Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kan bero på att ett lvg-slicks har ett tjockare gummilager i slitytan än vad ett grusdäck har mellan nabbarna.Började titta lite på nya grusdäck idag. Blir lite överraskad över att så pass många däck får så låga poäng i punkteringsskydd. Trodde att grusdäck generellt skulle ligga en bra bit över landsvägsdäck, men verkar ju snarare vara tvärtom.. Är det något i testerna som missgynnar grusdäcken?
![]()
CX/Gravel Bike Tires Test Results | Bicycle Rolling Resistance
An overview of all CX/Gravel bike tires which have been reviewed after being tested on our rolling resistance testing machine.www.bicyclerollingresistance.com
Ja. Testet som det utformat kollar ju penentrationsmotståndet främst. I praktiken kanske ett grus-däck med nabbar har lite mindre risk för punktering ändå pga nabbarna?Kan bero på att ett lvg-slicks har ett tjockare gummilager i slitytan än vad ett grusdäck har mellan nabbarna.
Bredare däck med lägre tryck har mindre risk att punktera än ett smalt däck med högt tryck. Jag tänker att punkteringsskyddet då inte behöver vara lika viktigt. Tubeless är även mer effektivt på däck med låga tryck. Återigen fördel graveldäck.Började titta lite på nya grusdäck idag. Blir lite överraskad över att så pass många däck får så låga poäng i punkteringsskydd. Trodde att grusdäck generellt skulle ligga en bra bit över landsvägsdäck, men verkar ju snarare vara tvärtom.. Är det något i testerna som missgynnar grusdäcken?
![]()
CX/Gravel Bike Tires Test Results | Bicycle Rolling Resistance
An overview of all CX/Gravel bike tires which have been reviewed after being tested on our rolling resistance testing machine.www.bicyclerollingresistance.com
Är inte ShieldWall versionen den "billiga"?Terra trail verkar enbart kosta 215 spänn nu. Vad tycks?
Shieldwall är förstärkt sida på och med det enklare pure grip gummit men tycker dom varit helt okej "billigare" alternativÄr inte ShieldWall versionen den "billiga"?
Ah ok... tänkte mer att dom inte var så mycket prissänkta, typ från 300 till 215.Shieldwall är förstärkt sida på och med det enklare pure grip gummit men tycker dom varit helt okej "billigare" alternativ
Valfritt ? 25-30mm lär la va rätt "lagom"Hur pass smala däck kan man ha på en gravelcykel om man endast skall köra på asfalt under en viss period?
Skall krävas mycket för att du skall nå en undre gräns.Hur pass smala däck kan man ha på en gravelcykel om man endast skall köra på asfalt under en viss period?
Förr körde de väl med typ 17 mm eller nåt. Frågan är varför man vill ha smala däck?Hur pass smala däck kan man ha på en gravelcykel om man endast skall köra på asfalt under en viss period?
Man kanske vill ha känsla av fart och respons ibland :)Förr körde de väl med typ 17 mm eller nåt. Frågan är varför man vill ha smala däck?
Jag är verkligen inte viktkänslig kring cyklar, men just allra längst ut på hjulet är vikten viktigast så att säga, så därför vill man inte ha mer däck än man behöver skulle jag säga.Förr körde de väl med typ 17 mm eller nåt. Frågan är varför man vill ha smala däck?
Den roterande massan påverkar endast acceleration, positiv som negativ. I en tävlingssituation där snabb respons är viktig skulle jag hålla med dig. För övrig cykling agerar större roterande massa endast som svänghjul som jämnar ut hastigheten.Jag är verkligen inte viktkänslig kring cyklar, men just allra längst ut på hjulet är vikten viktigast så att säga, så därför vill man inte ha mer däck än man behöver skulle jag säga.
Min fråga var kanske formulerad för att provocera fram en viss typ av svar. Vad jag borde ha frågat är vad Biterolf eftersträvar för effekt av att välja smalare däck.Det ska också sägas att jag kör lvg med 32-däck. Förvisso lätta sådana, men jag vill belysa att jag inte hade kört större däck om jag kunnat på asfalt. Så, feta men inte för feta däck är den bästa vägen!?
Håller med, även om fysikkunskaperna inte räcker till för att kunna greppa det där om huruvida ett tyngre däck verkligen är lika lätt att hålla uppe farten med som ett lätt.Den roterande massan påverkar endast acceleration, positiv som negativ. I en tävlingssituation där snabb respons är viktig skulle jag hålla med dig. För övrig cykling agerar större roterande massa endast som svänghjul som jämnar ut hastigheten.
Min fråga var kanske formulerad för att provocera fram en viss typ av svar. Vad jag borde ha frågat är vad Biterolf eftersträvar för effekt av att välja smalare däck.
Ofta är det hastighet som man önskar optimera. Då behöver man inte gå ner särskillt mycket i bredd om man inte har väldigt breda däck för närvarande. Är däcken av slick eller semi-slick typ finns väl ingen större anldning att gå under 40. Allt mellan 32 och 45 borde fungera fint så länge det är ett däck av god kvalitet.
Fullt rimligt!Däremot värderar jag nästan alltid det upplevda som viktigast och därmed kan man sälja på mig en massa skit om "supple" och annat.
Helt klartJag är verkligen inte viktkänslig kring cyklar, men just allra längst ut på hjulet är vikten viktigast så att säga, så därför vill man inte ha mer däck än man behöver skulle jag säga.
Jag skulle inte välja smalare än 30-32mm (lite beroende på hur breda däck du har nu), men minst lika viktigt som bredden är att däcken är bra, riktigt bra för att cyklingen på de nya smala inte skall upplevas onödigt stötig, obekväm och allmänt trist.Hur pass smala däck kan man ha på en gravelcykel om man endast skall köra på asfalt under en viss period?
Numer finns det riktigt bra lvg-däck i både 34 och 38mm bredd:Jag satte nyligen 32 mm GP5000 på min lvg-hoj, då vissa av de lokala vägarnas asfaltering lämnar en del att önska. Det blev mycket bra, men framförallt hajade jag till på hur smidigt cykeln gick att framföra på de grusvägar som ibland letar sig in i mina asfaltrundor.
På mina "vinterhjul" har jag Panaracer Gravelking SK+ (PLUS) 35-622 på hela 426g.Hade 38 mm GravelKing SK på grushojen i somras, de var mycket bra för gruscykling med inslag av asfalt.
Vad som är en bra och "normal" bredd på däck för asfaltcykling har ändrat sig mkt och snabbt
Numer använder även många av 60-65kg proffsen (i tex TdF) ofta 28mm däck.
Jag köpte Conti terra speed sist men kan ha fel för 1a ggn, ingen recension då dom är kvar i kartongerna.Vad skall man köra med för däck?
Någon som provat Pirelli Cinturato Adventure?
Tidningen RennRad har provat det och 11 andra däck i sitt specialnr om GravelNågon som provat Pirelli Cinturato Adventure?
Är just G-one RS som jag vill byta från. Ganska så trevligt däck, men slits fort och konstiga luftläckage.Tidningen RennRad har provat det och 11 andra däck i sitt specialnr om Gravel
Visa bilaga 670495
Homepage
RennRad ist das Magazin für den aktiven Radsportler. RennRad hilft bei Taktik, Training und in der Werkstatt. Erleben Sie hautnah Jedermannrennen und Marathons. Verständliche Rad- und Produkttests helfen Ihnen, das beste Rad für Ihren Zweck zu finden und dabei noch Geld zu sparen.www.radsport-rennrad.de
Men det hamnade inte bland de fem däck som klarade testet bäst
Visa bilaga 670499
Jmf med ett av de däck som klarade testet bra
Visa bilaga 670500
Testmetod
Visa bilaga 670501
Bäst är förstås att läsa hela testet
De som blev Kauf-Tipp ärÄr just G-one RS som jag vill byta från. Ganska så trevligt däck, men slits fort och konstiga luftläckage.
Dessutom har däcket klena sidor har jag tyvärr lärt mig.Är just G-one RS som jag vill byta från. Ganska så trevligt däck, men slits fort och konstiga luftläckage.
Vilka däck var med?De som blev Kauf-Tipp är
- Specialized S-Works Pathfinder
- Continental Terra Speed
- Schwalbe G-One R
- Schwalbe G-One RS
- Panaracer Gravelking SK
Det är bättre att du läser självVilka däck var med?
Det är bättre att du läser själv
"Das E-Paper mit Tests, Reportagen und Hintergründen rund um das Phänomen Gravel bekommen Sie bei uns im Shop für 6 Euro."
![]()
Gravel Spezial 2024: Alle Inhalte der RennRad-Sonderausgabe
Gravelbikes können fast alles: Touren, Trails, Rennen, Bikepacking, Alltag. Das Gravel Spezial 2024 befasst sich auf 162 Seiten mit der Faszination.www.radsport-rennrad.de
Om din inbyggda snåljåp inte klarar av en utgift på 6€ så finns RennRad (och många fler tidningar) i Readly som mnu erbjuder 2 mån gratis utan bindningstid.Om vi bortser att det är bakom en €6 paywall så hade det absolut varit bättre ifall jag läste själv
Om din inbyggda snåljåp inte klarar av en utgift på 6€ så finns RennRad (och många fler tidningar) i Readly som mnu erbjuder 2 mån gratis utan bindningstid.
![]()
Läs tidningen 11 december 2023 - RennRad med Readly - Den ultimata prenumerationen för tidningar och magasin - Tusentals av magasin i samma app.
Med Readly läser du RennRad och ytterligare 7000 magasin i surfplattan och mobilen. Alla magasin ingår för 149,00 kr i månaden.se.readly.com
Vill du istället betala ett skäligt arvode för min tid så får du gärna PMaJag ville inte ha testet. Jag ville veta vilka däck dom testade.
6€ för att få namnet på ett par däck kändes onödigt
Du är en sån liten solstråle ?Vill du istället betala ett skäligt arvode för min tid så får du gärna PMa
Men det kommer att kosta dig mer än 6€.
Sker det mellan två (enstaka) privatpersoner så spelar det väl ingen roll, det vet ju ingen annan om.Hur funkar juridiken i fall där man delar med sig (för mkt) av köpeartiklar?
Jag googlade lite och enligt Lawline så är det mkt sunt som du gör och hänvisar till artiklar isf att dela dom.Sker det mellan två (enstaka) privatpersoner så spelar det väl ingen roll, det vet ju ingen annan om.
Men jag har för mig att moderatorerna har skrivit att Happy har fått skit för postningar av alltför omfattande artiklar
Men för säkerhetsskull: Ping @marr
Hur orkar du?Jag ville inte ha testet. Jag ville veta vilka däck dom testade.
6€ för att få namnet på ett par däck kändes onödigt
Jösses
Fast det här är nog mer av att håkke inte vill svara på min fråga, då han inte hade problem med att dela med sig av skärmdumpar på testresultat och testmetodik i tidigare inlägg ?Jag googlade lite och enligt Lawline så är det mkt sunt som du gör och hänvisar till artiklar isf att dela dom.
Alla artiklar skyddas av upphovsrätt och även mindre citat etc bör ha källhänvisning.
Köpeartiklar speciellt men det gäller oavsett.
Edit: officiellt, ex på Happy
Tidningen RennRad har provat det och 11 andra däck i sitt specialnr om Gravel
Visa bilaga 670495
Homepage
RennRad ist das Magazin für den aktiven Radsportler. RennRad hilft bei Taktik, Training und in der Werkstatt. Erleben Sie hautnah Jedermannrennen und Marathons. Verständliche Rad- und Produkttests helfen Ihnen, das beste Rad für Ihren Zweck zu finden und dabei noch Geld zu sparen.www.radsport-rennrad.de
Men det hamnade inte bland de fem däck som klarade testet bäst
Visa bilaga 670499
Jmf med ett av de däck som klarade testet bra
Visa bilaga 670500
Testmetod
Visa bilaga 670501
Bäst är förstås att läsa hela testet
Tyckte du att det var en orimlig fråga?Hur orkar du?
Fast det här är nog mer av att håkke inte vill svara på min fråga, då han inte hade problem med att dela med sig av skärmdumpar på testresultat och testmetodik i tidigare inlägg ?
Men jag frågade iaf inte hur många bars tryck dom använde, så alltid något att vara glad över iaf! ?
Det var uppe i EU-domstolen för några år sen. Två svenska mål, det ena kallas Svensson-målet och det andra hockeylänkningsmålet (eller Canal plus-målet). Korta sammanfattningen är att tillhandahållande av en länk som går runt en betallösning inte är tillåtet. Om man tänker sig att någon istället har en pdf på en artikel som man skickar över till annan utanför närmaste familjen så kallas det otillåten exemplarframställning och tillgängliggörande för allmänheten som är två brott mot upphovsrättslagen. Så långt juridiken.Hur funkar juridiken i fall där man delar med sig (för mkt) av köpeartiklar?