Graveldäck 2020

Graveldäck 2020
Monterade RH Juniper Ridge Standard i förrgår. Åh hej vad det går! Men lite trögare än RH Switchback Hill i Extraligh är det helt klart. Kul att ha lite grepp igen efter att ha sladdat runt på slicks.

IMG_6215.jpeg

Graveldäck 2020
Började titta lite på nya grusdäck idag. Blir lite överraskad över att så pass många däck får så låga poäng i punkteringsskydd. Trodde att grusdäck generellt skulle ligga en bra bit över landsvägsdäck, men verkar ju snarare vara tvärtom.. Är det något i testerna som missgynnar grusdäcken?

Kan bero på att ett lvg-slicks har ett tjockare gummilager i slitytan än vad ett grusdäck har mellan nabbarna.

Graveldäck 2020
Började titta lite på nya grusdäck idag. Blir lite överraskad över att så pass många däck får så låga poäng i punkteringsskydd. Trodde att grusdäck generellt skulle ligga en bra bit över landsvägsdäck, men verkar ju snarare vara tvärtom.. Är det något i testerna som missgynnar grusdäcken?

Bredare däck med lägre tryck har mindre risk att punktera än ett smalt däck med högt tryck. Jag tänker att punkteringsskyddet då inte behöver vara lika viktigt. Tubeless är även mer effektivt på däck med låga tryck. Återigen fördel graveldäck.

Graveldäck 2020
Hej!
Har kört denna säsong på Tufo Speedero/Thundero 40mm och tycker att de är toppen, kör slanglöst.
De har ju kommit en ny utgåva med stabilare (enligt tillverkaren iaf) stomme, HD. https://www.tufo.com/en/gravel/detail/gravel-thundero-hd/
Har googlat men det verkar som att däcket är för nytt för att det ska ha fått några omdömen.
Nån som testat? bättre punkaskydd vill man ju alltid ha, men inte missa den fina känslan och rullet som den icke HD modellen har!

Graveldäck 2020
Förr körde de väl med typ 17 mm eller nåt. Frågan är varför man vill ha smala däck?
Jag är verkligen inte viktkänslig kring cyklar, men just allra längst ut på hjulet är vikten viktigast så att säga, så därför vill man inte ha mer däck än man behöver skulle jag säga.

Det ska också sägas att jag kör lvg med 32-däck. Förvisso lätta sådana, men jag vill belysa att jag inte hade kört större däck om jag kunnat på asfalt. Så, feta men inte för feta däck är den bästa vägen!?

Graveldäck 2020
Jag är verkligen inte viktkänslig kring cyklar, men just allra längst ut på hjulet är vikten viktigast så att säga, så därför vill man inte ha mer däck än man behöver skulle jag säga.
Den roterande massan påverkar endast acceleration, positiv som negativ. I en tävlingssituation där snabb respons är viktig skulle jag hålla med dig. För övrig cykling agerar större roterande massa endast som svänghjul som jämnar ut hastigheten.

Det ska också sägas att jag kör lvg med 32-däck. Förvisso lätta sådana, men jag vill belysa att jag inte hade kört större däck om jag kunnat på asfalt. Så, feta men inte för feta däck är den bästa vägen!?
Min fråga var kanske formulerad för att provocera fram en viss typ av svar. Vad jag borde ha frågat är vad Biterolf eftersträvar för effekt av att välja smalare däck.

Ofta är det hastighet som man önskar optimera. Då behöver man inte gå ner särskillt mycket i bredd om man inte har väldigt breda däck för närvarande. Är däcken av slick eller semi-slick typ finns väl ingen större anldning att gå under 40. Allt mellan 32 och 45 borde fungera fint så länge det är ett däck av god kvalitet.

Graveldäck 2020
Den roterande massan påverkar endast acceleration, positiv som negativ. I en tävlingssituation där snabb respons är viktig skulle jag hålla med dig. För övrig cykling agerar större roterande massa endast som svänghjul som jämnar ut hastigheten.

Min fråga var kanske formulerad för att provocera fram en viss typ av svar. Vad jag borde ha frågat är vad Biterolf eftersträvar för effekt av att välja smalare däck.

Ofta är det hastighet som man önskar optimera. Då behöver man inte gå ner särskillt mycket i bredd om man inte har väldigt breda däck för närvarande. Är däcken av slick eller semi-slick typ finns väl ingen större anldning att gå under 40. Allt mellan 32 och 45 borde fungera fint så länge det är ett däck av god kvalitet.
Håller med, även om fysikkunskaperna inte räcker till för att kunna greppa det där om huruvida ett tyngre däck verkligen är lika lätt att hålla uppe farten med som ett lätt.

Min egen ambition med lätta däck på lvg är att få en rapp och go känsla i cykeln. Som vanligt kan jag aldrig avgöra vad som sitter i faktiska skillnad och vad som sitter i upplevd skillnad. Däremot värderar jag nästan alltid det upplevda som viktigast och därmed kan man sälja på mig en massa skit om "supple" och annat..?

God kvalitet på däcken håller jag förmodligen mycket högre än bredden i varje givet läge skulle jag säga - man är värd bra däck!?

Graveldäck 2020
Jag satte nyligen 32 mm GP5000 på min lvg-hoj, då vissa av de lokala vägarnas asfaltering lämnar en del att önska. Det blev mycket bra, men framförallt hajade jag till på hur smidigt cykeln gick att framföra på de grusvägar som ibland letar sig in i mina asfaltrundor. Det som var en pina på 28 mm/5 bar blev ett nöje på 32 mm/3,5 bar, om än inte till den grad att jag skulle vilja cykla en hel grusrunda på dem.

Hade 38 mm GravelKing SK på grushojen i somras, de var mycket bra för gruscykling med inslag av asfalt.

Graveldäck 2020
Hur pass smala däck kan man ha på en gravelcykel om man endast skall köra på asfalt under en viss period?
Jag skulle inte välja smalare än 30-32mm (lite beroende på hur breda däck du har nu), men minst lika viktigt som bredden är att däcken är bra, riktigt bra för att cyklingen på de nya smala inte skall upplevas onödigt stötig, obekväm och allmänt trist.
  • Dels pga det andra redan har skrivit
  • Dels pga att om du är van hur cykeln känns med de breda däcken kan den med (onödigt) smala däck kännas stötig, nervös och osäker
Vad som är en bra och "normal" bredd på däck för asfaltcykling har ändrat sig mkt och snabbt
Numer använder även många av 60-65kg proffsen (i tex TdF) ofta 28mm däck.

Jag satte nyligen 32 mm GP5000 på min lvg-hoj, då vissa av de lokala vägarnas asfaltering lämnar en del att önska. Det blev mycket bra, men framförallt hajade jag till på hur smidigt cykeln gick att framföra på de grusvägar som ibland letar sig in i mina asfaltrundor.
Numer finns det riktigt bra lvg-däck i både 34 och 38mm bredd:
Schwalbe Pro One Tubeless
Och som jag har tipsat om här nyligen finns de nu till extrapris

Hade 38 mm GravelKing SK på grushojen i somras, de var mycket bra för gruscykling med inslag av asfalt.
På mina "vinterhjul" har jag Panaracer Gravelking SK+ (PLUS) 35-622 på hela 426g.
De är både tröga o trista att cykla på, men än så länge utan punka så för min typ av "vintercykling" (nästan enbart blöta o sopsaltade cykelbanor) är det helt OK särskilt som jag ännu inte har fått ngn punka! Men när jag bytte till "sommarhjulen" med Jan Heine/René Herse/Compass Bon Jon Pass EL steg hastigheten direkt med 1-2 km/h

Graveldäck 2020
Graveldäck 2020
Någon som provat Pirelli Cinturato Adventure?
Tidningen RennRad har provat det och 11 andra däck i sitt specialnr om Gravel
RennRad_Gravel_24_cover.jpg

Men det hamnade inte bland de fem däck som klarade testet bäst
RennRad Gravel 2023 - Michelin Power Adventure.png

Jmf med ett av de däck som klarade testet bra
RennRad Gravel 2023 - Schwalbe G-One RS.png

Testmetod
RennRad Gravel 2023 - Däcktestmetod.png

Bäst är förstås att läsa hela testet

Graveldäck 2020
Visa bilaga 670495

Visa bilaga 670499

Visa bilaga 670500

Testmetod
Visa bilaga 670501
Är just G-one RS som jag vill byta från. Ganska så trevligt däck, men slits fort och konstiga luftläckage.

Graveldäck 2020
Inte för att jag behöver däck men den här videon som tipsades i en annan tråd tyckte jag var sevärd om inte annat. Lite annan approach på däckrecensioner. Spoiler, G one RS är med (har jag för mig). Själv gillar jag Gravelking SS.

Graveldäck 2020
Gillar Pirelli Cinturato Gravel H i massor och mönstret på Cinturato Adventure ser väldigt likt Gravel H men med något rejälare sidoklackar.
G-one RS sidoklackar är trevliga, bakhjulet vandrade inte iväg lika mycket i sidled i kurvorna jämfört med Gravel H.

Graveldäck 2020
Graveldäck 2020
Det är bättre att du läser själv
"Das E-Paper mit Tests, Reportagen und Hintergründen rund um das Phänomen Gravel bekommen Sie bei uns im Shop für 6 Euro."

Om vi bortser att det är bakom en €6 paywall så hade det absolut varit bättre ifall jag läste själv

Graveldäck 2020
Om vi bortser att det är bakom en €6 paywall så hade det absolut varit bättre ifall jag läste själv
Om din inbyggda snåljåp inte klarar av en utgift på 6€ så finns RennRad (och många fler tidningar) i Readly som mnu erbjuder 2 mån gratis utan bindningstid.

Graveldäck 2020
Om din inbyggda snåljåp inte klarar av en utgift på 6€ så finns RennRad (och många fler tidningar) i Readly som mnu erbjuder 2 mån gratis utan bindningstid.

Jag ville inte ha testet. Jag ville veta vilka däck dom testade.

6€ för att få namnet på ett par däck kändes onödigt

Jösses

Graveldäck 2020
Sker det mellan två (enstaka) privatpersoner så spelar det väl ingen roll, det vet ju ingen annan om.
Men jag har för mig att moderatorerna har skrivit att Happy har fått skit för postningar av alltför omfattande artiklar
Men för säkerhetsskull: Ping @marr
Jag googlade lite och enligt Lawline så är det mkt sunt som du gör och hänvisar till artiklar isf att dela dom.
Alla artiklar skyddas av upphovsrätt och även mindre citat etc bör ha källhänvisning.
Köpeartiklar speciellt men det gäller oavsett.

Edit: officiellt, ex på Happy

Graveldäck 2020
Jag googlade lite och enligt Lawline så är det mkt sunt som du gör och hänvisar till artiklar isf att dela dom.
Alla artiklar skyddas av upphovsrätt och även mindre citat etc bör ha källhänvisning.
Köpeartiklar speciellt men det gäller oavsett.

Edit: officiellt, ex på Happy
Fast det här är nog mer av att håkke inte vill svara på min fråga, då han inte hade problem med att dela med sig av skärmdumpar på testresultat och testmetodik i tidigare inlägg ?

Visa bilaga 670495

Visa bilaga 670499

Visa bilaga 670500

Testmetod
Visa bilaga 670501

Men jag frågade iaf inte hur många bars tryck dom använde, så alltid något att vara glad över iaf! ?

Graveldäck 2020
Fast det här är nog mer av att håkke inte vill svara på min fråga, då han inte hade problem med att dela med sig av skärmdumpar på testresultat och testmetodik i tidigare inlägg ?

Men jag frågade iaf inte hur många bars tryck dom använde, så alltid något att vara glad över iaf! ?

Alltså, jag ställde en fråga för att jag tyckte att det var relevant och tog senare reda på ungefär vad som gäller.

Jag skulle inte vilja vara den som köper tidning och delar artiklar för världen den dagen det prövas juridiskt.
Det är först då det blir punkt bakom påståenden om laglighet.
Att dela delar av artiklar inkl källhänvisning kan vara lagligt på ett forum, vet dock inte om det är prövat.

Graveldäck 2020
Hur funkar juridiken i fall där man delar med sig (för mkt) av köpeartiklar?
Det var uppe i EU-domstolen för några år sen. Två svenska mål, det ena kallas Svensson-målet och det andra hockeylänkningsmålet (eller Canal plus-målet). Korta sammanfattningen är att tillhandahållande av en länk som går runt en betallösning inte är tillåtet. Om man tänker sig att någon istället har en pdf på en artikel som man skickar över till annan utanför närmaste familjen så kallas det otillåten exemplarframställning och tillgängliggörande för allmänheten som är två brott mot upphovsrättslagen. Så långt juridiken.

Tillbaka
Topp