Grand Canyon CF vs Canyon Lux MR

ordens

Medlem
Hade tänkt att investera i en Grand Canyon CF men så fick jag upp ögonen för Canyon Lux MR som verkar vara väldigt lik en HT fast med bättre komfort på stökiga partier, är det någon här som har erfarenhet av Canyon Lux MR?

Jag hade beställt en Grand Canyon 9.0 sl men ändrade mig och tog en Lux MR 9.0 SL istället 9.6 KG tycker jag är riktigt bra!

Får den i morgon ska bli riktigt kul å testa!

Jag cyklade min första fyra timmars långlänk på min nya Lux igår, och måste nog erkänna att jag brukar känna mig mycket mera sliten efter en motsvarande tur på HTn som jag hade innan.
Hade tidigare en Grand Canyon alu som låg ungefär på samma vikt som Luxen.
Om du ska cyklar långa stökiga länkar är Luxen utan tvekan rätt vapen. Men om du tänkt köra kortare race och har bra teknik så blir du säkert snabbare på en G-C, som ju trots allt ca 1kg lättare.

inget specefikt om Lux:en, men om jag bara fick ha en hoj, skulle jag ha en bra FS, som t.ex. Lux. även om en FS kanske inte alltid känns lika snabb, så när man kollar tiderna brukar det vara rätt lika eller till fs:ens fördel (förutsatt att det är en modern variant), men det är väll en smaksak. jag kommer då aldrig gå tillbaka till att enbart ha en HT :D

Senast redigerad av en moderator:
Jag har ägt en Lux och tre GC.
Som sagt det beror på vad du för typ av körning det gäller och vilken typ av cyklist du är. För mig som mest kör snabbt på grusvägar och snällare stigar är GC helrätt, Luxen blev alldeles för tung att släpa runt på och bakdäpningen stjäl en del kraft. Kör man däremot stökigare stigar är Luxen absolut att föredra. Klart behagligare och energisparande med fulldämpning.

Supersonic skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har ägt en Lux och tre GC.
> Som sagt det beror på vad du för typ av körning
> det gäller och vilken typ av cyklist du är. För
> mig som mest kör snabbt på grusvägar och
> snällare stigar är GC helrätt, Luxen blev
> alldeles för tung att släpa runt på och
> bakdäpningen stjäl en del kraft. Kör man
> däremot stökigare stigar är Luxen absolut att
> föredra. Klart behagligare och energisparande med
> fulldämpning.

Jäklar vad du har haft/har cyklar SS. Hur var Luxen jämfört med PitPron?

Är själv sugen på en FS och tycker att Lux verkar vara ett väldigt intressant alternativ. Utan att ha kört någon skulle jag rösta på den. Men det beror kanske på att stigåkning lockar ganska mycket nu.

Supersonic skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har ägt en Lux och tre GC.
> Som sagt det beror på vad du för typ av körning
> det gäller och vilken typ av cyklist du är. För
> mig som mest kör snabbt på grusvägar och
> snällare stigar är GC helrätt, Luxen blev
> alldeles för tung att släpa runt på och
> bakdäpningen stjäl en del kraft. Kör man
> däremot stökigare stigar är Luxen absolut att
> föredra. Klart behagligare och energisparande med
> fulldämpning.

Jag skall främst ha den för stökigare stig och lite långlopp, på grusväg och fin stig kör jag oftast med Crossen.

ordens skrev:
> Jag skall främst ha den för stökigare stig och
> lite långlopp, på grusväg och fin stig kör jag
> oftast med Crossen.

Då tycker jag att det låter som om du besvarat din egen fråga. Lux it is.

JWL skrev:
> Jäklar vad du har haft/har cyklar SS. Hur var Luxen jämfört med PitPron?
>
> Är själv sugen på en FS och tycker att Lux verkar vara ett väldigt intressant alternativ. Utan att ha kört någon skulle jag rösta på den. Men det beror kanske på att stigåkning lockar ganska mycket nu.

Mja jo Johan det börjar bli lite för hojtätt hemma. Tjejen är inte överförtjust. Tänkte sälja ett par av bågarna. Har slutligen insett att stökkörning inte är för mig, jag är en grusvägskille. PitPron får därför lämna stallet, den är sjukt bra men står bara oanvänd. Jag känner ingen egentlig skillnad på PitPron jämfört med den LUX jag hade för några år sedan.

Tillbaka
Topp