Graveldäck - vilket är er favorit?

Wish you all the best in Blomstermåla. Last K on every lap is a FS MTB trail so a setup with anything below 2.10 will be… not so good.

The second single track isn't quite so awful now. It was changed completely, thank goodness. When I test rode it before, there were actual jumps in the final 800m single track section. It's now a fair bit tamer.

I made a segment for the final single track to the finish line, so others know which section to practice. It's still really quite technical .

Jag har lite gett upp hoppet på mina Tufo Thundero 44, har alldeles för många punkteringar.(små hål där man kan se lite vit vätska, pyspunka)
Efter tips tittar jag på Schwalbe G-One Overland Pro lr G-One R Pro.
Finns här erfarenhet om slitstyrka på framför allt G-One R Pro?
Ska sitta på en "pendla till jobbet cykel" och jag gillar verkligen Thundero och hur de rullar och greppar. Men jag vill inte ha alla punkteringar.
Har väl 22km till jobbet varav grus 3-4 km om jag inte tar någon rolig omväg med mer grus och stig.

Tacksam för all input jag kan få!

Mvh
Stefan

Jag har lite gett upp hoppet på mina Tufo Thundero 44, har alldeles för många punkteringar.(små hål där man kan se lite vit vätska, pyspunka)
Ska sitta på en "pendla till jobbet cykel" och jag gillar verkligen Thundero och hur de rullar och greppar. Men jag vill inte ha alla punkteringar.
Har väl 22km till jobbet varav grus 3-4 km om jag inte tar någon rolig omväg med mer grus och stig.

Mvh
Stefan
En favorit för min del är Pirelli Cinturato Gravel H. Gillar gummiblandningen, tycker att det rullar lätt, helt okej kantgrepp plus att jag tycker att stommen känns mer följsam än på Thundero (har 40 + 48 mm av Thundero).
Har 35, 40 & 45 mm av Cinturato Gravel H.

Mvh
Stefan
Thundero HD?

En favorit för min del är Pirelli Cinturato Gravel H. Gillar gummiblandningen, tycker att det rullar lätt, helt okej kantgrepp plus att jag tycker att stommen känns mer följsam än på Thundero (har 40 + 48 mm av Thundero).
Har du någon erfarenhet av hur länge de håller slitagemässigt? Thundero som jag har håller bra slitagemässigt tycker jag. Bara onödigt känsliga för vassa sten. :)

Gravel H fick jag massor med punka på. 40 mm. 90 kg. Snällt grus . Aldrig igen. Men kanske hade dåligt ex

Har du någon erfarenhet av hur länge de håller slitagemässigt? Thundero som jag har håller bra slitagemässigt tycker jag. Bara onödigt känsliga för vassa sten. :)
De har ju mindre mönster i däckets mitt jämfört med Thundero redan från start. Har inte behövt att slänga något av mina varianter pga utslitet ännu. Loggar dock inte antal mil på dem.

Jag har uppåt 300 mil på mina gravel H, säkert 50% asfalt pga långa transporter om det nu har någon betydelse för slitaget, finns en del kvar på dom, men kanske inte lika "klibbiga" som när de var nya. Vet inte riktigt vad man kan förvänta sig?

Mvh
Stefan
Körde förra säsongen och våren på Schwalbe G One R Pro,40 mm ingen punka. Sen i maj på deras 50 mm däck ingen punka.

Mvh
Stefan
Det är inte så att dina Tufos bara svettas? De Thunder Burt (eller är det Thunderbird?) som sitter på min ”monstergravel” -och som mest hänger på en krok i taket- är jämt fläckiga av utträngande Stans. Och det är de enda däcken som visar de tecknen av alla jag har. Fast de är mycket små mängder uppenbart för de tappar inte mer luft över tid än vad som är normalt.
Jag har G-one Pro R (tror jag iaf. De lättaste och snabbaste) som vinterdäck på gruscykeln och de verkar ok betr slitstyrka.

edit; f’låt. G-one Speed heterde..

Det är inte så att dina Tufos bara svettas? De Thunder Burt (eller är det Thunderbird?) som sitter på min ”monstergravel” -och som mest hänger på en krok i taket- är jämt fläckiga av utträngande Stans. Och det är de enda däcken som visar de tecknen av alla jag har. Fast de är mycket små mängder uppenbart för de tappar inte mer luft över tid än vad som är normalt.
Jag har G-one Pro R (tror jag iaf. De lättaste och snabbaste) som vinterdäck på gruscykeln och de verkar ok betr slitstyrka.

edit; f’låt. G-one Speed heterde..
Tyvärr är det pyspunkor för jag blir av med luft i en sådan takt att jag ofta behöver pumpa på vägen.
Men jag lutar mer och mer åt att prova Overland Pro från Schwalbe. Det är ju ändå mest pendling jag gör på den cykeln.
Men nu mörknar det och snart är det dubbdäck som gäller, burrrr!!

När kommer till Pinarello Gravel H ska det ju var lite skillnad på den äldre versionen och den nya uppdaterade SmartEvo GR som kom ut förra året (?). Någon som har testat den nyare och kan säga om de märkt någon skillnad?

Är detta intressant eller trams? Aero grusdäck!

50-54mm WBT

Formen på däcket (shape) verkar ha en avgörande betydelse. Möjligen är det därför däck som G-ONE RS och Thunder Burt - platt frontyta med kraftiga sidonabbar - faktiskt inte har så bra egenskaper på fina underlag (asfalt, Cat 1 & 2 gravel)? Även mer mönstrade däck men med en "rundare" form verkar ha mindre motstånd. Om de där små vinklarna på WTB-däcken faktiskt gör skillnad eller inte, vem vet? Tydligen något enligt WTB.

Beställde precis Tufo Gravel Thundero 44. Svarta skulle tydligen vara mikroskopiskt snabbare och lite tåligare än naturfärgade sidor. Hoppas dessa blir rätt med TPU-slang. Om så är fallet har jag vunnit en hel del roterande vikt - ca 280gram totalt.

Återkommer med mina intryck. Lite sent, men har någon annan här erfarenheter av däcket?

PS. Då min cykel är svart ("ready to paint") vore det ju trevligt med lite färg på däcksidorna, men det blev jag blåst på. :-(

https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/tufo-gravel-thundero-44

1789069411966.webp

Senast ändrad:
De har olika syn på testandet och får olika resultat.
Ja mycket av resultat påverkas av hur test genomförs och det finns inga enkla svar. Som alternativ kan man se vad proffsen använder eftersom de sannolikt har mer information än de flesta om vad som fungerar. Baksidan med det är att proffsen prioriterar fart framför komfort, kör väsentligen fortare (mer drag än rullmotstånd), systemvikten är sannolikt under 80 kg, väsentligen skickligare och kan därför stå ut med snabbare men svårare setups och kanske också är tvingade att köra med viss utrustning mm, så det blir inte helt jämförbart men åtminstone datapunkter värda att notera.

Mads Würtz Schmidt verkar ha kört på Pathfinders 45 mm på Gravel EM i Houffalize (cat 2-4) och på 50 mm på Unbound.

Är detta intressant eller trams? Aero grusdäck!

50-54mm WBT

Jag orkar inte lyssna.
Men debatt mellan janne och karrash
Är inte jätteinsatt men om jag uppfattade det rätt så tycker Jan man får ut alldeles för precisa resultat med en metod där den som testar både har möjlighet att (eller måste) tweaka modellen eller kan påverka med hjälp av sittposition osv. John får resultat som pekar på att större hjul är snabbare och Jan fick resultat som visar att det spelar mindre roll.

Är inte jätteinsatt men om jag uppfattade det rätt så tycker Jan man får ut alldeles för precisa resultat med en metod där den som testar både har möjlighet att (eller måste) tweaka modellen eller kan påverka med hjälp av sittposition osv. John får resultat som pekar på att större hjul är snabbare och Jan fick resultat som visar att det spelar mindre roll.
Den slutsats jag drar är att Heine inte kränger 32”-hjul.

Ja mycket av resultat påverkas av hur test genomförs och det finns inga enkla svar.
+1
Som alternativ kan man se vad proffsen använder eftersom de sannolikt har mer information än de flesta om vad som fungerar.
Nja
Proffsen använder ffa det de får betalt för att använda, annars skulle de ju inte vara proffs!

Baksidan med det är att proffsen prioriterar fart framför komfort, kör väsentligen fortare (mer drag än rullmotstånd), systemvikten är sannolikt under 80 kg, väsentligen skickligare och kan därför stå ut med snabbare men svårare setups och kanske också är tvingade att köra med viss utrustning mm, så det blir inte helt jämförbart men åtminstone datapunkter värda att notera.
+1

Proffsen använder ffa det de får betalt för att använda, annars skulle de ju inte vara proffs!
Sen har det ju också förekommit att vissa saker har varit så bra att proffs använt dom trots att dom har andra sponsorer. Typ Gabba regnjackan back in the days

Min favorithistoria är från utförsåknings-branchen där en jag arbetade med berättade hur dom skar bort allt innehåll/fodring/stoppning/liners osv från sina sponsorförsedda kläder så att det bara var ett minimalt skal kvar.
Sen använde dom arcteryxkläder under när dom var ute i dom riktiga bergen.
Då såg det rätt ut för bild/film. Men dom fick vara varma och torra

Landsvägsproffsens däck ser ut att var det alla kan köpa i butik, men ofta tillverkas proffsens däck utan lager av punkaskydd, så det rullar lättare och väger mindre. Men de har följebilar med nya fina däck på hjul som byts stup i ett under loppet. Något som glad motionär snabbt skulle bli en sur motionär på grund av alla punkteringar.

Senast ändrad:
Landsvägsproffsens däck ser ut att var det alla kan köpa i butik, men ofta tillverkas proffsens däck utan lager av punkaskydd, så det rullar lättare och väger mindre. Men de har följebilar med nya fina däck på hjul som byts stup i ett under loppet. Något som glad motionär skulle bli en sur motionär rätt fort på grund av alla punkteringar.
Det förklarar varför proffsen får så mycket punkteringar (utöver att de ligger i en megaklunga och inte kan gå runt vassa saker i vägbanan). Jag har funderat på det där eftersom jag själv bara får ett fåtal punkteringar per år och aldrig på asfalt. Intressant att veta. Vet du om det är liknande med grusdäck när de tävlar?

Landsvägsproffsens däck ser ut att var det alla kan köpa i butik, men ofta tillverkas proffsens däck utan lager av punkaskydd, så det rullar lättare och väger mindre. Men de har följebilar med nya fina däck på hjul som byts stup i ett under loppet. Något som glad motionär skulle bli en sur motionär rätt fort på grund av alla punkteringar.
Så de bryter mot UCI-reglerna allihop? Du får backa upp ditt påstående lite.

Eller menar du att de kör på typ tempo-däck? För de kan ju jag också köpa.

Nu har jag köpt nya däck, fått hem de, misslyckats med att montera däcken, lämnats in hjulen, kört två turer med däcken, och sen dragit något i vaden troligen 🙃

Efter att ha funderat mycket fram och tillbaka på vilken bredd, märke och typ av mönster jag skulle ha, blev det tillslut:
Pirelli Cintruato Gravel M 45 mm Prowall 120 TPI fram (Mäter 47 mm på mina hjul, monterade med slang).
Pirelli Cinturato Gravel RM 40 mm bak 120 TPI (Mäter 41,5 mm mm på mina hjul, monterade med slang).

Jag funderade på däckbredd länge, och jag är nöjd med mitt beslut. Jag har ändå monterat en del däck nu, som har varit tubeless ready, men dessa gick inte att få på mitt hjul.
1789239690669.webp

Drog sönder en däckavtagare, och fick beställa en däcktång, men fick fortfarande inte på ena däcket, och det som jag tillslut fick på, poppade inte på plats.

När jag inte fick på däcket, så packade jag ner hjulen i en hjulväska, och drog till min LBS. Lämnar in hjulen och förklarar mitt problem. Han säger "Inga problem, löser detta till imorgon". Får sms dagen efter att däcken är redo att hämtas, och åker dit. När jag går fram till disken säger mekanikern: "Jag har ett råd till dig, punka aldrig dehär däcken".

Han har jobbat i cykelverkstad i snart 10 år sade han, och hade aldrig sett så tajta däck. Han hade fått använda orimligt mycket såpvatten och två personer hade fått hjälpas åt för att få på däcket.

Däcket jag hade fått på, men inte fått att poppa på plats, var han tvungen att trycka i över 7 (!) bar i för att det skulla poppa på plats. Maxtryck för däcken är 3,5 bar.

1789240102252.webp

Nu när jag har kört 2 turer med däcken, totalt 10 mil, så är min känsla att jag trivs väldigt bra med däcken. Hade lite för högt tryck i början, och nu känns det mycket bra.
Kör med 1,9 bar i framdäcket, och 2,1 bar i bakdäcket. Jämfört med däcken jag hade innan, känner jag att jag har mer kontroll i kurvorna, men fortfarande bra känsla på finare vägar och asfalt.

Så förutom att däckavtagare har gått åt, det tog lite längre tid än tänkt, så är jag väldigt nöjd med själva däcken.

Den slutsats jag drar är att Heine inte kränger 32”-hjul.
Heine gillar ju feta 26" fortfarande. Hade kört det nyligen på nån grej med mycket utförskörning, surrade om att de var smidigare osv. och att med tjocka däck skulle det bli motsvarande tröghet på hjulet som ett 28" med 30mm fast med överlägsen komfort. Han är ändå en frisk fläkt.

Heine gillar ju feta 26" fortfarande. Hade kört det nyligen på nån grej med mycket utförskörning, surrade om att de var smidigare osv. och att med tjocka däck skulle det bli motsvarande tröghet på hjulet som ett 28" med 30mm fast med överlägsen komfort.
Menar du inte 27,5"/650B/584?
PBP_bike_0183-1024x637.jpg

och
"My bike runs 650B wheels, because I want to run wide tires. For me, the appeal of the U.P.P.E.R. (and its sister, the U.P.) is that they do not accept ultra-wide 700C tires. That doesn’t make sense? Let me explain: Designed for smaller wheels, the bike is shorter, lighter and more nimble. The rotational inertia of 650B wheels and 48 mm Extralight tires is similar to 700C x 32 mm tires—for me the sweet spot of road bike handling."
Han är ändå en frisk fläkt.
+1

Han har kört sin Firefly i 10 år nu:

Så de bryter mot UCI-reglerna allihop? Du får backa upp ditt påstående lite.

Eller menar du att de kör på typ tempo-däck? För de kan ju jag också köpa.
Min komps som var proffs, sa att det var så. Jag har sett det tryckt/skrivet på däcken.

ChatGPT säger även:

1. Prototype och "Project Black"-däck
Däckstillverkare som Specialized (under sitt utvecklingsnamn Project Black) eller Vittoria testar ofta helt nya gummiblandningar och stommar direkt under stora tävlingar som Tour de France. Dessa däck har ofta texten "Prototype" eller "Not for sale" tryckt på däckssidan.
  • Syfte: Att samla in data från världens bästa cyklister under extrema förhållanden innan däcket massproduceras.
  • UCI-regler: Internationella cykelförbundet (UCI) har regler som säger att utrustning som används i lopp måste göras tillgänglig för allmänheten inom en viss tidsram. Därför blir dessa prototyper oftast kommersiella produkter (som exempelvis Vittoria Corsa Pro eller Continental GP5000 S TR) säsongen efter.
2. Team Edition-däck (Endast för proffsstallet)
Ibland tillverkar märken som Pirelli eller Continental specialversioner av sina toppdäck exklusivt för sina sponsrade WorldTour-lag. Dessa däck kan ha tunnare punkteringsskydd eller ett extremt mjukt gummi optimerat enbart för lägsta möjliga rullmotstånd på bekostnad av livslängd. De distribueras direkt till teamens mekaniker och är strikt märkta för att inte säljas vidare till konsumenter.

På tal om snabba däck. Ser att jag tidigare kört ett Strava-segmen med aeroracern och idag med gruscykeln. Det skiljer 27-30 watt i 26km/h mellan cyklarna i den farten. ChatGPT extrapolerar siffrorna och säger att det bör ligga kring 50 watts skillnad i 35km/h. Fartskillnaden är cirka 3km/h i 26km/h vid samma effekt. Båda cyklarna är optimerade - fast för olika underlag.

Har ni andra fått liknande siffror?

Tillbaka
Topp