iPhonen bidrar så tillvida att den redan finns där eftersom jag äger den i vilket fall, att man alltså inte behöver en extra grej som skall interfejsa med datorn osv. Poden som kopplas till iPhone håller bara reda på kadens och HR. iPhonen har inbyggd GPS för att hålla reda på allt annat, som fallhöjden, antalet nedfarter, vilka vägar man åkt osv. Den har dessutom skärmen och gränssnittet när man vill vittja data.
Att den sedan har ett så ohyggligt bra användargränssnitt besparar användaren besväret att behöva koppla ihop med en PC för att kolla dagens insamlade data när man sedan vill nerda sig. Garmins GUI är faktiskt riktigt uselt, kanske inte jämfört med andra GPSer men jämfört med vad man kan åstakomma om man verkligen försöker med dagens tillgängliga teknik.
Om man köper en iPhone enbart för att ha den som datalogger försvinner själva förtjänsten. Fördelen är ju alltid att kunna ha samma sak till flera saker. Det är inte helt dumt att kunna lyssna på musik med samma apparat, och när man vill stanna för att ta ett kort använda samma apparat, och när man vill svara telefonen använda samma apparat och hörlurar som man just lyssnade på musik genom.
Att ha akustisk feedback från GPSen genom hörlurarna skulle också vara en möjlighet för utförsåkare. Ett pling om man toppar sin maxhastighet eller ligger tidsmässigt före sin tidigare bästa prestation på samma led osv. möjligheterna är oändliga som nerdig leksak alltså.
Jag har tidigare letat efter dataloggers men de är alla riktigt dåliga, och ingen jag hittat har kunnat logga allt i samma enhet. Att behöva en logger för GPS, och en pulsklocka som även kan hålla reda på kadens, och sedan sammanföra detta i en dator gör mig yr av krångel. Dvs att behöva flera apparater med sig när man skall cykla.
Allt är som smidigast om man har det i en enda apparat som man alltid har med sig oavsett, och som inte behöver kopplas till en PC för att vittjas när man vill se vad man åstakommit.
Lösningen finns ju inte ännu, men den verkar onekligen vara runt dörren eftersom de fysiska enheterna nu är lösta och endast mjukvaran behövs för att sy ihop detta.
Ascent är ju ett sjukt bra program, bortsett från att man nu behöver släpa med sig just en extra apparat för att kunna använda det (GPSen) och att man måste slanga över data i en PC för att kunna analysera, en PC som man kanske inte har med sig på sin resa till alperna eller Åre. Att få in den mjukvaran i en befintlig apparat (telefonen) vore ju den ultimata lösningen! (eller direkt in i GPSen då, om man nu hade kamera, mp3spelare och mobiltelfon i sin GPS för att resonera omvänt)
Givtvis kommer en telefon aldrig att bli det arbetsverktyg som en GPS är när det kommer till stöttålighet och fukttäthet, men telefonens mångsidighet gör att man högst sannolikt alltid kommer att ha den med sig. Och för oss som ser GPS funktionen som ett komplement och inte huvudfunktionen så är det klart positivt!
Mångfalden förnöjer!
//K