Tummen upp för Figmo!!
Har nu begått dubbelpremiär - lvgpremiär för i år samt premiärtur på Figmon :)
Blev en 2timmarstur i solen, nästan all asfalt runt Lule är nu torr - en del smältvatten men inte mycket.
Jag väger 85 kg och köpte en 54cm ram, gillar tunga växlar och att bryta uppför. Jag har plockat över de flesta komponenter, hjul mm från gammramen så jag vet hur de uppför sig/påverkar totalkänslan.
Första intrycken av nyramen är enbart positiva, 2 timmar är inte mycket att grunda sig på, men jag upplever ramen som styv och snabb.
Figmon går dit man vill, upplever den som relativt snabbstyrd, nästan lite nervös jmfrt med Specialized Allezen jag har haft.
Absolut inte lika komfortabel som Specen (med Zertz) då den inte filtrerar vibrationer lika bra, men den upplevs ändå inte lika vibrationskänslig som oversizealuramar gjorde förr.
Nu har jag en 2cm längre stam än jag hade på Specen = mer vikt på framhjulet vilket kan förklara en del av att jag upplever mer vibrationer i styret/händerna.
Uppför känns den snabb, speciellt ståendes, där den inte slår lika långt ut åt sidorna som Specen gör - känns som om mer kraft går ned i backen.
Provade även att trycka på ordentligt i nån uppförsbacke på stora kakan och den svarar direkt.
Utför spårar den bra - inga tendenser till att orma sig över gupp eller så.
Sitter man upp och skakar till ordentligt i styret finns det tendenser till att framtriangeln ormar sig, tänk gamla stora stålramar med tunna rör, men det är inget jag kände av annars.
Så jag är nöjd så här långt, återkommer när jag hunnit få mer mil i benen.
Har svårt att tro att Cervelos är 5 ggr så bra ;)