GPS Garmin Edge 705

GPS Garmin Edge 705
Kartan som följer med visar ju nätt och jämnt E20 så all navigation med den sker på egen risk. Det går att mha kartbilden placera ut en "nål" och be 705:an räkna fram en rutt dit men det tar lång tid och jag skulle inte tro att det blir varken snabbaste eller kortaste vägen. Jag lade för skojs skull in min "hemma-position" och har någon gång bett min 705:a att beräkna rutten dit. Trots att jag klickat ur både motorvägar och grusvägar i inställningarna tyckte den ändå att jag skulle ut på E6:an och härja. Varje gång man missar eller struntar i en anvisning räknar den om rutten och det tar som sagt en bra stund.

Skapa hellre ett spår på GPSies eller BikeRouteToaster och ladda ner som TCX, det går mycket bättre (förutom att den inte räknar om rutten om man missar en sväng).

GPS Garmin Edge 705
City Navigator-kartan verkar inte riktigt korrekt med avseende på vilka vägar som är grus och vilka som är asfalt heller, så ibland lurar den in en på grusvägar trots att man bett den undvika sådana. Irriterande ofta vill den att man skall cykla in på obelagda vägar som går parallellt med vägen man cyklar på även om de bara går 100m innan de kommer tillbaka på vägen. Definitionen av stora vägar verkar också lite godtycklig. Men som navigationshjälp funkar den ändå.

GPS Garmin Edge 705
Blir det nån praktisk skillnad i hur snabbt beräkningar och sökningar tar om man t.ex. bara har Sverige-delen av City Navigator jämfört med om man har hela Europa?

GPS Garmin Edge 705
Tydligen finns det ju något som heter Frilufrskartan Prime - är det bra eller kan man få den info:n på ett billigare sätt? Priserna är ju helt absurda tycker jag i alla fall med tanke på att områdena är små

GPS Garmin Edge 705
Friluftskartan Prime är i skala 1:10000, den vanliga Friluftskartan är 1:50000.
Det finns nog ingen annan gps-karta som har den detaljrikedomen. Men den säljs i 50x50 km-områden, så det blir dyrt om man skall ha stor yta.

GPS Garmin Edge 705
Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> Friluftskartan Prime är i skala 1:10000, den
> vanliga Friluftskartan är 1:50000.
> Det finns nog ingen annan gps-karta som har den
> detaljrikedomen. Men den säljs i 50x50
> km-områden, så det blir dyrt om man skall ha
> stor yta.

vad är skillanden mellan Pro och Prime?

GPS Garmin Edge 705
Haft en lagomt trevlig GPS vecka där min 305 dog i tisdags, köpte en 500 i onsdags som tydligen inte är helt mtb vnlig då den missa ca 30 % av distansen på mina leder (går inte att ställa in om den ska köra smart logging eller logga din position varje sekund). Så slutade upp med att jag uppgraderade till en 705 i lördags och håller nu på att lära mej alla nya funktioner =D

Första frågan är om någan har testat denna sajt: http://ridewithgps.com/
Och om jag skapar en tur där som jag spar som gpx. Skapar den enbart en waypoint för varje korsning eller är det en massa waypoints efter vägen också? Läste någonstans i denna tråd att det fanns ett maxantal waypoints man kan ha per tur... Navigationen osv är endast till för landsvägscykling.

GPS Garmin Edge 705
hanek082 skrev:
> Första frågan är om någan har testat denna
> sajt: http://ridewithgps.com/
> Och om jag skapar en tur där som jag spar som
> gpx.

Jag har iofs inte använt ridewithgps.com, men http://www.bikeroutetoaster.com
en hel del.
Laddar man hem sin rutt som GPX-fil så får man ett spår att följa och på så sätt kringgår man Waypoints-begränsningen.
Det finns de som tycker att GPX-navigering fungerar dåligt och istället väljer TCX-filer.
Men jag tycker tvärtom, de ggr jag har provat TCX-navigering har jag blivit besviken (i jämförelse med GPX alltså)

/Håkan

GPS Garmin Edge 705
För skogsåkning blir det ett jäkla pipande hela tiden då precisionen varierar så mycket träd runt omkring en, jag väljer alltid att visa GPX-spåret på kartan istället för att låta enheten navigera åt mig, kikar ner på GPSen med jämna mellanrum för att se så att jag är på rätt spår. Funkar klockrent för skogsåkning tycker jag.

GPS Garmin Edge 705
fredrikw skrev:
> Ja, välj "Map Setup" istället och kryssa i "Show
> on map". Istället för att den piper och har sig
> för minsta lilla avvikelse (vilket sker hela
> tiden i skogen) så kikar man ner på GPSen när
> man blir osäker om stigvalet. Se till att ställa
> in kartan på "Track up" också så blir det ännu
> bättre.

Jag är inte riktigt med vart man hittar detta?

GPS Garmin Edge 705
rularn skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja, välj "Map Setup" istället och kryssa i
> "Show
> > on map". Istället för att den piper och har
> sig
> > för minsta lilla avvikelse (vilket sker hela
> > tiden i skogen) så kikar man ner på GPSen
> när
> > man blir osäker om stigvalet. Se till att
> ställa
> > in kartan på "Track up" också så blir det
> ännu
> > bättre.
>
>
> Jag är inte riktigt med vart man hittar detta?

gå in på sparade resor. klicka på någon, kartinställningar, visa på karta. track up borde vara på inställningssidorna någonstans.

GPS Garmin Edge 705
Nu har jag inte läst tråden om någon råkat ut för liknande, men jag är så förbannad att jag vill bruka våld mot något.

Har nyligen kommit tillbaka från en cykling genom Norge och Sverige, från Narvik till Smygehuk i Skåne. Jag lade ned mängder av energi på att hålla min garmin 705 laddad för att kunna logga hela resan.

Nu har jag laddat över datan från GPS:en och den är helt knäpp. I garmins trainingcenter får jag bara fram vissa av etapperna, många saknas helt. Datan i de befintliga etapperna verkar väldigt skum med stora "hopp" i hastigheten upp till flera tusen km/h samt liknande hopp i antal höjdmeter, som om jag åkt hiss. I programmet sport tracks är allt helt galet... enligt det programmet har jag cyklat tusentals kilometer under en och samma dag.

Hur fan gör jag nu? Detta var mitt sätt att "semesterfotografera" och allt verkar vara helt förstört.

GPS Garmin Edge 705
Filerna är lagrade är i ett XML-format, så kolla hur det ser ut och se om den går att reparera. Ibland får 705:an spunk och gör två filer, fast skriver inte in rätt metadata i båda och då får man slå ihop dem manuellt.

GPS Garmin Edge 705
Kört med min 705 några gånger nu och är inte helt nöjd.. När jag kollar på mina turer i datorn så visar den korta avstånd med sjukt höga hastigheter. Min 305 gjorde aldrig detta och det är exakt samma leder. Nån som vet om det är ett vanligt problem?

Kanske måste gå tillbaka till affären nu och uppgradera till en 800 =D

GPS Garmin Edge 705
fredrikw skrev:
> Uppdaterat programvaran i Edgen? Har aldrig
> upplevt såna problem med min,

Enligt min dator hade jag den nyaste då jag koppla upp den mot garmins uppdateringstjänst..
3.10 på software och 2.10 på gps..

GPS Garmin Edge 705
Min 705:a tvärdog för ett par dagar sedan. När jag satte på den lyste displayen vitt och inget mer hände. Gick inte att starta, få kontakt med usb-kabel eller att hard-reseta...
Enda tecknet på att ngt eventuellt var knas var att den kändes väldigt varm när den laddades.

Nu inlämnad för att reparera, knappt 7 månader ville den vara med.

Som tur är har jag en Android-telefon med Endemondo inlagt, men vitsen med Edgen var ju att den skulle tåla ur och skur.
Besviken:-(

GPS Garmin Edge 705
hanek082 skrev:
> Kört med min 705 några gånger nu och är inte
> helt nöjd.. När jag kollar på mina turer i
> datorn så visar den korta avstånd med sjukt
> höga hastigheter. Min 305 gjorde aldrig detta och
> det är exakt samma leder. Nån som vet om det är
> ett vanligt problem?
>
> Kanske måste gå tillbaka till affären nu och
> uppgradera till en 800 =D

Tror jag hittat losningen till mitt eget problem, nar jag kollar pa mina turer sa intraffar alla hoga hastigheter da jag passerar over en vag eller cyklar pa en led som foljer en vag.. Kikade pa mina installningar och den ar installd pa att lasa sig till vagar. Forhoppningsvis loser detta problemet..

Sa blir inge byte till en 800, de rear tom ut 705:an nu s[ gick tillbaka till aff'ren och cashade in 130 dollar tillbaka d[ jag tyckte de var lite surt att de b;rjade rea en vecka efter jag handlat min =D

GPS Garmin Edge 705
Det var väl ganska väntat? När 800:an kom så finns det ju ingen vits med att 705:an, utan de är ju direkta konkurrenter.

GPS Garmin Edge 705
mzi skrev:
> Det var väl ganska väntat? När 800:an kom så
> finns det ju ingen vits med att 705:an, utan de
> är ju direkta konkurrenter.

Nja, även om jag verkar ganska ensam om det så är jag inte så överdrivet entusiastisk över touch-interaktionen på något som används i leriga förhållanden, så för MTB-bruk ser jag fortfarande en poäng med en GPS som har knappar. Visst kan man låsa displayen, men då måste den låsas upp så fort man vill interagera med den. Man kanske ska köpa en till 705:a och ha som reserv innan de försvinner :)

GPS Garmin Edge 705
fredrikw skrev:
> Man kanske ska köpa en till 705:a och ha som
> reserv innan de försvinner :)

Gör det, så hånfnittrar jag högt när Edge 800 visar sig funka ypperligt! ;)

GPS Garmin Edge 705
Jag håller fullständigt med dig. Men jag tror att den distinktionen blir svår för marknadsavdelningen att förklara. Att det för individen finns fördelar att stanna med äldre modeller är en sak, men att för ett företag driva två modeller som i stort fyller samma segment är olönsamt.

Garmin lovade ju hur som helst att fortsätta uppgradera (styvvarumässigt) 705:an ett tag till så jag håller i min tills 800:an är hårdtestad (och gärna till efter Garmin har bytt från ipod-designen :)

GPS Garmin Edge 705
STIZZE skrev:
> Gör det, så hånfnittrar jag högt när Edge 800
> visar sig funka ypperligt! ;)

Eftersom du varken har använt en 705 eller en 800 blir ett eventuellt hån tämligen verkningslöst, eftersom du inte hade någon egentlig koll på något av alternativen när du bestämde dig för vilken du föredrog. Det ligger ingen skicklighet i att eventuellt ha rätt när man gissar mellan två för en själv helt okända alternativ ;-)

Men visst skulle jag vilja ha högre upplösning på skärmen och andra nya spännande funktioner, men inte om det begränsar funktionaliteten i de miljöer den ska användas. Framtiden får utvisa om det verkligen är på det viset.

Senast redigerad av en moderator:
GPS Garmin Edge 705
mzi skrev:
> Garmin lovade ju hur som helst att fortsätta
> uppgradera (styvvarumässigt) 705:an ett tag till
> så jag håller i min tills 800:an är hårdtestad
> (och gärna till efter Garmin har bytt från
> ipod-designen :)

det kan man verkligen hoppas, garmin har fortfarande inte lyckats skapa en stabil version av programvaran till 705! min flippade ur fullständigt häromdagen..

GPS Garmin Edge 705
mzi skrev:
> Jag håller fullständigt med dig. Men jag tror
> att den distinktionen blir svår för
> marknadsavdelningen att förklara. Att det för
> individen finns fördelar att stanna med äldre
> modeller är en sak, men att för ett företag
> driva två modeller som i stort fyller samma
> segment är olönsamt.

Ja, ur ett marknadsperspektiv riskerar de ju att begå Apple-döden annars (för att hänvisa till en annan tråd och ett konkursmässigt företag för 10+ år sedan).

> Garmin lovade ju hur som helst att fortsätta
> uppgradera (styvvarumässigt) 705:an ett tag till
> så jag håller i min tills 800:an är hårdtestad
> (och gärna till efter Garmin har bytt från
> ipod-designen :)

Ja, vi får väl se =)

GPS Garmin Edge 705
Raz skrev:
> mzi skrev:
> > Garmin lovade ju hur som helst att fortsätta
> > uppgradera (styvvarumässigt) 705:an ett tag till
> > så jag håller i min tills 800:an är hårdtestad
> > (och gärna till efter Garmin har bytt från
> > ipod-designen :)
>
>
> det kan man verkligen hoppas, garmin har
> fortfarande inte lyckats skapa en stabil version
> av programvaran till 705! min flippade ur
> fullständigt häromdagen..

Jag har inte haft några som helst problem med min 705:a det senaste dryga året eller så. Jag undrar vad alla de som har konstanta problem gör, måndagsexemplar eller?

GPS Garmin Edge 705
Tur att det finns några 'early adopters' som hittar buggarna. :)
Jag är inte helt imponerad av Garmins firmware. Min 705:a stänger av sig spontant då och då.

GPS Garmin Edge 705
+1 på aldrig haft problem med 705-an. Jag tror att jag hoppar över 800-generationen och väntar tills de har lyckats med telefon-integrationen fullt ut.

GPS Garmin Edge 705
tillmann skrev:
> Det enda som strular just nu är att den vägrar
> ange någon puls, med det kan ju vara bandet som
> är trasigt...

Du kanske är död?

Det kan krävas lite fukt mellan pulsband och hud för att det skall funka. Spotta på det. Eller ta i lite så du svettas. ;)
Eller så kanske batteriet i pulsbandet är slut (har det hänt för nån? Jag kör på samma som när jag köpte den i maj 2008).

Senast redigerad av en moderator:
GPS Garmin Edge 705
Suck, just därför känns det segt att vänta på 800 o veta att den kommer vara fullproppad med buggar o funka lika dåligt som 705 förmodligen gör för många idag.

Men det finns väl inget bättre? ELLER?

GPS Garmin Edge 705
tillmann skrev:
> Det enda som strular just nu är att den vägrar
> ange någon puls, med det kan ju vara bandet som
> är trasigt...

Eller att du under den senaste tiden blivit en nazi-zombie? Jag har inte heller haft problem med min 705:a. Hade inte något problem med min 305:a heller för den delen.

GPS Garmin Edge 705
Fikasvettot skrev:
> Eller så kanske batteriet i pulsbandet är slut
> (har det hänt för nån? Jag kör på samma som
> när jag köpte den i maj 2008).

Jag var tvungen att byta batteri när jag lånade brorsans 10+ år gamla pulsklocka och pulsband, inte från garmin.. men ändå, förjävligt och icke acceptabelt!

GPS Garmin Edge 705
fredrikw skrev:
> STIZZE skrev:
> -----
> > Gör det, så hånfnittrar jag högt när Edge
> 800
> > visar sig funka ypperligt! ;)
>
> Eftersom du varken har använt en 705 eller en 800
> blir ett eventuellt hån tämligen verkningslöst,
> eftersom du inte hade någon egentlig koll på
> något av alternativen när du bestämde dig för
> vilken du föredrog. Det ligger ingen skicklighet
> i att eventuellt ha rätt när man gissar mellan
> två för en själv helt okända alternativ ;-)
>
> Men visst skulle jag vilja ha högre upplösning
> på skärmen och andra nya spännande funktioner,
> men inte om det begränsar funktionaliteten i de
> miljöer den ska användas. Framtiden får utvisa
> om det verkligen är på det viset.

Men jag hånfnittrarna inte åt att jag gissar rätt och du fel, utan ifall det visar sig att 800 faktiskt funkar bra på de saker du tvivlar, och att du hade hunnit skaffa en ny 705 som backup.. Getting my point? Det hade varit en skön skadeglädje liksom! :)

GPS Garmin Edge 705
Jo, fast 800:an hinner nog testas grundligt innan alla 705:or är slutsålda, så jag sitter still i båten än så länge. Se så, alla early adopters, beställ för glatta livet nu så vi får veta hur det verkligen förhåller sig =)

GPS Garmin Edge 705
Fikasvettot skrev:
> Du kanske är död?

Jag har inte uteslutit den möjligheten helt än. Det skulle förklara en hel del.

mzi skrev:
> Eller att du under den senaste tiden blivit en
> nazi-zombie?

Inte heller empiriskt prövat. Nazidelen stämmer dock, såklart.

Fikasvettot skrev:
> Det kan krävas lite fukt mellan pulsband och hud
> för att det skall funka. Spotta på det. Eller ta
> i lite så du svettas. ;)
> Eller så kanske batteriet i pulsbandet är slut
> (har det hänt för nån? Jag kör på samma som
> när jag köpte den i maj 2008).

Tack för tipsen! Tänkte inte på det :-)
Men det funkar fortfarande inte.

GPS Garmin Edge 705
Pulsbandet har väl ett batteri? Det kanske är slut? Så var det för ett av mina pulsband (inte Garmin iofs)

Lite trådkapning, varför ska man välja en 705 eller 800 framför säg oregon eller dakota? Är det för de cykelspecifika funktionerna? För hittar gör väl alla?

GPS Garmin Edge 705
Det var någon som berättade att någon av de där frilufts-GPSerna automatiskt routade om varje gång man lämnade rutten. Det suger ju för det mesta när man är ute och kör men passar kanske lite bättre om man promenerar. Sedan är de små och diskreta, det är snyggt.

Det jag skulle vilja ha som inte finns i 705 är egengjorda kartor som jag tror Oregon har.

GPS Garmin Edge 705
> Lite trådkapning, varför ska man välja en 705
> eller 800 framför säg oregon eller dakota? Är
> det för de cykelspecifika funktionerna?

Det fattar inte jag heller. Jag har en Oregon för de gånger jag behöver navigation på cykeln, men det är sällan jag använder något annat än min Edge 305. Det som får mig sugen på att byta är möjligen batteritiden som är bättre på Edge 500.

GPS Garmin Edge 705
evo skrev:
> varför ska man välja en 705
> eller 800 framför säg oregon eller dakota? Är
> det för de cykelspecifika funktionerna? För
> hittar gör väl alla?

Vill man navigera genom att följa en rutt så klarar Edge att rutten innehåller många fler punkter än vad friluftsGPSerna klarar av (åtminstone eTrex-GPSerna)
Jag TROR att gränsen för friluftsGPSerna låg på 500 punkter, Edge klarar av rutter med flera 1000 punkter.

Dessutom skiljer formatet en hel del, friluftsGPSerna är MYCKET klumpigare än vad en Edge är.
Jag hade tidigare en eTrex, nu har jag en Edge och den är MYCKET smidigare.
Displayerna kan dessutom vara sämre hos friluftsGPSerna, ffa de tidigaste Oregon hade en ljussvag display som var svår att se i solsken. (De nyaste modellerna skall vara bättre)

mzi skrev:
> Det var någon som berättade att någon av de
> där frilufts-GPSerna automatiskt routade om varje
> gång man lämnade rutten. Det suger ju för det
> mesta när man är ute och kör men passar kanske
> lite bättre om man promenerar.

Det TROR jag går att välja i ngn undermeny, jag hade tidigare en eTrex och där gick det att välja, precis som i min Edge

> Sedan är de små och diskreta, det är snyggt.

En Edge är mindre och smidigare än en friluftsGPS

> Det jag skulle vilja ha som inte finns i 705 är
> egengjorda kartor som jag tror Oregon har.

Skall enl specen finnas med för Edge 800.

/Håkan

GPS Garmin Edge 705
mzi skrev:
> Det var någon som berättade att någon av de
> där frilufts-GPSerna automatiskt routade om varje
> gång man lämnade rutten. Det suger ju för det
> mesta när man är ute och kör

Jag tycker det är super! Man kanske har planerat en rutt, men så upptäcker man att en viss väg är blockerad pga vägarbete, ändrad skyltning eller liknande. Då svänger man av och hamnar utanför rutten, men då fattar GPS:en det och räknar om för att navigera från den nya positionen. Vad är fel med det?

Tillbaka
Topp