Ha de!

Pinner

Medlem
Ha de!
Tjena!

Genom att starta denna tråd hoppas jag att jag kan få svar på vad jag bör eller kan göra åt min situation gällande min cykel. Jag ska försöka att förklara situationen så kort samt så bra som möjligt.

I maj 2020 köpte jag en Trek marlin 5 från Team sportia som aldrig har fungerat som den ska. Jag har konstant haft problem efter problem med cykeln sen den köptes, vilket har gjort att jag nästan inte har kunnat cykla på den alls.
En kort beskrivning av en del utav alla problem jag haft med cykeln sen första dagen jag köpte den:

Skeva bromsskivor
Nästa obefintlig bromsverkan bak och fram
Tjutande bromsskivor vid inbromsning
Växlar som aldrig har fungerat som de ska
Böjd kedja
Vevlager knakar när man trampar (sker i uppförsbacke, och på höga växlar)
Baknav
frihjulsbody

Cykeln har varit inlämnad på verkstad väldigt många gånger för ovanstående fel, endast bromsskivor och bromsverkan har fixats någorlunda. Gång på gång har jag bett Team sportia att fixa cykeln, men de lyckas aldrig. Mekanikern som har fixat cykeln har alltid påpekat att det är en billig cykel och att det är därför den inte går att fixa. Jag är till 100% medveten om vad för cykel jag har, dessutom köpte jag den just för att den var billig. Oavsett vad, en "MTB" för 5 000kr ska gå att cykla på och den ska klara lättare stigar i skogen utan några konstigheter, något även säljaren påpeka när jag köpte den. Men den går inte ens att cykla med på asfalt. Växlarna fungerar inte, varken bak eller fram, det har dem aldrig gjort. Totalt, mellan köpet i mitten av maj till mitten av juni 2020, var cykeln på verkstad 5-6 gånger utan att problemen åtgärdades. Därefter har den varit inne flertalet gånger till, tappat räkningen.

För 3 veckor sedan gav navet och bodyn upp helt och hållet. Detta efter att mekanikern 2021 drog åt kassetten istället för att kolla skicket på navet och bodyn, trots att jag bad denne inspektera på grund av att jag misstänkte att något där var fel. Efter att mekanikern "hade löst problemet" så cyklade jag korta sträckor 3 gånger, men tröttna sedan på att inget på cykeln fungerade så jag ställde in den i förrådet. Där fick cykeln stå fram tills för 3 veckor sedan, hann cykla 2 mycket korta turer med min hund på en grusväg innan navet gick åt skogen. Återigen, precis så som det har varit sedan inköp, äger jag en cykel som är obrukbar. Lämnade in den som garantiärende förra veckan, en annan mekaniker skulle fixa cykeln denna gången. Men den mekanikern som tidigare har mekat med cykeln var den som tog emot cykeln vid inlämningen på verkstan, nu var det inte en billig cykel längre utan nu istället var det enligt honom en skrot cykel. Hans inställning mot min cykel får mig till att fundera om han verkligen har försökt att fixa cykeln när den har varit inlämnad, han kanske sket i vilket i och med att det är som han säger en billig cykel och tydligen skrot till och med.

Alla dessa problem med drivlinan har medfört i extrem slitage på drivlinan på orimligt kort tid. Kedja, kassetten, dreven i fram och rulltrissorna på bakväxeln ser ut som att de har gått flera hundra mil, när de i själva verket har gått som högst 12-15 mil sen cykeln var ny, eftersom jag nästan inte alls har kunnat använda cykeln sen den köptes.

Min beskrivning om situationen är extremt nedkortad för att ni inte skall behöva läsa en hel roman. Jag tror och hoppas att jag fick med det viktigaste. Har ni några tips på hur jag kan lösa detta? Har Team sportia ansvar över att åtgärda alla problem som de har orsakat, t.ex. de skador som förekommit på drivlinan på grund av felaktiga delar eller felaktig inställning av växlarna? Har de ansvar över att åtgärda resterande ursprungliga fel som t.ex. bromsar, vevlager, böjd kedja? Visst bör jag kunna förvänta mig att en cykel som jag köper ny ska fungera att cykla på? Reklamation, är det något som är aktuellt i mitt läge?

Det enda jag vill är att få börja cykla igen och då på en cykel som fungerar. Hela tanken med att köpa en billig MTB var just att ha något som jag kan lära mig på, men på grund av den aldrig funkar så har jag knappt inte ens fått börja lära mig att cykla MTB.
 

mcperand

Aktiv medlem
Ha de!
Om det är samma uppenbarligen ointresserade tekniker du får prata med varje gång så skulle jag ta upp det med butikschefen, för det verkar på din beskrivning (som givetvis bara är den ena sidan, men den sida vi har hört här) verkar de inte bara ha ett cykelkvalitetsproblem utan även ett servicenivåproblem. Teknikern verkar vara ett större problem än själva cykeln.
 

RäsTobbe

Medlem
Ha de!
Med alla dessa problem så får jag känslan att cykeln bara fått en slarvig fabriksmontering typ, alltså inte fått en riktig övergång av mekaniker för att göra den cyklingsbar...
Jag tänker på noll bromsverkan som du säger, har ingen avfettat bromsskivorna kanske? och växlarna inte justerade ens? osv.

Det låter ändå otroligt om det finns en cykelmekaniker i butiken.
De har haft så många chanser att fixa den så nu kan du kräva återköp.
 

Pfaff

Aktiv medlem
Ha de!
Inte direkt bra reklam för den butiken. Ditt ärende håller väl,på att överskrida tvåårsgränsen så reklamera snabbt som tusan.

Tyvärr när det gäller cykelmekaniker är det så att ”Ingen speciell utbildning krävs utan du kan bli upplärd på arbetsplatsen direkt. Det är meriterande att ha utbildning från gymnasiets Industritekniska programmet eller en annan gymnasial utbildning, helst med teknisk- eller fordonsinriktning.”

Någon certifiering verkar inte heller finnas så vilken klåpare som helst kan stoltsera med titeln.
 

Stumpy

Aktiv medlem
Ha de!
Har butiken sålt på dig en cykel som inte håller för det ändamålet du sagt att du vill ha den till och sedan inte kan åtgärda problemen som uppstått torde reklamation vara enda lösningen. Detta givet att du inte misshandlat cykeln, t ex genom att köra med hårt tryck på dåliga växelkombinationer eller att underlåta underhåll av drivlina och bromsar.
 

Pinner

Medlem
Ha de!
Med alla dessa problem så får jag känslan att cykeln bara fått en slarvig fabriksmontering typ, alltså inte fått en riktig övergång av mekaniker för att göra den cyklingsbar...
Jag tänker på noll bromsverkan som du säger, har ingen avfettat bromsskivorna kanske? och växlarna inte justerade ens? osv.

Det låter ändå otroligt om det finns en cykelmekaniker i butiken.
De har haft så många chanser att fixa den så nu kan du kräva återköp.
Precis, den kan knappast ha fått en ordentlig genomgång av mekanikern innan den såldes till mig.
Bromsverkan var nästintill noll, fick verkligen trycka hårt på bromsarna för att få stopp på cykeln.

Ja visst låter det otroligt! Denne personen jobbar endast i deras verkstad. Men något som han påvisat flertalet gånger är att han inte har någon som helst kunskap att serva eller laga cyklar. Bad honom lufta bromsarna vid ett tillfälle, fick till svars att man inte luftar bromsar på MTB. Man får ju hoppas att han egentligen vet att hydrauliska bromsar på en MTB behövs luftas ibland, precis som med alla hydrauliska bromsar. Han ljög antagligen för att han inte ville lufta mina bromsar :p
 

Pinner

Medlem
Ha de!
Har butiken sålt på dig en cykel som inte håller för det ändamålet du sagt att du vill ha den till och sedan inte kan åtgärda problemen som uppstått torde reklamation vara enda lösningen. Detta givet att du inte misshandlat cykeln, t ex genom att köra med hårt tryck på dåliga växelkombinationer eller att underlåta underhåll av drivlina och bromsar.
Jag frågade innan jag köpte cykeln om den klarar av att användas på stigar i skogen och lättare MTB spår, säljaren sa att det absolut inte är några problem och att den klarar av mer än så.
Dålig växelkombination har jag inte använt. Detta för att jag var väl medveten om vad jag skulle få för växlar på cykeln med min budget på 5 000kr. Jag läste därför en hel del om hur man växlar rätt med 3x och kollade även på olika videos där de förklarade allt detta.
Absolut hände det att jag vid något enstaka tillfälle inte hade full koll på vilken växel som låg i, dock insåg jag det fort när det väl blev fel.
Bromsarna har butiken gjort service på vid flera tillfällen. Kassett, rulltrissor, drev i fram och kedja har alltid rengjorts efter att jag har varit ute och cyklat. Efter tvätt på kedjan har jag använt WD-40 för att driva ut vatten som fastnat i "rullarna" eller vid andra ställen på kedjan. Därefter torkat av kedjan och lagt på ny kedjeolja.
Så jag har gjort allt jag kan för att hålla min cykel i bra skick :)
 

mamme1

Aktiv medlem
Ha de!

Pinner

Medlem
Ha de!
Inte direkt bra reklam för den butiken. Ditt ärende håller väl,på att överskrida tvåårsgränsen så reklamera snabbt som tusan.

Tyvärr när det gäller cykelmekaniker är det så att ”Ingen speciell utbildning krävs utan du kan bli upplärd på arbetsplatsen direkt. Det är meriterande att ha utbildning från gymnasiets Industritekniska programmet eller en annan gymnasial utbildning, helst med teknisk- eller fordonsinriktning.”

Någon certifiering verkar inte heller finnas så vilken klåpare som helst kan stoltsera med titeln.
Verkligen inte! Det gjorde den redan 14 maj tyvärr.
Mekanikern i denna butik har säkert någon form av utbildning eller erfarenhet, men är nog framför allt obrydd. Om cykeln fungerar eller inte är inte särskilt viktigt för honom. Det märks då jag flera gånger knappt har kommit längre än 200 meter från butiken innan jag har upptäckt att problemen kvarstår.
 

rois

Aktiv medlem
Ha de!
Tyvärr när det gäller cykelmekaniker är det så att ”Ingen speciell utbildning krävs utan du kan bli upplärd på arbetsplatsen direkt. Det är meriterande att ha utbildning från gymnasiets Industritekniska programmet eller en annan gymnasial utbildning, helst med teknisk- eller fordonsinriktning.”

Någon certifiering verkar inte heller finnas så vilken klåpare som helst kan stoltsera med titeln.
Det är lite underligt att det inte finns gymnasieutbildningar för cykelmekaniker, eller någon form av yrkeshögskoleutbildning. Det finns ju gymnasieutbildningar för yrken som jag anser vara enklare än vad cykelmekanikeryrket är. En kunnig cykelmekaniker måste kunna en hel del, jag tror nästan lika mycket som en bilmekaniker.
 
Ha de!
Tycks vara en treårsregel sen 1/5-2020.
TS, reklamation tycks vara på sin plats, lycka till!
Tre års reklamationsrätt har varit regel betydligt längre än så, troligen sedan den tidigare lagen 1990:932 men det tänker jag inte svära på.
 

Pinner

Medlem
Ha de!
Det är lite underligt att det inte finns gymnasieutbildningar för cykelmekaniker, eller någon form av yrkeshögskoleutbildning. Det finns ju gymnasieutbildningar för yrken som jag anser vara enklare än vad cykelmekanikeryrket är. En kunnig cykelmekaniker måste kunna en hel del, jag tror nästan lika mycket som en bilmekaniker.
Jag skulle vilja säga att en bilmekaniker behöver ha en mycket bredare kunskap än vad en cykelmekaniker behöver. Nu arbetar jag inte som bilmekaniker, men är dock utbildad som mekaniker. Enligt mig är det oftast betydligt mycket mer simpelt att meka med en cykel än att meka med en bil. Då syftar jag inte på att alla arbeten på en bil är särskilt komplicerade heller, dock förekommer det många arbeten på en personbil som kräver såväl stor kunskap som tid. Detta är bara min personliga åsikt och kan absolut ha fel. Min erfarenhet med cykelmek är inte stor, dock vill jag ändå tro att jag har en tämligen god uppfattning gällande skillnaden på cykelmek respektive bilmek. Rätta mig gärna om jag har fel! :)
 

NickPick

Aktiv medlem
Ha de!
"Alla dessa problem med drivlinan har medfört i extrem slitage på drivlinan på orimligt kort tid. Kedja, kassetten, dreven i fram och rulltrissorna på bakväxeln ser ut som att de har gått flera hundra mil, när de i själva verket har gått som högst 12-15 mil sen cykeln var ny, eftersom jag nästan inte alls har kunnat använda cykeln sen den köptes."
Nu uskar du ju din cyklade mängd men ingen cykel ser ut att ha gått flera hundra mil efter inte ens tjugo mil. Det behöver du inte ens smörja kedjan för (egentligen).

Ja det är tråkigt med billiga cyklar, dom håller faktiskt inte ihop. Dyra cyklar håller inte heller ihop tyvärr.
 

rois

Aktiv medlem
Ha de!
Jag skulle vilja säga att en bilmekaniker behöver ha en mycket bredare kunskap än vad en cykelmekaniker behöver. Nu arbetar jag inte som bilmekaniker, men är dock utbildad som mekaniker. Enligt mig är det oftast betydligt mycket mer simpelt att meka med en cykel än att meka med en bil. Då syftar jag inte på att alla arbeten på en bil är särskilt komplicerade heller, dock förekommer det många arbeten på en personbil som kräver såväl stor kunskap som tid. Detta är bara min personliga åsikt och kan absolut ha fel. Min erfarenhet med cykelmek är inte stor, dock vill jag ändå tro att jag har en tämligen god uppfattning gällande skillnaden på cykelmek respektive bilmek. Rätta mig gärna om jag har fel! :)
Du har säkert rätt i en del. Jag är inte mekaniker, men jag har meckat både med bil, mc och cykel. En del bilmeckande kräver en hel del, exempelvis byta kamrem på moderna bilar. Men mycket är standard saker, byta olja, filter, tändstift, ställa ventiler mm. Det stora problemet med bilar som jag ser det är att allt sitter mer svåråtkomligt. Sen tycker jag det krävs en hel del av en cykelmekaniker, exempelvis bygga hjul på korrekt sätt, serva mer eller mindre komplicerade dämparsystem, veta vad som går att kombinera med vad (se många frågor på detta forum), ha koll på en mängd olika lager standarder etc. Jag anser att det borde finnas utbildningar för cykelmekaniker, det finns ju exempelvis för serveringspersonal (med risk att trampa någon på tårna)
 

Pinner

Medlem
Ha de!
"Alla dessa problem med drivlinan har medfört i extrem slitage på drivlinan på orimligt kort tid. Kedja, kassetten, dreven i fram och rulltrissorna på bakväxeln ser ut som att de har gått flera hundra mil, när de i själva verket har gått som högst 12-15 mil sen cykeln var ny, eftersom jag nästan inte alls har kunnat använda cykeln sen den köptes."
Nu uskar du ju din cyklade mängd men ingen cykel ser ut att ha gått flera hundra mil efter inte ens tjugo mil. Det behöver du inte ens smörja kedjan för (egentligen).

Ja det är tråkigt med billiga cyklar, dom håller faktiskt inte ihop. Dyra cyklar håller inte heller ihop tyvärr.
Nu skrev jag så för att ge en uppfattning av hur drivlinan ser ut. Jag vet egentligen inte själv hur en drivlina ser ut efter flera hundra mil då jag aldrig har sett en som gått så långt, eller rättare sagt som jag vet har gått så långt. Men för att förtydliga vad jag menar. Cykeln har gått max 12-15 mil sen den var ny, enligt mig är inte det långt eller har jag fel där? Ska det verkligen på så kort sträcka uppstå grader, nedslitna tänder och även vara slitet mellan tänderna där kedjans rullar glider på (hoppas du förstår vad jag menar). Kedjan är böjd vid flera länkar, mekanikern bytte två länkar som enligt honom var böjda redan 2 dagar efter jag köpte cykeln, dessutom verkar kedja vara sträckt, dock inget jag är säker på i och med att jag inte har verktyg för att kolla detta. Det bakre navet samt frihjulsbodyn var bara att kassera på grund av att vatten tagit sig in och resulterat i rostbildning, samt minskat fettets effektivitet, eller kanske rättare sagt funktion. Fettet var ljusbrunt p.g.a. rosten, tunnare än vad det ska vara och såg vattnigt ut. Navet är av "cup and cone" typen, rost hade bildats på glidytan för kullagren som i sin tur har orsakat överdrivet slitage på lagerna.
Det har dessutom vid ett par tillfällen tagit helt stopp när jag trampar, då har jag trott att kedjan har hoppat och fastnat mellan drevet och ramen, vilket den inte hade gjort. Vad som är orsaken till att det tar stopp ibland när jag trampar kan jag inte svara på, har försökt hitta orsaken utan framgång, oavsett så har det sannolikt medfört slitage på kedjan och säkert på andra delar också.
Just det, rulltrissornas lager har ett knastrande ljud, som att de skulle var fyllda med sand, och så har det alltid låtit så länge cykeln har varit i min ägo.
Jag hoppas att jag fick förklarat det lite bättre. En bättre förklaring kan jag inte ge, för jag vet inte exakt varför slitaget på drivlinan är större än normalt. Jag har gjort det jag kan för att underhålla drivlinan.

Nej, precis billiga cyklar håller oftast inte och det har jag aldrig förväntat mig att min skulle göra. Skillnaden är dock att min cykel aldrig har fungerat som den ska, oavsett vilka försök till åtgärder Team sportia har gjort.
 

Pinner

Medlem
Ha de!
Du har säkert rätt i en del. Jag är inte mekaniker, men jag har meckat både med bil, mc och cykel. En del bilmeckande kräver en hel del, exempelvis byta kamrem på moderna bilar. Men mycket är standard saker, byta olja, filter, tändstift, ställa ventiler mm. Det stora problemet med bilar som jag ser det är att allt sitter mer svåråtkomligt. Sen tycker jag det krävs en hel del av en cykelmekaniker, exempelvis bygga hjul på korrekt sätt, serva mer eller mindre komplicerade dämparsystem, veta vad som går att kombinera med vad (se många frågor på detta forum), ha koll på en mängd olika lager standarder etc. Jag anser att det borde finnas utbildningar för cykelmekaniker, det finns ju exempelvis för serveringspersonal (med risk att trampa någon på tårna)
Du har helt rätt! Jag tänkte inte alls på dämparsystemen eller ens på att bygga hjul. Dock att ha koll på lager standarder är kanske inte ett krav? Borde väl egentligen vara lätt att ta reda på, eller så kan man ha en lista framför sig?
Mycket på en bil är standard som du säger som t.ex. service som bör göras på alla bilar. Det som kanske inte riktigt är standard dock är ventilinställning. Det behöver man generellt sätt inte göra särskilt ofta på en och samma bil, behöver man det, så står sannolikt något inte rätt till i motorn. Ventilinställning på en MC, fyrhjuling, moped eller dylikt är mer vanligt förekommande. Särskilt på säg "Kina" fyrhjulingar, mopeder och fiddys. Där behöver man ofta ställa ventilerna det första man gör innan man kan starta motorn, sen behöver man göra det återigen efter några mil och så är det fram tills att motorn har gått minst 1 000 mil, därefter görs ventilinställning med längre intervaller. En MC har jag inte själv gjort ventilinställning på, men vet att det behövs göra tämligen ofta jämfört mot en personbil.

Oavsett så håller jag med dig om att det borde finnas utbildningar för cykelmekaniker. Det skulle kunna vara en inriktning på t.ex. fordonsprogrammet.
 

mcperand

Aktiv medlem
Ha de!
Angående billiga cyklar och vad de ska klara eller inte, om den är så billig att den inte förväntas fungera (vilket verkar vara teknikerns inställning) så ska väl en seriös butik inte sälja den? "Vår mjölk är jättebillig, men drick den inte" får vi inte höra så ofta från ICA eller COOP.

Angående vad som är svårt att skruva på eller inte, jag har meckat mycket cykel, mc (från renovering av gammelhojar till nya bruksfordon) och bilar (all husbehovsmek som inte kräver dyra datorer eller specialverktyg), och jag skulle nog säga att moderna bilar är lätta OM man klarar att följa de i bland krångliga och långa men detaljerade och tydliga instruktionerna som finns. Det samma gäller mc. Jag köpte servicehandboken (samma som de har på verkstaden) till min BMW F850GSA och den är utskriven på nästan 3000 sidor. Det som är svårt är el- och elektronikfel där man kan bli galen på att jaga ett kabelbrott eller ännu värre en liten skada på isoleringen som ibland jordar. Resten är recept och byt och släng. På cyklar slipper man elfel (EMTB låtsas vi inte om :rolleyes: ), men det är mycket mer som kan och måste finjusteras, ofta med någon form av maggropskänsla som grund. Där liknar de gamla motorcyklar som är det sämsta (bästa!) av två världar med både elfel och justeringar.
 

me.I.am

Aktiv medlem
Ha de!
Angående WD40 o liknande. Tror Happykonsensus är att inte använda det. Men i trådar som kommer in på det finns det lite olika åsikter.

De som säger "nej" tror jag menar att det är svårt att få bort all WD40 innan kedjeoljan appliceras och därmed så löser det upp oljan.

Ytterligheten är någon som bara använder WD40 och ingen kedjeolja "och har aldrig haft några problem".
 

Pinner

Medlem
Ha de!
Angående billiga cyklar och vad de ska klara eller inte, om den är så billig att den inte förväntas fungera (vilket verkar vara teknikerns inställning) så ska väl en seriös butik inte sälja den? "Vår mjölk är jättebillig, men drick den inte" får vi inte höra så ofta från ICA eller COOP.

Angående vad som är svårt att skruva på eller inte, jag har meckat mycket cykel, mc (från renovering av gammelhojar till nya bruksfordon) och bilar (all husbehovsmek som inte kräver dyra datorer eller specialverktyg), och jag skulle nog säga att moderna bilar är lätta OM man klarar att följa de i bland krångliga och långa men detaljerade och tydliga instruktionerna som finns. Det samma gäller mc. Jag köpte servicehandboken (samma som de har på verkstaden) till min BMW F850GSA och den är utskriven på nästan 3000 sidor. Det som är svårt är el- och elektronikfel där man kan bli galen på att jaga ett kabelbrott eller ännu värre en liten skada på isoleringen som ibland jordar. Resten är recept och byt och släng. På cyklar slipper man elfel (EMTB låtsas vi inte om :rolleyes: ), men det är mycket mer som kan och måste finjusteras, ofta med någon form av maggropskänsla som grund. Där liknar de gamla motorcyklar som är det sämsta (bästa!) av två världar med både elfel och justeringar.
Ja el- och elektronikfel är nog det värsta på bilar. Mekade med en skåpbil för något år sen som inte ville starta, helt strömlös var den. Jag letade efter felet länge utan att hitta det. Jag kollade alla kablar med multimeter, alla säkringar, relän och allt som har med elen att göra. Allt såg bra ut, till och när jag mätte med multimeter. Men den startade ändå inte. Jag hittade tillslut felet, det var en kabel som hade en liten skada på höljet så liten att det knappt syntes med blotta ögat. Skarvade på en ny kabel och bilen startade direkt 😂 Så jag håller med dig till fullo att elen är det värsta på en bil 🤪
 

Pinner

Medlem
Ha de!
Har tyvärr ingen bild på något annat än navet. Blir svårt att ta en bild eftersom cykeln redan sen förra veckan är inlämnad hos Team Sportia som garantiärende för navet. Vill du ha bild på navet så löser jag det :)
 

Pinner

Medlem
Ha de!
Angående WD40 o liknande. Tror Happykonsensus är att inte använda det. Men i trådar som kommer in på det finns det lite olika åsikter.

De som säger "nej" tror jag menar att det är svårt att få bort all WD40 innan kedjeoljan appliceras och därmed så löser det upp oljan.

Ytterligheten är någon som bara använder WD40 och ingen kedjeolja "och har aldrig haft några problem".
Okej. Jag har inte märkt av några problem än. Finns det något lämpligare medel att använda för att driva ut fukt från kedjan som du kan rekommendera?
 

Masjevel

Aktiv medlem
Ha de!
Tryckluft om man har tillgång till det men jag brukar göra som ovan. Dunka cykeln i backen ett par gånger för att få bort det värsta och sen torka av med trasa och sen låta cykeln soltorka.
 

Pinner

Medlem
Ha de!
IMG_20220428_124059.jpg
IMG_20220428_133652.jpg
IMG_20220428_131917.jpg
 

TobiasLj

Aktiv medlem
Ha de!
Mekanikern som har fixat cykeln har alltid påpekat att det är en billig cykel och att det är därför den inte går att fixa.
Det var en mycket märklig, till och med korkad, kommentar. Även den billigaste cykel från Biltema går att få bra ordning på som ny, och håller dessutom mer än två år.

Som många redan sagt så är det reklamation och jag hade valt att informera Trek oavsett om Team Sportia löser problemet eller inte.
 

Pinner

Medlem
Ha de!
Det var en mycket märklig, till och med korkad, kommentar. Även den billigaste cykel från Biltema går att få bra ordning på som ny, och håller dessutom mer än två år.

Som många redan sagt så är det reklamation och jag hade valt att informera Trek oavsett om Team Sportia löser problemet eller inte.
Jag håller med, och ännu mer korkad kommentar än så fick jag när lämnade in cykeln hos dem förra veckan. Då sa han "vi får väl se om vi får ordning på skroten" 😂
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Ha de!
Efter tvätt på kedjan har jag använt WD-40 för att driva ut vatten som fastnat i "rullarna" eller vid andra ställen på kedjan.
Du vet väl att sånt kan skvätta på bromsskivorna och sabba bromsverkan samt ge skrik-oljud?

Eller snarare - det skvätter helt säkert på bromsskivorna och det blir en dimma som lägger sig på skivan och då kontamineras belägg och skiva, och så försvinner bromsverkan permanent, samt att bromsarna börjar skrika som stuckna kalkoner.

Gissar att du inte tänkt på det. Men sådant kan vara en anledning till att bromsarna inte fungerat, och då är det fråga om handhavandefel.

Sen gäller det också att det inte är den "vanliga" wd40, för det är inget bra kedjesmörja, det är snarare mer av ett lösningsmedel än smörjolja. Kedjan ska man alltid smörja med kedjeolja på flaska, man droppar på det och torksr överflödet med trasa.

Vad gäller ickefungerande växlar så undrar jag om du kanske lögger cykeln ner på höger sida ibland? Då kan nämligen växel och/eller växelöra böjas och så blir växlarna skumma..

Säger inte att det är ditt fel, men det är en del saker som många gör utan att tänka på, som sabbar saker och ting. Sen skyller de på produkten och butiken. Och eftersom de fortsätter göra det de gör så "kan ingen fixa cykeln", felen återkommer..
 
Senast ändrad:

Pinner

Medlem
Ha de!
Du vet väl att sånt kan skvätta på bromsskivorna och sabba bromsverkan samt ge skrik-oljud?

Eller snarare - det skvätter helt säkert på bromsskivorna och det blir en dimma som lägger sig på skivan och då kontamineras belägg och skiva, och så försvinner bromsverkan permanent, samt att bromsarna börjar skrika som stuckna kalkoner.

Gissar att du inte tänkt på det. Men sådant kan vara en anledning till att bronsarna inte fungerat, och då är det fråga om handhavandefel.

Sen gäller det också att det inte är den "vanliga" wd40, för det är inget bra kedjesmörja, det är snarare mer av ett lösningsmedel än smörjolja. Kedjan ska man alltid smörja med kedjeolja på flaska, man droppar på det och torksr överflödet med trasa.

Vad gäller ickefungerande växlar så undrar jag om du kanske lögger cykeln ner på höger sida ibland? Då kan nämligen växel och/eller växelöra böjas och så blir växlarna skumma..

Säger inte att det är ditt fel, men det är en del saker som många gör utan att tänka på, som sabbar saker och ting. Sen skyller de på produkten och butiken. Och eftersom de fortsätter göra det de gör så "kan ingen fixa cykeln", felen återkommer..
Skivan och oket täcker jag alltid med något t.ex. en påse. Annars tar jag av hjulet innan jag sprayar på WD-40. Är mycket medveten om att det inte får komma på skivan eller belägg för den delen. Sen använder jag inte WD-40 som kedjeolja, utan endast för att driva ut fukt ur kedjan. Torkar alltid av kedjan efteråt, låter det stå en stund, och sen lägger jag på kedjeolja. Men som jag tidigare nämnt har jag endast använt WD-40 vid 2-3 tillfällen. Jag använder alltid muc-off kedjeolja i flaska.

Nej, cykeln har aldrig legat med högra sidan nedåt, lägger den alltid på vänstra sidan om den måste läggas ned mot marken.

Alla fel som jag har nämnt är ursprungliga, eller en följd utav de ursprungliga felen.
 

aben

Aktiv medlem
Ha de!
Det enda jag vill är att få börja cykla igen och då på en cykel som fungerar. Hela tanken med att köpa en billig MTB var just att ha något som jag kan lära mig på, men på grund av den aldrig funkar så har jag knappt inte ens fått börja lära mig att cykla MTB.
Lär dig grunderna i hur man servar och ställer in växlar, bromsar osv., det är alltid lite mek med en cykel och mycket enklare att själv fixa än att lämna in :)
 

Pinner

Medlem
Ha de!
Lär dig grunderna i hur man servar och ställer in växlar, bromsar osv., det är alltid lite mek med en cykel och mycket enklare att själv fixa än att lämna in :)
Grunderna kan jag :) Problemet är inte att jag inte vet hur jag ska åtgärda felen på cykeln, för det vet jag. Det handlar snarare om att det inte bör få förekomma så här många fel på en cykel på så kort tid (körsträcka),.som de heller inte lyckas lösa.
En service är aldrig fel att göra, men det hade inte löst felen på cykeln. Servad har den blivit av Team Sportia, sen om det faktiskt gjordes en service eller inte är osäkert. Anledningen till att den lämnades in på service var p.g.a. att jag fick fri service i 1 år vid köp.
 
Topp