Gravel Bike XXL [Köpråd]

Bergets

Medlem
Gravel Bike XXL [Köpråd]
Tjenare gänget

jag är 203cm lång cyklist som saknar sin gamla gravel bike.. jag har dock dålig koll på modellerna
budget 10 000 - 17 000kr
någon som kan tipsa om en med bra geometri för mig som är lite längre och som har bra value? :)

Jag har sneglat lite på (men jag är rädd att dessa blir för små?)

Vitus Substance V 2 Adventure Road Bike
(där finns ju även någon modell för 16k med bl.a. hydraliska bromsar)

Serious Grafix Pro

ORBEA Terra H30-D 1X

giphy.gif

Gravel Bike XXL [Köpråd]
Är själv på jakt efter en Gravel men är bara 194 lång.
Spez diverge har en xxl variant och brukar nämnas för långa personer.

Gravel Bike XXL [Köpråd]
Denna med proportionerlig ramstorlek borde gå som en oljad blixt:

Gravel Bike XXL [Köpråd]
Denna med proportionerlig ramstorlek borde gå som en oljad blixt:
superfet ju, rejäla 36" däck ?

Gravel Bike XXL [Köpråd]
Brukar inte Canyon vara rätt stora i storlekarna? Tänker på en Grail. Dock så verkar dom inte komma i lager förns i Oktober så det är ju inte så kul kanske...

Gravel Bike XXL [Köpråd]
ja det skulle kunna vara något, verkar dock vara helt slutsåld överallt? :/
Jo det är ju så med många. Här är en artikel om cyklar för långa personer där dom listat lite alternativ. Gäller att hitta en med hög stack för att motsvara din höga sadel.

Gravel Bike XXL [Köpråd]
Av de du länkat är det bara V2:an som har en hyfsat lång reach med sina 411mm.

Tar man Tex Allebike MB31 eller Fustel GR1 så har de 20 respektive 38mm längre reach än V2.

Men allt handlar nog lite vad man är van vid eller är ute efter då bockstyrecyklar alltid varit korta i längden kombinerat med en lång styrstam.

Gravel Bike XXL [Köpråd]
Jo det är ju så med många. Här är en artikel om cyklar för långa personer där dom listat lite alternativ. Gäller att hitta en med hög stack för att motsvara din höga sadel.

Något av det mest konstiga jag läst i en ”rekommendation” på väldigt länge. ??

Don’t focus too much on the ‘reach’ numbers. The difference between bikes is usually no more than 30mm, so we can easily accommodate this length discrepancy by swapping the handlebar stem. It’s not a huge deal at all.

Gravel Bike XXL [Köpråd]
Något av det mest konstiga jag läst i en ”rekommendation” på väldigt länge. ??

Don’t focus too much on the ‘reach’ numbers. The difference between bikes is usually no more than 30mm, so we can easily accommodate this length discrepancy by swapping the handlebar stem. It’s not a huge deal at all.
GCN nämner ju liknande.
Lång reach och kort stack blir väldigt konstigt då sadelhöjden inte går att ändra på.

Gravel Bike XXL [Köpråd]
Allt handlar ju lite om hur man är byggd.

Nu sitter jag som en påse nötter pga mitt trasiga nyckelben men med riktigt korta ben och lång överkropp krävs det lite reach för att sitta vettigt.

Är man däremot en ”stork” så förstår jag att man även vill ha upp fronten en bit.

Skall bli spännande att följa vilken av tillverkarna som först vänder sig mot en längre gaffel istället för att ha 250mm lång headtube på de större storlekarna...och samtidigt få en cykel som är fulare än skit. ?

Gravel Bike XXL [Köpråd]
Allt handlar ju lite om hur man är byggd.

Nu sitter jag som en påse nötter pga mitt trasiga nyckelben men med riktigt korta ben och lång överkropp krävs det lite reach för att sitta vettigt.

Är man däremot en ”stork” så förstår jag att man även vill ha upp fronten en bit.

Skall bli spännande att följa vilken av tillverkarna som först vänder sig mot en längre gaffel istället för att ha 250mm lång headtube på de större storlekarna...och samtidigt få en cykel som är fulare än skit. ?
Så är det ju med alla tips och nämns ju även i artikeln att en bikefit är bäst.
Men det kan ju ge en hint om vilka man kan kolla på.

Är väl 36” som är lösningen för längre personer.
1595621447824.jpeg

Gravel Bike XXL [Köpråd]
kan en här vara något i XXL? - (den finns även i lager i sverige)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp