Graveldäck - vilket är er favorit?

Det var tidigare uppe i tråden om det fanns grusdäck som inte var tubeless, utan graveldäck konstruerade för snabb montage med beprövad slang. Svaret är ja!

Bland annat Rene Herse, som tidigare nämnts.
Kul med alternativ och bra att få dem listade
Men Jan Heines/Rene Herse-däck är lite speciella de skall gå att använda slanglöst med tätvätska och tom gå att använda på hookless fälgar, allt enl honom själv

"All models feature:
  • Clincher, folding bead
  • Tubeless-compatible
  • Recommended rim: 17-27 mm (inner width), hookless or with hooks
  • Maximum pressure with tubes: 90 psi (6.2 bar)
  • Maximum recommended pressure – tubeless: 60 psi (4 bar)
  • Extralight casing: +0.5 mm width
  • Tubeless: +0.5 mm width"

Men han har en modell speciellt för TPU-slangar
Stampede Pass 32-622
Men med en angiven vikt på 275g är åtminstone jag inte lika imponerad av det däcket som av hans bredare. Jmf med tex Conti GP5000 32-622 som trots att de är en hel del billigare(upp till 52,50 €) är uppmätta till 290g.

<REDIGERAT>
De bredaste GP5k-däcken är deras AllSeason-variant i 35mm som väger hela 424g (444g med målade däcksidor)
Att jmf med René Herse Bon Jon Pass 622-35 som i den punkteringsskyddade Endurance-varianten anges till 365g
Då är valet av René Herse lättare även om de är dyra.

Senast ändrad:
Hej! Kikar på nya däck till graveln och fastnat för pirelli cinturato adveture eller gravel. Kommer köra mest grus, förhoppningsvis edel stig med och ibland asfalt. Vilket hade ni valt? Har plats i ramen för iaf 40 mm på fälg med 19 mm innermått 24 ytter.

Hej! Kikar på nya däck till graveln och fastnat för pirelli cinturato adveture eller gravel. Kommer köra mest grus, förhoppningsvis edel stig med och ibland asfalt. Vilket hade ni valt? Har plats i ramen för iaf 40 mm på fälg med 19 mm innermått 24 ytter.
Gravel finns i några olika varianter. Jag har Gravel H som har lite mindre mönster. Det passar jättebra på grusväg, rullar skapligt på asfalt men på stig så ska det vara fast och torrt för att kännas tryggt. Om stig eller löst grus är viktigt skulle jag tagit någon variant med mer mönster.

Håller på att flytta om lite bland däcken på cyklarna. Just nu har min Thundero 48 mm flyttats från min Grizl till min Ridley.
Tycker inte att Thundero kändes roliga alls när det blev lite lerigt på hösten, snudd på noll grepp.
Kanske läge att prova dessa i 50 mm på Grizl och hoppas på bättre grepp när det är lite slirigt?
Thundero är väl inte tänkt att vara ett däck för lerigt före, men de är verkligen urusla i leran. Cinturato H, som inte heller har så mycket mönster i mitten, har betydligt bättre känsla på leriga förhållanden.

Håller på att flytta om lite bland däcken på cyklarna. Just nu har min Thundero 48 mm flyttats från min Grizl till min Ridley.
Tycker inte att Thundero kändes roliga alls när det blev lite lerigt på hösten, snudd på noll grepp.
Kanske läge att prova dessa i 50 mm på Grizl och hoppas på bättre grepp när det är lite slirigt?
Thundero är väl inte tänkt att vara ett däck för lerigt före, men de är verkligen urusla i leran. Cinturato H, som inte heller har så mycket mönster i mitten, har betydligt bättre känsla på leriga förhållanden.
När det blir lerigt så funkar inte G-ONE R särskilt bra. Skulle säga att då behövs ett grövre mönster som ex G-ONE RX. Är det bara blött (gräs, grus, sand) så är även RS och liknande mönster ok även om det kan bli lite stökigt i kurvor och på skrå.

När det blir lerigt så funkar inte G-ONE R särskilt bra. Skulle säga att då behövs ett grövre mönster som ex G-ONE RX. Är det bara blött (gräs, grus, sand) så är även RS och liknande mönster ok även om det kan bli lite stökigt i kurvor och på skrå.
Ja, det är ju inget rent lerdäck. Tycker att lite grövre sidoklackar hjälper mycket när det blir lite lerigare.
Thundero har ingen högre klack, så de slirar runt i massor.
Är inte ute efter ett däck som skall vara ett rent lerdäck, det är mer att man skall klara lite lösare före utan känslan att vara en tvål i en tvålkopp (som med Thundero).
Möjligt att det blir ett grövre mönster på framdäcket.

R2 har Cinturato Adventure i 50 mm, men Pirellis hemsida visar inte på sådan bredd av den modellen.
Skärmavbild 2026-03-01 kl. 15.47.25.webp

Någon modell som är på väg bort eller vad är det frågan om?

Nu har jag tre stycken kandidater som däck till Grizln. 50 mm alla tre.

Pirelli Cinturato Adventure, 36,34 EUR

Bild.webp

Continental Terra Adventure, 44,64 EUR

Bild 2.webp

Schwalbe G-One Overland Evo Super Ground TLE Addix Speedgrip, 44,64 EUR

Bild 1.webp

Pirelli gillar jag, har flera varianter av deras Gravel H och M. Läste några recensioner där användarna klagat på sned stomme. Undrar även lite över varför det inte är med på Pirellis hemsida.

Continental-däcket är lite intressant tycker jag. Haft problem med några Continental-däck där stommen har varit sned så att däcket slår. Kanske bara otur?

Schwalbe kanske är trevligt? Tyngst i detta urval av däck.
Kör Schwalbe på ett par cyklar och de tuggar väl på. Har även ett par G-One RS Pro som jag tycker slets snabbt.

Nu har jag tre stycken kandidater som däck till Grizln. 50 mm alla tre.

Pirelli Cinturato Adventure, 36,34 EUR

Visa bilaga 817760

Continental Terra Adventure, 44,64 EUR

Visa bilaga 817762

Schwalbe G-One Overland Evo Super Ground TLE Addix Speedgrip, 44,64 EUR

Visa bilaga 817761

Pirelli gillar jag, har flera varianter av deras Gravel H och M. Läste några recensioner där användarna klagat på sned stomme. Undrar även lite över varför det inte är med på Pirellis hemsida.

Continental-däcket är lite intressant tycker jag. Haft problem med några Continental-däck där stommen har varit sned så att däcket slår. Kanske bara otur?

Schwalbe kanske är trevligt? Tyngst i detta urval av däck.
Kör Schwalbe på ett par cyklar och de tuggar väl på. Har även ett par G-One RS Pro som jag tycker slets snabbt.
Både Pirelli & Conti däcket är väl av deras mer prisvärda serier och rullar betydligt sämre än M & H som du kört tidigare.

Om du är nöjd med Pirelli M alt H hade jag kört på det.

Annars så skulle kanske Schwalbe Thunder Burt vara ett alternativ i 2.1"
Beroende på hur breda fälgar du har så har den ju kommit ut som 50mm i bredd på Bicycle Rolling Resistance tester.

Kanske läge att hålla sig lugn en stund till innan man beställer nya däck.
Började att bli sugen på att göra hojen redo för säsongen nu när snön smälter.

Jag håller på att idé-bygga min sambos kommande Badland-gruscykel. Försöker komma fram till rätt däck. Men beroende på om det är torrt eller blött underlag krävas det två olika däck.

Underlaget verkar enligt CharGPT genomsnittligt vara:

Uppskattad underlagsfördelning – Badlands (800 km)

UnderlagUppskattad kmProcent
Hårda grusvägar / breda grusvägar (fire roads)~450 – 500 km55 – 62 %
Mjukt grus / sandig/ramblas (ökenterräng)~150 – 180 km18 – 23 %
Asfalt (väg, landsväg genom byar/anslutningar)~90 – 120 km11 – 15 %
Tekniska sektioner / hike‑a‑bike eller väldigt stökig hållning~30 – 50 km4 – 6 %

Då tror jag valet faller på 45-50mm däck, som ska var relativt lättrullade, ha låg vikt och vara punkteringsskyddade. Däcket körs på fälgar med en innerbredd på 25mm eller något mer. Slang kommer att användas. Cyklistens totalvikt (cyklist + cykel + utrustning) ca 90-100 Kg.

Däcken jag kikat på, som jag hoppas kan passa vid torr väderlek är Tufo Gravel Thundero HD 44
och vid blöt/lerig väderlek övervägs Pirelli Gravel M 45 eller 50 Eventuellt blir detta däck även förstärkt på insidan med skyddstejp.

Vad tror och anser den samlade expertisen i forumet. Är dessa fel val, finns det bättre?

Jag håller på att idé-bygga min sambos kommande Badland-gruscykel. Försöker komma fram till rätt däck. Men beroende på om det är torrt eller blött underlag krävas det två olika däck.

Underlaget verkar enligt CharGPT genomsnittligt vara:

Uppskattad underlagsfördelning – Badlands (800 km)

UnderlagUppskattad kmProcent
Hårda grusvägar / breda grusvägar (fire roads)~450 – 500 km55 – 62 %
Mjukt grus / sandig/ramblas (ökenterräng)~150 – 180 km18 – 23 %
Asfalt (väg, landsväg genom byar/anslutningar)~90 – 120 km11 – 15 %
Tekniska sektioner / hike‑a‑bike eller väldigt stökig hållning~30 – 50 km4 – 6 %

Då tror jag valet faller på 45-50mm däck, som ska var relativt lättrullade, ha låg vikt och vara punkteringsskyddade. Däcket körs på fälgar med en innerbredd på 25mm eller något mer. Slang kommer att användas. Cyklistens totalvikt (cyklist + cykel + utrustning) ca 90-100 Kg.

Däcken jag kikat på, som jag hoppas kan passa vid torr väderlek är Tufo Gravel Thundero HD 44
och vid blöt/lerig väderlek övervägs Pirelli Gravel M 45 eller 50 Eventuellt blir detta däck även förstärkt på insidan med skyddstejp.

Vad tror och anser den samlade expertisen i forumet. Är dessa fel val, finns det bättre?
Thundero skulle jag välja bort om det finns en minsta risk för lerigt förhållande.
Minst 45 skulle jag vilja säga, gärna med tydligt markerade sidoklackar, tycker att det hjälper en hel del när det är lerigt förhållande.
Skulle helt klart valt Pirelli Cinturato Gravel H i minst 45 mm framför Thundero, rullar fint och har i alla fall en tendens till sidoklackar jämfört med Thundero.

Nu blir jag mer och mer sugen på att beställa nya däck till Grizln. Vädret blir bara bättre och bättre, snart bart på alla asfaltsvägar i området.
Sommarhjulen till Grizln står "nakna". Är nog mest sugen på Schwalbe G-One R Pro 50 mm (helsvarta), men hittar dem inte i lager i någon av butikerna som jag brukar att beställa från.

Skärmbild 2026-03-06 094721.webp

Nu blir jag mer och mer sugen på att beställa nya däck till Grizln. Vädret blir bara bättre och bättre, snart bart på alla asfaltsvägar i området.
Sommarhjulen till Grizln står "nakna". Är nog mest sugen på Schwalbe G-One R Pro 50 mm (helsvarta), men hittar dem inte i lager i någon av butikerna som jag brukar att beställa från.

Visa bilaga 818320
Kolla denna lista så får du lite fler val och riktig testning inte bara på trumma inomhus!

Kolla denna lista så får du lite fler val och riktig testning inte bara på trumma inomhus!
Intressant att se att de däcken jag använder Continental Terra Speed 45 och är bland de snabbare på TRR. Medan de är en av de långsammaste i denna IRL vägtest Cat 1+2. Har sett att däcket varit populärt bland proffs, me de kanske måste ta hänsyn till andra faktorer? Jag är nöjd med däcket, men det vår gärna vara långsamt, då har jag något att se fram mot när jag byter till de snabbaste däcket, vilket det nu är. :love:

Intressant att se att de däcken jag använder Continental Terra Speed 45 och är bland de snabbare på TRR. Medan de är en av de långsammaste i denna IRL vägtest Cat 1+2. Har sett att däcket varit populärt bland proffs, me de kanske måste ta hänsyn till andra faktorer? Jag är nöjd med däcket, men det vår gärna vara långsamt, då har jag något att se fram mot när jag byter till de snabbaste däcket, vilket det nu är. :love:
Om du kollar lite nogrannare så är det ett av de snabbare graveldäcken! Majoriteten av de som är snabbare är XC-däck eller från sista 2åren och nästan alla är större än 45.
Men 20w mot ett Caracal Race på Cat2 är en del antar jag. När Terra Speed ändå inte är ett mönster som greppar i lösare.

Blir ett par Tufo Thundero HD 40mm för mig i år, kör samma hjul och däck på alla underlag så det verkar vara en lämplig kompromiss på rull och bredd. Har kört Pathfinder pro 38mm senaste två åren och varit nöjd med hållbarheten, men kanske inte varit dom snabbaste när man drar ut på asfalten.

Jag har kört Thundero HD 48 (550g) förra året, varit väldigt nöjd med dom. Vi har dock mkt skitväg kring Åre och gillar sånt lite mer äventyrsgravel (stig har vi inte alls) och tänkt köra Thunder Burt 2,1 (550-600g) iår.
Har ett annat hjulpar och funderar på att ha lätta däck för hårdpackad grusväg/asfalt. Kommer förmodligen inte användas jättemkt men vill ha något lätt så är det är tydlig skillnad i vikten eftersom vi har en del backar häromkring.
35-40mm däck tänker jag, Några tips?

Jag har kört Thundero HD 48 (550g) förra året, varit väldigt nöjd med dom. Vi har dock mkt skitväg kring Åre och gillar sånt lite mer äventyrsgravel (stig har vi inte alls) och tänkt köra Thunder Burt 2,1 (550-600g) iår.
Har ett annat hjulpar och funderar på att ha lätta däck för hårdpackad grusväg/asfalt. Kommer förmodligen inte användas jättemkt men vill ha något lätt så är det är tydlig skillnad i vikten eftersom vi har en del backar häromkring.
De här kanske?

Hutchinson Caracal Race TLR (tan) 40, tycker jag verkar intressanta. Väldigt lågt rullmotstånd, 464gram.
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/hutchinson-caracal-race

Hutchinson Caracal Race TLR (tan) 40, tycker jag verkar intressanta. Väldigt lågt rullmotstånd, 464gram.
464g är hög vikt, onödigt hög tycker jag. Det kan betyda betyda att de inte är så smidiga och följsamma under mer varierande underlag än det BRR använder
De 464g är mer än 125g högre jmf med de 335g hos de likaså tubeless ready och bredare
men om max 40mm är ett krav är kanske de mer än 100g lättare och tubeless ready
René Herse Barlow Pass ett bättre val.

Caracal Race är det uppenbara valet men kika även på Continental Terra Competition i 40mm. Om du verkligen bryr dig om vikt för klättring så kika på vikten, om du bara vill ha ett snabbt däck kan du ignorera vikten oavsett vad RH-gänget säger.

464g är hög vikt, onödigt hög tycker jag. Det kan betyda betyda att de inte är så smidiga och följsamma under mer varierande underlag än det BRR använder
De 464g är mer än 125g högre jmf med de 335g hos de likaså tubeless ready och bredare
men om max 40mm är ett krav är kanske de mer än 100g lättare och tubeless ready
René Herse Barlow Pass ett bättre val.
De kostar dock dubbelt mot Hutchinson.

Caracal Race är det uppenbara valet men kika även på Continental Terra Competition i 40mm. Om du verkligen bryr dig om vikt för klättring så kika på vikten, om du bara vill ha ett snabbt däck kan du ignorera vikten oavsett vad RH-gänget säger.
RH-gänget?

Verkar ju enligt John Karrasch som att de enda däck som rullar bättre än Thunder Burt och Caracal Race är rena asfaltsdäck, får väl köra ett sånt på ett framhjul om jag vill leka asfaltscyklist.
Köper inte däck för att spara 100g, måste ju vara en rejält skillnad för att man ska känna det över rullmotståndet.
I verkligheten verkar aero drag för gravldäck vara lika mkt negativt som rullmotstånder om man väljer rätt däck.
Så vill jag leka asfaltcyklist och känna någon skillnad så borde jag alltså inte ha för brett däck:cool:

RH-gänget?

Verkar ju enligt John Karrasch som att de enda däck som rullar bättre än Thunder Burt och Caracal Race är rena asfaltsdäck, får väl köra ett sånt på ett framhjul om jag vill leka asfaltscyklist.
Köper inte däck för att spara 100g, måste ju vara en rejält skillnad för att man ska känna det över rullmotståndet.
I verkligheten verkar aero drag för gravldäck vara lika mkt negativt som rullmotstånder om man väljer rätt däck.
Så vill jag leka asfaltcyklist och känna någon skillnad så borde jag alltså inte ha för brett däck:cool:

synd att de inte testar 584 och 559 i vindtunneln också. om aero är så stor grej med grusdäck borde väl mindre hjul kunna trumfa den lilla rullmotståndsökningen? men swiss side kanske också vill sälja 32-tumsprylar till alla först :)

synd att de inte testar 584 och 559 i vindtunneln också. om aero är så stor grej med grusdäck borde väl mindre hjul kunna trumfa den lilla rullmotståndsökningen? men swiss side kanske också vill sälja 32-tumsprylar till alla först :)
Tror inte det hjälper eftersom rullmotståndet minskar såpass med större hjul/däckomkrets, XC går mkt såpass fort att det börjar vara relevant aero men de kommer ju gå över till 32" nu.

Tror inte det hjälper eftersom rullmotståndet minskar såpass med större hjul/däckomkrets, XC går mkt såpass fort att det börjar vara relevant aero men de kommer ju gå över till 32" nu.
så kan det säkert vara, men jag har aldrig sett någon jämföra 559 eller 584 med 622 och vägt aerovinster mot rullförluster. rent logiskt måste det finnas en gräns nånstans där mindre hjul blir snabbare tänker jag. en tillräckligt hög hastighet och ett tillräckligt slätt grus. men är der 30, 35 eller 45 km/h?

snubben som vann en grus-etapp i cape epic på 686 blev dragen av sin kompis på 622 stora delar. han kanske var svagare, eller så gick det trögt i vinden.

<REDIGERAT>
De kostar dock dubbelt mot Hutchinson.
Det är ändå billigt jmf med motsv viktbesparing hos hjul
De flesta, eller åtminstone många, är beredda att betala en hel del för 250g lättare hjul
för att inte tala om 250g lättare fälgar!
Dessutom har ju vikten hos däcken (lite) större betydelse jmf med vikten hos fälgarna.
</REDIGERAT>

synd att de inte testar 584 och 559 i vindtunneln också. om aero är så stor grej med grusdäck borde väl mindre hjul kunna trumfa den lilla rullmotståndsökningen?
Ramen för de mindre hjulen blir ju annorlunda, tex blir ju det feta styrhuvudet längre och dess luftmotstånd kan säkert påverka en hel del.
Det går säkert att lösa med kreativ och aeroanpassad ramkonstruktion, men det kanske inte passar i den här tråden...

Senast ändrad:
<REDIGERAT>

Det är ändå billigt jmf med motsv viktbesparing hos hjul
De flesta, eller åtminstone många, är beredda att betala en hel del för 250g lättare hjul
för att inte tala om 250g lättare fälgar!
Dessutom har ju vikten hos däcken (lite) större betydelse jmf med vikten hos fälgarna.
</REDIGERAT>
Vad som är ”billigt” tror jag vi skall överlåta till den enskilda att bedöma.

Jag som är lite långsam på bollen kunde i år inte längre motstå hypen utan beställde ett par speed king protection 2.2 till min grizl. Eftersom jag kört 2.1 Thunder Burt innan tyckte jag det skulle bli kul att testa nåt annat. Efter 2 turer på grusvägar både skitiga, mjuka och hårda kan jag direkt säga att de rullar jäkligt bra.

Ja det går lite tungt på asfalt när jag trycker upp mot 45 på slätan men där är jag nästan aldrig och det är nog snarare luftmotståndet än rullmotståndet som är problemet och det är inte den sortens cykling dom är byggda för. På pappret och i händerna känns dom aningen tyngre och mindre följsamma än TB men för mig som är lite tyngre känns det stabilare och snabbare under verklig cykling. TB är dock väldigt bra däck de också.

Idag ska jag dock ut och rulla lite ren asfalt så nu har hjulparet med 48mm RH Hatcher Pass åkt på.

Har även ett tredje hjulpar med rena racerdäck 32mm Schwalbe pro 1 eller vad dom heter men ska det gå fort på lvg föredrar jag egentligen min gamla racer som jag lyckats knö in 30mm pro 1 på då den är lite mer aero.

Over and out från den sanna objektiva verkligheten.

Intressant med speed king . Har race king på mtb och dom rullar märkbart super .
Hur breda blir speed king på vilka fälgar?

Sådär då har jag varit ute på en liten testrunda i blåsten.
Blev drygt 66 km med allt från asfalt till grusväg, stig och nylagda skogsvägar med typ 10 cm stort dödsgrus 😅. Tyckte att rullet känns bättre än mina gamla pathfinder s-works 42 mm, men framförallt gick dom mycket bekvämare över grovt grus och ojämnheter.
20260322_110548.webp

Tillbaka
Topp