Grusanpassa Trail HT (Cykelvasa etc.)

Judder

Medlem
Hej jag har en GT Zaskar Hardtail 29".

Bl.a. så har den 800mm brett styre och hyfsat grova däck i nuläget samt 32 drev fram och 11-50 bak.

Tanken är att använda denna på min första cykelvasa nästa år och jag tänkte redan nu börja fundera kring att göra vad som är rimligt för att den ska vara bättre för dessa kilometer grusväg (?).

Till att börja med tänkte jag skaffa ett smalare styre och kanske några andra däck. Hur smalt styre är rimligt? Finns det något annat att tänka på för att den ska bli trevligare och bättre för att nöta grusväg med?

Tajtare kassett kanske för att slippa så stora hopp mellan växlarna?
Det finns väl inga backar där du behöver lättare växel än 32/36?

1. Träna.
2. Träna.
3. Har du ambitioner på säg sub3? Träna.
4. smalare styre för ett par hundra, matcha med styrstam för bra sittställning
5. Klinga storlek kanske 36t eller större. Gubbkadens är inte alltid snabb kadens.
6. Sub 3? Kör seedningslopp.
7. Enjoy!

1. Träna.
2. Träna.
3. Har du ambitioner på säg sub3? Träna.
4. smalare styre för ett par hundra, matcha med styrstam för bra sittställning
5. Klinga storlek kanske 36t eller större. Gubbkadens är inte alltid snabb kadens.
6. Sub 3? Kör seedningslopp.
7. Enjoy!
Vad jag kan se frågar han vad han ska göra med cykeln? Står inget om sub3?

Vad jag kan se frågar han vad han ska göra med cykeln? Står inget om sub3?
Då är det väl bara att smörja kedjan och trampa! Det går - liksom Vätternrundan att ta sig igenom på nästan vad som helst, om man vill.
Jag visste inte att du visste hens ambitioner så jag ber om ursäkt för det, men du bör väl ha provat minst en gång då du väljer att kommentera.

Då är det väl bara att smörja kedjan och trampa! Det går - liksom Vätternrundan att ta sig igenom på nästan vad som helst, om man vill.
Jag visste inte att du visste hens ambitioner så jag ber om ursäkt för det, men du bör väl ha provat minst en gång då du väljer att kommentera.

Nej jag visste inte hens ambitioner. Men sub3 verkade som det mest rimliga

Gissar att du brukar köra sub3

Gjorde en liknande operation på min heldämpade trailcykel och blev positivt överraskad vilken skillnad det blev.
Målet var samma, Cykelvasan. Tyvärr sket sig det för min del när jag fick Covid veckan innan.

Jag gjorde följande, siffran står för min prioritetsordning:
1. Lämpligare däck. I mitt fall Racing Ray och Thunder Burt, båda i 2.2
2. Styre, lättare, smalare och mindre rise, 740mm med 0 rise i mitt fall
3. Längre styrstam 50mm->70mm
4. Fast sadelstolpe istället för dropper.
5. Större framdrev 30t->32t. Funkar för mig, jag måste över 40km/h för att trampa ur och det är rätt skönt att vila i de 7 nerförsbackarna det inträffar.
Bak kör jag vanlig Xt-kassett 50-12 eller bån sånt.
6. Lättare pedaler, tog de som i vanliga fall sitter på gravelcykeln
7. Tog bort endurostänkan fram, minskade säkert vikten med 22g….

Kapade ca 1,8kg på operationen och fick en betydligt rappare cykel på vägarna.
Upplägget var att göra det hyggligt ekonomiskt och enkelt att återställa. Köpte bla styre, stam och sadelstolpe begagnat, pedaler hade jag sen tidigare.
Både klingan och styret har jag fortfarande på cykeln.

Se bara tills att kroppen vänjer sig vid alla nya prylar i tid, jag provade att byta sadel tex men det gillade inte alls mitt knä.

Sen tränade jag ganska mycket oxå…

Lycka till!

Senast ändrad:
Jag körde CV 95 km på en BMC Agonist med Rocket Ron och Racing Ralph, det går men inte speciellt trampeffektivt.

Tillbaka
Topp