Graveldäck - vilket är er favorit?

Tittade på Jannes däcktrycks-kalkylstor och får otroligt höga värden motför silca och vad jag brukar köra.

Silcas ger 1.9/2.0 bar och janne ger 2.7bar "soft" och 3.3 bar "firm"

Är den lika hög för er andra? https://www.renehersecycles.com/tir...c4vzWMg2lnd7-q4fiA2HTqISZVYW-1g_IYyxCpKt0ropz

Samma för mig Silca 2,7 (kommer inte ihåg exakt fram/bak), Janne: soft 3,2 firm 3,9

Silca har ju fler parametrar att skruva med, men jag ställde in så mycket det gick för "slät asfalt" och tror 2,8 var det högsta jag kunde få fram. Upplever dock att på asfalt så rullar det bättre med över 3.
Har
https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/bike/tyres/catalogue/cinturato-gravel-h

IMG_4396.webp

Hade premiärtur med RH - Corkscrew Climb imorse. 👌

Lite annorluna däck mot flertalet andra med slicks i slitbanan. Vanligast är då med findubbat på sidorna. Detta ser lite grövre ut. Hoppas att du blir nöjd och du får gära återkoppla och ge ditt omdömme.
Första intrycket var väldigt bra. Rullar bra både på sportgrus och asfalt.

Kört två säsonger med pathfinder pro 42mm.
Har känt mig lite osäker på dom när det börjar gå fort i kurvor med lösare underlag. Återkommer hur dess känns när dom fått några mil.

Ganska tajt, drog en skyddstape för psyket på utvalda delar. (Carbonda 696)(Fälg i.d 25mm)
Thunder Burt 2.1

Bilagor

• PXL_20250421_075624443.webp
    PXL_20250421_075624443.webp
    787.1 KB · Besök: 133
Senast ändrad:

Han verkar bli mer och mer mjuk eller mainstream med åren. Den tyska ingenjören i honom finns säkert kvar men har man slagit så hårt och så länge på ”följsammaochbredadäcktrumman” så är det inte så konstigt att han nu uttrycker sig på ett vis som kanske tilltalar fler.

Imorgon ska jag slita av skärmarna från pendlaren och byta vinterdäcken (Standard casing) mot Extralights.

Ytterligare bra läsning från Janne.

Och. Två personer till som nämner vibrationer i vävnaden i kroppen som en viktig del av systemets totala förluster. Snaaaart kanske poletten trillar ner hos alla late adopters.

Peaktorque

John Buckley
IMG_1099.webp

Timestamp 1:08:20

Bike24 reade 45’or så jag kunde inte hålla mig. Håller tummarna för att de går in, men 40 mm har gott om plats så det borde gå.
Hoppas att du blir nöjd med dem
Jag har haft en annan modell av challengedäck och även om det kändes riktigt bra att cykla med var det även en hel del nackdelar med det.
De svåra att montera, särskilt första gången eftersom de är helt platta i kartongen och när de är monterade är då utsidan extra spänd, vilket borde göra dem ömtåligare för punkteringar.
Men även om jag låter negativ var de som sagt riktigt sköna att cykla på och jag hoppas att du inte får några som helst problem med dem.
<REDIGERAT>
Jag ser nu att du har egen erfarenhet av challengedäck, då vet du hur de monteras och funkar.
</REDIGERAT>

Jag har flera ggr tidigare skrivit om hur skeptisk jag är till BRR, ffa för att han inte testar på ett underlag som liknar de underlag vi cyklar på och att man då kan låta lura sig.

Jan Heine har nyligen postat en artikel om det

Jan Heine talar naturligtvis i egen sak, men det han skriver är ändå läsvärt.

Jag har haft en annan modell av challengedäck och även om det kändes riktigt bra att cykla med var det även en hel del nackdelar med det.
De svåra att montera, särskilt första gången eftersom de är helt platta i kartongen och när de är monterade är då utsidan extra spänd, vilket borde göra dem ömtåligare för punkteringar.
Men även om jag låter negativ var de som sagt riktigt sköna att cykla på och jag hoppas att du inte får några som helst problem med dem.
<REDIGERAT>
Jag ser nu att du har egen erfarenhet av challengedäck, då vet du hur de monteras och funkar.
</REDIGERAT>

Tack Håkan. Ja, lite trixiga att montera men klart överdrivet tycker jag och de töjer sig bra så det är bara när de är nya man får ha lite teknik. Däcktång underlättar avsevärt! Absolut inget problem att få dem att poppa när man fått på dem. Jag har två uppsättningar Getaway 40 mm som jag kört i fyra säsonger nu inklusive tre bikepackingturer och är fasansfullt nöjd med hur de rullar. På grus kör jag dom ofta på ca 1.8-1.9 bar och då känns det nästan som att cykla på moln så det ska bli väldigt spännande att se hur 45 mm är!
Tipsade om Getaway till min Bikepackingpolare för något år sen och frågade sen om han tyckte de var svåra att montera, men han skrattade bara då han och hans söner kör Motorcross och i jämförelse med att montera MC-däck tyckte han de var väldigt lätta. Ingen av oss har haft någon punka än med Getaway på mina fyra och hans tre säsonger inklusive tre veckolånga bikepackingturer, så utifrån min erfarenhet så är de än så länge väldigt punkaresistenta (vågar knappt skriva det, för då får man väl äta upp det sen..). :)

Ingen av oss har haft någon punka än med Getaway på mina fyra och hans tre säsonger inklusive tre veckolånga bikepackingturer, så utifrån min erfarenhet så är de än så länge väldigt punkaresistenta (vågar knappt skriva det, för då får man väl äta upp det sen..). :)
Punkafrekvens kan vara väldigt slumpmässigt
Tex har jag ännu inte haft ngn punka på mina René Herse Bon Jon Pass, trots att de är riktigt gamla (de är märkta med Compass) och bakdäcket blev såpass slitet att bara framdäcket är kvar
Men på challengedäcket fick jag första punkan inom ~1-2mån, det var ett Challenge Strada Bianca Pro 36mm

Punkafrekvens kan vara väldigt slumpmässigt
Tex har jag ännu inte haft ngn punka på mina René Herse Bon Jon Pass, trots att de är riktigt gamla (de är märkta med Compass) och bakdäcket blev såpass slitet att bara framdäcket är kvar
Men på challengedäcket fick jag första punkan inom ~1-2mån, det var ett Challenge Strada Bianca Pro 36mm
Ja så kan det vara och det blir ju anekdotiskt. Upplevde t ex Pirelli Gravel H som punkabenägna efter två punkor första säsongen. Har också kört Strada Bianca Pro 36mm på min gamla CX och punkade dom en gång (och jag vill inte ens nämna mina erfarenheter av Terra Speed). Men erfarenhetsmässigt så kan jag inte säga att Getaway är mer punkabenäget än något annat däck jag testat, däremot skönare och snabbare på grus än allt annat jag testat. Har dock inte testat René Herses däck än, var lite sugen i år men då hade som sagt Bike24 rea på Getaway 45 mm.

Ja så kan det vara och det blir ju anekdotiskt. Upplevde t ex Pirelli Gravel H som punkabenägna efter två punkor första säsongen. Har också kört Strada Bianca Pro 36mm på min gamla CX och punkade dom en gång (och jag vill inte ens nämna mina erfarenheter av Terra Speed). Men erfarenhetsmässigt så kan jag inte säga att Getaway är mer punkabenäget än något annat däck jag testat, däremot skönare och snabbare på grus än allt annat jag testat. Har dock inte testat René Herses däck än, var lite sugen i år men då hade som sagt Bike24 rea på Getaway 45 mm.
Har monterat 36mm på min sambos hoj, den tar bara max 36... Men tycker dem är riktigt snygga och följsamma.. Hade varit kul att pröva 45mm själv på sin egen hoj, men har alldeles för mycket däck och för lite tid att cykla just nu. Vad kostade dem på rean?

Har monterat 36mm på min sambos hoj, den tar bara max 36... Men tycker dem är riktigt snygga och följsamma.. Hade varit kul att pröva 45mm själv på sin egen hoj, men har alldeles för mycket däck och för lite tid att cykla just nu. Vad kostade dem på rean?
63 €! Helt okej pris!
Monterat och det funkade på Exploron. Inte jättemycket plats över bak, men ska nog gå fint.

Min mehteh ska rymma 27.5x2.3" fram & bak

Kör 622x50mm nu men nya 27.5" hjul på väg.
Blir girig med storleken och vill maximera däckbredd. Vad ska jag välja? Thunderburt finns bara i 2.1" och raceking 2.2"
Något annat alternativ som är större? 🤓

Efter att ha läst igenom 14 sidor om graveldäck blir jag ännu mer osäker om vad jag skal köpa.

Hur är eran erfarenhet av Panaracer Gravelking Slicks?
Läs från inlägg #564 där jag ställer frågan om dem.

Sammanfattningsvis verkar de vara bra och prisvärda kan jag tycka. Jag hade lätt vågat prova om jag inte redan visste att Rene Herse är rätt svar i den bredd man önskar, men de har ett annat pris.

Sen har jag som vanligt inställningen att mönster är för mjukt underlag - gräs, jord eller lera - och inte grus, så slick är rätt variant imho. Samtidigt är en stor del av grepp baserat på cyklistens sätt att svänga och känner man sig trygg och säker, och därmed mer avslappnad, så har man bättre grepp imho. Psykologiskt grepp mao!

Mina mönstrade däck på gravelhojen har jag för att jag tycker de ser fräcka ut.

Min mehteh ska rymma 27.5x2.3" fram & bak

Kör 622x50mm nu men nya 27.5" hjul på väg.
Blir girig med storleken och vill maximera däckbredd. Vad ska jag välja? Thunderburt finns bara i 2.1" och raceking 2.2"
Något annat alternativ som är större? 🤓
När kommer tråden om bockstyrekonverterade fatbikecyklar? Känns som den ligger och bubblar...😘

Efter att ha läst igenom 14 sidor om graveldäck blir jag ännu mer osäker om vad jag skal köpa.

Hur är eran erfarenhet av Panaracer Gravelking Slicks?
Kör med dessa i storleken 650b 48mm.
Mestadels grusvägar av blandad kvalitet där jag, precis som n3wton skriver, inte saknar något mönster. Är det grovt och löst grus glider det iväg oavsett!

På asfalt är rullet tyst och snabbare än väntat, men ändå tydligt att det inte är ett smalt landsvägsdäck.

Har läst om flera som haft svårt att få dem att poppa på fälgen, men för mig gick det enkelt med bara golvpump.

Helt nya mätte de ca. 46,5mm på mina i22-fälgar, men töjde ut sig efter ett par turer och är nu pang på 48mm.

Punkteringar då? Har kört >4000km på släta gravelkings utan punka. Kanske har jag haft tur, vem vet.

1,7-2bar funkar bäst för mig på grus.

Har inga vetenskapliga tester att luta mig mot, så kan egentligen bara säga att de ”känns bra” och har för mig varit krångelfria.

Jag tänker killgissa på att du inte är en 110kg klump som är byggd för styrkelyft och tackla folk 😘

Tänker det är rent proportionerligt att ha lite bredare däck än någon som väger in på 70 🤓
Point taken!

Jag tacklas verkligen alldeles för lite mot vad jag skulle vilja göra... Men jag är absolut inte tackelfri!😛 De som testar feta snabba gravelracedäck i USA hade varit lätt-tacklade gissar jag..

Första rundan med Getaway 45 mm. De känns som en sweet spot. Inte för mycket mtb-känsla och tröghet som jag upplever med 650B och +2" däck, men ändå skönare på grus jämfört med 40 mm. Rullade väldigt lätt och fint. Ger en lite biffigare känsla utseendemässigt också.

IMG_2538.webp

IMG_2551_jpg.webp

Tufo Thundero 44 mm löste jag till mig skulle vara bra. Känns som en lagom kompromiss ännu i alla fall (efter 200m på parkeringen). (Märkte att marginalen för bakgaffeln med 50 mm kändes lite tight med gegga på däcken så jag köpte smalare)

Bilagor

• IMG_5871.webp
    IMG_5871.webp
    265.9 KB · Besök: 65
Drog på ett par Challenge Strada Bianca 40 mm igår - var förberedd på en rejäl match givet allt man läst - gissa min förvåning när jag fick på dem med bara händerna på ett par Zipp 303S.
Ska tilläggas att de var begagnade så de hade säkert töjt sig lite. Men det känns betryggande i att man vet att de efter ett tag inte är så jävliga längre och går att få in en slang i fält :)

Krävdes 3 omgångar med airshoten för att få dem att poppa ordentligt men den har de hållit sig täta. Provrullat bara två mil so far men känns väldigt bra.

Blev 39 mm på ID23 fälg.

Drog på ett par Challenge Strada Bianca 40 mm igår - var förberedd på en rejäl match givet allt man läst - gissa min förvåning när jag fick på dem med bara händerna på ett par Zipp 303S.
Ska tilläggas att de var begagnade så de hade säkert töjt sig lite. Men det känns betryggande i att man vet att de efter ett tag inte är så jävliga längre och går att få in en slang i fält :)

Krävdes 3 omgångar med airshoten för att få dem att poppa ordentligt men den har de hållit sig täta. Provrullat bara två mil so far men känns väldigt bra.

Blev 39 mm på ID23 fälg.

Tror ofta det handlar om teknik. Har monterat platta challengedäck rätt många gånger nu och tekniken är ju lite annorlunda jämfört med "vanliga" däck då man trär på däcket över hela hjulet innan man jobbar sida för sida som visas i den här videon. Monterade mina Getaway 45 häromdan och det var absolut inga problem.

2.1" g one bite däck, men bredare ska det bli @n3wton

Kikade på urbanbikewears Rune som hade 2.35" däck. Kändes kanske lite väl, så lutar åt raceking 2.2" eller thunderburt 2.25 däremot

Bilagor

• IMG_9912.webp
    IMG_9912.webp
    1 MB · Besök: 65
Ett litet ovetenskapligt test. Rullade med min racer ned för en backe och kröp ihop så mycket i aeroställning jag kunde och samma med min gravel.

Racer med visions 60 profil hjul ock 28 mm vittoria corsa pro 63.5 km/h

Gravel med AGW 34 mm höga hjul och S-Works pathfinder 42 mm däck 64.6 km/h.

Var ju inte samma dag så skillnaden kan ju bero lite på vinden oxå men hur som helst rullar pathfinder bra👍

Tillbaka
Topp