Gravel som landsvägscykel

J.Micke

Medlem
Tjena.
Kanske min första post här på happy, efter många års läsande.
Har sökt igenom, men hittar inte all info om mina funderingar.

Jag har en äldre landsvägscykel, och har precis spontanköpt en väldigt fin gravel här på Happy.
Gravel'n har en snabb geometri, hyffsat aerodynamisk och fina 12s Red AXS-komponenter, så nu har jag börjat fundera på om jag skulle anpassa den till att aggera både gravel och landsvägscykel. Vilket isf skulle innebära:

Dubbla uppsättningar hjul.
Någon sorts kompromiss gällande styre och pedaler.

Just nu är det en 10-44-kassett, vilket passar mig fint för gravel, men för landsväg hade jag gärna kört 10-28 (eller i närheten).
Behöver man justera bakväxeln något när kassett-storleken skiljer så mycket? Bör man ha olika kedjor med olika längd för dessa kassetter? Har för mig att det står "Do not reuse" på snabblänkar, mår de inte bra ifall man skulle byta kedja ofta?

Nån som har erfarenhet att använda sin gravel för landsvägscykling, och kan dela med sig?

Hä ä ba’ å åk. Jag kör en Scott Speedster Gravel som landsvägscykel och det funkar bra.

Men om du har singelklinga fram kanske du bör fundera på att skaffa en större klinga.

Du kan ju dock prova om du helt enkelt kan köra landsväg med dina graveldäck. Feta däck är najs.

10-36 går garanterat, har läst att 10-33 fungerar också.
Du får justera b-skruven i alla fall, troligen byta kedja också om du inte samtidigt går upp i drevstorlek fram.

Min förhoppning är att klara mig med samma klinga fram. Just nu sitter det en singelklinga 44. Tror att 44 fram och 10 bak, skulle funka som högsta växel. På min landsvägscykel kör singel klinga på 48 fram och 11 bak som högsta växel, vilket är ganska lika utväxling tänker jag mig.

Min förhoppning är att klara mig med samma klinga fram. Just nu sitter det en singelklinga 44. Tror att 44 fram och 10 bak, skulle funka som högsta växel. På min landsvägscykel kör singel klinga på 48 fram och 11 bak som högsta växel, vilket är ganska lika utväxling tänker jag mig.
Enda skillnaden som blir, om du byter från 10-44 till 10-36, är att du får 12t instoppat mellan 13t och 11t. I övrigt så är kassetterna lika från 32t ner till 10t.

Ska man byta kedja, framdrev och hjul varje gång man vill byta till grus eller asfalt är ju frågan hur ofta det händer... jag skulle vara litet för lat iallafall, men tack och lov är vi alla olika ?

Jag hade kört på som den är, men kompromissat med däcksvalet. Det är så jag har gjort själv, jag sålde racern för några år sedan. Jag kör på 42mm slicks, de funkar bra på asfalt, grus och stig så länge det inte är lerigt eller blött gräs. Rullar inte lika lätt som GP5000 men tillräckligt bra. Sen rullar jag oftast själv, inte med snabba asfaltgrupper, gör man det vill man kanske åt de sista procenten också.

10-36 går garanterat, har läst att 10-33 fungerar också.
Du får justera b-skruven i alla fall, troligen byta kedja också om du inte samtidigt går upp i drevstorlek fram.
Jag kanske är korkad, men kan du förklara varför det behövs annan kedja när kassetten byts till mindre största drev men har samma minsta drev?
De flesta av dreven som finns på den mindre kassetten finns ju även på den större.

Ska man byta kedja, framdrev och hjul varje gång man vill byta till grus eller asfalt är ju frågan hur ofta det händer... jag skulle vara litet för lat iallafall, men tack och lov är vi alla olika ?

Jag hade kört på som den är, men kompromissat med däcksvalet. Det är så jag har gjort själv, jag sålde racern för några år sedan. Jag kör på 42mm slicks, de funkar bra på asfalt, grus och stig så länge det inte är lerigt eller blött gräs. Rullar inte lika lätt som GP5000 men tillräckligt bra. Sen rullar jag oftast själv, inte med snabba asfaltgrupper, gör man det vill man kanske åt de sista procenten också.
Näe precis, blir det för mycket stök, så cyklar jag hellre landsväg med min gamla landsvägscykel.

Men hade jag kunnat enbart byta hjul på min gravel, och då gått från 10-44 till 10-28 med samma kedja och samma framdrev, så skulle det kunna vara en bra lösning för mig. Om det funkar vill säga...

Singelklinga med stora steg och vidriga 10t drev är inte kul på landsvägen. En lvg cykel skall man sitta aero på och den skall ha bra spann på växlarna. Med en 1x uppsättning blir det lite skralt om man inte offrar lite på topp och botten. Cyklar man solo så klarar man sig med lite för låg högsta växel - förlusten i tid blir ringa och cyklar man för långt eller där det är för backigt så klarar man sig med lite för hög lägsta växel. Tightar man in spannet så fungerar det med singelklinga.

Singelklinga med stora steg och vidriga 10t drev är inte kul på landsvägen. En lvg cykel skall man sitta aero på och den skall ha bra spann på växlarna. Med en 1x uppsättning blir det lite skralt om man inte offrar lite på topp och botten. Cyklar man solo så klarar man sig med lite för låg högsta växel - förlusten i tid blir ringa och cyklar man för långt eller där det är för backigt så klarar man sig med lite för hög lägsta växel. Tightar man in spannet så fungerar det med singelklinga.
Jag har som sagt isf plan på en 10-28-klinga bak, till min 44-klinga fram. Menar du att det inte är tight nog?
Jag cyklar sällan solo utan mestadels i mindre kompisklungor.

Näe precis, blir det för mycket stök, så cyklar jag hellre landsväg med min gamla landsvägscykel.

Men hade jag kunnat enbart byta hjul på min gravel, och då gått från 10-44 till 10-28 med samma kedja och samma framdrev, så skulle det kunna vara en bra lösning för mig. Om det funkar vill säga...
Klart det gör, jag har den uppsättningen med 3 olika hjulpar, kassetter och bromssskivor redan monterade så switchar på 5min

Eller sätt på en framväxel och ett tvådelat vevparti ?
Kör du dessutom trådlöst som det låter är det gjort på nolltid.
Kör så på min gravel med 46/3x vevar och byter bara hjul.

Jag håller inte riktigt med. Jag kör 1x12 på min landsvägshoj, 48t fram med 11-44 och det funkar alldeles utmärkt. Jag har gått vägen via 2x och olika kassetter, inklusive tight 12-25, och jag personligen upplever inte min nuvarande lösning som en dålig kompromiss (då hade jag inte valt den).

Jag menar att det är högst subjektivt vad som är och inte är kul, vad som funkar och vad man "klarar sig" med. Jag kör allt från 200k soloturer till VR på cykeln utan att uppleva några begränsningar. Väl medveten om jag är i minoritet, men tillräckligt tight är individuellt. Jag är helt uppenbart hyfsat okänslig för varierande kadens. Sen har jag 11t istället för 10t som minsta, men det är nog att anse som en mindre detalj i sammanhanget.

Det är bra att belysa det från olika perspektiv och återigen, jag vet att jag är i minoritet. Men att kategoriskt säga att X eller Y gäller för alla som kör landsväg tycker jag att man ska akta sig för, därav ett motbud om vad som funkar (för mig).

Byt till en 48 eller 50-klinga istället för att byta kassett skulle jag säga. 44 som största bak borde du väl klara dig rätt bra även på grusväg vad gäller branta backar? Som flera varit inne på är det inget vidare att ligga på 10an bak ofta. Den kommer slitas ut snabbt och effektiviteten är usel.
Sen att det blir stora steg bak får du väl se om du kan leva med (jag och flera med mig kan det utan problem i alla fall).

Smaksak; det är bara att testa.
Har gjort det tidigare - fast med 2x11 - och visst går det bra, med för mig personligen går gränsen för gruscykeln vid cykling i klunga och strukturerad lvg-träning. Detta därför att ramgeometrin med flack styrvinkel och lång hjulbas känns lite trög när det blir trångt och snabbt. Och trampa 40/20:or med puls 190 utan att bli snabbare än typ 34 km/h är sådär måttligt motiverande (för mig). Helt beroende på sittposition/geometri, därför smaksak.

Allt beror på din maxkadens och hur mycket du kan variera kadensen. Jag har låg maxkadens och trampar ur när snittet hamnar över 30 km/timma med graveln, 48/11.

Jag håller inte riktigt med. Jag kör 1x12 på min landsvägshoj, 48t fram med 11-44 och det funkar alldeles utmärkt. Jag har gått vägen via 2x och olika kassetter, inklusive tight 12-25, och jag personligen upplever inte min nuvarande lösning som en dålig kompromiss (då hade jag inte valt den).

Jag menar att det är högst subjektivt vad som är och inte är kul, vad som funkar och vad man "klarar sig" med. Jag kör allt från 200k soloturer till VR på cykeln utan att uppleva några begränsningar. Väl medveten om jag är i minoritet, men tillräckligt tight är individuellt. Jag är helt uppenbart hyfsat okänslig för varierande kadens. Sen har jag 11t istället för 10t som minsta, men det är nog att anse som en mindre detalj i sammanhanget.

Det är bra att belysa det från olika perspektiv och återigen, jag vet att jag är i minoritet. Men att kategoriskt säga att X eller Y gäller för alla som kör landsväg tycker jag att man ska akta sig för, därav ett motbud om vad som funkar (för mig).
Tja, det finns ju folk som cyklar 30 mils rundor på enpetare också så visst kan man överleva med saker som inte är så bra rent objektivt. Jag roade mig förr med att cykla helstel SS i skogen - kasst, men kul.

Det är väl en maxkadens på ~55 varv/min. Har aldrig hört talas om någon som ligger så lågt. De flesta snittar på 80-90 och trampar ur vid 110-120.
En personlig definition på max är att jag bygger mjölksyra vid högre kadens. Jag skrev inte heller att jag trampar ur konstant. Men då jag ligger i klungor går det ibland fort. Bara korta stunder över mitt mjölksyra-max räcker för att jag ska bygga mjölksyra och i längden inte orka med.

Tja, det finns ju folk som cyklar 30 mils rundor på enpetare också så visst kan man överleva med saker som inte är så bra rent objektivt. Jag roade mig förr med att cykla helstel SS i skogen - kasst, men kul.
Fast nu jämför du väl ändå äpplen med päron? Att likställa single speed med 1x12 på landsvägshojar och säga att båda är objektivt (lika) dåliga känns lite oseriöst. Vi har uppenbart diametralt olika uppfattning i frågan, men jag hoppas att andra kan läsa bådas inlägg och konstatera att upplevelsen av bra och dåligt är subjektiv.

2x i praktiken:
DSC04107.jpeg

Jag har en hoj som jag skiftar hjul/kedja på och kör AXS 10/36 på alla hjulset och med 2-delat fram. Funkar superbra, bara att skifta. Byter kedja också eftersom kassett och kedja slits snabbare när jag cyklar grus.

En personlig definition på max är att jag bygger mjölksyra vid högre kadens. Jag skrev inte heller att jag trampar ur konstant. Men då jag ligger i klungor går det ibland fort. Bara korta stunder över mitt mjölksyra-max räcker för att jag ska bygga mjölksyra och i längden inte orka med.

Intressant, jag undrar om fler upplever samma sak. För mig är det snarare tvärtom att om jag försöker hålla runt tröskel på 10-15 rpm lägre än trivselkadens tröttas musklerna ut mycket fortare än på eller 5-10 rpm över den samma

Så här skriver Västerås CK om gruppcykling för nykomlingar: Cykeln måste du ha ställt in och provat ut i förväg. Lär dig använda alla växlar på cykeln. Försök hålla en hög kadens (80-100 varv/minut) så skonar du benen och orkar längre utan att få mjölksyra.

Många bra och olika svar i tråden, det tackar jag för :-)

Efter Weldion upplyste mig om vilket stöd bakväxlar har, och att min AXS XPLR enbart har stöd för 10-44 och 10-36, så kanske jag får tänka om lite i denna fråga. 10-36 blir nog för glest för min del när det gäller landsvägscykling, och isf funkar det nog bättre att köra vidare med 2st cyklar.

Råkar jag hitta en begagnad AXS bakväxel med stöd för 10-28 till 10-36, så skulle det kunna funka för mig med att ha samma cykel för både snabb gruscykling och landsvägscykling.

På långa distanser cyklar jag med låg kadens mellan 50 och 60 ungefär, tycker det både är mest effektivt och bäst för leder (knän). Men för kortare och med högre effekt ökar jag kadensen, går naturligt.

De studier som gjorts brukar visa på samma: att vid låg effekt är lägre kadens mera effektivt.
Letade upp en om någon är intresserad

Senast ändrad:
På långa distanser cyklar jag med låg kadens mellan 50 och 60 ungefär, tycker det både är mest effektivt och bäst för leder (knän). Men för kortare och med högre effekt ökar jag kadensen, går naturligt.

De studier som gjorts brukar visa på samma: att vid låg effekt är lägre kadens mera effektivt.

Om vi återgår till on-topic :-)
I mitt case siktar jag på att hitta en lösning där min snittkadens på runt 80-90 ska funka för de två olika växeluppsättnignarna.

Min största fundering är över kedjan.

Bör/måste jag ha olika längd på kedjan med olika stora kasetter (10-44 / 10-28)?
Kan svara på det här: Kolla i manualen för växeln för ett säkert svar.

Troligen behöver kedjan bytas och framförallt: en för kort kedja kan leda till ett totalhaveri om (när) man råkar växla fel.

Kan svara på det här: Kolla i manualen för växeln för ett säkert svar.

Troligen behöver kedjan bytas och framförallt: en för kort kedja kan leda till ett totalhaveri om (när) man råkar växla fel.
Japp, Weldion har redan upplyst mig om detta, att jag enbart har stöd för kassetter med 10-36 och 10-44, för den bakväxel jag har. Så jag får tänka om, som jag skrev i ett inlägg ovan.

Många bra och olika svar i tråden, det tackar jag för :-)

Efter Weldion upplyste mig om vilket stöd bakväxlar har, och att min AXS XPLR enbart har stöd för 10-44 och 10-36, så kanske jag får tänka om lite i denna fråga. 10-36 blir nog för glest för min del när det gäller landsvägscykling, och isf funkar det nog bättre att köra vidare med 2st cyklar.

Råkar jag hitta en begagnad AXS bakväxel med stöd för 10-28 till 10-36, så skulle det kunna funka för mig med att ha samma cykel för både snabb gruscykling och landsvägscykling.

10-44 och 10-36 funkar fint med samma kedja iaf, lite justering av b-skruven bara. Har så här på ett par cyklar för grus/lvg.

10-36 kanske inte är perfekt för asfalt men fungerar väldigt bra, så bra så de flesta nya cyklar med AXS 2x12 har sådan kassett. Med en 46-48 fram så har man rätt bra spann med tycker jag oavsett om man cyklar jämnt i klunga eller svinfort och försöker ställa av folk.

Jag kör 48t fram på min gruscykel nu som används för både grus och lvg. 10-44 eller 10-36 kassett beroende på hjul för tillfället. Factor Ostro Gravel så väldigt aero och snabb grushoj. När jag innan bodde i Jönköping med en massa backar hade jag 46t fram på min Factor LS jag körde som alltiallo då. Mycket nöjd med båda.

10-44 och 10-36 funkar fint med samma kedja iaf, lite justering av b-skruven bara. Har så här på ett par cyklar för grus/lvg.

10-36 kanske inte är perfekt för asfalt men fungerar väldigt bra, så bra så de flesta nya cyklar med AXS 2x12 har sådan kassett. Med en 46-48 fram så har man rätt bra spann med tycker jag oavsett om man cyklar jämnt i klunga eller svinfort och försöker ställa av folk.

Jag kör 48t fram på min gruscykel nu som används för både grus och lvg. 10-44 eller 10-36 kassett beroende på hjul för tillfället. Factor Ostro Gravel så väldigt aero och snabb grushoj. När jag innan bodde i Jönköping med en massa backar hade jag 46t fram på min Factor LS jag körde som alltiallo då. Mycket nöjd med båda.
Bra info Cerro. Låter lite som det jag vill uppnå.
Jag har en 3T Exploro LTD, så ganska aero och snabb geometri för att vara gravel.
Kedjestaget begränsar ramens framdrev till att max vara 46T.

Hmm, kanske att en kombo med en grusuppsättning 10-44 och landsväguppsättning med 10-36, skulle kunna funka med en 46T-klinga fram.

Senast ändrad:
Jag har en cykel. Pendlar, cyklar långt och länge...allt går om man vill. Den kommer att få njuta av 20 mil den 20-21 sept och 20 mil den 21-22 september. 21 september blir det minst antal mil, då jag ska springa ett lopp. Jag cyklar alltså till loppet...deltar, och cyklar hem. Två tältnätter blir det. På bilden saknas stänkor och pakethållare.
cykel.jpg

Min cykel

44/10 är något tyngre än 48/11 och går att driva på fint upp mot 55km/h . Tror inte du blir avhängd av någon grupp i Sverige pga av för lätta växlar .

44/10 är något tyngre än 48/11 och går att driva på fint upp mot 55km/h . Tror inte du blir avhängd av någon grupp i Sverige pga av för lätta växlar .
Näe precis. Har kollat i en kassett-kalkylerare, och sett att jag inte skulle ha något problem med maxfarten. Det jag är mest orolig för, är att det blir lite längre hopp mellan växlarna, än vad jag är van med min nuvarande 11-28-kassett på landsvägscykeln.

Tillbaka
Topp