the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Rippa ville ju inte ha den som är bättre. Han tror
> säkert också att den dyrare är bättre men han
> ville inte betala för den prestandaförbättringen.
> Jag har svårt att tro att han skulle gå och gnälla
> om den inte är lika bra som en dyrare modell.
>
> Fast analogin är ju lite haltande, en cykel kan
> användas som pendlarfordon på asfalt eller som
> tävlingsredskap utför Åreskutan. Det kräver ju
> lite olika "maskiner". Men att diska
> hushållsredskap varierar ju inte så mycket i
> uppgift mellan olika familjer.
Jag förstår också att Rippa inte vill betala mer för funktioner eller prestanda som han inte behöver.
Tro det eller ej, men det finns faktiskt en del som tänker så även när det gäller cyklar. Om kriterierna för ett cykelval är att cykeln har ett hjul fram och ett bak, en sadel att sitta på och ett styre att hålla i så att man inte ramlar av, så finns det ingen motivation att betala mer än lägsta möjliga pris för en cykel.
Analogin med Åreskutan är också haltande. Det finns väldigt många som använder sin cykel till att cykla max 2km på asfalt, men inte speciellt många som tävlar nerför Åreskutan.
Då kan man i så fall jämföra en hushållsdiskmaskin som diskar 5 personers disk varje dag med en restaurangdiskmaskin som diskar 500 personers disk varje dag.
Vad är upprörande med att en anställd i en lågprisbutik säger det som hon är instruerad att säga? Är det någon som förväntar sig något annat?
Jag gillar inte heller att de har paketpris på elprodukt + skräpcykel, men det är inte personalens fel.