Ha de!
Tjena!
Genom att starta denna tråd hoppas jag att jag kan få svar på vad jag bör eller kan göra åt min situation gällande min cykel. Jag ska försöka att förklara situationen så kort samt så bra som möjligt.
I maj 2020 köpte jag en Trek marlin 5 från Team sportia som aldrig har fungerat som den ska. Jag har konstant haft problem efter problem med cykeln sen den köptes, vilket har gjort att jag nästan inte har kunnat cykla på den alls.
En kort beskrivning av en del utav alla problem jag haft med cykeln sen första dagen jag köpte den:
Skeva bromsskivor
Nästa obefintlig bromsverkan bak och fram
Tjutande bromsskivor vid inbromsning
Växlar som aldrig har fungerat som de ska
Böjd kedja
Vevlager knakar när man trampar (sker i uppförsbacke, och på höga växlar)
Baknav
frihjulsbody
Cykeln har varit inlämnad på verkstad väldigt många gånger för ovanstående fel, endast bromsskivor och bromsverkan har fixats någorlunda. Gång på gång har jag bett Team sportia att fixa cykeln, men de lyckas aldrig. Mekanikern som har fixat cykeln har alltid påpekat att det är en billig cykel och att det är därför den inte går att fixa. Jag är till 100% medveten om vad för cykel jag har, dessutom köpte jag den just för att den var billig. Oavsett vad, en "MTB" för 5 000kr ska gå att cykla på och den ska klara lättare stigar i skogen utan några konstigheter, något även säljaren påpeka när jag köpte den. Men den går inte ens att cykla med på asfalt. Växlarna fungerar inte, varken bak eller fram, det har dem aldrig gjort. Totalt, mellan köpet i mitten av maj till mitten av juni 2020, var cykeln på verkstad 5-6 gånger utan att problemen åtgärdades. Därefter har den varit inne flertalet gånger till, tappat räkningen.
För 3 veckor sedan gav navet och bodyn upp helt och hållet. Detta efter att mekanikern 2021 drog åt kassetten istället för att kolla skicket på navet och bodyn, trots att jag bad denne inspektera på grund av att jag misstänkte att något där var fel. Efter att mekanikern "hade löst problemet" så cyklade jag korta sträckor 3 gånger, men tröttna sedan på att inget på cykeln fungerade så jag ställde in den i förrådet. Där fick cykeln stå fram tills för 3 veckor sedan, hann cykla 2 mycket korta turer med min hund på en grusväg innan navet gick åt skogen. Återigen, precis så som det har varit sedan inköp, äger jag en cykel som är obrukbar. Lämnade in den som garantiärende förra veckan, en annan mekaniker skulle fixa cykeln denna gången. Men den mekanikern som tidigare har mekat med cykeln var den som tog emot cykeln vid inlämningen på verkstan, nu var det inte en billig cykel längre utan nu istället var det enligt honom en skrot cykel. Hans inställning mot min cykel får mig till att fundera om han verkligen har försökt att fixa cykeln när den har varit inlämnad, han kanske sket i vilket i och med att det är som han säger en billig cykel och tydligen skrot till och med.
Alla dessa problem med drivlinan har medfört i extrem slitage på drivlinan på orimligt kort tid. Kedja, kassetten, dreven i fram och rulltrissorna på bakväxeln ser ut som att de har gått flera hundra mil, när de i själva verket har gått som högst 12-15 mil sen cykeln var ny, eftersom jag nästan inte alls har kunnat använda cykeln sen den köptes.
Min beskrivning om situationen är extremt nedkortad för att ni inte skall behöva läsa en hel roman. Jag tror och hoppas att jag fick med det viktigaste. Har ni några tips på hur jag kan lösa detta? Har Team sportia ansvar över att åtgärda alla problem som de har orsakat, t.ex. de skador som förekommit på drivlinan på grund av felaktiga delar eller felaktig inställning av växlarna? Har de ansvar över att åtgärda resterande ursprungliga fel som t.ex. bromsar, vevlager, böjd kedja? Visst bör jag kunna förvänta mig att en cykel som jag köper ny ska fungera att cykla på? Reklamation, är det något som är aktuellt i mitt läge?
Det enda jag vill är att få börja cykla igen och då på en cykel som fungerar. Hela tanken med att köpa en billig MTB var just att ha något som jag kan lära mig på, men på grund av den aldrig funkar så har jag knappt inte ens fått börja lära mig att cykla MTB.
Genom att starta denna tråd hoppas jag att jag kan få svar på vad jag bör eller kan göra åt min situation gällande min cykel. Jag ska försöka att förklara situationen så kort samt så bra som möjligt.
I maj 2020 köpte jag en Trek marlin 5 från Team sportia som aldrig har fungerat som den ska. Jag har konstant haft problem efter problem med cykeln sen den köptes, vilket har gjort att jag nästan inte har kunnat cykla på den alls.
En kort beskrivning av en del utav alla problem jag haft med cykeln sen första dagen jag köpte den:
Skeva bromsskivor
Nästa obefintlig bromsverkan bak och fram
Tjutande bromsskivor vid inbromsning
Växlar som aldrig har fungerat som de ska
Böjd kedja
Vevlager knakar när man trampar (sker i uppförsbacke, och på höga växlar)
Baknav
frihjulsbody
Cykeln har varit inlämnad på verkstad väldigt många gånger för ovanstående fel, endast bromsskivor och bromsverkan har fixats någorlunda. Gång på gång har jag bett Team sportia att fixa cykeln, men de lyckas aldrig. Mekanikern som har fixat cykeln har alltid påpekat att det är en billig cykel och att det är därför den inte går att fixa. Jag är till 100% medveten om vad för cykel jag har, dessutom köpte jag den just för att den var billig. Oavsett vad, en "MTB" för 5 000kr ska gå att cykla på och den ska klara lättare stigar i skogen utan några konstigheter, något även säljaren påpeka när jag köpte den. Men den går inte ens att cykla med på asfalt. Växlarna fungerar inte, varken bak eller fram, det har dem aldrig gjort. Totalt, mellan köpet i mitten av maj till mitten av juni 2020, var cykeln på verkstad 5-6 gånger utan att problemen åtgärdades. Därefter har den varit inne flertalet gånger till, tappat räkningen.
För 3 veckor sedan gav navet och bodyn upp helt och hållet. Detta efter att mekanikern 2021 drog åt kassetten istället för att kolla skicket på navet och bodyn, trots att jag bad denne inspektera på grund av att jag misstänkte att något där var fel. Efter att mekanikern "hade löst problemet" så cyklade jag korta sträckor 3 gånger, men tröttna sedan på att inget på cykeln fungerade så jag ställde in den i förrådet. Där fick cykeln stå fram tills för 3 veckor sedan, hann cykla 2 mycket korta turer med min hund på en grusväg innan navet gick åt skogen. Återigen, precis så som det har varit sedan inköp, äger jag en cykel som är obrukbar. Lämnade in den som garantiärende förra veckan, en annan mekaniker skulle fixa cykeln denna gången. Men den mekanikern som tidigare har mekat med cykeln var den som tog emot cykeln vid inlämningen på verkstan, nu var det inte en billig cykel längre utan nu istället var det enligt honom en skrot cykel. Hans inställning mot min cykel får mig till att fundera om han verkligen har försökt att fixa cykeln när den har varit inlämnad, han kanske sket i vilket i och med att det är som han säger en billig cykel och tydligen skrot till och med.
Alla dessa problem med drivlinan har medfört i extrem slitage på drivlinan på orimligt kort tid. Kedja, kassetten, dreven i fram och rulltrissorna på bakväxeln ser ut som att de har gått flera hundra mil, när de i själva verket har gått som högst 12-15 mil sen cykeln var ny, eftersom jag nästan inte alls har kunnat använda cykeln sen den köptes.
Min beskrivning om situationen är extremt nedkortad för att ni inte skall behöva läsa en hel roman. Jag tror och hoppas att jag fick med det viktigaste. Har ni några tips på hur jag kan lösa detta? Har Team sportia ansvar över att åtgärda alla problem som de har orsakat, t.ex. de skador som förekommit på drivlinan på grund av felaktiga delar eller felaktig inställning av växlarna? Har de ansvar över att åtgärda resterande ursprungliga fel som t.ex. bromsar, vevlager, böjd kedja? Visst bör jag kunna förvänta mig att en cykel som jag köper ny ska fungera att cykla på? Reklamation, är det något som är aktuellt i mitt läge?
Det enda jag vill är att få börja cykla igen och då på en cykel som fungerar. Hela tanken med att köpa en billig MTB var just att ha något som jag kan lära mig på, men på grund av den aldrig funkar så har jag knappt inte ens fått börja lära mig att cykla MTB.