Vad Jan Heine tycker har ju
@Froste redan länkat till, om Tour har skrivit ngt vet jag inte.
Fördelen med att kombinera 584 och 622-hjul är att man får en allround-cykel där man kan kombinera "smala" och snabba däck på 622-hjul (vilket i dagens läge borde vara ~30-32mm) med "feta" däck på 584-hjul för dåliga vägar utan att cykeln uppträdande och andra egenskaper ändras för mkt jmf med hur den är med 622-hjulen.
584-hjul med 48mm däck borde motsv 30-32mm däck på 622-hjul (det lägre trycket i 48mm däcken ger i praktiken en mindre diameter)
Vad gäller däck har jag inte kollat på så många, men Jan Heine säljer 48mm däck för 584-hjul
www.renehersecycles.com
www.renehersecycles.com
Liksom de billigare Gravelking
Rotationströgheten beror ju även på diametern.
Viktskillnaden beror förstås på vilka däck, fälgar och slang som jämförs
Men ~75-100g/hjul lägre vikt med 48mm på 584-hjul jmf med 48mm på 622-hjul verkar man landa på.
150-200g lägre roterande vikt på fälgar med mindre diameter borde märkas tydligt, kombineras det med ramdesign så man får en anpassad och bra geometri för breda däck på 584-hjul borde det vara en ännu större skillnad.
Missförstå mig rätt en cykel med 48-622 hjul tror även jag är bättre på riktigt dåligt underlag.
Men med 48-584 hjul och en ram designad för det minskar man risken för den "traktorkänsla" det kan bli med riktigt feta och tunga däck på 622-hjul.
Den som vill prova om feta 584-hjul funkar på sin 622-ram o gaffel kan enkelt kontrollera genom att mäta den bredd som behövs
På ramen är det oftast som trängst mellan kedjestagen.
Det är enkelt att mäta där om det bredare däcket får plats;
"
The widest point in a 650B x 47-48mm tire is about 325mm from center of the rear axle."
från
Interested in a 700C to 650B conversion to transform your cross or road bike into a gravel bikepacking rig? How about 650B/road plus? Here's our guide...
bikepacking.com