Grusvägscykel med rakt styre.

Jenbour

Medlem
Hej alla cykeltokar!

Jag är på jakt efter en grusvägshoj med rakt styre, singelklinga, skivbromsa, och en maxvikt på 11 kg. Har ni några tips?

Mvh Jennie

Hej alla cykeltokar!

Jag är på jakt efter en grusvägshoj med rakt styre, singelklinga, skivbromsa, och en maxvikt på 11 kg. Har ni några tips?

Mvh Jennie

Vikt 10,7 kg och har allt det andra som önskas.

Eller en på endast 7,9 kg (!) om dämpad gaffel inte behövs.

Bara att byta ut originaldäcken mot ett par gravel-däck t.ex. Schwalbe G-One Allround Evo 35 mm

så har du en ganska galet snabb grushoj sen.

Billigt lågbudgetalternativ från Cube. Endast 799 Euro och angiven vikt 11,2 kg.

Går lätt att "slipa av" till strax under 11 kg genom bara däckbyte, och ytterligare några hekto går enkelt att få bort genom byte från aluminium- till kolfiberdetaljer såsom sadelstolpe och styre i första hand. Prickar av alla andra punkter i önskelistan för övrigt.

Om du vill plocka ihop din egen cykel är Ribbles hemsida trevlig att jobba med. Du kan välja singelklinga och allehanda annat. Svårt att ge dig bra råd eftersom vi inte känner till din budget:

Det är väl iofs utan pedaler?
Ja, vikten brukar väl oftast anges utan pedaler? Det gäller väl allmänt i cykelvärlden och inte bara denna.

Tillägg: Men vill man vara säker kan man ju alltid fråga i Canyons kundsupport via chatt eller mail. Oavsett är det en väldigt lätt cykel. Anser jag åtminstone.

Jag valde en vettig gravelbike och pratade med butiken där jag köpte att jag ville att de skulle byta styre och bromsar. Inga problem.
Pendlat på den i några år nu och funkar prima. Under 9 kg är inte jättesvårt att nå.

Ja, vikten brukar väl oftast anges utan pedaler? Det gäller väl allmänt i cykelvärlden och inte bara denna.
Visst, men det gäller att man är medveten om det när man gör en jmf

Örjan Lax sa:
Oavsett är det en väldigt lätt cykel.
+1
(Om man får skriva det nu i nya Happy?)

Jag valde en vettig gravelbike och pratade med butiken där jag köpte att jag ville att de skulle byta styre och bromsar. Inga problem.
Blir inte sittställningen väldigt "annorlunda" då?
För om man endast byter från bock => rakt styre blir ju avståndet till styret ~10cm kortare,
vilket är svårt att åtgärda mha längre styrtapp.

Blir inte sittställningen väldigt "annorlunda" då?
För om man endast byter från bock => rakt styre blir ju avståndet till styret ~10cm kortare,
vilket är svårt att åtgärda mha längre styrtapp.

Allt beror nog på hur man vill sitta. Jag ville inte sitta som på en räcer men med rakt styre utan mer som jag sitter på min MTB. Lite mer upprätt och med bra bredd på styret. Om man vill kanske man går upp någon storlek men för min del blev det precis vad jag ville ha.

Det går ju även att bygga sig en! Det finns ju lite billiga ramar här och var. Just detta bygget kostade väl mellan 3-4K, men då hade jag ju lite grejer liggandes...
A1B05CAA-32E0-475B-82B0-1F791252ABA7.jpeg

25EFABDC-2DA7-4A82-A226-9F588D1E9D37.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp