GPS Garmin Edge 705

GPS Garmin Edge 705
(orkar inte leta efter manualen - frågar på happy istället)

Kan man ställa in kompass-funktionen så att pilen den alltid pekar mot norr? (Likt en vanlig magnetisk kompass alltså)

GPS Garmin Edge 705
Pilen pekar väl alltid mot norr, så länge du har nån fart. Står du still tappar den orienteringen eftersom det inte finns nån inbyggd kompass i 705.

GPS Garmin Edge 705
om man anger en rutt pekar nålen mot nästa way-point (+ avstånd och kurs (digitalt)). Men om jag inte har angett någon way-point får jag inte ens upp den röda fina nålen.

Jag hade en fundering på att sätta nordpolen som way-point (!), men detta borde gå att ordna på annat sätt. (Kanske jag ändå måste leta efter manulen.)

GPS Garmin Edge 705
Problemet är väl att enheten inte vet åt vilket håll den pekar, bara åt vilket håll den rör sig. Står du stilla med den och snurrar kommer ingeting att hända med din "kompass", vilket gör den tämligen värdelös för det ändamålet. Eller vill du ha den för något annat?

En liten omväg kanske som inte är så tydlig, men om du ställer in kartan på Orientation->Track up (vet inte vad inställningen heter på svenska) så läggs det till en lite pil på kartan som pekar mot norr.

GPS Garmin Edge 705
Jag formulerar om frågan: Vilken kordinat i rt90 (eller wgs84 för den delen) har nordpolen?

[Syftet är att lägga en waypoint och få "pilen" att peka mot norr.]

GPS Garmin Edge 705
Med risk för att verka dryg:
41GLuXo3S7L._SL500_AA280_.jpg

Om du bara vill ha en kompass verkar det enklare med just en sån...

Men för att svara på frågan, kan du inte bara klicka in en waypoint i MapSource? Ett tiotal km fel kan väl inte spela så stor roll med de avstånden som det handlar om? Och eftersom GPSen egentligen bara är användbar för kompassfunktionen när du rör på dig kommer den minskade noggrannheten inte spela så stor roll?

GPS Garmin Edge 705
Är det någon som cyklat Vätternrunt med sin Edge 705 och har banan sparad? Jag skulle gärna vilja ha bansträckningen i något format som jag kan använda för att göra en bana i Garmin Traininc Center och exportera till Edge'n sen.

GPS Garmin Edge 705
Ny SW för Edge 705 2.70 finns ute nu

(Från ett annat Forum)
Changes from version 2.60 to version 2.70:

- Improved data recording in once per second mode
- Added ability to set averaging method for power and cadence
- Removed cadence filtering for power meters
- Made improvements to try to prevent spurious Auto Pauses
- Fixed distance and bearing display to work on Saved Rides list
- Fixed issue with trying to read files that start with '.' that caused problems with Mac communication
- Fixed issue where random characters were displayed in list before course names loaded
- Fixed issue with speed targets not working properly in Advanced Workouts
- Fixed occasional issue where a corrupted history file could be created
- Added Venezuela and Australia-Lord Howe Island time zones
- Updated automatic Daylight Saving Time for Auckland, New Zealand, time zone

/Håkan

GPS Garmin Edge 705
Road_Runner skrev:
-------------------------------------------------------
> Dags o ladda ner den då min fick STOR spelet.

Fräckt. Riktig "road runner"-stil.-)

GPS Garmin Edge 705
Ja, Garmin har program för Mac OS X. Det enda som kräver Windows (det går bra med Windows i t.ex VMware)är att få kartorna från skivan till gps:en. Men det kanske är fixat numera.

Ta en titt på Ascent, ett program för att logga träningspass.

GPS Garmin Edge 705
Blä min garmin har börjat strula mycke nu på sista tiden först 18000000km på en timma, sist så visade den 183% i puls :-) samt ccgf så gick den ner till negativt i sista uppförsbacken inge skoj :-(

GPS Garmin Edge 705
Jag testade självkränkarfunktionen som piper kränkande när hastigheten sjunker under ett visst värde. Jobbigt. Man kan ställa in den att pipa om pulsen sjunker för mycket också. Ja, man kan ställa in så den piper om pulsen/hastigehten gör över inställt värde också.

GPS Garmin Edge 705
Hmm, det uppstod ett problem när jag skulle överföra gårdagens pass till Training Center (TC). Det fanns inget nytt pass. Om jag kollar historiken i enheten så finns passet där. När jag har enheten kopplad till datorn och kollar mappen "History" finns det ingen tcx-fil från passet. Däremot finns det en undermapp som heter "Laps" och i den finns det en dat-fil för varje "lap". Det verkar som att enheten helt plötsligt registrerar data i ett annat format (dat) och TC kan inte läsa in detta format. Typ...

Är det någon som råkat ut för detta, eller vet hur man kan lösa det? Jag har provat MotionBased, men det funkade såklart inte där heller.

GPS Garmin Edge 705
Är 3895:- ett ok pris för denna läckerbit eller har någon ett bättre tips? I och med valutakursen är det väl inte så stor mening att importera längre!?

GPS Garmin Edge 705
Är det någon som använder sin Garmin Edge 705 med EveryTrail.com. Jag försökte skapa en tur idag, och laddade upp en .tcx fil som jag skapat med Garmin TrainingCenter. Efter mycket malande meddelade everytrail att filen inte innehöll någon track. What's up with that?

Filen laddade finfint till funbeat.se.

Patrik

GPS Garmin Edge 705
Verkar som om en hårdreset löste mitt problem. om någon stöter på samma problem.

To hard reset the unit turn the unit off, hold down the mode button and turn the unit on. When the unit asks if you want to erase all user data, select yes. After resetting the unit, leave it with a clear view of the sky for about 30 minutes to acquire the satellite almanac. “

Do not worry You don’t loose Your saved rides data, only all screen settings and some other device settings will go away. Set it back to Your preferences and You’re done. Hard reset is suggested after software updates

GPS Garmin Edge 705
Jag får inte min 705:a att funka med varken kadensmätare eller pulsband som den levererades med den. faktum är att den inte funkar med pulsbandet som jag har till min forerunner heller men pulsbandet och kadensmätaren från edgen funkar inte med forerunnern. köpte även ett minneskort men sätter jag i det så startar inte edgen

är det någon annan som har någon eller några av dessa problem eller en lösning på dem?

det är så mycket grejer som inte funkar så jag blir matt käns inte rimligt att enheten har en icke fungerande mottagare och att båda givarna skulle va defekta och kortläsaren kass det känns inte rimligt

utan periferienheter fungerar den dock perfekt

GPS Garmin Edge 705
du kan max ha 2 GB kort i Edgen. har du mer så startar den inte.

Jag hade med problem med min pulsmätare.
Men jag satte på mig pulsmätaren (lite fukt mellan pulsmätaren samt huden)
sen starta jag edgen och gjorde en sökning efter det funka den.

Funkade alltså inte för mig då pulsmättaren inte var aktiv (satt på kroppen)

GPS Garmin Edge 705
Hästmyran skrev:
> du kan max ha 2 GB kort i Edgen. har du mer så
> startar den inte.
>
> Jag hade med problem med min pulsmätare.
> Men jag satte på mig pulsmätaren (lite fukt
> mellan pulsmätaren samt huden)
> sen starta jag edgen och gjorde en sökning efter
> det funka den.
>
> Funkade alltså inte för mig då pulsmättaren
> inte var aktiv (satt på kroppen)

Precis, testa ovanstående och tryck reset på kadens/hastighetsgivaren, den lilla vita knappen och kolla att den blinkar rött när du trampar förbi vevarmen och hjulmagneten går förbi. Trots att det stod i manualen att Edgen var ihopparad med pulsbandet och kadens/hastighetsgivaren från fabrik var jag tvungen att resetta min för att få det att funka.

GPS Garmin Edge 705
jag har ressetat kadensmätaren men nu hittade jag sök funktionen i gps en det kan altså vara så att de inte var ihopparade från fabrik får testa. det känns jävligt dåligt om det vore så illa.

GPS Garmin Edge 705
visade sig att ingen av enheterna var parad med 705:an dåligt tycker jag. visade sig att min gamla kadens mätare som funkat från början till min 305:a på något sätt tappat parningen och därför inte fungerade längre skönt att allt fungerar nu har jag två fungerande enheter. hade hela tiden känslan att det var något som inte stämde.

GPS Garmin Edge 705
Road_Runner skrev:
> Verkar som om en hårdreset löste mitt problem.
> om någon stöter på samma problem.
>
> To hard reset the unit turn the unit off, hold
> down the mode button and turn the unit on. When
> the unit asks if you want to erase all user data,
> select yes. After resetting the unit, leave it
> with a clear view of the sky for about 30 minutes
> to acquire the satellite almanac. “
>
> Do not worry You don’t loose Your saved rides
> data, only all screen settings and some other
> device settings will go away. Set it back to Your
> preferences and You’re done. Hard reset is
> suggested after software updates

Skulle ha sagt det, men en "hard reset" löste problemet för mig också.

GPS Garmin Edge 705
Edge 705 verkar vara det som gäller. men vad tror ni om att köpa den i tyskland?
http://funktionelles.e-vendo.de/e-vendofront.php3?shop=life&ProdNr=52139&PartnerId=15
Nästan 1000 spänn billigare än i sverige.
Finns det några nackdelar med detta? Manualspråk har ingen betydelse, men kan det vara problem med kartor osv? Vad jag fattat är den medföljande kartan skräp i vilket fall som helst.
Någon som har erfarenhet av detta?

/Anders

GPS Garmin Edge 705
Jag köpte min Edge från Tyskland, inga som helst problem med det och det följer ju inte med några kartor ändå, enheten är samma. Det man dock ska vara medveten om är att man inte får någon hjälp alls från Garmin Sverige om något problem skulle uppstå, utan då är man hänvisad till den internationella supporten och skulle den gå sönder och man vill åberopa garanti får man skicka den till Storbritannien.

GPS Garmin Edge 705
Jag är intresserad av en GPS för att logga vart man åkt eller varit...
Bryr mig inte alls i pulsfunktioner, kadens osv...
Däremot så höjdmätare vore intressant då den framförallt ska användas till skidåkning utförs eller cykel utförs...

Förslag på GPS? Jag har tittat lite på Suunto x10...

Finns de fler förslag? den bör ta wp relativt ofta och de ska vara lätt att föra över de till externa karttjänster som google maps eller google earth...

GPS Garmin Edge 705
När man kör banor står det längst ner till höger i displayen "Måltid", vad är detta? Jag trodde i min enfald att det var en ETA (Estimated Time of Arrival) som på bilnavigatorer. När jag körde Roslagsvåren förra helgen märkte jag dock att det måste vara något annat för tiden där räknade sakta nedåt från att ha börjat runt 11:40 gick det ned till 9:10 när jag nästan var i mål. Jag startade i andra startgrupp och gick imål någon stans runt 13:55 så det kan inte vara vilken tid navigatorn trodde jag skulle gå imål och knappast tiden till målgång, någon som vet? Jag har kollat att tiden är korrekt inställd i navigatorn för info.

Senast redigerad av en moderator:
GPS Garmin Edge 705
"Måltid"? Hur långt det är kvar tills man får äta?

Prova att ställa in GPS:en så att det står på engelska, det kanske blir en text man kan begripa.

GPS Garmin Edge 705
Måltiden är nog den tid som den virtuella träningspartnern har (eller något sådant). Om inte banan man kör är baserad på en tidigare tur, då varje punkt redan har en tidsangivelse, skulle jag gissa att programmet (GTC?) drar till med en snitthastighet som är typ 20 eller 25km/h.

GPS Garmin Edge 705
Sprockets skrev:
> "Måltid"? Hur långt det är kvar tills man får
> äta?
>
> Prova att ställa in GPS:en så att det står på
> engelska, det kanske blir en text man kan begripa.

Gjorde det, då stod det "Goaltime" inte mycket hjälp det tyckte jag.

>Måltiden är nog den tid som den virtuella träningspartnern har (eller något sådant). Om inte banan >man kör är baserad på en tidigare tur, då varje punkt redan har en tidsangivelse, skulle jag gissa >att programmet (GTC?) drar till med en snitthastighet som är typ 20 eller 25km/h.

Hmmmm...... inte helt klar på hur du menar, banan jag körde på Roslagsvåren var baserad på GPS data som jag hittade på nätet någonstans och läste in i Garmin Training Center. Sen la jag in depåerna som kontrollpunkter och det funkade fint. Jag har Virtuell Kompis påslaget men jag såg aldrig någon angivlese om var han skulle hålla hus på displayen.... Själv körde jag 34 km/h i snitt så om din teori stämmer borde han gått imål långt efter mig kan man tycka.

GPS Garmin Edge 705
Hmm, då har jag ingen aning faktiskt... Använder aldrig banor eller liknande själv utan bara rena GPX-filer som bara visas på skärmen, då slipper man de irriterande meddelandena när GPSen tycker att man inte följer spåret fast det snarare handlar om noggrannheten i positioneringen eller korta alternativa stigval.

GPS Garmin Edge 705
Vet någon om det skulle gå att få in ett körschema för VR i Edge'n (typ Raymond Bergmarks excelfil). Jag har VR som bana i min, kan man göra så att man ser hur man ligger till mot sitt idealschema direkt i maskinen?

GPS Garmin Edge 705
Jag har ingen Garmin 705, men funderar på att skaffa en inför en tur mellan Stockholm och Västerås.
Om man inte vill rita turen själv utan vill använda den här från Funbeat, hur går man till väga i så fall?
http://www.funbeat.se/tracks/shownonav.aspx?RouteID=1758

Vad jag förstår så ska man göra en GPX-fil som man väljer att enheten inte ger direktioner till, utan man bara visar spåret på kartan så får man dra sina egna slutsatser genom att titta på kartan när man cyklar.

Sker konverteringen från KML till GPX smidigt? Och var gör man den?

GPS Garmin Edge 705
funbeat har stöd för att importera träningspass direkt från garmin edge 705.
Fungerar kanon.

spartfix skrev:
> Jag har ingen Garmin 705, men funderar på att
> skaffa en inför en tur mellan Stockholm och
> Västerås.
> Om man inte vill rita turen själv utan vill
> använda den här från Funbeat, hur går man till
> väga i så fall?
> http://www.funbeat.se/tracks/shownonav.aspx?RouteI
> D=1758
>
> Vad jag förstår så ska man göra en GPX-fil som
> man väljer att enheten inte ger direktioner till,
> utan man bara visar spåret på kartan så får
> man dra sina egna slutsatser genom att titta på
> kartan när man cyklar.
>
> Sker konverteringen från KML till GPX smidigt?
> Och var gör man den?

Tillbaka
Topp