Gx eagle kedjor klena?

Gx eagle kedjor klena?
Intressant det där med avfettning, det hade inte jag tänkt på.

Vad skall man använda för att rengöra när kedjan blivit rejält grisig? Känns som att bara vatten inte riktigt räcker när när sand och stendamm letat sig in ordentligt, men man kanske ändå skall nöja sig med det, och sedan smörja in på nytt?

Min GX-kedja är nästan slut, och en ny ligger och väntar på att jag skall orka byta.

Gx eagle kedjor klena?
rddevil80 sa:
Min NX Eagle kedja hade en hel del defekter efter 3 månaders användning.

Har nu beställt KMC X12 Ti-N Gold i hopp att den är bättre!

Var tvungen att ta bilder på min GX kedja och den är lika illa däran som din. Har aldrig varit i närheten av att ha en så usel kedja.

3236C2A2-AF6F-4AAC-A056-7F7AB3388C46.jpeg

85B189D6-36E9-4EEF-A426-933926099E2F.jpeg

Gx eagle kedjor klena?
om det inte är en dålig batch??

tyder väl detta på att vägs ände när det gäller smala kedjor och smala sidopaneler med tydlighet har passerats.

Gx eagle kedjor klena?
Tack för varningen. Jag har konsekvent kört Shimano-kedjor (mest XTR) sedan 1994 och aldrig haft ett kedjebrott - förvisso anekdotisk bevisning, men gott nog för att avhålla mig från att byta.

Gx eagle kedjor klena?
Var tvungen att kika på min egen GX-kedja nu. Inga sprickor, vilket var väntat efter jag sällan har problem med kedjor.
(Enda gången var en 10s Ultegra för många år sedan. Jag tror att shimano medgav vissa program då)

Gx eagle kedjor klena?
NiclasY sa:
Var tvungen att kika på min egen GX-kedja nu. Inga sprickor, vilket var väntat efter jag sällan har problem med kedjor.
(Enda gången var en 10s Ultegra för många år sedan. Jag tror att shimano medgav vissa program då)

+1 Inne på min andra GX och dom har hållit bra, nästa gång kanske man får gå upp på X0 om man riskerar sånt här.

Gx eagle kedjor klena?
@AX3L : tackar !

@hungrig: kedjan blir mindre grisig med visa oljor. Jag är nöjd med Motorex wet lube som var bättre än Finish Line. Andra har kanske erfarenhet av andra produkter.
Jag brukar för övrigt torka av kedjan med en trasa innan och efter jag oljar in kedjan.

Gx eagle kedjor klena?
kais01 sa:
om det inte är en dålig batch??

tyder väl detta på att vägs ände när det gäller smala kedjor och smala sidopaneler med tydlighet har passerats.

Möjligen dålig batch. Googlar man lite så finner man trådar och recensioner ungefär ett år bak i tiden som tar upp liknande problem.

Gx eagle kedjor klena?
Kontaktade nordiska distributören, och fick svar inom en timme att de kände till problemet, och att jag skulle kontakta inköpsstället för att få en ny kedja. Verkar alltså vara en dålig batch.

Gx eagle kedjor klena?
skönt att höra om den dåliga batchen. det där såg annars inte ut som kedjor man skulle vilja vara beroende av.

okul att bli stående ute i vildmark.

apropå andra kedjeproblem; tänker på folk som regelmässigt sätter på ny drivlina inkl kedja inför långlopp och så. bra att kolla någon timme att allt lirar.

Gx eagle kedjor klena?
40 mil gammal GX kedja
Vid start i nedförsbacke, asfalt, med tyngre växel så känner jag bara hur kedjan ger med sig.

EC93B829-D8E0-4BBD-A1C4-FEB857E7A81F.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp