GT Grade som pendelhärke?

mawa

Aktiv medlem
Går i n+1-funderingar på att skaffa mig en pendlare och har hittat GT Grade Tiagra som verkar schysst för prislappen, med plats för skärmar + lite fetare däck. Har ca 30km enkel väg till största delen på cykelbana som är kontaminerad av dödsgrus mellan oktober/november och maj. Lär också bli en del isfläckar längs vägen p.g.a. träd, tunnlar och annat vilket gör att dubbdäck känns bra.

Pratade dock med en säljare i tisdags som sa att det var lite dåligt med plats för dubbdäck tillsammans med riktiga skärmar och att det därför lätt kunde sätta igen vid moddigt väglag. Nu kommer jag förmodligen inte att cykelpendla när det är som mest moddigt och slaskigt så jag funderar på hur stort problemet kan bli.

Någon som kör GT Grade och kan bekräfta/dementera platsbrist tillsammans med skärmar?
Får man problem även utan moddigt väglag?
Finns det dubbdäck som är smalare än 35-622 som är värda att använda?
Bättre/lika bra hojar i samma prisklass 8-10k?

Har nu pendlat i ca 100mil på min GT grade carbon 105. Utgångspunkten för mitt köp var liknande, cykeln skulle användas dagligen som pendlarhoj men också vara kul att sticka ut på en längre träningsrunda.
Jag körde på schwalbe marathon winter, 35mm och cavo skärmar. Det är inte mycket plats kvar och det är lite pill att få skärmarna att sitta, men det går.
Jag kan inte uttala mig om alu varianten men är väldigt nöjd med cf. Har pendlat på en Kona Jake förut och den har en hel del mer plats för däcken, så jag skulle vilja säga att det är ett vettigt alternativ i den prisklassen. Kolla också de tyska nätbutikerna, går kanske att hitta en cube/rose/canyon för samma peng.

GTn ser ut som en väldigt trevlig cykel tycker jag! Däremot kan jag ha svårt att motviera ett köp om du redan innan vet att det kommer bli problem att montera skärmar i kombination med dubbdäck. Ska du pendla 3 mil varje dag måste grejerna funka bra, annars kommer du troligtvis inte använda den som dagligt transportmedel.

Det fanns förliden vinter mer än ett fabrikat på dubbat som var 30-622.
Och precis som senaste vintern var det i år en á två dagar (i GBG) som det möjligen kanske hade varit vettigt med dubb- och dom två dagarna kan man cykla lite försiktigare :-)

Så bor du inte i extremt grisiga trakter so go for it!

Den tilltänkta pendelvägen är till och från Gbg via banvallen 1-2 ggr i veckan, och då inte när det är som grisigast, utan mer som idag när det är torrt och hyggligt rent på vägarna förutom gruset + eventuella isfläckar. Så går ett par Marathon Winter fritt i sådant väglag är jag nöjd. :)

Jag kör en Grade 2015 som ursprungligen var kittad med Clarisgruppen, men har bytt i stort sett allt. Tror dock att det är samma ram som den med Tiagra. Jag hade aldrig fått plats med 35 mm dubb + skärm. Kör med 30 mm Schwalbe Winter och Specialized Plug & Play-skärmar som var de enda som funkade eftersom de är smala, men ändå täcker rätt bra. Trots det är det ändå inte direkt mycket plats kvar...

Annars är det en jävligt skön hoj som jag kan rekommendera.
http://happyride.se/forum/read.php/1/1018819/2858800#msg-2858800

Jag pendlar på en Grade Tiagra med 35 mm Marathon Winter och SKS Longboard-skärmar utan större problem. Om det har kommit nysnö kan det bygga lite i skärmarna så det låter lite, men inget som påverkar funktionen. Lite mippel att få skärmarna på plats utan skav men väl på plats är det inga problem.

Med ett par Cavo eller SKS Longboards i rätt bredd, känns det som att det kommer bli super för min pendling. Orkar inte nöta 6mil/dag i mycket slask/snö ändå. Tack för allas input!

Nu har den premiärrullats.

Var rädd att den skulle kännas lite trög men den kändes rätt mycket som en racer faktiskt. :)

DSC_0480.JPG

Köpte du Schwalbe winter också?

Själv tyckte jag att de var hemska jämfört med W106 från soumi tyres som jag köpte senare och slutligen körde med hela vintern.

Det blev ett par CX Comp efter en del velande. Ville vänta med vinterdäck till vintern och för nu var det främst gruset som däcken skulle tåla.

Börjar undra om kolplast varianten är värt det om man då kollar enbart på vikten, om din väger 11 kg. Med cx däck och hjul, dubbla uppsättningar lampor, en halvfull flaska och sadel väska med slang, pump, multiverktyg och däckavtagare, väger min 11.2kg...

Min är stl 56, och är på bilden kittad med 35-622 ovikbara Cx-däck och PD-M520 utöver skärmarna och reflexerna. Skulle jag slänga på ett par lampor, halv flaska vatten och en nödväska landar det säkert någonstans kring 12-12,5kg. Blir ju ändå runt kilot i skillnad så sett.

Det är ju mycket snack om att geometrin skiljer sig mellan ramar för bock resp rakt styre. Men spontant verkar ju Grade ha samma ram för olika styren. Kommentarer på det?

marxos sa:
emmer sa:
Billigare så.
(Finns fler än GT som gör så.)
Men då kan det inte vara helt galet ändå? Alla Grade verkar ju ha fått hyfsad kritik. Ser det ut som om denna är en kompromiss geometriskt, eller som en bockram man också valt att ge rakt styre?
Grade är väl en typisk "gruspendlargeometri".
(Jämför jag min CX - som inte är extrem - så är den Grade storlek S i stack men XL i reach vilket väl säger något om hur upprätt Grade är.)

Köpte en från wiggle idag. Gt grade tiagra 2016. Demo-ex. Med sks Longboard blev det 6800kr. Sjukt prisvärd hoppas jag på.

Hoppas den inte är för repig och så bara.

melldorwin sa:
Köpte en från wiggle idag. Gt grade tiagra 2016. Demo-ex. Med sks Longboard blev det 6800kr. Sjukt prisvärd hoppas jag på.

Grattis. Har en 2016 105 och pendlar på. Repor gör mig inte så mycket på en brukshoj. Det hör liksom till.

ceel sa:
melldorwin sa:

Grattis. Har en 2016 105 och pendlar på. Repor gör mig inte så mycket på en brukshoj. Det hör liksom till.

Ångrade mig då det stod "paint damaged top tube" tog en 2016 105 ist. 8800kr.

melldorwin sa:
ceel sa:
melldorwin sa:

Du lär inte bli besviken. :) Wiggle måste köpt in många 2016 för de har reat den länge nu... Jag köpte min redan för ett par månader sen. Redan då på 30℅

ceel sa:
melldorwin sa:
ceel sa:
melldorwin sa:

Du lär inte bli besviken. :) Wiggle måste köpt in många 2016 för de har reat den länge nu... Jag köpte min redan för ett par månader sen. Redan då på 30℅

Hoppas inte det ☺ riktigt bra pris med tanke på vad man får. Hittar inget som utmanar direkt för dom pengarna!

Beställde från wiggle i tisdags. Idag, fredag, ringde DHL och sa att dom kommer i eftermiddag ☺ tur man är ledig idag. Kommer bli en fin eftermiddag med montering av skärmar, flaskställ etc.. ?

melldorwin sa:
Beställde från wiggle i tisdags. Idag, fredag, ringde DHL och sa att dom kommer i eftermiddag ☺ tur man är ledig idag. Kommer bli en fin eftermiddag med montering av skärmar, flaskställ etc.. ?

Skönt när saker funkar som dom ska. =) Ha en bra monterings-eftermiddag!

Monterat någon timme eller två och är färdig med allt. Blir premiär imorgon! Hittills. Nöjd med allt. Tog 4 dagar från då jag beställde tills att jag hade den hemma. Inga skador och allt är som det ska!

God kväll!

Bilagor

• 20161021_155152.jpg
    20161021_155152.jpg
    353 KB · Besök: 59
Tummen upp! Alla gillar inte ramdesignen, men jag tycker de är riktigt fräsiga. Kul med något som sticker ut från mängden och är personliga!

Recension efter lite mer användning? De har ju blivit happyfavorit i trådarna, men det här är nog den första jag ser som beställts.

Har kört min i dryga två månader nu. Mitt enda klagomål är att klistret på Alexrims-klibborna är någon form av Belsebub-sperma som inte går bort med varken t-sprit, label off, aceton eller 5-56...

I övrigt så går den mjukt å fint. Mina hjul har hållt sig raka trotts hopp över trottoarkanter och halvfyllda diken. Inga lättviktshjul, men för pendling duger de fint. Jag kommer nog köpa ett par Cosine 23mm hjul att ha för torra dagar och sätta dubbdäcken på de som följde med.
Jag valde storlek utifrån min fincykel då GTn hade samma reach/stack inomen mm. GTn kom dock med 120mm stam och jag har 100mm på fincykeln. Först trodde jag att jag skulle byta den på GTn, men nu efter ett tag så sätter jag nog en längre stam på fincykeln till våren. :)
Min har fått biltemas 50mm breda stänkor på sig. De behövde modifieras en del för att komma tillräckligt högt upp i gaffeln, men det gick snabbt med dremeln...

emmer sa:
ceel sa:
Mitt enda klagomål är att klistret på Alexrims-klibborna är någon form av Belsebub-sperma som inte går bort med varken t-sprit, label off, aceton eller 5-56...
Provat varmt vatten? Vattenbaserad lim löser man inte så bra med kolväten... :-)

Jag gjorde ett nytt test idag. Hade på allt jag hittade hemma. Till sluta gav jag upp och skulle torka av fälgen med lite Bräkleen för att den kändes oljig efter allt jag haft på. Vips så hittade jag något som bet på klistret. Mycket Bräkleen och mycket gnuggande.

Extra elaka klibbor var det. Man fick lätt av klistermärket, men ALLT klister satt kvar på fälgen. Själva märket hade inget klister alls på baksidan. Men men, nu är hjulen rena iaf.

Frankenstein's Bike sa:
Tummen upp! Alla gillar inte ramdesignen, men jag tycker de är riktigt fräsiga. Kul med något som sticker ut från mängden och är personliga!

Recension efter lite mer användning? De har ju blivit happyfavorit i trådarna, men det här är nog den första jag ser som beställts.

Hej!

Har bara kört ca 5 mil med den. Håller fortfarande på att dona lite med inställningar. Lär fortsätta under veckan med finjustering. Men ska bli en veckas pendling nu så återkommer med utförlig recension efter sisådär 20 mil!

ceel sa:
Har kört min i dryga två månader nu. Mitt enda klagomål är att klistret på Alexrims-klibborna är någon form av Belsebub-sperma som inte går bort med varken t-sprit, label off, aceton eller 5-56...

I övrigt så går den mjukt å fint. Mina hjul har hållt sig raka trotts hopp över trottoarkanter och halvfyllda diken. Inga lättviktshjul, men för pendling duger de fint. Jag kommer nog köpa ett par Cosine 23mm hjul att ha för torra dagar och sätta dubbdäcken på de som följde med.
Jag valde storlek utifrån min fincykel då GTn hade samma reach/stack inomen mm. GTn kom dock med 120mm stam och jag har 100mm på fincykeln. Först trodde jag att jag skulle byta den på GTn, men nu efter ett tag så sätter jag nog en längre stam på fincykeln till våren. :)
Min har fått biltemas 50mm breda stänkor på sig. De behövde modifieras en del för att komma tillräckligt högt upp i gaffeln, men det gick snabbt med dremeln...

Har med stripat ett par akexrims från klibbor. Aldrig igen. Klistermärkena delar sig och kvar blir en vit dekal som lossnar i små fina bitar åt gången. Därunder allt lim som sitter som själva FN.

Tillbaka
Topp