GPS Garmin Edge 705

GPS Garmin Edge 705
fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Att man måste vara uppkopplad är tydligen en
> begränsning som kommunikationen med
> Garmin-enheterna har, det ligger alltså inte hos
> SportTracks.
>
> När man importerar från 705:an kan man istället
> välja att importera filer (klicka på foldern
> till vänster), navigera till enheten och gå ner
> i History-mappen, och välj den senaste
> träningen. Detta går också snabbare då
> programmet slipper läsa in alla tidigare
> träningar.

Ska kolla på det :-)

Står fö i en dialogruta att ST har slutat fungera när det inte funkar .

M

GPS Garmin Edge 705
Hjälp!

Jag har ställ in:
Menu - Träning - Auto paus/varv - Auto tidurspaus[efter stopp]

2010-02-08_00018.jpg ht=248

2010-02-08_00019.jpg ht=251

...och ändå så får jag med tiden[pilarna] jag stått still i grafen. Tidaxeln i grafen är nästan 1:30 lång medans det effektiva cykeltiden är 1:20:18 som ni ser i bilden sammanfattning. Är det här något jag får leva med eller har jag bara inte ställt in min 705:a rätt ?

//Källis

GPS Garmin Edge 705
Det här med pauser är bökigt med Garmin dessvärre, för TCX-formatet som de använder (som bygger på GPX) har inget stöd för pauser. I SportTracks som jag använder kan man specificera vad som räknas som paus, och det är när hastigheten mellan två punkter är mindre än 2km/h, då räknar programmet bort detta. Oklart hur Garmin Training Center gör (som jag antar är det program du använder), men GTC är ett riktigt uselt program som man lika gärna kan sluta använda ändå :)

Jag har helt manuellt på- och av på min 705:a, ingen autostart eller liknande. SportTracks rensar bort alla pauser åt mig.

GPS Garmin Edge 705
Jag anväder också SportTracks, plockade bara ut bilderna i GTC.
Hur får jag till det med(SportTracks som jag använder kan man specificera vad som räknas som paus, och det är när hastigheten mellan två punkter är mindre än 2km/h, då räknar programmet bort detta.).
Hur, vart ställer jag in det i SportTracks ?

//Källis

GPS Garmin Edge 705
Jag funderar på att byta från GTC till exempelvis SportTracks, men jag vill få med mig alla pass jag har lagrade i GTC. Är det någon som vet hur man gör? Jag kan inte ens hitta foldern i datorn med tcx-filerna som jag laddat upp...

Edit: Det visade sig att det var väldigt enkelt. I GTC går man in i Arkiv -> Exportera och väljer Historik. Sen sparar man filen på valfri plats och laddar upp den direkt i SportTracks. Även kommentarerna man gjort till passen följer med.

Senast redigerad av en moderator:
GPS Garmin Edge 705
Har inte orkat läsa hela tråden så med risk för att ställa en fråga som det redan finns svar på...

Går det/hur bökigt är det att använda en 705a på 60 och 100 mils-brevet?

/R

GPS Garmin Edge 705
zephir skrev:
> Går det/hur bökigt är det att använda en 705a
> på 60 och 100 mils-brevet?

Det bökiga är att batteriet inte räcker utan kommer att behöva laddas.
Men eftersom USB är så vanligt nu finns det mååånga USB-backup-batterier.

Tex
sku_11128_1.jpg

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11128
2600mAh LiIon-batteri för <150SEK

Det finns även USB-backup-batterihållare för standardbatterier.

/Håkan

GPS Garmin Edge 705
Så om man skaffar ett USB-batteripack för vanliga AA och lägger i styrväskan för att sen fylla på med färska batterier emellanåt. Hur många batterier kan det gå åt för ca 30 timmars drift? Nån som har kört med en liknande lösning?

/R

GPS Garmin Edge 705
zephir skrev:
> Nån som har kört med en liknande
> lösning?

Jag kör med extra batteripack för min 305:a, men problemet är att med kabeln inkopplad är ju inte gps:en speciellt vattentät längre. Förmodligen kan man trycka dit en klutt silikon eller liknande runt USB-porten för att förbättra läget, men så långt har jag inte kommit än.

/s-o

GPS Garmin Edge 705
Finns det nån bra offline träningspasseditor till 705-an? Skulle vilja sy ihop träningspass i datorn isf i enheten, med tex klippa-o-klistra och sånt.

GPS Garmin Edge 705
Om du menar träningspass som i intervallpass och liknande är det Garmin Training Center eller SportTracks som gäller. Gör du detta kan du också lägga till en liten textremsa till varje nytt intervall, praktiskt att bli påmind om vad man ska göra när den piper.

Om du menar träningspass som i rutter att köra efter brukar jag använda MapSource för att rita upp dessa och sedan spara dom i enheten som GPX-filer.

GPS Garmin Edge 705
fredrikw skrev:
> Om du menar träningspass som i intervallpass och
> liknande är det Garmin Training Center eller
> SportTracks som gäller. Gör du detta kan du
> också lägga till en liten textremsa till varje
> nytt intervall, praktiskt att bli påmind om vad
> man ska göra när den piper.
>

Precis vad jag menar. Finns det sånt i ST? Är det nån plugin eller nåt som finns från början (men väl gömd)?

Försökte googla igår, men måste tänkt fel.

Edit: Nu börjar det likna nåt! Är det denna du menar http://code.google.com/p/garminworkouts/ ?

Senast redigerad av en moderator:
GPS Garmin Edge 705
Pluginet heter Garmin Fitness eller något sådant liknande, finns på listan över plugins om du går via inställningarna i ST (ingår inte automatiskt utan måste installeras). En smula buggigt dock, mitt tips är att spara träningspasset till en fil och flytta över det manuellt till 705:an.

GPS Garmin Edge 705
Hej

Jag har precis beställt en Edge 705 och City Navigator Europa på SD-kort. Jag skulle vilja ha svar på en sak som jag inte riktigt förstår. Har man kartmaterialet på SD-kort så kan man tydligen inte använda det i MapSource på datorn. Stämmer detta? Hur gör man i så fall om man vill sitta och planera rutter och sedan föra över dem till enheten?

Tack på förhand

Micke

GPS Garmin Edge 705
Fikasvettot skrev:
> Man kan köra men nån av alla siter som använder
> sig av Google Maps och exportera rutten till nåt
> format GPS:en kan hantera. gpx t.ex.
>
> T.ex:
> http://bikeroutetoaster.com/Course.aspx
> http://www.gmap-pedometer.com/
>
> Eller skaffa City Navigator till datorn.

Tack för snabbt och matnyttigt svar.

Behöver man egentligen City Navigator?. Baskartan som är installerad är ju ganska översiktlig men funkar det att ladda ner rutter och ändå få korrekt anvisning i enheten om rutten.

GPS Garmin Edge 705
Har en 705:a som jag använt tillsammans med City Navigator o det har funkat riktigt bra till landsvägscykling.

Nu har jag blivit med MTB i gen och undrar vilket som är det bästa kartmaterialet om man vill köra i skogen, är det friluftskartan som gäller då? Hur bra funkar friluftskartan till landsvägscykling?

Björn

GPS Garmin Edge 705
Johan A skrev:
> Bjasse skrev:
> --------------------------------------------------
> > Hur bra funkar friluftskartan till
> > landsvägscykling?
>
> Riktigt illa i min mening.

Nja, det beror kanske lite på hur man använder GPSen. Själv använder jag den extremt sällan för att räkna fram rutter, utan snarare för att antingen köra efter en fördefinierad rutt/spår, eller för att få en överblick över vad jag befinner mig på kartan. För båda dessa ändamål funkar friluftskartan fint, den är på intet sätt optimerad för det och en CN är oftast bättre, men att säga att den funkar riktigt illa är kanske att ta i.

GPS Garmin Edge 705
fredrikw skrev:
> men att säga att den funkar
> riktigt illa är kanske att ta i.

Ja men ska man yttra sig är det bäst att ta i :o)
Det är mycket som du säger beroende på hur man använder den såklart.

GPS Garmin Edge 705
Har precis fått hem en 705 vad skall man ha för karta, skall ha den till mest lvg och var får man tag i den? har försökt med citynavigator men mapsourse vill inte hitta den nerladdade citynav. jag är ett blåbär när det gäller hack och crack av program så skulle vara bra med lite hjälp dvs steg för steg för en idiot.

GPS Garmin Edge 705
hur menar du med att hitta? om du installerar kartorna ska de dyka upp automatiskt i MapSource. använder du installeraren eller kopierar du filerna för hand?

GPS Garmin Edge 705
När jag startar mapsource så kommer det upp en ruta att det finns inga mapsource kartmatrial och den säger installera kartmatrial och försök igen. nu har jag hämtat en city nav men den frågar efter produktnyckel så jag får nog för söka lösa detta med. Snålheten kanske bedrar visheten vi får se

GPS Garmin Edge 705
en ny fråga! Har precis varit ute och kört en tränings tur och tänkte att jag skall lägga in den i sportstracker.men jag får inte det att funka har försökt genom att trycka på importera men det står att den kan inte hitta någon enhet och ja gpsen är inkopplad. vad gör jag fel? eller skall man göra på något annat sätt.

GPS Garmin Edge 705
Peter Hansen skrev:
> en ny fråga! Har precis varit ute och kört en
> tränings tur och tänkte att jag skall lägga in
> den i sportstracker.men jag får inte det att
> funka har försökt genom att trycka på importera
> men det står att den kan inte hitta någon enhet
> och ja gpsen är inkopplad. vad gör jag fel?
> eller skall man göra på något annat sätt.

Om du menar SportTracks: läs HÄR

GPS Garmin Edge 705
Hur gör man för att nollställa mätarna i 705:an när man ska ge sig ut på cykelpasset? Jag vet att den nollställs om man tankat över föregående pass i datorn. Men kan man även nollställa mätarna manuellt?

GPS Garmin Edge 705
GöranH skrev:
> Hur gör man för att nollställa mätarna i
> 705:an när man ska ge sig ut på cykelpasset? Jag
> vet att den nollställs om man tankat över
> föregående pass i datorn. Men kan man även
> nollställa mätarna manuellt?

Håll inne "lap" i 3 sekunder så räknar den ned och nollställer.

Jag kan passa på at tipsa om möjliheten att konfigurera vilka fält som skll visas.
"Settings - data fields"

Tack till rising som läst manualen och överraskade mig med många fler fält än jag hade.

Och en fråga: har nån tips på externa batteripack som kan ge en sisådär 15 timmar extra?

GPS Garmin Edge 705
fredrikw skrev:
> Det här med pauser är bökigt med Garmin
> dessvärre, för TCX-formatet som de använder
> (som bygger på GPX) har inget stöd för pauser.
> I SportTracks som jag använder kan man
> specificera vad som räknas som paus, och det är
> när hastigheten mellan två punkter är mindre
> än 2km/h, då räknar programmet bort detta.
> Oklart hur Garmin Training Center gör (som jag
> antar är det program du använder), men GTC är
> ett riktigt uselt program som man lika gärna kan
> sluta använda ändå :)
>
> Jag har helt manuellt på- och av på min 705:a,
> ingen autostart eller liknande. SportTracks rensar
> bort alla pauser åt mig.

Lite sent svar, men .tcx har support för pauser, fast Garmin har inte specat riktigt hur och hanterar dessutom olika enheter på olika sätt. FAQ länken du länkade till har länk till annan FAQ med mer förklaring och workaround.
http://www.zonefivesoftware.com/SportTracks/Forums/viewtopic.php?t=4291#22768

GPS Garmin Edge 705
Fikasvettot skrev:
> Jag kan passa på at tipsa om möjliheten att
> konfigurera vilka fält som skll visas.
> "Settings - data fields"

När jag skall ställa in visningen på min enhet kan jag välja mellan 5 skärmar; Cykeldator 1, Cykeldator 2, Karta, Pass, Banor. När jag sedan har valt alla fält, gått ut ur menyerna och skall börja cykla kan jag inte se Cykeldator 2, bara Cykeldator 1 och Karta.

Finns det någon inställning jag har råkat komma åt som gömmer Cykeldator 2 eller måste man göra något speciellt för att den skärmen skall synas?

GPS Garmin Edge 705
OdenXT skrev:
> Antingen använder du "joysticken" (klicka uppåt)
> eller knappen längst upp på höger sida.

"Zoom out" alltså? Inte "Mode" som man använder för att byta mellan karta och andra skärmar? Skall pröva när jag kommer hem, har inte med mig den till jobbet.

Tillbaka
Topp