GPS Garmin Edge 705

GPS Garmin Edge 705
Förstår fortfarande inte vad du är missnöjd med, det verkar nästan som du har suttit och plöjt manualen och grävt ner dig i tekniska specifikationer istället för att faktiskt använda den på cykeln, men så illa kan det väl inte vara?

GPS Garmin Edge 705
zapiens skrev:
-------------------------------------------------------
> Fy tusan vilken stenåldersteknologi i Garmin 705.
> Jag köpte en för jag vill komma åt GPS, ANT+
> mottagaren så jag kan samla in kadens (i Garmins
> värld heter det takt), puls och effekt. Men när
> man jämför iPhone eller en Android lur så är
> det så gammalmodigt i upplägg och möjlighet.
>
> Redan finns en ANT+ mottagare till iPhone så man
> kan använda den för datainsamling, de planerade
> motsvarande till Android oxå. Men den datakraften
> i en handenhet då börjar det hända saker och
> Garmin kommer få det mycket svårt.

Och var är det fina med massa lösa boxar. Jag tycker det sköna med 705:an var att man slapp detta otyg.

När det har kommit en vädertålig, slagtålig mobil med inbyggt ant och inbyggt "bra" gps-chip då kanske det skulle vara intressant med en mobil förutsatt då att det existerar en användbar friluftskarta. Dessutom måste batterilängden upp.
I dag är både Iphonen och dagens adroidmobiler väldigt långt från det.
Dessutom är ju 705:an kompaktare och mindre (och lättare) än de flesta mobiler vilket minskar risken att den
hakar i och vrider sönder fästet eller slås sönder vid vurpor.

GPS Garmin Edge 705
Jag har en fråga om noggrannheten i en 705:a. Mäter den momentan hastighet på ett sätt som gör en vanlig cykeldator överflödig. Jag känner mig alltid lite skeptisk till GPS och misstänker att de inte mäter så särkilt noggrant. Att den totala cykelsträckan kan variera i uppmätt distans från gång till gång, trots att man cyklar exakt samma runda. Det var i alla fall min erfarenhet av den Garmin GPS som jag hade för ca 3-4 år sedan.

GPS Garmin Edge 705
Spelar det någon roll? För det första brukar det diffa på väldigt små avstånd och för det andra så cyklar du nog inte "exakt samma runda" eftersom du skär kurvor annorlunda, vinglar lite olika varje gång och gör lite andra manövrer.

GPS Garmin Edge 705
OdenXT skrev:
> Spelar det någon roll om du cyklar 75,4 km eller
> 75,3?

Kanske ramlar in hos grannen istället för att hitta hem.

GPS Garmin Edge 705
Är det någon som har haft problem med höjdangivelsen i 705:an? Antingen visar den alldelse för hög eller för låg höjd i början av passet. Jag vet inte hur lång tid det tar innan den börjar bli exakt, men det tar säkert 15-30 minuter. Detta är rätt irriterande att det skiljer flera 10-tals meter mellan start- och slutpunkt om det är samma ställe!!

Skall det verkligen vara så här? Jag har försökt uppgradera till den senaste FW utan förbättringar. Någon mer som har samma problem?

Mvh Daniel

GPS Garmin Edge 705
Det tar ca 2-5 minuter om du står helt stilla.

Det är inte så konstigt att höjden inte stämmer i början.
GPSen behöver ett tag på sig att kalibrera beräkningarna
när den startar, du får en ganska bra position såfort GPSen
har kontakt med 3 sateliter, däremot behöver höjd beräkningen
fler sateliter alt. en stunds data.
705 använder sig också av en barometer för att beräkna höjden
mer exakt. GPSen måste aklimatisera sig till rådande väder
för att barometern skall ge bra värden.

Hur snabbt allt detta går beror på flera faktorer, hur långt
avstånd är det mellan den position du stängde av gpsen senast
och där du står nu, väderskillnader (tryck) samt om du står helt stilla.

Jag brukar slå på GPSen 5-10 minuter innan jag skall iväg och
se till att den ligger still, samt att den har så fri sikt som möjligt.

GPS Garmin Edge 705
hanson skrev:
> Det är inte så konstigt att höjden inte
> stämmer i början.
> GPSen behöver ett tag på sig att kalibrera
> beräkningarna
> när den startar, du får en ganska bra position
> såfort GPSen
> har kontakt med 3 sateliter, däremot behöver
> höjd beräkningen
> fler sateliter alt. en stunds data.
> 705 använder sig också av en barometer för att
> beräkna höjden
> mer exakt. GPSen måste aklimatisera sig till
> rådande väder
> för att barometern skall ge bra värden.

Aha! Tackar för denna klargörande info! Höjdmätningen har varit förbryllande tills nu!

GPS Garmin Edge 705
Jag är jätte nöjd med min Edge705. Det enda jag märkt som strular är pulsmätaren. I början av en träningsrunda kan den skuta iväg upp mot 240 slag/min. Detta redan efter några hundra meters cykling. Sen går den ner till normal nivå igen, tror jag i alla fall. Kör jag med samma pulsband till min trainer så ligger pulsen betydligt lägre.

Nu när det är MTB körning som gäller ett tag fram över tänkte jag försöka få in friluftskartan. Har en fulkopia men är det värt att strula med det? Tog lite tid att få in City Navigator Europe från fulkopia men den funkar bra nu när den väl fått igång den.

GPS Garmin Edge 705
Om du får konstiga pulsberäkningar och det är direkt i början av passet kan det bero på dålig kontakt mellan huden och pulsbandet. Om du fuktar pulsbandet innan du sätter det på dig så får det bättre kontakt och ger säkrare avläsning.

GPS Garmin Edge 705
Jag har inte fått min 705:a ännu. Behöver man ha en hastighetsmätare på hjulet eller räcker det med den GPS-beräknade hastighetsvisaren? Har köpt en "Edge 705 HR CAD bundle" från CRC och ser att det då ingår kadensmätare. Behöver man ytterligare en mätare för hjulhastighet?

Senast redigerad av en moderator:
GPS Garmin Edge 705
Nej, det är samma.

Huruvida man behöver hastighetssensor beror väl lite på vad man tycker är viktigt, personligen bryr jag mig inte om hur snabbt jag kör, det är den slutliga tiden och sträckan som är intressant.

GPS Garmin Edge 705
Nu finns det ny FW till Garmin Edge 705; version 3.1

Changes made from version 2.90 to 3.10:
Added ability to use waypoint elevation as the starting elevation for an activity when the user starts within approximately 30m of this waypoint.
Fixed issue where workouts using power zones based on percent of FTP or heart rate zones based on percent of maximum HR were saved incorrectly.
Fixed issue where Garmin Training Center could give a data transfer failed error if the unit had a bike profile name longer than fifteen characters.
Fixed issue with inaccurate display of history dates in some languages.
Added support for updated Australia Daylight Saving Time start and end dates.
Updated translations.

Från: http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=3987

/Håkan

GPS Garmin Edge 705
Hittade svaret på en fråga om hur 705 loggar sträcka och fart när man använder kadens-sensorn, som jag tror ställts tidigare i tråden; (från Garmin.com)

The information is calculated as followed:

Distance - The Edge 605 / 705 uses the GSC 10 speed to calculate distance. If the device is not using a GSC 10, then distance is calculated by GPS.

Speed - If the GSC 10 is being used, but it is not calibrated then the speed information will come from GPS. If the GSC 10 is calibrated, then the speed information comes from the Speed/Cadence Sensor.

Cadence - Cadence will always come from the GSC 10.

surefire

GPS Garmin Edge 705
GöranH skrev:
Behöver man ytterligare en mätare för hjulhastighet?

Skillnaden med eller utan kadens/hastighetessensor är försumbar. Om jag kör min vanliga femmilarunda så får jag vända på samma ställe oavsett om jag har cykeln med kadensmanicken på eller nån annan.

GPS Garmin Edge 705
Någon som vet om det går att köra/starta en bana under ett träningspass utan att det skapas en ny separat post under historiken? Alltså: 1) åka hemifrån, starta timern 2) kommer till banan, starta bana 3) kommer i mål, banan slut 4) åker hem, nollställer.

GPS Garmin Edge 705
Använd "LAP"-funktionen så får du din bana som ett varv. Syns visserligen i historiken men vadå?

GPS Garmin Edge 705
Anders H skrev:
> Använd "LAP"-funktionen så får du din bana som
> ett varv. Syns visserligen i historiken men vadå?

Skapas det inte en ny historik-post när du startar en bana under ett träningspass? Om det nu är som jag tror så är det lite irriterande. Kanske jag som är ute på hal is nu :)

GPS Garmin Edge 705
Ni som har köpt en 705:a. Hur tål den att köra MTB med? Har funderat på en sådan men vet inte om den kommer fixa MTB körning när man ibland dyker ner i kärr mm. Någon som har provat?

GPS Garmin Edge 705
bebbe skrev:
> Ni som har köpt en 705:a. Hur tål den att köra
> MTB med? Har funderat på en sådan men vet inte
> om den kommer fixa MTB körning när man ibland
> dyker ner i kärr mm. Någon som har provat?

Jag har inte dykt ner i något kärr (än så länge) men kört en del i regn och lerpölar. Har inte haft några problem!

GPS Garmin Edge 705
bebbe skrev:
> Har funderat på en sådan men vet inte
> om den kommer fixa MTB körning när man ibland
> dyker ner i kärr mm. Någon som har provat?

Beroende på kärret så kanske inte fästet håller.
Men själva apparaten är IPx7-klassad.
http://en.wikipedia.org/wiki/IP_Code

/Håkan

GPS Garmin Edge 705
Jag har kört ner i ett kärr (via en OTP på en spång) med Edge 305:an. GPSen höll finfint men fästet gick sönder.

Däremot håller inte GPSen så bra för att köra i tvättmaskinen...

GPS Garmin Edge 705
Gott, då innebär det enligt klassningen att 705:an är tät nog att göra alla typer utav utomhus aktivitet (förrutom kanske dykning, eller tvättmaskinen :-D ).

Och slagtåligheten verkar ju också vara ok.

Är jäkligt sugen på en 705:a! Får se om jag ger mig en sådan i julklapp :-D

GPS Garmin Edge 705
Nyligen ankommen 705a, vargavinter, barn som leker själva -> lång framförhållning... så jag sitter och skrivbordscyklar och försöker planera breveterna i vår. Nån som har eller var det finns gps-spår till breveterna i Stockholm, Västerås osv? Har sökt men ej funnit.

GPS Garmin Edge 705
Vad jag vet kan man inte göra detta. Att ha hela sin träningshistorik i detalj på GPSen är dock något jag inte riktigt ser poängen med, det blir mer överskådligt att visa den i någon programvara på datorn.

GPS Garmin Edge 705
Blir det interna minnet fullt så stänger den av sig abrupt med en korrupt fil som resultat. Att diskutrymmet tar slut är ju en så osannolik händelse att det är för mycket begärt att förvänta sig att den skall hantera det på ett snyggt sätt.

GPS Garmin Edge 705
Fikasvettot skrev:
> Blir det interna minnet fullt så stänger den av
> sig abrupt med en korrupt fil som resultat. Att
> diskutrymmet tar slut är ju en så osannolik
> händelse att det är för mycket begärt att
> förvänta sig att den skall hantera det på ett
> snyggt sätt.

oj, det var ju riktigt dåligt... tur att jag rensar i historielistan med jämna mellanrum.

GPS Garmin Edge 705
Därav min fråga Fsvetto, hur ser du det som att det är en sån osannolik händelse ?
då jag bara har 20MB kvar ca 100 träningar. så är det alltså något annat som ligger på det interna minnet som man kan flytta till det externa ?

Senast redigerad av en moderator:
GPS Garmin Edge 705
Japp jag har en 400+MB gmapsup.img liggandes där som jag hellre skulle se att det ligger på det externa minnet, men tror inte att det bara är att flytta den samt jag får inga val när jag exporterar kartorna.

GPS Garmin Edge 705
Jag försökte vara sarkastisk. ;)
Att "disken" blir full när man skriver till en fil borde vara ett av de första testfallen kring den funktionen.

GPS Garmin Edge 705
Road_Runner skrev:
> Japp jag har en 400+MB gmapsup.img liggandes där
> som jag hellre skulle se att det ligger på det
> externa minnet, men tror inte att det bara är att
> flytta den samt jag får inga val när jag
> exporterar kartorna.

När jag för över kartor från MapSource dyker både enheten och minneskortet upp i en dropdown-meny, väljer jag minneskortet hamnar kartan där. Dyker den inte upp så för dig? Har du provat att bara flytta filerna från enheten till minneskortet och se vad som händer?

GPS Garmin Edge 705
Jag har precis fått min 705 och försöker få Citynav-kartan från SD-kortet till datorn via Mapsource. Jag får dock ett felmeddelande när jag har överfört kartan. Det står:
"Det går inte att öppna några kartor eftersom följande Mapsource-produkter inte är installerade: City Navigator Europe NT 2010.1".

Vad menas med det, vad är det jag måste göra? Jag har City Nav NT på SD-kortet och vill få in det i datorn. Needles to say, så är jag riktigt dålig på datorer.

GPS Garmin Edge 705
Jag har problem att föra över data från 705 till Sporttracks , funkar kanske var 5:e gång .
Har senaste programvaran i både datorn och ST , problemet kan ha blivit lite värre sedan uppdatering men ej helt säkert , fanns dock även innan .
Snitteffekten visas heller inte sen en tid .

Någon som har koll ?

Martin

GPS Garmin Edge 705
Jag har en kollega som har samma problem, fast i hennes fall funkar det inte ens var 5 gång utan i princip aldrig. Hennes dator säger att den saknar något för att kunna känna igen enheten. Hon har installerat om Garmin mjukvaran ungefär 100 gånger utan resultat. Hon har varit i kontakt med Garmin support som inte längre kan hjälpa henne utan hennes apparat ska skickas tillbaka. Jag märkte häromdagen att uppladdning av data från Edgen till Sporttracks kräver internet uppkoppling. Mitt bredband låg nere när jag stoppade in Edgen i datorn och fick ett felmeddelande om att någon Garmin connectivity komponent saknades. Eftersom jag uppmanades att ladda ner något från Garmins hemsida fick jag fixa igång bredbandet och då funkade det utan att jag laddade ner något! Så någon form av uppkoppling mot internet verkar krävas...

GPS Garmin Edge 705
Att man måste vara uppkopplad är tydligen en begränsning som kommunikationen med Garmin-enheterna har, det ligger alltså inte hos SportTracks.

När man importerar från 705:an kan man istället välja att importera filer (klicka på foldern till vänster), navigera till enheten och gå ner i History-mappen, och välj den senaste träningen. Detta går också snabbare då programmet slipper läsa in alla tidigare träningar.

Tillbaka
Topp