GPS Garmin Edge 705

GPS Garmin Edge 705
nu har även jag beställt en, men då det var betalning via kontoöverföring lär det ta ett tag innan jag får den (kanske till nästa vecka iaf)

GPS Garmin Edge 705
jansson99 skrev:
-------------------------------------------------------
Ska Du cykla i skogen är
> det Friluftskartan Pro som gäller. Den kostar ca.
> 1700 kr per del, men är outstanding i
> jämförelse med vad som finns att fula hem från
> nätet.

Även Friluftskartan Pro går att fula hem från nätet... ;-)

GPS Garmin Edge 705
Igår kom den! Ruskigt snabb leverans från den firman. Den var oväntat stor, på gränsen till vad man vill ha med sig på styret. Den fick hänga med på tempoloppet på kvällen och inte gick det fortare för det. Färgskärmen var som väntat väldigt trevlig och lättittad. Återstår att se hur mycket batteri den drar med skärmen tänd. Det låg en heltaskig karta i men mycket minne, nästan en halv gig. Det borde gå att pilla in en karta utan att amnvända minneskort men det får vi se. För övrigt inte mycket som skiljer från tidigare modell. Alltså en mycket kul och trevlig leksak men osäkert om det går att motivera uppgraderingen från 305:an. Framtiden får utvisa.

GPS Garmin Edge 705
Anders H skrev:
> För övrigt inte mycket som skiljer från tidigare
> modell. Alltså en mycket kul och trevlig leksak men
> osäkert om det går att motivera uppgraderingen från
> 305:an. Framtiden får utvisa.

Den stora förändringen är väl kartfunktionen, den gör ju 705:an till något helt annat än tidigare Edge-modeller.

GPS Garmin Edge 705
Garmin har ett cykelfäste för Coloradon.

Har Edgen två separata ingångar för laddning och USB, eller är det samma?
Går den att använda samtidigt som den är ansluten till en extern strömkälla?

GPS Garmin Edge 705
Är det någon som har provat den i skogen i tät vegetation? Jag har läst att Garmins löparklocka (forerunner 305?) ibland tappade kontakten med sateliterna om trädkronorna var för massiva :).

GPS Garmin Edge 705
Tror det sitter mottagare av olika generationer i klockan kontra cykeldatorn. Har en kompis som har löparklockan och har precis det problemet med mottagningen. Själv har jag en Edge 305 och har aldrig varit med om att den tappat kontakten.

Edge 305 har en ingång med en liten USB kontakt, man kan använda den när den är inkopplad i datorn eller väggladdaren. Ingen aning hur 705an funkar.

GPS Garmin Edge 705
Både 305 och 705 laddar via USB-kontakten. Jag har aldrig upplevt att mottagaren fått problem så länge jag är utomhus. Den funkar t o m inne om man är nära ett fönster. Går att använda med extern strömkälla. Jag har byggt ett batteripack för fyra laddbara R03 och det går utmärkt så länge spänningen är ok. När batterierna börjar ladda ur kan GPS:en bli lite knäpp och hänga sig.

GPS Garmin Edge 705
Road_Runner skrev:
> AndersH vilken firma var det som levererade snabbt
> ?

http://stores.ebay.co.uk Auktionen var över i söndags kväll och paketet kom igår. Men dom säljer även direkt utan auktion även om det kan bli några pund dyrare. Jag tror att "Buy now"-priset brukar ligga på 279 pund och sedan tillkommer tretton pund i frakt. Nu verkar dom släppa en apparat för budgivning varannan dag. Jag tror att dom gärna vill att du pröjsar med Paypal

GPS Garmin Edge 705
Jaha, sen var det det där med kartor. Även om det ligger flera stycken kartor i Mapsource så var inte problemet löst. Tips på fula tricks?

GPS Garmin Edge 705
LTS skrev:
> Garmin har ett cykelfäste för Coloradon.
>
> Har Edgen två separata ingångar för laddning
> och USB, eller är det samma?
> Går den att använda samtidigt som den är
> ansluten till en extern strömkälla?

Den har samma ingång för A)laddning från 230V-källa och B)laddning/dataöverföring från PC

Vid A) funkar den som vanligt. Vid B) är den bara hanterbar (skicka kartor etc.) från datorn.

GPS Garmin Edge 705
MasterOfPuppetz skrev:
> Är det någon som har provat den i skogen i tät
> vegetation? Jag har läst att Garmins löparklocka
> (forerunner 305?) ibland tappade kontakten med
> sateliterna om trädkronorna var för massiva :).

Jag har kört med den i de småländska skogarna några veckor nu och aldrig tappat kontakten.

GPS Garmin Edge 705
Är det nån som skulle kunna dela med sig av en fil från denna, jag skulle vilja se hur det ser ut på datorn i efterhand. Helst från Stockholmstrakten.

Jag har kollat på Ascent (för Mac) och deras exempelfiler, men det skulle vara kul att se en cykeltur från ett område man känner igen.

GPS Garmin Edge 705
Nu slank område 8 in nästan av sig själv. Kul! Funkade hur bra som helst. Nästa grej blir väl att lägga upp en rutt och se hur det funkar.

GPS Garmin Edge 705
Körde första rundan med 705:an igår, funkade bra tycker jag. Dock retar jag mig lite på att det inte går att ladda över turen till MapSource, och att GTC inte kan exportera i något annat format än det egna .tcx som inte MapSource kan läsa. Vafan stöder de inte ens sina egna format/programvaror? Hittade dock en lite konverterare som tar hand om det hela, men det känns ju som en grymt onödig begränsning. Att exportera en .gpx-fil borde vara det mest grundläggande för alla program som hanterar GPS-data... Eller har jag missat något?

GPS Garmin Edge 705
Anders H skrev:
> Jag har inte fått 705:an att funka med
> Sporttracks än. Någon som lyckats lösa det?

Nej, Jag har samma problem. Jag kör med GarminTrainingCenter tills någon (annan) löst problemet att läsa in tcx-filer i Sporttracs...

GPS Garmin Edge 705
prova den här tcx-konverteraren, den kan spara i lita all möjliga format, inklusive gpx med pulsinformation för sporttracks (som jag förstår det)

sidan är på italienska, men man kan få en engelsk "översättning" om man vill. "SCARICATELA ORA NELLA SEZIONE STABLE DELL'AREA DOWNLOAD!!!!" betyder ladda ner (typ) =)
http://www.visivaworld.it/blog.php/tcx-converter-by-ddaaxx/general/2008/03/21/versione-1.5.6-online

funkade alldeles utmärkt att konvertera tcx till gpx och öppna i MapSource i alla fall.

fast det löser kanske inte problemet, vad vet jag...

GPS Garmin Edge 705
Nu kom jag på knepet med Sporttracks. Man importerar filerna från "History" i GPS:en utan att ha lagt till den som enhet. Sporttracks tog .tcx-filerna utan protest.

GPS Garmin Edge 705
Någon som har erfarenhet av 705 med friluftskarta eller nått liknande.

Tänkte cykla/gå sörmlandsleden men syns leden på kartorna elelr är det bara markerat som en led/stig ?
Gäller även övriga stigar som tex flottsbro (dock behöver man ingen där inne)

Sen om man nu är ute en hel dag så räcker väll bara batterina 3-4 timmar kan jag tänka mig.
Vet ni om det är möjligt att ladda batterina genom 12V från bilen.
Eller nått som skulle vara ännu bättre genom solceller då man cyklar 2-3 dagar med övernattning.
Men det beror på hur mycket det krävs för att ladda 705. pumpa ut 12V kräver ganska stor sollcell medans 6 volt eventuellt går att ta med sig.

GPS Garmin Edge 705
Yodobashi skrev:
> Någon som har erfarenhet av 705 med friluftskarta
> eller nått liknande.
>
> Tänkte cykla/gå sörmlandsleden men syns leden
> på kartorna elelr är det bara markerat som en
> led/stig ?
> Gäller även övriga stigar som tex flottsbro
> (dock behöver man ingen där inne)

Körde med friluftskartan i söndags, och det funkade bra. Det är ju kartan som sätter begränsningen där, inte GPS:en som bara visar kartan som den är.

> Sen om man nu är ute en hel dag så räcker väll
> bara batterina 3-4 timmar kan jag tänka mig.

Var har du fått det ifrån? Jag var ute i nästan 5 timmar och hade enligt batteriindikatorn hälften kvar.

Resten vet jag inte så mycket om, men det kan vara värt att kolla in Garmins hemsida för specifikationen för 705:an. Motionbased forum verkar vara ett bra ställe för diskussioner om 705:an http://forums.motionbased.com/smf/index.php

GPS Garmin Edge 705
Batteriet ska räcka femton timmar och om man är ute längre kan man köra med ett löst batteri, finns olika att köpa som passar grejer med USB-kontakt, eller bygga ett eget batteripack. Går också jättebra att ladda med en 12-volts USB-laddare.

GPS Garmin Edge 705
Hur funkar kadenssensorn? Är det en mekanisk påverkan för varje vevarmsvarv, eller sitter det sensorer på pedal/vevarm resp. kedjestag?

Det känns iofs inte helt relevant med kadenssensor på en MTB....

GPS Garmin Edge 705
Sprockets skrev:
> Hur funkar kadenssensorn? Är det en mekanisk
> påverkan för varje vevarmsvarv, eller sitter det
> sensorer på pedal/vevarm resp. kedjestag?

Sensorer på vevarm och kedjestag, check.

> Det känns iofs inte helt relevant med
> kadenssensor på en MTB....

Näe, men värdelöst vetande, check.

/G

GPS Garmin Edge 705
Det är en kombinerad kadens och hastighetssensor. Den ska vad jag har läst göra distansmätningen lite mer tillförlitlig om/när GPS-mottagningen är lite dålig.

GPS Garmin Edge 705
PROBLEM:
Man blir lite fundersam när det redan på sidan 2 i manualen står hur man "Återställer Edge-enheten" om den låser sig. Man skulle nästan kunna tro att låsningen är en funktion och inte ett problem.

Redan efter 8 turer med Edge:n har min hängt/låst sig 2 ggr, (25%), Nu kollar jag nästan mer på om Edge:n har hängt sig än på vägen/stigen jag kör på.

Övrigt:
Det står följnade på webb-sidor som säljer Edge,
"Edge 705 är även försedd med den kraftfulla trådlösa ANT™ teknologin som ger dig möjlighet att koppla upp pulsmätare, fart/kadens sensor samt sensorer från tredjepartstillverkare",
betyder det att kan skall kunna använda sin redan väl använda POLAR-utrustning till puls/kandens/hastighets mätning. Eller vad betyder TREDJEPARTSTILLVERKARE ?

Har provat att få mitt POLAR-pulsband att konekta till Edge:n utan resultat !!

GPS Garmin Edge 705
Polar följer inte ANT-standarden, så det är kört. Andra tredjepartstillverkare som följer ANT-standarden ska gå bra.

Problemen med att den hänger sig verkar vara ett välkänt problem bland Edge-ägare på olika forum. Förhoppningsvis ska de kunna lösa detta omgående med en ny firmware-uppdatering, såvida det inte är ett hårdvaruproblem.

GPS Garmin Edge 705
fredrikw skrev:
> Polar följer inte ANT-standarden, så det är
> kört. Andra tredjepartstillverkare som följer
> ANT-standarden ska gå bra.

Det måste stödja ANT+Sport-standarden. Det är inte samma sak som ANT-standarden. Saris PowerTap-nav (och pulsband) följer t ex ANT-standarden, men inte ANT+Sport och funkar således inte med 705:an.

GPS Garmin Edge 705
OdenXT skrev:
> Sensorer på vevarm och kedjestag, check.

Hmm...med tanke på att mina vevarmar ser ut som nån slagit dem i skogens alla stenar kanske det inte är så lyckat. Fast å andra sidan blir det ju marginellt dyrare att köpa allt i paket.

Tillbaka
Topp