GPS Garmin Edge 705

GPS Garmin Edge 705
Hur vattentät samt stöttålig är Edge 705?
Sen undrar jag om det finns några alternativ med samma funktioner nu när jag är ute efter en bra cykelgps?

GPS Garmin Edge 705
rularn, förvånansvärt, för att svara på din första fråga. Har använt min 705 i 2-3 säsonger MTB och reflekterade just idag att den verkar vara närmast skottsäker. Jag använder huvudenheten och pulsband, de övriga tillbehören vet jag inget om.

Sen har ju Garmin nya modeller i ungefär samma format. Man får väl gissa att skärmarna har utvecklats på dem, men samtidigt vet jag inte hur tränings-inriktade de är funktionsmässigt.

Lycka till.

GPS Garmin Edge 705
HåkanC skrev:
-------------------------------------------------------
> Fikasvettot skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Och en fråga: har nån tips på externa
> > batteripack som kan ge en sisådär 15 timmar
> > extra?
>
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/785903/990768
> #msg-990768
> Men det finns måånga USB-batteripack
> nuförtiden....

Tackar. Jag hade ett USB-batteripack, men det indikerade bara att det fanns extern strömförsörjning när jag anslöt det. Nu insåg jag att 705:an måste var avstängd för att ladda. Lite halvknöligt, men jag får väl ladda när jag fikar. Men det var visst inte laddning jag frågade om ser jag nu.

GPS Garmin Edge 705
Fikasvettot skrev:
> Jag hade ett USB-batteripack, men det
> indikerade bara att det fanns extern
> strömförsörjning när jag anslöt det. Nu
> insåg jag att 705:an måste var avstängd för
> att ladda.

Prova med ngn annan USB-kabel.

Den som följer med original till 'mitt' USB-batteripack
klarar av att ladda GPSen när den är igång.
Men med en 'vanlig' USB-kabel stängs den av och hamnar i 'PC-mode'.

/Håkan

GPS Garmin Edge 705
Har nu använt min Edge 705 ett bra tag och började fundera på huruvida skärmen är helt OK. Tycker själv att förgerna är ganska dassiga - lättast är väl att jämföra med någon annans...

GPS Garmin Edge 705
rularn skrev:
> Hur vattentät samt stöttålig är Edge 705?
> Sen undrar jag om det finns några alternativ med
> samma funktioner nu när jag är ute efter en bra
> cykelgps?
Edge 500, same same, men utan karta.
500:an är ipx7 klassad
Har en 500:a tycker den e kanon, 57gram.

GPS Garmin Edge 705
mzi skrev:
> Var köper man en 705:a billigast nu när GPS
> Warehouse har stängt igen?

Bike-discount vill ha €359 inkl pulsband och kadenssensor, €339 utan kadensen. Edge 500 är €100 billigare.

GPS Garmin Edge 705
rularn skrev:
> Hur vattentät samt stöttålig är Edge 705?
> Sen undrar jag om det finns några alternativ med
> samma funktioner nu när jag är ute efter en bra
> cykelgps?

Jag brukar låta den sitta kvar när jag sköljer av hojen och jag har tappat den i 40 knyck. Som ny, förutom några repor.

GPS Garmin Edge 705
fungerade felfritt i 4 veckor, sedan dog den. Den ville inte gå vidare från start skärmen(med garmin loggan) i alla fall. Nu inlämnad på reparation.

Har jag fått ett måndags exemplar? Någon annan som råkat ut för detta?

GPS Garmin Edge 705
JABO skrev:
> fungerade felfritt i 4 veckor, sedan dog den. Den
> ville inte gå vidare från start skärmen(med
> garmin loggan) i alla fall. Nu inlämnad på
> reparation.
>
> Har jag fått ett måndags exemplar? Någon annan
> som råkat ut för detta?

Nu är det lite för sent, men du kunde ha provat hard reset. Fast du kanske gjorde det?

F ö så har iaf jag inte råkat ut för nåt sånt.

GPS Garmin Edge 705
Jag tycker att det kan vara lite knepigt att läsa av 705:an i solljus när man har solglasögon. Finns någon inställningsmöjlighet att öka på kontrasten eller något annat som bättrar läsbarheten?

GPS Garmin Edge 705
Du vet att du ställer in ljusstyrkan genom att trycka på on/off-knappen? Det ändrar förvisso inte kontrasten, men ljusstarkare gör det enklare att läsa i solljus. Räcker inte det finns det såvitt jag känner till inget sätt att ändra displayen, tycker nog att i jämförelse med andra färgdisplayer jag har sett så klarar sig 705:an riktigt bra.

GPS Garmin Edge 705
Min 705a har funkat fint i det dryga året jag ägt den men på de senaste rundorna har jag noterat att den inte längre visar någonting i Grad fältet där det tidigare stod hur många % brant det är där man just nu cyklar. Där står det nu bara 2 eller 3 "underscore" sträck och %. Det konstiga är att apparaten verkar haja hur det går upp och ner för om man går förbi kartan så får man en profil över hur man kört som känns vettig och den adderar också höjdmeter. Någon som vart med om ngt liknande? Läge för hard reset? Fösvinner allt när man gör en sådan? Tack på förhand!

GPS Garmin Edge 705
Har inte använt 705:an på hela vintern så jag är lätt ringrostig :)

Hur ställer man om så 705:an inte fortsätter räkna tid/distans från föregående pass?
Ex: Jag cyklade 95 minuter igår, imorse fortsatte den på minut 96. Jag vill att den börjar om från noll vid nytt pass.

GPS Garmin Edge 705
Tryck och håll in Lap, den nollställer mätarna och nästa gång du använder den blir det ett nytt pass. Om du kikar noga ser du att det står Reset i rött ovanför den knappen.

GPS Garmin Edge 705
MickeS: Håll inne "lap"-knappen tills 705an avslutar passet.

Om USB: för att 705an inte skall stänga av sig vid laddning måste dataledarna i usb-kontakten vara "fixade" <- stoppa i korrekt fackuttryck där (jordade kanske? snöpta?). Det är de två ledarna mitten har jag för mig. En del batterladdare "fixar" dem, och det finns en del sladdar avsedda för laddning som gör det.

GPS Garmin Edge 705
Tack Fredrik och rising. Hade för mig att det var i nån meny man gjorde det:) Kommer jag ihåg fel om att det går att ställa en tidsgräns nånstans för att 705:an skall räkna nytt pass?

GPS Garmin Edge 705
Det låter bekant, men jag har för mig att detta är en funktion hos till exempel SportTracks och inte i enheten men jag kan ha fel.

Om man kopplar in 705:an till datorn avslutas den senaste träningen automatiskt, så om man liksom jag vill ladda upp och glo på graferna med en gång efter avslutad träning är detta någonting man sällan behöver bry sig om.

GPS Garmin Edge 705
Selast skrev:
> Mina frågor då??? Snyft

har aldrig varit med om något liknande tyvärr, använde lutningen flitigt på Gran Canaria när jag var där i mars och den visade vettiga värden hela tiden.

vet inte riktigt var du förväntar dig att en hard reset ska göra, men räkna inte med att någon data alls är kvar (historia, totaler, inställningar etc).

GPS Garmin Edge 705
fredrikw skrev:

> vet inte riktigt var du förväntar dig att en
> hard reset ska göra, men räkna inte med att
> någon data alls är kvar (historia, totaler,
> inställningar etc).

Det är nog säkrast att ta backup på allt man vill ha kvar, men så här stod det på sidan jag länkade till för 13 inlägg sen:

"Do not worry You don’t loose Your saved rides data, only all screen settings and some other device settings will go away. Set it back to Your preferences and You’re done. Hard reset is suggested after software updates. In my case it heals all self shutdown problems in my Edge 705 GPS"

GPS Garmin Edge 705
fredrikw skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mina frågor då??? Snyft
>
> har aldrig varit med om något liknande tyvärr,
> använde lutningen flitigt på Gran Canaria när
> jag var där i mars och den visade vettiga värden
> hela tiden.
>
> vet inte riktigt var du förväntar dig att en
> hard reset ska göra, men räkna inte med att
> någon data alls är kvar (historia, totaler,
> inställningar etc).

OK tack ändå, vet inte riktigt vad jag förväntar mig att en hard reset skulle göra förutom att man som luttrad PC användare är van att en omstart då och då brukar vara bra. Får se om det fortsätter och i så fall skicka den på reparation.

GPS Garmin Edge 705
Hej!
är ny på forat!

kort fråga, om jag köper en 705:a på ebay.co.uk vilken karta får man med? samma som om man köper den i butik här i sverige?

Är det värt den 5hundringen man sparar mot att köpa den här!?

GPS Garmin Edge 705
SuperMario skrev:
> Hej!
> är ny på forat!
>
> kort fråga, om jag köper en 705:a på ebay.co.uk
> vilken karta får man med? samma som om man köper
> den i butik här i sverige?

Jepp, nån europeisk baskarta. Fick iaf den när jag handlade på tyska bukten. Ganska värdelös till annat än motorvägsåka.

>
> Är det värt den 5hundringen man sparar mot att
> köpa den här!?

Jag tyckte det, men det är ju en avvägning mot smidighet vid trubbel osv.

GPS Garmin Edge 705
Idag blev jag lite putt på min 705:a när jag och en polare skulle ut på en runda. Jag hade lagt in ett spår (GPX) och träffade kompisen en kilometer hemifrån. Jag tryckte igång navigeringen och det tog en herrans tid för 705:an att räkna ut rutten innan den började visa riktningen till första waypoint (som ju låg precis utanför mitt hus). Tyvärr var vi ju en styv kilometer hemifrån vid det här laget och jag hade ingen större lust att åka hem igen för att påbörja rundan. Döm av min förvåning när jag inte kan hitta "next waypoint" i någon meny?

Som tur var hade jag rundan ganska bra i huvudet så vi tog oss runt utan problem men det var lite småirriterande. Med tcx-spår kan man tydligen köra uppvärmning vid sidan om och när man kommit på sitt tänkta spår tar den automatiskt upp navigeringen. Finns det inget sätt att göra något liknande med gpx (eller trycka fram till nästa waypoint)?

GPS Garmin Edge 705
Konvertera dina gpx till tcx, finns en massa konverterare. Alternativt så kan man ju med gpx välja att endast plotta turen på kartan (ingen väntetid).

GPS Garmin Edge 705
Jo, jag har de flesta av rundorna på bikeroutetoaster så jag kan välja om jag vill lägga över gpx eller tcx. Problemet med tcx är att den bara indikerar att man kört fel, inte hur man skall komma tillbaka på spåret igen. Någon "next waypoint" finns alltså inte om man använder navigeringen?

GPS Garmin Edge 705
Det räcker väl med att den indikerar att man kört fel? Du ser ju trots allt spåret på kartan så det är ju inte särskilt klurigt att lista ut hur man kommer rätt. Det är ju trots allt cykling vi pratar om.

GPS Garmin Edge 705
Jag brukar bara visa GPX-spåret på kartan (Map Setup istället för Navigate), aldrig navigera efter det. Jag får förvisso inte meddelande om jag åker fel, men då jag mest åker i skogen blir det lätt felmeddelanden även om man är rätt. Det räcker för mig när jag kör på ställen jag inte har kört på tidigare.

GPS Garmin Edge 705
zarkov skrev:

> Finns det inget sätt att göra
> något liknande med gpx (eller trycka fram till
> nästa waypoint)?

Om du trycker in joystick'pinnen' när navigeringsfönstret visas hoppar navigeringen till "next waypoint"
Jag föredrar GPX-spår istf TCX, men jag har iofs inte använt TCX särskilt mkt.

/Håkan

GPS Garmin Edge 705
Är det så att höjdmätaren i Edge 705 är helt värdelös eller måste man slå på den barometriska mätaren? Höjdkurvan ser helt galen ut i allmänhet, ibland blir det jättehopp i höjd och oftast lutar hela skiten nedåt. Höjdmätaren i min gamla Polarklocka ger ju tusen gånger bättre kurva.

Eller har jag svettat och snorat igenom någon sensor på manicken?

GPS Garmin Edge 705
Själva sensorn sitter bakom ett hål på baksidan av Edgen, sätts den igen av vatten eller lera funkar den sämre av naturliga skäl. Men höjdmätning, GPS-baserad eller barometrisk, är alltid lite skakig, jag använder nästan alltid Elevation correction-pluginet i SportTracks som justerar höjddatat efter uppmätta punkter på kartan. Det jag märker oftast är att kurvan som Edgen spottar ur sig brukar vara väldigt snarlik denna justerade, men med en offset uppåt eller nedåt.

GPS Garmin Edge 705
Ok, var dock så fascinerad av hur oerhört mycket sämre höjdkurvan blir från Edgen än min polarklocka som oxå bara har barometer att gå på.

GPS Garmin Edge 705
Om jag kör med båda mätarna på samma tur och kommer hem och jämför kurvorna så får jag en snygg kurva från Polaren som startar och slutar på ungefär samma höjd och har fullt realistiska backar. Kurvan från Edgen har konstiga jättehopp ibland mitt i kurvan som ger upphov till backar med lutningar på sisådär 32% och start och sluthöjd är inte ens i närheten av samma, det slår på typ 100 meter trots att jag bara var ute i en timme. Så mycket ändras inte lufttrycket på den tiden.

Tillbaka
Topp