Gratis cykel!!!!

Gratis cykel!!!!
Ante 27 skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är skönt att vissa individer här verkar komma
> från en ganska trångsynt och obildad, humorlös
> värld där man inte märker huruvida någon är seriös
> eller ironisk i sina inlägg.

Hehe jag bara skämtade bara så du vet... =)

Gratis cykel!!!!
För att återgå till ursprungsinlägget...

Det finns olika sorters kunder. En del går till närmsta butik som säljer diskmaskiner och säger att de vill ha den billigaste maskinen och blir irriterade när försäljaren påstår att en dyrare är bättre.
Andra går till närmsta butik som säljer cyklar och säger att de vill ha den billigaste cykeln och blir irriterade när försäljaren försöker lura i dem att en dyrare cykel är bättre.

Gratis cykel!!!!
Rippa ville ju inte ha den som är bättre. Han tror säkert också att den dyrare är bättre men han ville inte betala för den prestandaförbättringen. Jag har svårt att tro att han skulle gå och gnälla om den inte är lika bra som en dyrare modell.

Fast analogin är ju lite haltande, en cykel kan användas som pendlarfordon på asfalt eller som tävlingsredskap utför Åreskutan. Det kräver ju lite olika "maskiner". Men att diska hushållsredskap varierar ju inte så mycket i uppgift mellan olika familjer.

Gratis cykel!!!!
rikard skrev:
> Markus F skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Så jag diskar förhand numera. Ett utmärkt sätt
> att
> > bli ren om händerna när man mekat.
>
> Mekar du?
Nja, jag menade väl att jag har märkt att om man blir smutsig om fingertopparna när man har rört vid bromsarna eller kedjan så blir man ren om man diskar för hand.

Gratis cykel!!!!
the_TnT skrev:
> Rippa ville ju inte ha den som är bättre. Han tror
> säkert också att den dyrare är bättre men han
> ville inte betala för den prestandaförbättringen.
> Jag har svårt att tro att han skulle gå och gnälla
> om den inte är lika bra som en dyrare modell.
>
> Fast analogin är ju lite haltande, en cykel kan
> användas som pendlarfordon på asfalt eller som
> tävlingsredskap utför Åreskutan. Det kräver ju
> lite olika "maskiner". Men att diska
> hushållsredskap varierar ju inte så mycket i
> uppgift mellan olika familjer.

Jag förstår också att Rippa inte vill betala mer för funktioner eller prestanda som han inte behöver.
Tro det eller ej, men det finns faktiskt en del som tänker så även när det gäller cyklar. Om kriterierna för ett cykelval är att cykeln har ett hjul fram och ett bak, en sadel att sitta på och ett styre att hålla i så att man inte ramlar av, så finns det ingen motivation att betala mer än lägsta möjliga pris för en cykel.

Analogin med Åreskutan är också haltande. Det finns väldigt många som använder sin cykel till att cykla max 2km på asfalt, men inte speciellt många som tävlar nerför Åreskutan.
Då kan man i så fall jämföra en hushållsdiskmaskin som diskar 5 personers disk varje dag med en restaurangdiskmaskin som diskar 500 personers disk varje dag.

Vad är upprörande med att en anställd i en lågprisbutik säger det som hon är instruerad att säga? Är det någon som förväntar sig något annat?
Jag gillar inte heller att de har paketpris på elprodukt + skräpcykel, men det är inte personalens fel.

Gratis cykel!!!!
the_TnT skrev:
>
> Men är man barnfamilj eller har gäster på middag
> är det ju ett annat läge, då fyller man ju en
> maskin på en dag och inte på 5-6.

Vi kör 2 - 3 maskiner varje dag...

För övrigt så tycker jag att deras kampanj är bra. Leder det till att en person som inte skulle ha börjat cykla annars gör det så är det bra ur cyklings/folkhälsoperspektiv. Leder det till att 10 börjar göra det så är det hur bra som helst, och blir det 100 nya cykelfantaster så kan man bara jubla.

Gratis cykel!!!!
Fungerade på mig iaf.....
Har aldrig kunnat kalla mig själv för en speciellt biten cyklist. Fram till för knappt ett år sedan hade jag en 20 år gammal DBS som jag fick när jag gick på högstadiet som dom sista 15 åren stått parkerad utan luft i däcken så ni kan ju tänka er hur ofta jag har cyklat ;)

Nåja, till saken.... För knappt ett år sedan hände det som man inte vill ska hända nämligen att tvättmaskinen gick sönder och då jag har 4 barn så blir det ett stort antal tvättar i veckan (vågar inte fråga frugan hur många :D) så väl på plats på el-giganten var vi överens om att köpa en lite dyrare som skulle palla med alla tvättar.
När vi väl bestämt oss för modell visade det sig att vi ska få en cykel på köpet vilket inte var ngn nackdel då jag som sagt inte har ngn fungerande cykel hemma. När cykeln som var är av märket Mighty spokes äntligen tagit sig genom tullen så packade jag upp den och monterade ihop den. Kan väl säga att den var ungefär lika bra som man kan förvänta sig av ngt som är gratis. Vinda och skeva hjul, sneda trampor, allmänt skramlig och glapp men jag kastade mig upp på sadeln och drog iväg för en provrunda. Som sagt så var väl inte kvaliteten den bästa men jag fick mersmak. Började cykla skog med den vilket jag kanske inte skulle ha gjort. Fick omgående byta bakväxeln som bröts sönder på ngt konstigt sätt och efter varje tur fick jag meka med ngt. Måste erkänna att jag varje gång jag beger mig ut är rädd att ngt t ex styret ska lossna men jag har fått mersmak och kommer i vår/sommar köpa en ny cykel som håller för det jag är ute efter att göra....

Summan av kardemumman är att utan gratiscykeln skulle jag sitta hemma och tugga chips isf att som nu ladda inför cykelsäsongen genom att cykla på den inköpta spinningcykeln ca 30-40 timmar per månad.

Mina slutord blir: Tack för Skitcykeln El-giganten. Den har garanterat förlängt mitt liv med minst 10 år och gjort mitt liv mkt intressantare :)

Gratis cykel!!!!
Blir en vit kamel för den solskenshistorien :-)!

kamel.jpg

Gratis cykel!!!!
Hehe. Ja det var verkligen en intressant "solskenshistoria". Lycka till med cyklandet, och det lär ju inte bli tråkigare av att börja cykla på en riktigt mtb direkt :)

Jag tycker också dessa kampanjer är bra. Får de fler att cykla så är det bra.

Gratis cykel!!!!
För mig bevisar barichellos historia något jag redan visste. Det finns alltid någon som börjar cykla efter deras kampanjer. Därför anser jag att dom är bra.

Lundatok: Lite, det måste sägas.
Markus F: Har börjat tvinga kidsen hemma att plocka disk. Då blir det mer tid över för jobb ;)

Gratis cykel!!!!
Jag såg en precis likadan cykel på Blocket till salu för 600:- tror jag! Köp diskmaskinen och sälj cykeln! Får kanske ett bidrag till nya projektet...jag kanske kan köpa den för några hundra jag behöver en pendlarhoj!
/Friskis

Gratis cykel!!!!
ErikPe: Jag har inget att köpa på Siba, och jag vill inte ha sånt skräp. =p Hade jag haft råd att köpa något på Siba som hade gett mig en cykel så hade jag haft råd med en ny, seriös drivlina också. Med betydligt högre kvalité.

Gratis cykel!!!!
De försöker till och med tjäna pengar på att "ge" en "gratis" cykel (ursäkta " ", Det ser fult ut jag vet.)
forsakra_din_cykel.jpg

forsakra_din_cykel2.jpg

Hehe.. Dom är smarta i alla fall =)

Gratis cykel!!!!
ErikPe skrev:
> Hehe.. Dom är smarta i alla fall =)

12 x 249,- = 2.988,-

Rätt mycket mer än både självrisken och cykelns egentliga värde tillsammans! Om någon är dum nog att gå på det där, då ska de fan separeras från dessa 3.000,- spänn.

Gratis cykel!!!!
the_TnT skrev:
> ErikPe skrev:
> -----
> > Hehe.. Dom är smarta i alla fall =)
>
> 12 x 249,- = 2.988,-
>
> Rätt mycket mer än både självrisken och cykelns
> egentliga värde tillsammans! Om någon är dum nog
> att gå på det där, då ska de fan separeras från
> dessa 3.000,- spänn.

Nä, 12 månader för 249:- = 249:-

Trött idag?

Gratis cykel!!!!
Men ändå... 249 kr är 12.45 % av vad de säger cykeln är värd. Behöver man ens lås på den cykeln? Kommer någon att sno den... Kan ingen pröva här på forumet som ändå ska köpa tvätt/dator/spis eller liknande

Gratis cykel!!!!
Det enda riktigt bra användningsområdet för en dylik cykel är väl som bojsänke?
Nej, vänta nu, den funkar inte för det heller för även om den troligen inte är något lättbygge så är den inte tillräckligt tung som sänke... :)

Gratis cykel!!!!
Daner, jag tror du har fel.

Baserar det på att de blandat in en tredje part (Solid) - hade de bara betalat 168:- för cyklarna hade de helt enkelt bara gett ut en ny cykel och ändå gjort vinst på försäkringsförsäljningen.

Gratis cykel!!!!
Det beror på administrationskostnader, och om SIBA-concernen är delägare i Solid.

Det kan också vara så att SIBA har inte licens att sälja någonting som kallas för försäkring, eller om dem tror att flera kunder kommer att köpa försäkringen om de tror att en riktig försäkringsbolag står bakom det hela, eller om SIBA vill inte att kunder förstår hur billiga deras cyklar är.

Gratis cykel!!!!
Mattias L skrev:
> För mig bevisar barichellos historia något jag
> redan visste. Det finns alltid någon som börjar
> cykla efter deras kampanjer. Därför anser jag att
> dom är bra.

Frågan är om det inte är en större andel folk som istället för att kosta på sig några mer kronor på en vettig cykel slår till på nåt sånt där och sen får ett rent helvete och tappar allt intresse för cyklingen. Man ser ju aldrig nån som tar sig fram på en sån där cykel som faktiskt ser ut att njuta av det...

Gratis cykel!!!!
Det är ju merförsäljning, dom tjänar ju _mer_ med försäkringen, det har inget att göra med om cykeln kostar 168kr eller inte. Dom tjänar först på att sälja en dyrare produkt, som dom ofta har högre marginal på, sen så kommer SIBA-säljaren att ligga på som en blodhund med försäkringarna eftersom dom ofta får en liten provis på varje såld försäkring. Detta gör ju att dom kommer att styra varje diskussion mot en produkt där du får med en cykel...

Smart va?

Gratis cykel!!!!
Henrik VXT skrev:
> Mattias L skrev:
> -----
> > För mig bevisar barichellos historia något jag
> > redan visste. Det finns alltid någon som börjar
> > cykla efter deras kampanjer. Därför anser jag
> att
> > dom är bra.
>
> Frågan är om det inte är en större andel folk som
> istället för att kosta på sig några mer kronor på
> en vettig cykel slår till på nåt sånt där och sen
> får ett rent helvete och tappar allt intresse för
> cyklingen. Man ser ju aldrig nån som tar sig fram
> på en sån där cykel som faktiskt ser ut att njuta
> av det...

Är glaset halvfullt eller halvtomt? Två olika sätt att se på saken.

/Mattias

Gratis cykel!!!!
Där ser man. Inte på något sätt oväntat. De tjänar 249:- på varje kund som nappar och betalar ut max 2000:- för att täcka självrisk till varje kund som får sin cykel stulen under omständigheter som täckas av deras hemförsäkring. Ganska bra odds, tycker jag. Bättre än nätpoker iaf.

Singular skrev:
> SIBA, OnOff och Solid är koncernkamrater,
> tillsammans med bl.a. Resurs Bank.
>
> /M

Tillbaka
Topp