Grus i Norge - sommarsemester

JonathanR

Aktiv medlem
Kan någon hjälpa till med rekommendationer för gruscykling i Sydnorge?

Jag har en vecka ledig i juli och skulle vilja spendera den i Norge och helst inte helt på asfalt. Var som helst söder om Trondheim, helst en lång slinga på 800-1000 km som börjar och slutar på samma plats, fjordar, berg och minimala huvudvägar.

Jag har aldrig haft några problem med att hitta intressanta och varierande grusvägar här i Sverige, men jag får intrycket att norrmännen har så mycket pengar att de har asfalterat allt!

All hjälp eller råd mottages tacksamt!

Jonathan

Jag tror att de flesta vägar i fjordar och dalar på vestlandet, som inte är återvändsgrändar, är asfalterade. Finns det grusväg så försvinner den uppe på ett fjäll. En kort titt gav att det är lite plattare skogsområden "östafjells" mellan Vestfold och Forollhogna som har en del sammanhängande småvägar som förmodligen är grus. Agder och Telemark verkar vara för kuperat för sammanhängande vägar. Här kan du se vägtyp: https://bit.ly/3tP6iUU

Det finns annars en hel del grusväg/ATV-väg i Finnmark om du är intresserad av det.

Bright Midnights rutt för 2023 kanske skulle vara något , går på lite varierande underlag och loopar :)

Blev en dns för mig men kan intyga att första halvan är riktigt fint ?

Jag kommer cykla i Norge i juli med utgångspunkt Gol. Jag har gjort lite research och det verkar finnas en del i området men har inte bestämt exakta rutten. De här rutterna fick jag som tips av några norrbaggar så planen är att tråckla ihop en runda med start/mål i Gol.

Hemsedal verkar också gjort iordning en grussti på fjället mellan Hemsedal och Ål. Betalvägg, men man kan se någon bild.

Tack för svaren!

Jag tror att jag måste ge upp tanken på grus i Norge. Så mycket är asfalterat - jag borde bara njuta av det och ta en landsvägscykel. Vi har extraordinärt grus här i Sverige och det är här jag borde stanna för att njuta av det.

Tack igen

Tack för svaren!

Jag tror att jag måste ge upp tanken på grus i Norge. Så mycket är asfalterat - jag borde bara njuta av det och ta en landsvägscykel. Vi har extraordinärt grus här i Sverige och det är här jag borde stanna för att njuta av det.

Tack igen
Låter rimligt. Jag tänker lite att underlaget inte är främsta anledningen att man väljer att cykla grus här i Sverige, utan att det är fina småvägar som går på intressanta ställen. Det tråkiga blir när det blir autostrada av hela skiten. Vet inte hur norrmännen gjort, men om de bara bytt ut slitlagret men att vägarna ändå är trevliga så hade jag valt asfaltscykeln istället.?

Eller cyklat här i Sverige då, som jag själv gör på ledigheten.?

Kan rekommendera Gudbrandsdalen som sträcker sig från Lillehammer och norrut. Peer Gynts väg är en lång grusväg mellan Skeikampen och Gålå/ Dalseter och med vissa asfalts sträckor kan du få riktigt fin cykling!

Dock inga fjordar men fin sträckning uppe på fjällen!

Beklager, men grussykling i norske fjell er uendelig. Skal du ha korte dagsturer eller lengre etapper? Jeg kan anbefale områdene fra Røros og sørover, Lillehammerområdet eller Valdre/Gol/Hemsedal. I området jeg har hytte, fins Peer Gynt vegen, som går fra Skeikampen til Beitostølen. Det er utallige andre flotte grusveier i Norge som egner seg ypperlig til grussykling.

Hva med å sykle "ring 4" gjennom Nordmarka i Oslo?

Det finns mycket grus i Norge alltså, min invändning var bara att det är väldigt svårt att hitta en grusrunda vid en fjord. På kalfjäll och i skog finns desto mer!

Jag har varit lite i samma tankar och tror att t.ex. Mjølkevegen är grus i princip helga vägen. Även Rallarvegen är mycket grus verkar det som och det finns sen grusväg hela vägen ner till Gol på södra sidan av Usta vad jag kan se på Komoot/Strava. Någon som har bättre koll på området kan säkert rätta mig om jag har fel :)

Sökte "Rallarvegen" här på forumet för att söka lite inspo för en semesterveckas cykling och hamnade direkt i denna tråden. Har inte bestämt mig var jag ska ta vägen, men planen helst att med tåg ta sig en bit hemifrån (Göteborg) med enkel kommunikation för att inte behöva lägga för mycket tid på resa utan mer i sadeln.

Södra Norge lockar en hel del. Rallarvegen och Mjölkevegen ser ju tjusigt ut, men lite kort kanske. Någon med input på tur där man kan länka ihop exempelvis tågresa från Oslo för att sen cykla tillbaks? Bergen - Oslo?

Större runda från ort man enkelt tar sig till med kommunala transportmedel? Någon med erfarenhet av The Bright Midnight som @Froste länkar till? Jag kommer inte hinna runt på typ 5 cykeldar eller vad det nu blir, men man skulle kunna gena lite eventuellt.. Tänkt mål 15-20 mil per dag, inte mer med nuvarande fysiska form tror jag, så 750-1000 km på sin höjd.

Enklaste är såklart att bara sätta sig på cykeln och trampa iväg hemifrån, men det mesta inom 20-30 mil är gjort flera gånger om och det är tråkigt att "repetera" allt för mycket. Tips på annat än Norge men nåbart med tåg+cykel (dock ej Öresundståg) är också varmt välkommet mao! Dalarna...? Hur kommer man dit med cykeln?😛

Ska sägas att avsikten är att ta gruscykeln och den rullar fint på nästan alla underlag!

Sökte "Rallarvegen" här på forumet för att söka lite inspo för en semesterveckas cykling och hamnade direkt i denna tråden. Har inte bestämt mig var jag ska ta vägen, men planen helst att med tåg ta sig en bit hemifrån (Göteborg) med enkel kommunikation för att inte behöva lägga för mycket tid på resa utan mer i sadeln.

Södra Norge lockar en hel del. Rallarvegen och Mjölkevegen ser ju tjusigt ut, men lite kort kanske. Någon med input på tur där man kan länka ihop exempelvis tågresa från Oslo för att sen cykla tillbaks? Bergen - Oslo?

Större runda från ort man enkelt tar sig till med kommunala transportmedel? Någon med erfarenhet av The Bright Midnight som @Froste länkar till? Jag kommer inte hinna runt på typ 5 cykeldar eller vad det nu blir, men man skulle kunna gena lite eventuellt.. Tänkt mål 15-20 mil per dag, inte mer med nuvarande fysiska form tror jag, så 750-1000 km på sin höjd.

Enklaste är såklart att bara sätta sig på cykeln och trampa iväg hemifrån, men det mesta inom 20-30 mil är gjort flera gånger om och det är tråkigt att "repetera" allt för mycket. Tips på annat än Norge men nåbart med tåg+cykel (dock ej Öresundståg) är också varmt välkommet mao! Dalarna...? Hur kommer man dit med cykeln?😛

Ska sägas att avsikten är att ta gruscykeln och den rullar fint på nästan alla underlag!
Tycker att MatthewNorway kommer med en del bra tips på YT när det kommer till cykling i Norge.

@n3wton beror lite på var i Dalarna och när du skall dit. Är en del spårarbete runt Borlänge som kommer att ställa till det en hel del.
Alla TiB går att åka cykel på i mån av plats.

..., men det mesta inom 20-30 mil är gjort flera gånger om och det är tråkigt att "repetera" allt för mycket. Tips på annat än Norge men nåbart med tåg+cykel (dock ej Öresundståg) är också varmt välkommet mao! Dalarna...? Hur kommer man dit med cykeln?😛

Också norra Värmland? Tåg till Karlstad och sen cykla mot Torsby och/eller Höljes. Kanske med en sväng via Malung så får du med lite Dalarna också. Går ju att hitta vägar vidare till Norge sen. Inspiration från TET till exempel. Verkar gå att hitta trevlig väg till Lillehammar.

Allmän inspiration norra Värmland.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp