Grova ben

_Calle_

Ny medlem
Grova ben
Hallå!

Jag har en fråga, jag har hållit på och cyklat länge och jag tränar cykel ca 3 ggr i veckan och kompletterar med styrketräning 3 ggr och jag undrar hur man kan bygga upp så man får riktigt grova ben både vader och lår?

Mina ben är jätte smala så jag skulle vilja få benen riktigt grova och så ska musklerna synas väl någon som har nåt tips med både kost och träning och hur lång tid det skulle kunna ta?

Mvh Cyklisten

Grova ben
Det ända råd jag kan ge dig är att träna mer. Men du måste ta till hänsyn att man måste ha anlag för få grova muskler. Vissa får muskler som syns och andra som du får muskler som inte syns lika mycket.

Annars är ju anabola ett alternativ :D :P

Grova ben
Jag har gymmat i ett år snart.. men jag har svårt att få det att ta ordentligt på benen, de övningar som jag gör är knäböj, utfall m.m men då blir jag trött i axlarna innan benen så det är svårt att få det att ta ordentligt.

Grova ben
Burner skrev:
-------------------------------------------------------
> säger som en gammal polare sa när jag möte honom
> på gymmet en gång. jag hade inte sett honom på
> lägne och nu hade han helt plötsligt fått väldigt
> stora muskler och bänkade närmare 100 kg. "käkar
> du protein? de gör inte jag, är så slabbigt, jag
> tar en spruta testosteron varannan vecka istället,
> mycket enklare.."
> - happy konspiracy -

Ahahahahahahaha

Grova ben
100 kg. wow.....

olle_edlund skrev:
> Burner skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > säger som en gammal polare sa när jag möte
> honom
> > på gymmet en gång. jag hade inte sett honom
> på
> > lägne och nu hade han helt plötsligt fått
> väldigt
> > stora muskler och bänkade närmare 100 kg.
> "käkar
> > du protein? de gör inte jag, är så slabbigt,
> jag
> > tar en spruta testosteron varannan vecka
> istället,
> > mycket enklare.."
> > - happy konspiracy -
>
>
> Ahahahahahahaha
>
>
> __________________________________________________
> ___________________
> /Olle
> "It´s good to bicycle together"©

Grova ben
som det redan sagts, färre reps, tyngre vikter. äta mycket o bra.borde ge dig större muskler. om du blir bättre cyklist av det, tveksamt, inte om du inte samtidigt ökar musklernas uthållighet och tränar kondition, större muskler = kräver mer syre = bättre kondition.

men gör du det för utseéndet, ja, följ det folk redan skrivit här, du kan ju även fråga personalen på gymmet, de ska kunna hjälpa dig med det.

Grova ben
Burner skrev:
> säger som en gammal polare sa när jag möte honom
> på gymmet en gång. jag hade inte sett honom på
> lägne och nu hade han helt plötsligt fått väldigt
> stora muskler och bänkade närmare 100 kg. "käkar
> du protein? de gör inte jag, är så slabbigt, jag
> tar en spruta testosteron varannan vecka istället,
> mycket enklare.."

Då bestod väl hans volym egentligen inte av så mycket muskler utan mest geggamojja? ;-)

Grova ben
Mmm, jag tar typ 750kg i benpressarn. Just benpressen är ganska bra, men inga maskiner duger för att ta ut sig maximalt tycker jag. Bäst, för att få grova fläskiga ben är grodhopp och "stolen", det övningar som man kan köra tills man tappar kontrollen över benen, och backspringning......det har gett mig bodybuildar-ben utan att behöva köra på tunga vikter.
Man borde även fundera på hur vettigt det är att lasta på sig enorma vikter? Leder grusas sönder, bäcken krossas, maghinnor spricker, det är sånt som jag har sett hända på gymmet.

Grova ben
Tänk också på att det är inte träningen (nedbrytande) som ger muskler utan vilan (uppbyggande) mellan träningarna. Alltså, kör lite tyngre och färre set som nämns ovan, men glöm inte bort vilan.

Grova ben
Knäböj med FRI stång är det som gäller.
Det är faktiskt ganska skönt med lite power i låren när man cyklar.

Bilagor

• Leggie1.JPG
    Leggie1.JPG
    54.6 KB · Besök: 619
Grova ben
> mircxk: 750 kg? måste ju vara världsrekord :D

Såg en gigantisk bamsing köra med det (alla 25kgs man får plats med på stångarna) + hans vänner sittandes uppepå. Det var grymt!

750kg ~ 300kg per ben, inte så mycket...sedan så har det ju med vinkeln på maskinen och hur bra släden glider.

Grova ben
Men vem vill ta såå mycket i benpress egentligen? Det är ju varken bra för kroppen, snyggt med så stora muskler, eller nödvändigt att va så stark... Men det vore lite coolt ändå...

Grova ben
mircxk skrev:
> > mircxk: 750 kg? måste ju vara världsrekord
> :D
>
> Såg en gigantisk bamsing köra med det (alla 25kgs
> man får plats med på stångarna) + hans vänner
> sittandes uppepå. Det var grymt!
>
> 750kg ~ 300kg per ben, inte så mycket...sedan så
> har det ju med vinkeln på maskinen och hur bra
> släden glider.

har lite svårt o tro på det. det där är ju vikter de knappt lyfter i världens starkaste man, där gör de benböj med 4-500 kg o de bästa tar en 15 reps. medans merparten av dem tar en 6-7 reps, MAX, o då snackar vi inga små killar utan bland världens bästa, ingen av dem är direkt svaga :D. dessutom, 300 kg i 25 kg vikter, betyder 12 vikter per sida. skulle vilja se den maskinen som klarar 12 st 25 kg vikter i bredd på varje sida. o sammanlagt 24 vikter. vet själv att på lokala gymmet tar maskinen MAX 6 st på per sida, sen tar platsen slut.

men kanske finns nån maskiner som pallar det. har aldrig sett det. måste vara en JÄKLIGT kraftig maskin.

sen hur får du 750 kg att bli ca 300 kg per ben? 375 kg per ben, snarare nästan 400 kg per ben.

men kan ju ha fel, har haft fel förut. måste vara stort gym som har 24 st 25kg vikter.:D

Senast redigerad av en moderator:
Grova ben
Vet inte om det är 25kg eller 50kg på dom här kakorna men på det gymmet jag brukar gå så är dom med handtagen 50kg.
Men det är i alla fall gott om plats kvar:)
zone%20benpress.jpg

Grova ben
Baltazar..vi måste väl inte räkna med decimaler i dag, en fredags kväll=?
jo det är en kraftig maskin..med ytterligare en pinne vertikalt. sedan så är vikten på släden är inkluderad också (150kg tror jag den var vägd till!).

jag tog 3 reps på mitt "världsrekord" försök, utan problem..men trycket på benstommen, kotor och det allmänt otrevliga trycket gjorde att jag aldrig mer har provat...jag var nog 16/17 år då..tro det om ni vill!

Grova ben
Lagom är bäst, rena bodybuildarben har du nog ingen nytta av inom cykling då 100m sprint inte finns. ;-)

Tipsen ovan är bra, kör grodhopp och stolen(ryggen mot väggen, sitt i "luften" så länge du orkar). Om det är cykelspecifika muskler du vill ha så kör lite tunga backpass på låga växlar, men var rädd om knäna för det är dom som kan ge upp först om du kör för hårt i början.

Har själv alltid haft lagom med benmuskler, utan att ha tränat fram dom. Först när jag började cykla för snart åtta år sen så kom dom till användning ordentligt. :-)

/Leo

leo_onroad.jpg

Grova ben
6 dagar i veckan med hård benträning så garanterar jag att du får extremt starka ben efter 5-10 år, stora eller ej :o)

Grova ben
mircxk skrev:
> Baltazar..vi måste väl inte räkna med decimaler i
> dag, en fredags kväll=?
> jo det är en kraftig maskin..med ytterligare en
> pinne vertikalt. sedan så är vikten på släden är
> inkluderad också (150kg tror jag den var vägd
> till!).
>
> jag tog 3 reps på mitt "världsrekord" försök, utan
> problem..men trycket på benstommen, kotor och det
> allmänt otrevliga trycket gjorde att jag aldrig
> mer har provat...jag var nog 16/17 år då..tro det
> om ni vill!

oki, där ser man. i och för sig, ja gjorde väll inte en rättvis jämförelse, det sättet de lyfter på i världens starkaste man är ju lite annorlunda o påfrestande på annat sätt, så inget o jämföra med. o finns det vikter som är så där "tunna" (som på bilden Micke å visade) o ändå är på 50 kg så skulle man rent platsmässigt få plats med det på den maskin "mitt" gym har. där är därmot 25 kg vikterna typ 8-10 cm breda beroende på modell.

Grova ben
ja, alltså det finns 2 olika sorters, de lite äldre som inte har handtag som är så grova i kanten, men inte i mitten, är som ett tåghjul ungefär :D o sen finns det de nya som är tunnare precis som du säger :D dock tror ja inte det finns nå 50 kg vikter.

Grova ben
Det finns visst 50kg vikter!! :) jag har använt två gröna 50kilos i alla fall... i en såndär makapär som killen med oranga byxor på bilden ovan kör i!

Grova ben
E-beth skrev:
> Det finns visst 50kg vikter!! :) jag har använt
> två gröna 50kilos i alla fall... i en såndär
> makapär som killen med oranga byxor på bilden ovan
> kör i!
>
> --------------
> .:It's not the fall that hurts - It's when you hit
> the ground:.

ingen här som sagt att det inte finns :D skrev lite kortfattat att om det fanns 50 kg vikter på det gymmet där ja går och de skulle vara i storlek proportionerliga mot 25 kg vikterna så skulle det inte rymmas så många på den maskinen gymmet har. sa aldrig att det inte finns :D

Grova ben
Bulan skrev:
> Knäböj med FRI stång är det som gäller.
> Det är faktiskt ganska skönt med lite power i
> låren när man cyklar.
>
> Bifogade bilder:
>
>

OMG

missbildning?!

Grova ben
Oskar_ skrev:

> OMG
>
> missbildning?!

Ja, jag har jobbat ganska hårt för mina missbildningar. ;=)

Grova ben
Shit vad mycket gissningar och okunskap som kommer fram i den här tråden...

1) Anabola funkar för att kroppen behöver kortare vila mellan passen. Man måste fortfarande käka protein.

2) En ren person med "normala" anlag behöver 4-5 dagar återhämtning innan samma muskelgrupp tränas igen.

3) Fria vikter och basövningar är överlägsna maskiner. Knäböj är kung. Utfall ger inte speciellt mycket volym.

4) Benpress ska utföras i hela längden och inte bara småjuckande. Och då är det få i världen som fixar 750 kg... Fast det är klart, bortser man från friktionen i släden är det bara halva vikten man lyfter (den åker i ca 45-graders vinkel).

5) Köp ett par böcker om Body building (Ove Rytter och Frederic Delavier t.ex.), ta sen hjälp av en instruktör på ditt gym.

6) 25kg-kakorna på "mitt" gym är 2-3 cm tjocka och släden har nog plats för 750 kg (tre hållare). Jag skulle nog inte tordas ligga under det lasset dock...

7) Runt 4-6 reps är rätt bra intervall, eller lägre. Men se till att du kan övningarna och att senor och ligament är med på noterna (minst 6 mån styrketräning innan).

8) Utan bra kostvanor och vila (både mellan styrkepassen och sömnen) bygger man dåligt med muskler. Kosttillskott utan att ha koll på maten i övrigt är rätt bortkastat.

9) Lås in cykeln, cykling och stora muskler är inte riktigt kompatibelt (och tvärt om).

10) http://www.ast-ss.se/ är en ganska Bra sida tills du skaffat lite böcker.

11) Det tar många år att bygga stora muskler...

Lycka till!

/Tobbe som väntar på käk i Blåsut, 08

Grova ben
Leo skrev:
> Lagom är bäst, rena bodybuildarben har du nog
> ingen nytta av inom cykling då 100m sprint inte
> finns. ;-)

Alltså har du just bevisat att liggcyklar inte räknas till cykling. Det var på 100 meter Dragracing jag knäckte min lågräserram.
(:-{)

Grova ben
Lågflyga skrev:
> Leo skrev:
> -----
> > Lagom är bäst, rena bodybuildarben har du
> nog
> > ingen nytta av inom cykling då 100m sprint
> inte
> > finns. ;-)
>
> Alltså har du just bevisat att liggcyklar inte
> räknas till cykling. Det var på 100 meter
> Dragracing jag knäckte min lågräserram.
> (:-{)

så fort jag såg Leos inlägg så anade jag innehållet i ditt inlägg :D ;)

egentligen så tror jag att extremt överlägsen råstyrka bara inte lönar sig på dom flesta av dagens cykellopp pga att det krävs för mycket energi att hålla igång dom ett längre tag (loppen tar för lång tid)

Grova ben
Frostyfog skrev:
> Lågflyga skrev:
> -----
> > Leo skrev:
> >
>
> > -----
> > > Lagom är bäst, rena bodybuildarben har
> du
> > nog
> > > ingen nytta av inom cykling då 100m
> sprint
> > inte
> > > finns. ;-)
> >
> > Alltså har du just bevisat att liggcyklar
> inte
> > räknas till cykling. Det var på 100 meter
> > Dragracing jag knäckte min lågräserram.
> > (:-{)
>
> så fort jag såg Leos inlägg så anade jag
> innehållet i ditt inlägg :D ;)
>
> egentligen så tror jag att extremt överlägsen
> råstyrka bara inte lönar sig på dom flesta av
> dagens cykellopp pga att det krävs för mycket
> energi att hålla igång dom ett längre tag (loppen
> tar för lång tid)
>

Ojdå, sorry... :-) Visste faktiskt inte om att det fanns, 100m sprint. Isåfall är det ju helt i sin ordning med "Ben Johnson" ben, men annars är det nog mer till nackdel än fördel med för mycket "vikt" på kroppen. Grattis till VM-poängen också, Lågflyga, imponerande!

/Leo

Grova ben
Det enda gym jag skulle besöka

04.jpg

Jag tror på att cykla mycket, jag märkte att låren växte bra över sommaren när man cyklade mer.

Edit: Gissa forumanvändarens nacke

Grova ben
iMats skrev:
> Får man fråga vad man ska med grova ben till?
> Starka muskler förstår jag men stora...

För att stora muskler = Starka muskler.

Tillbaka
Topp