Graveldäck - vilket är er favorit?

Någon med erfarenhet av 27,5 (584mm)mot 28 tum (622mm)? Leker med tanken att hjulen ges samma omkrets. Blir resultatet fördel hos den ena eller den andra?
Hjul med samma omkrets är ngt som även jag tror skulle vara bra, men inte har provat.
Ännu!
Men tyvärr, precis som du skriver, verkar bra 584-däck och hjul var på väg bort.

Hjul med samma omkrets är ngt som även jag tror skulle vara bra, men inte har provat.
Ännu!
Men tyvärr, precis som du skriver, verkar bra 584-däck och hjul var på väg bort.
Det enkla svaret att större luftkammare är bekvämare pga att det kan svälja ojämnheter. Det verkliga svaret är att större omkrets ger bättre vinkel mot det ojämna och gör att den stora luftkammaren inte behövs lika mkt. (körde 27,5x2,8 däck på mtb och bytte till 29x2.5)
Sen har vi det svåra i det hela som är att det jävliga i att hur däcket reagerar beror på uppbyggnad, gummi osv. Finns mängder av rullmotståndstester där däck som Continental RaceKing och Schwalbe Thunder burt rullar otroligt bra trots mer mönster, Thunder Burt är i princip jämförtbart på asfalt med de grusdäck som rullar bäst där.
Men för att återgå till din startfråga, med samma omkrets lär däcket med mer luftkammare rulla bättre på gravel om allt annat är lika.

Det enkla svaret att större luftkammare är bekvämare pga att det kan svälja ojämnheter. Det verkliga svaret är att större omkrets ger bättre vinkel mot det ojämna och gör att den stora luftkammaren inte behövs lika mkt. (körde 27,5x2,8 däck på mtb och bytte till 29x2.5)
Sen har vi det svåra i det hela som är att det jävliga i att hur däcket reagerar beror på uppbyggnad, gummi osv. Finns mängder av rullmotståndstester där däck som Continental RaceKing och Schwalbe Thunder burt rullar otroligt bra trots mer mönster, Thunder Burt är i princip jämförtbart på asfalt med de grusdäck som rullar bäst där.
Men för att återgå till din startfråga, med samma omkrets lär däcket med mer luftkammare rulla bättre på gravel om allt annat är lika.
Allt blir ju tyvärr inte lika. Däck och slang får olika vikt. Men det kanske inte är så mycket att det stör.

Ännu!
HåkanC är detta ämne inget som de tagit upp i Tour, Rene Herse eller The Rolling Recistance? Du har ju bra koll på deras artiklar och hans blogg.

HåkanC är detta ämne inget som de tagit upp i Tour, Rene Herse eller The Rolling Recistance? Du har ju bra koll på deras artiklar och hans blogg.
Jannes take på saken.

Själv har jag uteslutande cyklat på 650B hjul för grus och randoåka de senaste 7-8 åren.

Flera däcksfrågor och funderingar.

Någon med erfarenhet av 27,5 (584mm)mot 28 tum (622mm)? Leker med tanken att hjulen ges samma omkrets. Blir resultatet fördel hos den ena eller den andra?

Rullmotstånd och fart, vilken är snabbast i test med några olika underlag?

Eller är det en grepp och komfortfråga?

Försvinner 27,5 tummarna helt från marknaden? RH verkar ha flera modeller.
Jag skaffade 650b.
Det brukar vara ett säkert tecken på att något är på väg att dö ut.

Rent anekdotiskt så blev min gruscykel rappare och roligare då jag gick 700x50--->650x2.25"

Jag har båda hjulstorlekarna till min gravel. Båda hyfsat lätta kolfälgar och nav från samma tillverkare. Kört 650b för att rymma bredare däck i ramen.

Subjektiv upplevelse: 650b känns ”piggare”, men kräver mer trampande och tappar fart snabbare. De kräver också bra/noga koll på däcktrycket och jag upplever att de blir ”hoppigare/stötigare” än 700c vid för högt tryck. Upplever att 700c håller farten bättre och sväljer ojämnheter bättre. Jag är konsekvent snabbare på 700c oavsett underlag och upplever att det kräver mindre ansträngning.

Det ska tilläggas att 650b rullar på Pathfinder Pro och 700c på Bon Jon Pass. Spelar också roll. Hade varit kul att köra RH breda slicks på de mindre hjulen som jämförelse.

På en tidigare hoj hade jag Thunder Burt på 650b och alufälg. Även dessa hade varit kul att testa på kolfälg. Upplevelsen då var att de rullade otippat lätt på alla underlag och gav lite ”flygande matta-känsla” på stök.

Summerat är 650b kul att cykla på, men skulle jag välja en storlek exklusivt hade det blivit 700c.

Senast ändrad:
Tror Heine gillar 584 för att nästan alla franska randocyklar hade det. Finns väl egentligen ingen fördel alls med mindre hjul föruto. att få in bredare däck då om man gillar sånt

622 är en ur gammal standard som fanns på räsercyklar redan omkring förra sekelskiftet så den är väl så nära ultimat man kan komma i cykelvärlden tänker jag. annars hade det nog kommit nåt annat och konkurrerat ut 622.

Tror Heine gillar 584 för att nästan alla franska randocyklar hade det. Finns väl egentligen ingen fördel alls med mindre hjul föruto. att få in bredare däck då om man gillar sånt

622 är en ur gammal standard som fanns på räsercyklar redan omkring förra sekelskiftet så den är väl så nära ultimat man kan komma i cykelvärlden tänker jag. annars hade det nog kommit nåt annat och konkurrerat ut 622.
Nja, den urgamla standarden var väl 630 och då tub?

Flera däcksfrågor och funderingar.

Rullmotstånd och fart, vilken är snabbast i test med några olika underlag?

Eller är det en grepp och komfortfråga?

Försvinner 27,5 tummarna helt från marknaden? RH verkar ha flera modeller.
Utöver vad andra kommer säga om större däck = lägre tryck = bättre komfort så kan jag tillägga att just större (tyngre) däck krävs för att estetiken skall vara tilltalande. På min gravel i L ser 650b WTB Byway 47mm ballongdäck helrätt ut, men med 38mm Gravelking SK ser den ut som en XL-ram med 24" hjul.

Vad Jan Heine tycker har ju @Froste redan länkat till, om Tour har skrivit ngt vet jag inte.

Fördelen med att kombinera 584 och 622-hjul är att man får en allround-cykel där man kan kombinera "smala" och snabba däck på 622-hjul (vilket i dagens läge borde vara ~30-32mm) med "feta" däck på 584-hjul för dåliga vägar utan att cykeln uppträdande och andra egenskaper ändras för mkt jmf med hur den är med 622-hjulen.
584-hjul med 48mm däck borde motsv 30-32mm däck på 622-hjul (det lägre trycket i 48mm däcken ger i praktiken en mindre diameter)
Vad gäller däck har jag inte kollat på så många, men Jan Heine säljer 48mm däck för 584-hjul
Liksom de billigare Gravelking

Allt blir ju tyvärr inte lika. Däck och slang får olika vikt. Men det kanske inte är så mycket att det stör.
Rotationströgheten beror ju även på diametern.
Viktskillnaden beror förstås på vilka däck, fälgar och slang som jämförs
Men ~75-100g/hjul lägre vikt med 48mm på 584-hjul jmf med 48mm på 622-hjul verkar man landa på.
150-200g lägre roterande vikt på fälgar med mindre diameter borde märkas tydligt, kombineras det med ramdesign så man får en anpassad och bra geometri för breda däck på 584-hjul borde det vara en ännu större skillnad.
Missförstå mig rätt en cykel med 48-622 hjul tror även jag är bättre på riktigt dåligt underlag.
Men med 48-584 hjul och en ram designad för det minskar man risken för den "traktorkänsla" det kan bli med riktigt feta och tunga däck på 622-hjul.

Den som vill prova om feta 584-hjul funkar på sin 622-ram o gaffel kan enkelt kontrollera genom att mäta den bredd som behövs
På ramen är det oftast som trängst mellan kedjestagen.
Det är enkelt att mäta där om det bredare däcket får plats;
"The widest point in a 650B x 47-48mm tire is about 325mm from center of the rear axle."
från

Nja, det är väl närmast och enbart av akademisk intresse men jag tror mig veta att engelsmännen körde 635 mm medan fransmännen av ren trots körde 584 (där var den!) eller 650B. Men som sagt inget praktiskt vetande.
ja, engelsmännen körde ofta 635 men introducerade 630 på 30 talet. det var en Dunlopstandard tror jag.

Franska och italienska räsrar med träfälgar hade oftast 622, ibland 635 men det var mycket mer ovanligt. Amerikaner körde oftast 622. Nu snackar vi cykla fort-cyklar med trä eller alufälg

Fransmännen hade många standarder där 584 bara var en, tex 642 (700A), 635 (700B), 622 (700C), 590 (650A), 584 (650B) osv.

Så 650B var inte ett franskt svar på 635 utan 700B fanns redan och användes i Frankrike

Vad Jan Heine tycker har ju @Froste redan länkat till, om Tour har skrivit ngt vet jag inte.

Fördelen med att kombinera 584 och 622-hjul är att man får en allround-cykel där man kan kombinera "smala" och snabba däck på 622-hjul (vilket i dagens läge borde vara ~30-32mm) med "feta" däck på 584-hjul för dåliga vägar utan att cykeln uppträdande och andra egenskaper ändras för mkt jmf med hur den är med 622-hjulen.
584-hjul med 48mm däck borde motsv 30-32mm däck på 622-hjul (det lägre trycket i 48mm däcken ger i praktiken en mindre diameter)
Vad gäller däck har jag inte kollat på så många, men Jan Heine säljer 48mm däck för 584-hjul
Liksom de billigare Gravelking

Rotationströgheten beror ju även på diametern.
Viktskillnaden beror förstås på vilka däck, fälgar och slang som jämförs
Men ~75-100g/hjul lägre vikt med 48mm på 584-hjul jmf med 48mm på 622-hjul verkar man landa på.
150-200g lägre roterande vikt på fälgar med mindre diameter borde märkas tydligt, kombineras det med ramdesign så man får en anpassad och bra geometri för breda däck på 584-hjul borde det vara en ännu större skillnad.
Missförstå mig rätt en cykel med 48-622 hjul tror även jag är bättre på riktigt dåligt underlag.
Men med 48-584 hjul och en ram designad för det minskar man risken för den "traktorkänsla" det kan bli med riktigt feta och tunga däck på 622-hjul.

Den som vill prova om feta 584-hjul funkar på sin 622-ram o gaffel kan enkelt kontrollera genom att mäta den bredd som behövs
På ramen är det oftast som trängst mellan kedjestagen.
Det är enkelt att mäta där om det bredare däcket får plats;
"The widest point in a 650B x 47-48mm tire is about 325mm from center of the rear axle."
från
Jag är sugen på att testa, då jag skulle få in breda(re) däck som exempelvis Schwalbe Thunder Burt eller de mytiska Rene Herse-däcken i min gruscykel med 27,5 tums storlek. Men osugen på den köpfest som krävs för testet.
De grusrundor jag valt de senaste åren har varit tekniskt lättkört och med sportgrus. Då blir det överkurs med fläskiga däck, tror jag. Närmast i turordning ligger Hutchinson Caracal Race 45mm.

Det var ändå intressant att höra era åsikter och få lite ny input.

Om jag ska vara ärlig så drack jag Jannes Kool-aid ganska friskt under en period. Det började med ett begagnat köp av ett par Barlow pass EL (38-700c) och sedan gick det utför med custom stålram för 650B i 48mm med skärmar. Low trail dessutom. Sen dess är den cykeln avyttrad efter ett par tusen mil körda.

AE9F89F6-D8AF-4A9D-B6AE-282DB36BFDAF.webp

Gamblers 1000 i Nevada.

IMG_1598.webp

2017. Thunder Burts, early adopter?

Eftersom att den cykeln hade fina kvalitetsbyggda hjul med dyra delar beslutade jag att nästa cykel skulle ärva hjulen och även denna byggas kring det mindre hjulformatet. Hade då kört en annan cykel som test med RH 38mm däck i 650b. Jag var såld på att jag aldrig mer ville köra smalare däck än så även på landsväg.
IMG_4044.webp

2020. Testmule, Bb var lite väl lågt men hej vad det gick!

Därför byggde jag min nuvarande hoj kring 42mm däck + skärmar. Efter det har jag klämt in 48mm däck under ett par bredare skärmar och nu äv Thunder Burt 2,1” utan skärm.
EBEE9978-F3CC-4EDA-AF30-2B404DFC897F.webp

2023. i rando mode.

IMG_2518.webp

2025. Tillbaka på TBs, full circle.

Jag har således ingen vidare erfarenhet av 700c, eller snarare, milen på större hjul var för många år sedan. Har svårt att jämföra.

Det jag gillar med 650B är att cykeln känns lättmanövrerad, att skärmar lätt får plats utan att kedjestag behöver bli långa eller tåöverlapp. Man sparar också en hel del vikt i fälg och däck. Roll over tror jag inte har så stor påverkan på farten. Det Janne lägger fram i artikeln ovan tyder på det. Jag tror att 622 har tagit över helt för det är vad som används på lvg och mtb. Enklast att standardisera för tillverkarna. Det tog ett jäkla tag för 29” att bli standard i DH och Enduro cirkusen. Där kan man snacka behov av roll over. Några kör mullet där fortfarande. Men man kanske inte ska dra allt för stora växlar mellan disciplinerna.

Om nu 700c är snabbare så är det väl på tiden att 32”, 750d och andra större hjulformat accepteras och blir standard.

Sist tror jag att cyklar på bild med stora hjul och slammad stam ser snabba ut. Det kan även jag tycka och kanske säljer det utseendet fler cyklar.

Min son kör den i gamla, icke-pro versionen i 35 mm. Rullar riktigt lätt. Sonen överlever allt, även stig, på den, men det har kankse mer med cyklisten än med däcket att göra.
Kör RS Pro 45. De har egenskaper som gör att de rullar (proportionerligt till sin storlek) bra i förhållanden som inte går att mäta på en ståltrumma. De slits relativt snabbt som någon skrev och är pga sin profil inte supersköna när man lutar cykeln lite mer på asfalt, men jag är väldigt nöjd.

Finns även aerodynamiska fördelar med konstruktionen. Något som inte är uppenbart om man anammar landsvägsperspektivet.

Kör RS Pro 45. De har egenskaper som gör att de rullar (proportionerligt till sin storlek) bra i förhållanden som inte går att mäta på en ståltrumma. De slits relativt snabbt som någon skrev och är pga sin profil inte supersköna när man lutar cykeln lite mer på asfalt, men jag är väldigt nöjd.

Finns även aerodynamiska fördelar med konstruktionen. Något som inte är uppenbart om man anammar landsvägsperspektivet.

Min son har en cykel som används som både gruscykel och lvgcykel så jag letade efter ett däck som funkar till både. Han är en duktig cyklist så tyckte att det borde räcka med låg profil och som tur visade sig det att vara rätt. Han kör ifrån sina föräldrar när det blir tekniskt.

Min son har en cykel som används som både gruscykel och lvgcykel så jag letade efter ett däck som funkar till både. Han är en duktig cyklist så tyckte att det borde räcka med låg profil och som tur visade sig det att vara rätt. Han kör ifrån sina föräldrar när det blir tekniskt.
Gillar Pirelli Cinturato Gravel H. Fint rull på asfalt och bra gummiblandning för grepp i terräng.

Hur jämför G-one RS med Terreno Dry (eller vad den nu heter numera)?
Den senare tyckte jag rullade på fint på asfalt.

Det var tidigare uppe i tråden om det fanns grusdäck som inte var tubeless, utan graveldäck konstruerade för snabb montage med beprövad slang. Svaret är ja!

Bland annat Rene Herse, som tidigare nämnts. Jag gjorde en sökning och hittade flera däck från Vittoria, CHALLENGE, Panaracer har 26, 28 och 50mm däck. Men även några 27,5 tumsdäck. Även Schwalbe har en enklare modell. Det kanske finns fler tillverkare?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp