Gravel för pendling, nybörjare på cyklar

Seglarjohan

Medlem
Nybörjare på cyklar men vill ha en snabb lättrullande hoj för att ta mig till jobbet under sommarhalvåret (på vintern tror jag att jag fortsätter med elcykeln med dubbdäck). Tänker slänga på stänkskärmar och skulle nog vilja byta till några smalare däck än vad som brukar sitta på gravel bikes. Kikade på denna Scott Speedster Gravel 40 eller ev 20. Läst här att en del tycker de inte är prisvärda och jag kan inte bedöma vad som är dyrt bland cyklar men är inte Speedster 40 ganska prisvärd med denna rea?
Tror ni det är ett bra alternativ eller finns det andra tips/förslag i motsvarande prisklass?
Är 185 med 90 cm benlängd så hamnar lite mitt mellan rekommendationerna. Bör jag köra 56 eller 58 i storlek?

Priset ser vettigt ut om man vill ha en sådan cykel.

Gällande storlek så är det generellt bättre att ta den mindre storleken om man är osäker. Enklare att göra en cykel större än mindre.

Undantaget kan ju vara just på en gravel som man tänkt använda på stigar då man kan tänka sig att en längre reach och högre stack skulle vara bra.

Vill du ha smalare däck än vanligtvis ser denna prisvärd ut med nuvarande rea (13,6k):

Finns även gravelvarianter med 1x och bredare däck.

Nybörjare på cyklar men vill ha en snabb lättrullande hoj för att ta mig till jobbet under sommarhalvåret (på vintern tror jag att jag fortsätter med elcykeln med dubbdäck). Tänker slänga på stänkskärmar och skulle nog vilja byta till några smalare däck än vad som brukar sitta på gravel bikes.
Vill du ha smalare däck än vanligtvis ser denna prisvärd ut med nuvarande rea (13,6k):

Den tycker även jag kan vara ett bra köp som sommarpendlarcykel, åtminstone om det går att få dit skärmar. Men jag skulle även:

För det priset är Speedstern konkurrenskraftig, normalt är den för dyr.

Min första rekommendation hade varit Rose blend road, men den verkar inte finnas tillgänglig längre.

Rose blend gravel finns, men det är stor skillnad i leveranstid mellan olika storlekar. Den är mitt förstahandsval. GRX, lägst vikt och snäll geometri är huvudskälen. Speedstern är något dyrare än Rosen om man beaktar frakten. Den har en rejsigare geometri. För pendlig föredrar jag lite mer upprätt sittställning. Är du osäker på vad du kan ha är det säkrare att välja en snällare geometri framför en rejsigare.

Betr X-road så fördrar jag GRX framför Tiagra. Samma vikt som Speedstern, men konstig geometri i strl M som är lättast för mig att relatera till. Skulle nog undvika den.

Screenshot 2025-08-03 002107.webp

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp