GPS-klocka till vardags och cykling

Söker också en klocka till vardag, cykling och långfärdsskridskor bl.a. Kikat lite på garmin fenix 7 men tycker den är lite dyr. En kompis har en fwnix 5s som hänger sig ibland och det vill jag verkligen inte att min klocka ska göra..

Har en suunto ambit 3 som jag inte använder till vardags men vid vissa aktiviteter och när jag åker skridskor. Har cykeldator till cykeln så den kommer endast användas ibland till det. Tycker dock den är rätt jobbig eftersom man behöver gå in på datorn för att ändra i menyer och göra annat. Finns bara lite funktioner i appen, vet inte hur nyare suunto är där. Gpsnoggrannheten är grym dock trots att klockan är gammal...

Vill ha puls på handleden, syresättningsmätning, avancerade träningsfuktioner för att kunna analysera vo2 max osv. Bra om man kan lägga in kartor som faktiskt är användbara vid vandring osv. Är garmin fenix enda alternativet kanske eller är den just onödigt dyr och har onödigt många funktioner?

Kollat lite på smartwatch också, samsung galaxy watch 6 då jag har en samsung telefon men vet inte hur bra en sån är till träning igentligen, själva smartwatch delen är igentligen inte helt nödvändigt med appar på armen osv.

Tips tack!
Kika på coros vertix. Jag har en apex och är jättenöjd. Kommer också från garmin.

Edit Jag är osäker på exakta specen, men tror att den har det mesta du söker.

Söker också en klocka till vardag, cykling och långfärdsskridskor bl.a. Kikat lite på garmin fenix 7 men tycker den är lite dyr. En kompis har en fwnix 5s som hänger sig ibland och det vill jag verkligen inte att min klocka ska göra..

Har en suunto ambit 3 som jag inte använder till vardags men vid vissa aktiviteter och när jag åker skridskor. Har cykeldator till cykeln så den kommer endast användas ibland till det. Tycker dock den är rätt jobbig eftersom man behöver gå in på datorn för att ändra i menyer och göra annat. Finns bara lite funktioner i appen, vet inte hur nyare suunto är där. Gpsnoggrannheten är grym dock trots att klockan är gammal...

Vill ha puls på handleden, syresättningsmätning, avancerade träningsfuktioner för att kunna analysera vo2 max osv. Bra om man kan lägga in kartor som faktiskt är användbara vid vandring osv. Är garmin fenix enda alternativet kanske eller är den just onödigt dyr och har onödigt många funktioner?

Kollat lite på smartwatch också, samsung galaxy watch 6 då jag har en samsung telefon men vet inte hur bra en sån är till träning igentligen, själva smartwatch delen är igentligen inte helt nödvändigt med appar på armen osv.

Tips tack!
Vad har du på cykeln då? Om det är en Edge så borde du väl kika på klocka från Garmin också...

Tips tack!
Jag är ”fast” i Garmins ekosystem som har sina brister. Jag hade, om jag börjat på noll, nog börjat med att researcha apparna. Finns säkert bra jämförelser på nätet.

Vad har du på cykeln då? Om det är en Edge så borde du väl kika på klocka från Garmin också...
Har en wahoo elemnt Bolt, rätt nöjd med den men det är första versionen så gps noggrannheten är sådär och kartorna är under all kritik. Det har väl blivit bättre på de nyare dock. Har aldrig segat ihop och det gillar jag...

Jag är ”fast” i Garmins ekosystem som har sina brister. Jag hade, om jag börjat på noll, nog börjat med att researcha apparna. Finns säkert bra jämförelser på nätet.
Ja precis, får nog göra det. Både min wahoo cykeldator och suunto klocka har väldigt lättanvända appar men inte så mycket inställningar istället... Vet inte vad som är bäst, att inte hitta bland 1000 menyer (ah möjligheter?) eller hitta bland lite färre menyer?

Ja precis, får nog göra det. Både min wahoo cykeldator och suunto klocka har väldigt lättanvända appar men inte så mycket inställningar istället... Vet inte vad som är bäst, att inte hitta bland 1000 menyer (ah möjligheter?) eller hitta bland lite färre menyer?
…eller vilken data man får ut i slutändan? Har dock inga tips då jag bara kört med Garmin.

Tips tack!
Jag har en Forerunner 945 som typ matchar dina behov om jag fattar rätt, brukar ligga 1-2k under fenix-klockorna. Värt att titta på, tror nuvarande modell är 955 så om 945 matchar kanske du kan hitta en deal på den.

Jag har en Forerunner 945 som typ matchar dina behov om jag fattar rätt, brukar ligga 1-2k under fenix-klockorna. Värt att titta på, tror nuvarande modell är 955 så om 945 matchar kanske du kan hitta en deal på den.
Nöjd med den? Xxl har bra deal på forerunner 945 nu, hur är batteritiden på den, funkar den bra till lite olika aktiviteter?

Nöjd med den? Xxl har bra deal på forerunner 945 nu, hur är batteritiden på den, funkar den bra till lite olika aktiviteter?
Jag är nöjd. Jag har triatlonbandet till den som ska kunna mäta massa grejer i löpsteg och grejer som jag inte har haft nytta av (simning?). Batteritiden tycker jag är bra, en av anledningarna till köpet för att om jag får för mig att åka runt en sjö så kommer den orka med det (enligt tillverkaren). Tror det är 14h med gps och gudvetvadförmer saker aktivt :)

Jag är nöjd. Jag har triatlonbandet till den som ska kunna mäta massa grejer i löpsteg och grejer som jag inte har haft nytta av (simning?). Batteritiden tycker jag är bra, en av anledningarna till köpet för att om jag får för mig att åka runt en sjö så kommer den orka med det (enligt tillverkaren). Tror det är 14h med gps och gudvetvadförmer saker aktivt :)
Låter bra, för 3500 kanske det är svårslaget. Skulle kunna sälja pulsbanden för har så många redan, behöver en klocka för skridskoåkning i vinter och de enstaka löpturer jag gör under året...

Garmin 645 tog slut i lager innan jag hann köpa :(

Jag fick idag syn på att xiaomi har en ny klocka som heter watch 2 pro. Många bra funktioner, bra batteritid osv. Läs specen på länken om du är nyfiken.

Dock stod det i en review av klockan att gps-noggrannheten var dålig. Jag undrar hur det är möjligt när den 2 bandspositionering till 5 olika sateliter? Borde ju vara precis lika bra positionering som en suunto eller garmin fenix. Undrar jag som sportar mycket vill ha god noggrannhet (inte sämre än min suunto ambit 3 sport) och ser det som en möjlighet till kombinerad smart och träningsklocka.

Om du har en får du gärna dela med dig av lite erfarenheter!

Länk: [ https://www.mi.com/global/product/xiaomi-watch-2-pro/ ]

Mvh Anton

Min Fenix 3 har dött efter 9 år i trogen tjänst. Tror den läckte in vatten vid något bad. Ska prova att öppna den och se om den vaknar när den torkat men det kanske ändå ska ses som en signal att det var dags för något nytt.

Använder klockan till löpning, cykling, längdskidor, vandring och till vardags. Har inget eller minimalt behov av "smart watch"-funktioner. På min Fenix stängde jag av all aviseringsgrejs, kändes bara som en stress- och distraktionsgrej, framförallt på möten eller vid bilkörning.

För några år sedan köpte jag en Forerunner 645 till in fru och den har funkat bra. Jag är inte Garmin-trogen men har varit nöjd med det vi haft så det blir naturligt att kolla där nu när det ska handlas nytt.

Min snabbscanning säger att en Forerunner 255 kan vara ett bra köp för mig. Ersättaren 265 verkar framförallt ha en vassare display med touch, men det klarar jag mig utan.

Är jag på rätt spår, har ni andra idéer inom ungefär samma prisklass, dvs 4k +/- 25%?

Min Fenix 3 har dött efter 9 år i trogen tjänst. Tror den läckte in vatten vid något bad. Ska prova att öppna den och se om den vaknar när den torkat men det kanske ändå ska ses som en signal att det var dags för något nytt.

Använder klockan till löpning, cykling, längdskidor, vandring och till vardags. Har inget eller minimalt behov av "smart watch"-funktioner. På min Fenix stängde jag av all aviseringsgrejs, kändes bara som en stress- och distraktionsgrej, framförallt på möten eller vid bilkörning.

För några år sedan köpte jag en Forerunner 645 till in fru och den har funkat bra. Jag är inte Garmin-trogen men har varit nöjd med det vi haft så det blir naturligt att kolla där nu när det ska handlas nytt.

Min snabbscanning säger att en Forerunner 255 kan vara ett bra köp för mig. Ersättaren 265 verkar framförallt ha en vassare display med touch, men det klarar jag mig utan.

Är jag på rätt spår, har ni andra idéer inom ungefär samma prisklass, dvs 4k +/- 25%?
Låter mycket rimligt tycker jag!

Min fru har en 255s och jag har en 955. Måste säga att hennes är väldigt kapabel. Saknas några småfunktioner som jag gillar att jag har men tveksamt om det egentligen är värt prisskillnaden. Om man inte vill ha kartor osv alltså

Låter mycket rimligt tycker jag!

Min fru har en 255s och jag har en 955. Måste säga att hennes är väldigt kapabel. Saknas några småfunktioner som jag gillar att jag har men tveksamt om det egentligen är värt prisskillnaden. Om man inte vill ha kartor osv alltså
Vilka funktioner? Vad är det för kartor du får in i klockan?

Är också i "köpa ny klocka" tagen. Har en gammal Garmin 735xt som jag varit mycket nöjd med. Men nu börjar batteritiden bli sämre och jag upplever att den har svårt att justera tempot tillräckligt fort vid snabb intervall träning.
Har någon av er upplevt samma problem?

Jag har dessutom fastnat för att man kan ha musik direkt i vissa nyare klockor. Måste ju vara underbart att enbart ha med sig klocka och hörlurar och att slippa ha med sig mobilen ut i löpspåret bara för musiken skull.
Någon som har erfarenhet av den funktionen?

Jag har Forerunner 245 och är supernöjd. Använder den till löpning och cykling. Ibland nyttjar jag kartfunktionen som funkar toppen på riktiga vägar, men vid stigcykling saknar man en "basemap".
Det var inte senaste modellen när jag köpte den, men det behöver jag inte heller.

Tips tack!
Jag hade skippat kartfunktionen och köpt en forrunner om det är träningsfunktionerna som är viktiga. Har ändå alltid mobil med mig och det är typ 100 ggr bättre att använda en mobilskärm för kartor.

Min fenix har jag för att kunna köra appar för mer udda aktiviteter.

Efter att ha varit väldigt nöjd med min 920XT och för några år sedan köpte FR-645 kan jag bara rekommendera att gå igenom produktspecen och användaromdömmen noggrant.

Garmins FR-modeller som är för löpning (t.ex 645) har inte stöd för att logga cykelspecifika sensorer som t.ex effektmätare - där behöver man en tri-klocka. Vidare var batteritiden relativt usel vid aktivt användande och med tiden började den bete sig med att hänga/frysa 10-15 min in i varje aktivitet (med hard reset som enda utväg). Hade kunnat tänka mig en Garmin tri-sport klocka (t.ex 745/955) men har sedan dess fått en annan lösning.

Hm, att man inte kan tracka allt, tex effekt, på en billig klocka får jag accepterar men att begränsa vilka aktiviteter man trackar irriterar ju bara.
Tog för givet att man kunde lägga till vad man vill som på min gamla polar för 1100 spänn

Saknar nåt så enkelt som other indoor. Oklart om man bara kan kopiera nåt. Måste boka tid för att testa eftersom appen inte är på min telefon. Annars är väl HIIT nära nog....Men otippat problem

Annars är jag imponerad av att se nutiden ifrån dåtiden i form av min egen polar m400

Efter att ha varit väldigt nöjd med min 920XT och för några år sedan köpte FR-645 kan jag bara rekommendera att gå igenom produktspecen och användaromdömmen noggrant.

Garmins FR-modeller som är för löpning (t.ex 645) har inte stöd för att logga cykelspecifika sensorer som t.ex effektmätare - där behöver man en tri-klocka. Vidare var batteritiden relativt usel vid aktivt användande och med tiden började den bete sig med att hänga/frysa 10-15 min in i varje aktivitet (med hard reset som enda utväg). Hade kunnat tänka mig en Garmin tri-sport klocka (t.ex 745/955) men har sedan dess fått en annan lösning.
Det blev en instinct 2, nöjd med allt förutom att den är ful och inte kan synca via wifi. Billig, blir bra spår och grym batteritid iallafall och så den har allt jag kunnat önska mig. :)

Om du vill ha ett tips utanför garmin så kan jag rekommendera Coros Apex (eller lillebror Pace) inom budget.

Jag gick från Fenix 2? till Apex 1 och kommer aldrig gå tillbaka.

Bytte bort min Fenix 2 i våras. Tänkte börja ha den på armen hela tiden och la därför rel. stor vikt vid hur den såg ut och batteritid.
Landade i en venu 3.
Positivt är löjligt lång batteritid, garmins bästa handledspuls och snygg/neutralt utseende.
Negativt är väl inga träningspass med multi sport. Men jag kan få in cykelsensorer och sånt vad jag förstår (har inte wattmätare men väl kadens och fart via ANT+)
Det går inte heller att skicka en rutt till den. Fattar inte varför men det verkar vara någon sorts artificiell funktionsstrypning för att driva köpare till dyrare klockor.
Smart funktioner finns men jag har i princip slagit av alla. Har endast (något ointuitivt) på notifiering under träningspass eftersom jag inte kollar /märker telefonen då så kan det vara bra om frun vill något eller liknande.

Själv ville jag ha en bra/tydlig/grafisk kartfunktion, vettig golf-funktionalitet och tillräckligt bra batteritid i min förutom de vanliga standard funktionerna med bra stöd för löpning, cykling etc och landade i en "Garmin epix (Gen 2) AMOLED smartwatch 47mm" för 5790 kr när jag slog till i våras. För cykling loggar jag dock enbart via klockan när jag pendlar, inte när jag tränar under längre turer då jag nyttjar min Wahoo Bolt v2 (som för övrigt inte integrerar alls med Garmins sovjetiska ekosystem).

Jag velade mellan denna och Garmin Forerunner 965. Fördelen med 965 är väl tex att den är lite lättare/smidigare på handleden, tror också den har ännu bättre batteritid. Skiljde dock en del pris när jag köpte samt att Epix enligt mig ser vettigare ut på handleden som vardagsklocka (den lyser inte riktigt "plastig träningsklocka" på samma sätt).

Nästan 6 lapp är en del men nöjd hittills även om man får plocka "godbitarna" från de många analyser som Garmin roar sig med, träningsberedskap tex totalignorerar jag (tycker den är helskum), går på form/fitness/belastningskurvorna på TrainingPeaks och Strava istället för just det. När jag tränar (och pendlar) har jag alltid en annan enhet för just pulsmätning men tror väl att klockans egna är "ok" typ... (något oklart).

Senast ändrad:
Är också i "köpa ny klocka" tagen. Har en gammal Garmin 735xt som jag varit mycket nöjd med. Men nu börjar batteritiden bli sämre och jag upplever att den har svårt att justera tempot tillräckligt fort vid snabb intervall träning.
Har någon av er upplevt samma problem?

Jag har dessutom fastnat för att man kan ha musik direkt i vissa nyare klockor. Måste ju vara underbart att enbart ha med sig klocka och hörlurar och att slippa ha med sig mobilen ut i löpspåret bara för musiken skull.
Någon som har erfarenhet av den funktionen?
Kör Spotify via min Fenix 5+. Funkar superbra till mina Jabra elite 7. Kör både musik och poddar så.
Det som varit problem för mig är att ibland så svajar blåtandsuppkopplingen till en början när jag svingar armarna (dvs springer), så att musiken ”hackar”. Men det brukar lösa sig på nån minut och en lösning har varit att dra igång musiken en stund innan jag faktiskt börjar springa.
Sen har den 1-2 gånger fastnat i någon form av konstig loop där den kör samma 8-10 låtar i samma ordning om och om igen trots att jag har shuffle igång på en spellista med nästan 500 låtar.

Men superskönt att kunna sticka ut med bara lurar och telefon, speciellt iom att man dessutom har betalkort via Garmin pay.

Kör Spotify via min Fenix 5+. Funkar superbra till mina Jabra elite 7. Kör både musik och poddar så.
Det som varit problem för mig är att ibland så svajar blåtandsuppkopplingen till en början när jag svingar armarna (dvs springer), så att musiken ”hackar”. Men det brukar lösa sig på nån minut och en lösning har varit att dra igång musiken en stund innan jag faktiskt börjar springa.
Sen har den 1-2 gånger fastnat i någon form av konstig loop där den kör samma 8-10 låtar i samma ordning om och om igen trots att jag har shuffle igång på en spellista med nästan 500 låtar.

Men superskönt att kunna sticka ut med bara lurar och telefon, speciellt iom att man dessutom har betalkort via Garmin pay.

Vi är ju på sida 2 så lite spårning är väl ok. Funkar Garmin pay bra? Funkar det överallt där dom tar kort?

Vad gäller lyssna på musik har jag för mig att det slukar mycket batteri, iaf när jag kollade tabeller över batteritider för min Fenix 7, men det kanske inte är så farligt?

Vilka funktioner? Vad är det för kartor du får in i klockan?
Jag har kartor för hela Europa i klockan (tror jag…) använder det när jag springer på nya platser för att få till lagom långa pass men har också använt tex vid långfärdsskridskor och paddling.

Ingen killer feature men något jag uppskattar.

Använder också Garmin pay typ 3-5 gånger per år när jag glömt telefonen och plånbok. Klockan är alltid på handen.

Musik har jag börjat använda lite mer ofta på senaste när jag springer uran telefon. Skönt att inte ha så mycket att släpa på

En genväg till timers använder väg typ 2-3 gånger i veckan vid tex matlagning. Saknas konstigt nog på 255.

Vi är ju på sida 2 så lite spårning är väl ok. Funkar Garmin pay bra? Funkar det överallt där dom tar kort?

Vad gäller lyssna på musik har jag för mig att det slukar mycket batteri, iaf när jag kollade tabeller över batteritider för min Fenix 7, men det kanske inte är så farligt?
Jag upplever att det drar rätt mycket batteri. Använder det rätt sällan. Men trevligt som backup till telefonen jag inte vill släpa på den.

Garmin pay funkar finfint tycker jag!

Mastercard från Swedbank har funkat bra än så länge. Bara terminalen har blipp så.
Batteritiden med musik vet jag inte. Men har varit fullt tillräcklig för mina 2-3 timmar på min gamla 5a.

Jag har använt Garmin pay mer och mer, det har alltid funkat, men som nämns måste man ju ha ett kort/bank som går att koppla. Jag har kopplat mitt kreditkort, som är ett SAS-kort med SEB som utgivare. Mastercard. Mitt "vanliga" kort är Handelsbanken, men de tappar ju transaktioner på att inte stödja Garmin.

Det finns ofta väldigt bra reor på Garminklockorna så jag rekommenderar att ha bevakning på prisjakt och inte bara köpa den dagen man är beslutsmässig.

Om det inte har nämnts i tråden redan så rekommenderar jag även att kika på dcrainmaker.com som har fantastiska tester och jämförelser för i princip alla sportklockor och dylikt.

Det finns ofta väldigt bra reor på Garminklockorna så jag rekommenderar att ha bevakning på prisjakt och inte bara köpa den dagen man är beslutsmässig.

Om det inte har nämnts i tråden redan så rekommenderar jag även att kika på dcrainmaker.com som har fantastiska tester och jämförelser för i princip alla sportklockor och dylikt.
Jahaja. Jag beställde iaf en Forerunner 255 igår kväll. Kändes naket på handleden och abstinens vid träning utan klockan är värd några hundralappar för att bota.

Jag har en 255 och är supernöjd. Den har det allra mesta från de dyrare klockorna funktionsmässigt, kartor finns inte men det fungerar fint att följa rutter ändå, det använder jag mycket.

Pekskärm har jag aktivt valt bort.

Klart det finns fetare klockor men den är väldigt prisvärd.

Garmin pay finns väl på 255? Timern når man snabbt genom att hålla inne light-knappen och välja timer.

Garmin släppte nyligen nya modeller av instinct. Instinct 3 som verkar helt bra finns modeller med amoled display och en solar modell samt en budjet modell.
Blev att beställa en amoled för min del. Har haft första instincten de släppte och nu sist en crossover solar men känner att man klarar sig bra utan solceller, amoled har ändå 16dagar batteritid. Ficklampa som lyser bra har de också på alla modeller👍🏼 torde få den i början på nästa vecka!

Tillbaka
Topp