Gula Stigen grusad, bokstavligt talat!! :'(

AndyGson

Medlem
När jag kom fram till Skarholmen var det med en tår i ögat jag kunde konstatera att Uppsalas bästa mtb-led bokstavligt talat grusats. För några år sedan grusade kommunen den första biten ut från centrum men nu har de jämnat nästan hela leden och helt förstört den tidigare roliga varierande terrängen. Jag kunde varenda rot och sten på leden i huvudet.
Hur tänker man här undrar jag. Visst att det ska vara tillgängligt för alla men då ska vi jämna varenda stig i Lunsen och Nåsten med marken också eller? Folk stannar till från hela Sverige för att cykla Gula stigen, vilket antagligen inte kommer ske i samma utsträckning nu..
Vad anser ni om detta?

Likadant med Sörmlandsleden, första stigpartiet som var tekniskt är nu grusat och hårdpackat och 2m bred sedan ett par år. Förjävligt.

Tillgänglighet förstår man och den e lite knepig men man kanske får överväga hur många som cyklar där och hur många rullstolsbunda som kör på grusleder. Har nog aldrig stött på rullstol på en grusled vad jag kan erinra mig.
Man förlorar lite av skogskänslan med 2m bred led också.

Så här ser det alltså ut

Bilagor

• 827BF981-30B3-4F9D-AEFF-F54EE1E97A74.jpeg
    827BF981-30B3-4F9D-AEFF-F54EE1E97A74.jpeg
    551.1 KB · Besök: 156
AndyGson sa:
Folk stannar till från hela Sverige för att cykla Gula stigen, vilket antagligen inte kommer ske i samma utsträckning nu.

Gör folk verkligen så? Alltså, den var en helt okej 15min transport till/från centrumet före/efter en tur i Lunsen eller Hågadalen/Nåsten men särskilt rolig eller spännande var den inte. Men(!), jag hörde genom Uppsala Stigcyklister att kommunen undersöker möjligheten att drar en ny mtb-bana ungefär parallelt med den nuvarande stigen.

Jag håller med pnkcow, ok transport. Inte ens innan omdragningen för tio (? typ?) år sedan var det särskilt kul cykling.

RicoShredderKowalski sa:
Den är så dåligt grusad och ojämn att de lika gärna kunde gjort pumptrack av den med doserade kurvor.

Fast den kommer ju sätta sig. Personligen tycker jag det är skittråkigt, MEN att dra det till ”Uppsalas bästa mtb led”, då kan man inte åkt mycket på andra ställen än just gulan.

Det görs ju reklam i stan (såg i lilla västra entrén på gränby) att det satsas på att bli den bästa cykelstaden... Så kanske förväntat?

Loftberg sa:
Jensen sa:
Så här ser det alltså ut
Är det den före detta sista tekniska biten strax efter Gottsunda Allé (från stan sett)?
Om man kommer från stan så är det strax efter trappan ner o precis innan stora ängen (de de ju grusat lila brett med, men är det kommunens mark?). Där bilden ä tagen har det typ alltid varit ett surhål

Skulle vilja säga att den är allmänt känd åtminstone bland cykelnördar. Med bästa så syftar jag främst på variationen och att den börjar mitt i centrum, 200 m från min dörr, och i stort sett är(var) stigcykling i en mil till Skarholmen..

Indianer och Vita...

Ja du, det är väl samma som hände i Sicklaskiftet. De närboende hade renoverat klart köken och badrummen tillräckligt många gånger så nu var det dags för skogen. Antar att de hade klagar höggljutt fram tills nu på förstörelsen som cyklingen innebar...

Tillbaka
Topp