påslagen) när jag har hojat. Har inte tömt den eller analyserat ett enda pulsslag ännu.
Vad jag har hört ska man akta sig för Garmins eget program för hantering av data. Det där gratisprogrammet Sportstracker ska visst funka bättre, men det vet jag ingenting om.

jansson99

Moderator
Forumvärd
GPS Garmin Edge 705
Alviks cykel kan ta hem den men hur priset står sig vet jag inte. Jag gjorde ingen marknadsundersökning vid det här köptillfället....

Mr_T

Ny medlem
GPS Garmin Edge 705
Beställde min på OutdoorExperten samt Friluftskartan PRO. Fick den förra veckan.
Har försökt att tanka ner "stigar" från stigoteket i min 705:a. Det har gått sådär. Om man laddar ner en .gpx fil med många trackpoints så verkar den få frispel. Någon som vet hur många trackpoints som är max per rutt? Tänkte testköra Lida Loop-banan med hjälp av denna, men då får man väl dela upp hela banan i flera delar ...

protocol7

Ny medlem
GPS Garmin Edge 705
Min 305:a har fått ta hyfsat mycket stryk, både i form av vurpor och vibrationer, men inte gett vika än. Sen går enheterna sönder i ett hyfsat tempo, jag är inne på min andra (kontakten för laddaren pajade) och jag vet folk som är inne på sin fjärde (vatten innanför diaplayen och kontakten verkar vara återkommande bekymmer). Det har dock garantin fixat.

jansson99

Moderator
Forumvärd
GPS Garmin Edge 705
MasterOfPuppetz skrev:
> En fundering som jag inte sett nämnas ännu är
> hur mycket vibrationer en gps av det här slaget
> tål...

Jag har kört med min Etrex Legend på styret både på bockhornsräsern och MTB:n. På senaste turen runt Kinnekulle slog jag runt och mosade hjälmen men GPS:en höll utmärkt.

Yodobashi

Ny medlem
GPS Garmin Edge 705
Går det att använda 705 till bil med så man kan ha riktigt med nytta av den ?
är det någon som har testat, borde väll bara vara baserat på kartorna.
För annars borde den väll funka som en vanlig, vill säga att man skriver adressen så visar den vägen.
Tal och sånt antar jag inte finns men det är inte nödvändigt.

dojan

Medlem
GPS Garmin Edge 705
jansson99 skrev:
> Det går att navigera med 705:an förutsatt att Du
> har Garmins Europakarta inladdad.

Vilka kartor ingår? Om inte europa karta ingår, vad kostar den?

jansson99

Moderator
Forumvärd
GPS Garmin Edge 705
Det ingår väl en skitdålig världskarta som inte duger till någonting.

Tror att Europakartan med alla vägar och adresser kostar runt 1000-lappen. Ska Du cykla i skogen är det Friluftskartan Pro som gäller. Den kostar ca. 1700 kr per del, men är outstanding i jämförelse med vad som finns att fula hem från nätet.

Aktuella dagspriser för kartprodukterna får Du via återförsäljarna. Ring till Markus på Alviks cykel och fråga.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer