Gravel-events 2020?

Gravel-events 2020?
Petert sa:
Jag har haft stigar och vägar i ellipsen Hallstahammar och Köping liggande i några år.

giphy.gif

Gravel-events 2020?
SUMO kör sitt grusmästerskap på dubbelåttan i Erstavik. Det är förvisso slutet.

För kvalitativ träning är tipset för stockholmare gruspelotonen. ”dont loose sight of that red light, ever”

Gravel-events 2020?
[/quote]
Det låter kul. När? Jag hittar inget på hemsidan.[/quote]

Klubbevenemang tror jag. Dåligt exempel.[/quote]

Asch va synd.

Senast ändrad:
Gravel-events 2020?
explore4_2 copy.jpg

Följ med mig när grunden till årets Where the cannons once were made-bansträckning ska utforskas.

Den 10-12 april kommer den större delen av de eventuella vägar som kommer att användas till årets tur att testas.

Du kan välja att vara med alla dagar eller bara den 11:e april!

Mer info:
Happyride.se
Facebook

Gravel-events 2020?
Musette Classics, 5 april. Har bara varit med en gång men det brukar väl vara start i Simrishamn och målgång i Malmö på andra sidan Skåne. Bansträckning har varierat och 2019 var banan 134 km. I år har det annonserats 100 km men det kommer väl snart mer information.

Gravel-events 2020?
Engelbrekt Gravel Norberg 19 september
Afterbike med Gulaschsoppa vid Elsa Anderssons Konditori.
Brukar vara 2 distanser, långa ca.100km
Inte missa!!! :)

Gravel-events 2020?
Första upplagan av "Storuman Gravel" går 9:e augusti 2020 med start och mål i Ensamheten utanför Storuman, och vi öppnade precis upp anmälan. Tre banlängder, 30, 50 och 70 km. Inte jättelånga distanser kanske man kan tycka, men det är ganska fläskigt med stigning, så lite får man jobba ändå :-).

Mer information och anmälan på hemsidan: https://www.storumangravel.se

social-media-img.jpg

Gravel-events 2020?
Ah, det ser härligt ut! Härliga små levande figurer i banprofilerna. Snygga kartor över obekanta nejder. Underbar natur. Lockande, helt enkelt.

Gravel-events 2020?
Första upplagan av "Storuman Gravel" går 9:e augusti 2020 med start och mål i Ensamheten utanför Storuman, och vi öppnade precis upp anmälan. Tre banlängder, 30, 50 och 70 km. Inte jättelånga distanser kanske man kan tycka, men det är ganska fläskigt med stigning, så lite får man jobba ändå :-).

Mer information och anmälan på hemsidan: https://www.storumangravel.se

Visa bilaga 406373

Najs att man anmälde sig till 70 innan man läste ditt "fläskigt med stigning" :/ :)

Gravel-events 2020?
Najs att man anmälde sig till 70 innan man läste ditt "fläskigt med stigning" :/ :)

:-)... nåja start och mål är på samma ställe så allt man cyklar uppför får man igen i utförsbacke. De tidiga anmälningarna som kommit in så långt är på 70 km vilket jag tycker är jättekul. Området vi kör på är riktigt bra för gruscykling och vi har skisser på banor med 140 km och mer, men så här till första upplagan kör vi lite lugnare för vi vet inte riktigt hur intresset kommer vara fördelat.

Gravel-events 2020?
Haha. True. Men tittar man kartan så verkar det bara vara en ordentlig backe extra för 70km, från Mårkan och upp till depån.

Gillar sidan för storuman gravel riktigt mycket också, mycket bra info för "ovana / nybörjare".

Mitt problem är deltagande i västerbottenbrevet den 8e i Umeå, så lite fundersam på hur en ska lösa transport och annat. Starten är förvisso 12, så det går ju att köra upp på morgonen...

Gravel-events 2020?
Många har ju fått ställa in eller blivit "virtuella". Storuman Gravel 9:e augusti kommer dock gå så normalt som det går då vi begränsat deltagarantalet till endast 45 st för att klara FHMs krav. Tyvärr redan fullbokat, men vi har en väntelista. Just nu är det fem pers på den, och med så många som bokat i förväg så brukar det alltid bli ett gäng återbud så finns viss chans fortfarande att komma med om man är intresserad.

45 pers låter säkert futtigt för stadsbor från södra delen av landet ?, men för ett cykellopp i norrlands inland är det rätt bra, jag är förvånad över responsen faktiskt då vi legat ganska lågt med marknadsföringen pga corona. Jag är van som arrangör från andra lokala ideella tävlingar att man får svettas och tro att knappt någon kommer och så ramlar hälften in på efteranmälan. Det finns uppenbarligen ett sug efter gruscykling just nu, jättekul.

Mer om loppet och Covid-19-anpassningarna finns att läsa på hemsidan, https://storumangravel.se

Gravel-events 2020?
Många har ju fått ställa in eller blivit "virtuella". Storuman Gravel 9:e augusti kommer dock gå så normalt som det går då vi begränsat deltagarantalet till endast 45 st för att klara FHMs krav. Tyvärr redan fullbokat, men vi har en väntelista. Just nu är det fem pers på den, och med så många som bokat i förväg så brukar det alltid bli ett gäng återbud så finns viss chans fortfarande att komma med om man är intresserad.

45 pers låter säkert futtigt för stadsbor från södra delen av landet ?, men för ett cykellopp i norrlands inland är det rätt bra, jag är förvånad över responsen faktiskt då vi legat ganska lågt med marknadsföringen pga corona. Jag är van som arrangör från andra lokala ideella tävlingar att man får svettas och tro att knappt någon kommer och så ramlar hälften in på efteranmälan. Det finns uppenbarligen ett sug efter gruscykling just nu, jättekul.

Mer om loppet och Covid-19-anpassningarna finns att läsa på hemsidan, https://storumangravel.se
Verkligen roligt!
Är det en kombination av ett stort lokalt intresse och av tillresta från, säg, 20 mil bort? Några från Norge?

/Peter, 70 mil bort

Gravel-events 2020?
Verkligen roligt!
Är det en kombination av ett stort lokalt intresse och av tillresta från, säg, 20 mil bort? Några från Norge?

Jag ser inte var folk kommer ifrån i anmälningslistan, men man kan ju gissa lite från vilken klubb man skrivit in. Det verkar vara ungefär 40% utifrån, och 60% lokalt. De utifrån kommer för det mesta en dagsresa bort, men det kommer några från längre avstånd också. För tillresande är förstås längsta bansträckningen populärast då det oftast handlar om vana cyklister. Ingen från Norge vad jag kan se. Min plan var att marknadsföra lite bredare och även mot Norge efter FHMs sommarbeslut kommit så vi visste om vi kunde köra eller ej, men det blev fullbokat samma kväll som beslutet kom så loppet har bara känts till av de som verkligen aktivt sökt efter gravel events.

Gravel-events 2020?
Hur gick loppet?
Succé?

Jo det gick väl bra :giggle:. Vi gör ju detta ideellt så mycket hänger på hur känslan är efter loppet om det känns värt att fortsätta, och det gör det verkligen. Härlig stämning och mycket positiv energi från deltagarna, och fick också en del feedback om vad vi kan göra bättre till nästa år.

Håller på för fullt att fixa ansökningar och sånt för nästa år. Nytt för 2021 blir en 116 km-bana som det längsta alternativet (vi hade 70 km i år, vilket en del tyckte var lite kort), och om Corona-restriktionerna släpper försöka fixa så vi kan ta emot mer folk (vi har lite tjorv med parkering men diskuterar en lösning). Pga begräsningen till endast 45 deltagare var det fullbokat tidigt i år.

Har precis fått medgivanden från alla väghållare och markägare inför 2021 (åtta stycken), så nästa steg är Länsstyrelsen och Polisen, och därefter sanktion.... mycket pappersarbete blir det ?, men bara man är ute i god tid är det lugnt, och här i glesbygden är medgivanden från väghållarna sällan ett problem. SCF-sanktion kräver anslutning till cykelförbundet vilket vår lilla förening inte har, men vi har för 2021 lyckats knyta ett samarbete med en cykelklubb för att kunna få sanktion.

Vi hade ställt ut 45 skyltar, folk tyckte om att banorna vara skyltad, vilket inte är helt vanligt för gruslopp. Däremot hade vi lite dålig skyltning på en kurva i botten av en backe på ett ställe, det ska vi fixa till nästa år. Man lär sig. Med 116km-banan kommer det bli drygt 90 skyltar att ställa ut, vi kommer öka säkerheten lite mer med fler varningskyltar och göra mer tydligt med lämna företräde i vissa korsningar.

Första cykelloppet jag var tävlingsledare för så det var nervöst som fanken, "måtte ingen krascha". Och ingen kraschade, så det var skönt. Sjuksköterskan lät nästan besviken efteråt att hon inte fick något att göra.

Alla utom två kom iväg vid starten. En hade glömt sin bakaxel hemma och det kunde vi tyvärr inte hjälpa med, riktigt surt då han åkt drygt 20 mil enkel väg ?. En annan hade punktering och den kunde vi fixa så hon kom iväg och runt. Utöver sjukvårdsbilen hade vi en följebil/kvastbil. Ingen blev stående ute på banan, så blev det fler punkteringar kunde deltagaren fixa den själv.

Deltagarskaran var mycket blandad, från nybörjare till en del elit (kanske pga brist på riktiga tävlingar). Hoppas kunna få en blandad skara nästa år också, men vi får väl se, det kommer ju vara mer konkurrens från andra lopp om corona-restriktionerna lyfter. Vi hoppas att 116-km-banan ska kunna hjälpa till att hävda loppet i konkurrensen för de mer efarna cyklisterna.

Vädret var rätt fint, men det blåste typ halv storm vilket var lite tråkigt där det var motvind. Hoppas på bättre väder nästa år. Vi körde en spårningsapp vilket var mycket uppskattat (så man live kunde se var folk var ute på banan), men den funkade bara för ungefär hälften av deltagarna, håller på jobba vidare med den så den ska förhoppningsvis funka lite bättre nästa år.

I år skänkte vi bort alla deltagaravgifter till ett klimatprojekt (blev drygt 8000 kr), nästa år kommer kostnaderna öka med lite mer runtomkring och vi kanske behöver köpa in några kubik grus för parkeringen så det blir nog att använda pengarna för självfinansiering 2021 (ett gruslopp som köper grus för överskottet kan ju inte bli mer rätt tänker jag...).

Tror att folk kommer gilla 116km-banan, den har liknande karaktär som 70-km-banan fast längre. Vi har ungefär 100 höjdmeter per mil på våra banor, så det är helt klart kuperat, men inte stentufft. Det ger eliten nåt att jobba med utan att dräpa motionärerna, och mellan stigningarna ganska mycket långa sammanhängande utförskörningar då vi kör på våra låga böljande berg vi har här. Farbar väg hela varvet, så även om vi såg cirka hälften köra MTB så har man ingen fördel av det över en gruscykel.

Enda grejen som jag inte tycker är så bra med banorna är att vi måste ha knappt 8 km asfalt för att få till banvarvet, men allt annat är grus av olika kvalité. Rekade för ett par månader sen om man skulle kunna bygga en bit single track för att kortsluta en bit av den sträckan, vilket är tekniskt genomförbart, men man kommer behöva vara cyclocross-mästare för att ta sig över, och väl över är det fortsatt så brant att framhjulet lyfter, så vi fick lägga ner den idén. Kör man 116 km är det ändå bara knappt 7% asfalt, och vi tror att deltagarna hellre har 7% asfalt än 7% single track, det ska ju inte vara ett MTB-lopp. Och om det inte blåser halv storm motvind så tror jag inte asfalten kommer kännas lika seg som den gjorde i år.

Senast ändrad:
Gravel-events 2020?
Jo det gick väl bra :giggle:. Vi gör ju detta ideellt så mycket hänger på hur känslan är efter loppet om det känns värt att fortsätta, och det gör det verkligen. Härlig stämning och mycket positiv energi från deltagarna, och fick också en del feedback om vad vi kan göra bättre till nästa år.

Ser mycket fram emot nästa år! Fick ställa in i år pga covid :(

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp