Gravelrace/ Gruslopp i Sverige

Dalslandrunt är superfint och riktigt roligt men inget race som Emil säger.

Tänker med typ Dirty Kanza och likande. Borde ju kunna bli hur populärt som helst men kanske svårt att anordna. Engelbrektgravel låter ju intressant!

Det fanns åtminstone tidigare ett lopp i Ludvika som hette
Den Långa Dagen
om jag kommer ihåg hade det distanser upp till 180km och gick på både grus + asfalt.

/Håkan

Bockstensturen (Varberg) tillåter CX så det går ju att köra. Grus och singletrack och finns i två längder.

De mest långsträckta grusvägarna hittar du i vackra Norrland. Här i Västra Götaland så är de bara nån/några kilometer långa eller så leder de bara rätt in i en återvändsgränd.

HåkanC sa:
Det fanns åtminstone tidigare ett lopp i Ludvika som hette
Den Långa Dagen
om jag kommer ihåg hade det distanser upp till 180km och gick på både grus + asfalt.

/Håkan

Motionsloppet, Bäketrampen har en del kalorimetrar som går på skogs/grusväg:

Bärketrampen
lördag, 30 juni, 2018 - starttid (om anmält): 08:00 - 17:00

Bärketrampen
Bärketrampen distanser: 75 km

Starta semestern med att cykla den 46:e upplagan av Bärketrampen i det sommarfagra Söderbärke Banan är 75 km varav 18 fin grusväg

Bäst av allt? Man kan vinna en färg-TV!

CW sa:
Bockstensturen (Varberg) tillåter CX så det går ju att köra. Grus och singletrack och finns i två längder.

De mest långsträckta grusvägarna hittar du i vackra Norrland. Här i Västra Götaland så är de bara nån/några kilometer långa eller så leder de bara rätt in i en återvändsgränd.

Har du måntro lite tips på dessa grusvägar som aldrig tar slut?
Norrland är stort, men hade varit kul att få köra något långt

LucasNilsson sa:
CW sa:

Har du måntro lite tips på dessa grusvägar som aldrig tar slut?
Norrland är stort, men hade varit kul att få köra något långt

https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket

Klicka på ”väguppgifter” och ”slitlager” i de två rullisterna till höger. Är man beredd till lite pushbike ibland mellan två vägslut kan man få till långa helgrusturer.

Edit: annars är vägkartan i 1:100 000 mer användbar. Svartmarkerade vägar är nästan alltid grusvägar i Norrland.

Senast ändrad:
NickPick sa:
AlfaAlfa sa:
A.Nilsson sa:

Håller faktiskt med, och det är inte för att "förlöjliga" cykelvasan.

Hade definitivt funkat med en riktig gravelhoj med fläskiga semislicks.

Ja vissa genomlider vasan på trendiga gravelhojar.. Är nog mest obekvämt.

Varför skulle det vara det?
Kan förstå om man är gubbe eller har taskig rygg att man vill ha heldämpat för komforten däremot.

Petert sa:
kl65 sa:
cerro sa:
poven sa:
Engelbrektgravel. Första gången i år 22/9. Två distanser, ca 100 och 50 km.

De blir roligt :D Jag kommer

Länk till banan: https://connect.garmin.com/modern/course/17622789

Har du koll på någon sorts webbplats? Hur anmäler man sig? En googling leder endast tillbaka till den här tråden...

Loppet är i sin linda, mer info kommer.
Leif
Norbergs CK

AlfaAlfa sa:
NickPick sa:
AlfaAlfa sa:
A.Nilsson sa:

Kan förstå om man är gubbe eller har taskig rygg att man vill ha heldämpat för komforten däremot.

För att det är stötigt och jävligt och då går du ner så mycket du kan i tryck och då punkar du och där tappade du fördelen av gravelhojen... sist jag körde blev jag omkörd av en kille på CX, han hade punkat två gånger under loppet berättade han vid målgång. Jag tänker så här, vill du köra fort - kör mtb. Vill du köra bekvämt - kör mtb. Har du ingen annan cykel - kör den du har :)

kl65 sa:
Petert sa:
kl65 sa:
cerro sa:
poven sa:

Har du koll på någon sorts webbplats? Hur anmäler man sig? En googling leder endast tillbaka till den här tråden...

Loppet är i sin linda, mer info kommer.
Leif
Norbergs CK

Tack, spännande!

Henrik_E sa:
kl65 sa:
cerro sa:
poven sa:

Kommer troligtvis att befinna mig i trakterna nån vecka i sommar. Är det sportgrus som funkar på racer eller krävs det rejälare doningar?

Jag hade rekommenderat något lite grövre iaf. Iaf 32mm däck rekommenderas.

Foss sa:
AlfaAlfa sa:
NickPick sa:
AlfaAlfa sa:
A.Nilsson sa:

För att det är stötigt och jävligt och då går du ner så mycket du kan i tryck och då punkar du och där tappade du fördelen av gravelhojen... sist jag körde blev jag omkörd av en kille på CX, han hade punkat två gånger under loppet berättade han vid målgång. Jag tänker så här, vill du köra fort - kör mtb. Vill du köra bekvämt - kör mtb. Har du ingen annan cykel - kör den du har :)
Låter vettigt. Det är ju inte ett lopp som går på asfalt och raphagrus hela tiden. De flesta med dämpare blir trött nog så...
Men I motion får man köra bock så.

Foss sa:
AlfaAlfa sa:
NickPick sa:
AlfaAlfa sa:
A.Nilsson sa:

700x40 eller 650bx47 mm däck på en gravelhoj, det blir inte så stötigt. Har cyklat heldämpat, framdämpat och helstelt på cykelvasan. Heldämpat helt klart bekvämast, men det är ju inte så att terrängen kräver dämpare?
Dock håller jag med om att satsar du på att vinna då kanske en annan hoj än gravelhoj är att föredra:)

En cyclocross är ingen gravelhoj i mina ögon.
En Open UP eller en 3t exploro med myyyycket däck är en gravelhoj, inte en cyclocross med spinkiga 38:or.

Men vi tycker säkert olika om det:)

AlfaAlfa sa:
Foss sa:
AlfaAlfa sa:
NickPick sa:
AlfaAlfa sa:
A.Nilsson sa:

700x40 eller 650bx47 mm däck på en gravelhoj, det blir inte så stötigt. Har cyklat heldämpat, framdämpat och helstelt på cykelvasan. Heldämpat helt klart bekvämast, men det är ju inte så att terrängen kräver dämpare?
Dock håller jag med om att satsar du på att vinna då kanske en annan hoj än gravelhoj är att föredra:)

En cyclocross är ingen gravelhoj i mina ögon.
En Open UP eller en 3t exploro med myyyycket däck är en gravelhoj, inte en cyclocross med spinkiga 38:or.

Men vi tycker säkert olika om det:)

Det enda jag saknade när jag körde med CX och 40 mm däck var långfingrade handskar. Fick skavsår på tummarna.

AlfaAlfa sa:
...eller en 3t exploro med myyyycket däck är en gravelhoj
Ja 584x47 mm är verkligen jättemycket däck :) ...på en barncykel. Cyklar för vuxna har 622x60 mm däck.

Bilagor

• Salsa.jpg.jpg
    Salsa.jpg.jpg
    56.6 KB · Besök: 177
Sixten Fors sa:
AlfaAlfa sa:
...eller en 3t exploro med myyyycket däck är en gravelhoj
Ja 584x47 mm är verkligen jättemycket däck :) ...på en barncykel. Cyklar för Lasse Åberg har 622x60 mm däck.

Hajjade till lite när jag insåg att det inte var en vitus escarpe du la upp bild på;)

Är man normallängd elle Lasse Åberg så är 29" najs, är man som min tjej, KORT, så är 27,5 najs.

Men på gravelhojjar 27,5 är ett perfekt alternativ för att kunna köra däck med mer luftvolym i en ram som tar 29 tum, som de är på t.ex 3t Exploro och Open Up.

Salsan är najs, men du glömde Wilier Jaron plus, den tar ju 3" breda däck, men då snackar vi vuxna med breda axlar om man säger så.

Tillbaka
Topp