GPS Garmin Edge 705

GPS Garmin Edge 705
JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag köpte 4 GB Sandisk-minne till min 705:a. Det
> funkade inte.

Hur då?

I andra Forum har jag lästa att det funkar, med vissa förbehåll:
-Kartor <2G
-Spara Tracks >2G

Det gäller alltså att hålla kartorna <2G men man kan spara tracks på de xtra 2G
Men det här gällde inte 705an, den kanske har en annan minneshantering?

/Håkan

GPS Garmin Edge 705
HåkanC skrev:
> JT skrev:
> --------------------------------------------------
> > Jag köpte 4 GB Sandisk-minne till min 705:a. Det
> > funkade inte.
>
> Hur då?

När jag startar den med minneskortet i så får man upp startskärmen med Garminloggan, men inget mer händer, den hänger sig bara i det läget och reagerar inte på några knappar. Plockar jag ur kortet så startar den direkt. Stoppar jag i kortet när den är igång så hänger den sig direkt.

GPS Garmin Edge 705
Nja, Garmin programmet kräver ju en WC så jag fick köra på en annan dator, installera, låsa upp och exportera kartorna til Mac-format. Där kunde jag sen installera dem och sedan välja vilka delar av kartan som skulle över till GPS:ens minneskort. Inga problem efter det. Kartan dök även upp i Garmin Training Center.

Minns inte riktigt proceduren i Windows-delen, men nån annan kan säkert hjälpa till. Jag har för mig att det är MapSource man använder, men det kanske krävs något annat program.

GPS Garmin Edge 705
Nytt problem körde in min data från skåneturen och först så visar den 2 st olika träningar den dagen
första träningen är bara 2 timmar andra träningen har jag tydligen cyklat fram o tebaks 30 mil eller nåt.
Så jag trodde den filen var ordentligt trasig, men nu var jag uttråkad och körde in den på garmins online site och där ser filen nästan bra ut förutom att jag har glömt slå av den eller nåt i slutet.
Är det någon som är bra på att fixa till filen eller vet vilket program som skulle kunna fungera att köra för att kunna få till filen bra ?

GPS Garmin Edge 705
Road_Runner skrev:
> där ser filen nästan bra
> ut förutom att jag har glömt slå av den eller
> nåt i slutet.

SportTracks kan splitta aktiviteter.

GPS Garmin Edge 705
Road_Runner skrev:
> Jo men den splittningen är inte riktigt bra =)
> istället för en träning med all data så har
> jag nu 2 träningar med bara fragment av
> träningen.

Om du vill sammanfoga aktiviteter så finns det inget ultimat verktyg om man vill ha kvar information om mellantider, kadens etc. Det går dock att sammanfoga vid import till motionbased.com (fast export ger inte all information), eller exportera båda aktiviteterna från TrainingCenter till en fil och editera den i någon editor (tex NotedPad++ som kan kolla xml). (Fast editerar du filen kommer distans att se konstig ut i TC om du inte justerar Distans för varje punkt i andra delen, men för ST gör det inget.)

GPS Garmin Edge 705
Sprockets skrev:
> Allt går att fixa med Garmins program, så det
> är inte så illa som det låter. Kör du med
> Windows slipper du några moment jag fick göra.
>
> http://www.garmin.se/defaultpage.aspx?pageid=1020
>
> Syns kartorna i datorn (t.ex i Mapsource eller
> Garmin Training Center)? Har du bara problem med
> att få över dem till GPS:en?

Japp de syns på datorn men när jag fört över dom och startar gps:en får jag "can not unlock maps" hmm

GPS Garmin Edge 705
Dagens "pulstopp" fick jag precis då min 705:a hängde sig under uppstart.
GPS:en fastnade på Garminloggan och inget mer hände (20 minuter+). Det mest alarmerande var att jag inte kunde stänga av den heller.

Ett samtal till Garminsupporten, som svarade direkt, gav att hålla ned "mode" och sedan trycka "lap" bryter strömmen brutalt till GPS:en.

Efter detta inget problem.

Garmin meddelade även detta felet kan uppkomma med SanDisk Ultra -minneskort, inte vanliga Sandisk, bara Ultraserien.

Så dagens tips för en "hängd" Edge 705:a är att hålla ned mode och trycka lap för att "dra ur sladden".

//C

GPS Garmin Edge 705
jag har provat den sen den kom till sverig funkar helt ok lättanvändlig osv har haft nått strul med exaktheten i den nångång var väll dålig mottagning antar jag jag rekomenderar att man köper till hastighets sensorkittet för batterierna går åt fort när man kör i gps läge

GPS Garmin Edge 705
Alltså, jag har säkert läst på för dåligt men jag fattar inte hur man sparar en resa i enheten. Man borde ju kunna ta en gammal tur och lägga in den i minnet och navigera efter sedan. "Sparade resor" står det under "Vart?"-menyn men jag lyckas inte stoppa dit nåt.

GPS Garmin Edge 705
Man kanske måste få lite sponsring för att få ut det mesta av 705:an

http://cyclingnews.com/road/2008/to...s/tour_stage_17/Slipstream_Garmin_705_screen2

GPS guides the way for Christian Vande Velde and Garmin-Chipotle

Every Garmin-Chipotle rider was fitted with a new Edge 705

Christian Vande Velde and his Garmin-Chipotle teammates have gained more than just a much-welcome wad of cash with their new title sponsor, Garmin. The GPS giant has also outfitted the entire team with its latest Edge 705 computer and the riders have wasted little time in taking advantages of its packed feature set, which includes the ability to pair up with their PowerTap rear hubs.

In addition, the team has uploaded each day's course on to each unit so the riders know exactly where they are, where they're headed and what key markers are coming up. These not only include sprint and KOM locations but also dangerous areas to pay particularly close attention and even seemingly mundane spots such as feed zones. In the mountains, detailed course profiles also let the riders know how much climbing is ahead of them and where the road might kick up in pitch or let off a bit.

According to the team's physiologist and trainer extraordinaire, Allen Lim, other teams may have similar computers on their bikes but Garmin-Chipotle is supposedly the only squad to have gone to such lengths to upload this much data.

GPS Garmin Edge 705
JT skrev:
> Var tusan får man tag i City Navigator NT Europe
> 2008 på DVD till 705:an egentligen? Alla har bara
> nån uppdatering, men den kan jag väl inte
> använda för att uppdatera den usla baskartan som
> man får när man köper 705:an, eller? Jag vill
> ha den på DVD, inte på minneskort. Kan nån
> förklara hur man får tag i skiten? I de butiker
> jag varit i har dom sett ut som levande
> frågetecken och inte ens hittat något annat än
> uppdateringen. Hur svårt kan det vara egentligen?
> Version 9 hittar jag, men inte 2008.
¨
ja har blåst in alla 4 fripro OCH NT europe funakr kanon

kolla piraterna i bukten...

GPS Garmin Edge 705
Christer skrev:
> Dessvärre är det så, den kan inte ladda och
> vara på samtidigt.
> "Behaviour by design"

Jo, ladda den kan man göra via 230V-laddaren samtidigt som den är igång.
Men man kan inte använda den samtidigt som den är ansluten till datorn med USB (som väl bara ger strömförsörjning, inte laddning?)

GPS Garmin Edge 705
Finns en ny firmware uppdatering nu.

Bl.a. verkar det som den mkt irriterande begränsningen att bara 4.5 timmar kan sparas i filerna (när man kör 1s sampling) är fixad nu.

Changes made from version 2.20 to 2.30:

* Removed time limitation from history recording.
* Deleting history through the menu on the device will now also delete the history file from mass storage.
* Fixed issue where averages and calories could accumulate when auto-paused.
* Fixed issue where workout dates could be incorrect on the watch when loaded from the PC.
* Fixed issue where settings were sometimes not saved when GPS was turned off.
* When creating a course, device will no longer show history that does not have track point data.
* Correct issue with repeated auto-pause/resume when starting.
* Fixed issue where routes created in MapSource could have invalid points after being loaded to the Edge.
* Fixed some problems with calculating total ascent.
* Fixed issue with grade being dashed and elevation not changing.
* Added an Entertainment category in POI List.
* Speeded up searching in Find Cities.
* Fixed issue where wheel size was not auto-calibrating.
* Fixed issue where unit does not return to previous screen after route recalculation.
* Added progress bar for software updates.
* Added ability to hit LEFT/RIGHT to toggle between Bike Computer pages and Course Points page.
* Fixed problem with Time to Point display on course data page.
* Allow UP and DOWN to cycle the bottom pane of data on the Course Timer screen.
* Fixed some issues that would allow creating an invalid course that would end as soon as you pressed start.
* Fixed issue where certain languages (Svenska, Magyar, Slovensky) would not work with course compass page.
* Fixed issue where when more than one mapset is installed the unit only searches for addresses on the closest mapset.
* Fixed issue where keyboard would not immediately update when switching modes.
* Improved route recalculation.
* Fixed issue where ?Arriving At...' message does not always show destination.
* Disabled panning on the map displayed on the course timer page.
* Fixed issue where the Course Elevation Profile shows a straight line on long activities.
* Added average power to the lap data in XML.
* Updated many German translations.
* Fixed issue where auto-pause/manual lap causes 0 distance lap.
* Changed zoom levels at which towns and villages appear based on size to help declutter the map.
* Increased the number of calories that can be shown on History Totals page.
* Made some changes to reduce 0 speed reporting when using GSC10.

Senast redigerad av en moderator:
GPS Garmin Edge 705
Jag är ändå oerhört nöjd med min, tankat 1,4 gig kartor på den. PriPro alla regioner plus City Navigator Europe. 4,5 tim gränsen har jag sprungit in i dock och jag saknar termometer annars är allt toppen. 305:an är till salu fortfarande :)

GPS Garmin Edge 705
Oscar skrev:
> jag saknar termometer
> annars är allt toppen. 305:an är till salu
> fortfarande :)

Det verkar som det finns en temperturgivare i 705:an som dock inte används av firmware. Håll ner joysticken när du startar 705:an. Då kommer det upp någon slags testmode och där finns temperaturen angiven.

/Fredrik

GPS Garmin Edge 705
Fredrik L skrev:
> Oscar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > jag saknar termometer
> > annars är allt toppen. 305:an är till salu
> > fortfarande :)
>
> Det verkar som det finns en temperturgivare i
> 705:an som dock inte används av firmware. Håll
> ner joysticken när du startar 705:an. Då kommer
> det upp någon slags testmode och där finns
> temperaturen angiven.
>
> /Fredrik

Ja jäklar! Tack för det tipset.

GPS Garmin Edge 705
OdenXT skrev:
> eBay, 2840:-. Beställt, lev inom 5 dagar.
> :-D

Bra pris! Grattis och hoppas du får den. Jag fick avbeställa min första då det visade att säljaren inte hade några utan bara väntade på att få in en massa ordrar. Surt för jag förlorade en slant på det. Tog min från England för 500 dollar ink frakt senare.

GPS Garmin Edge 705
OdenXT och ni andra. Vet detta har disskuterats men igen. Hur gör jag för att få in en OL karta i GPS:en. Scannar (check) koordinatätter (vet ungefär hur jag gör) sen då? Konverterar den till rasterformat? Och sen in i Muppsås?

GPS Garmin Edge 705
protocol7 skrev:
> Om du får in OL kartan så beställer jag en
> 705a. Jävlar vad trevligt det vore.
>
> /niklas

Jag får in den garanterat och har sett hur man gör. Minns inte bara. A du köp den ändå. FriPro är grym! För 3 papp kan man inte ha roligare lovar.

Körde med City Navigator till en ö utanför Strömstad med tur by turn navigering. Var ute på havet och navigerade efter sjökort. Hittade ett gäng nya prallela stigar när jag hojjade. Livet har helt enkelt blivit lättare...eller kanske mer komplicerat ;)

Senast redigerad av en moderator:
GPS Garmin Edge 705
får jag avbryta denna kartdiskussion och fråga om någon har denna maskin på xc hoj eller om det bara lansvägsmonterade 705 som det pratas om. hur ser fördelningen ut?

GPS Garmin Edge 705
fredrikw skrev:
> både xc och lvg, funkar alldeles utmärkt på
> båda. friluftskartan i skogen och citynavigator
> på racern.

Citynavigator är som namnet antyder en navigator? Eller är det bara en bra vägkarta?

Varför jag frågar är att jag har FriPro och den täcker in alla vägar jag cyklar på.

GPS Garmin Edge 705
Fördelen med CN vad jag har förstått är att det funkar med "auto routing" på den, så man kan även planera sin rutt lite i GPS:en. Den är inte lika noggrann när det gäller vägar, men är lite smartare.

GPS Garmin Edge 705
Med City Navigator kan GPS:en även hitta adresser, sevärdheter, bensinstationer mm mm
Dels som sökning av vad som finns i närområdet, dels som en ren sökning över alla kartdelar man lagt in. Mycket praktiskt vid turistande.

GPS Garmin Edge 705
Ja, mzi och Sprockets har ju redan svarat. En annan fördel med CN är att kartbilden blir mycket "renare" och det är tydligare vad som är grusväg och vad som är asfalt. Sedan känns det helt enkelt mer rätt att ha en redig betongfokuserad karta när man köra racer =)

Tillbaka
Topp